Anmeldelse: Cowboy Bebop - Sæson 1 (Netflix)

Live-action-udgaven af "Cowboy Bebop" gør en brav indsats, men i sidste ende kan der kun siges: "better luck next time, space cowboy."

De fleste anime-fans kender nok til animationsserien "Cowboy Bebop" – en klassiker af rang, der gjorde for anime-serier, hvad "Akira" gjorde for anime-film: Nemlig at introducere den japanske stil for det vestlige publikum med stor succes. Siden da har Hollywood prøvet sig med amerikanske remakes af anime-fortællinger, hvor resultatet i bedste fald har været intetsigende og i værste fald rædsomt. Bare se på "Dragonball: Evolution" eller Netflix' egen fortolkning af "Death Note" fra 2017, der mildt sagt ikke gjorde sit originale ophav en tjeneste. Nu prøver streaminggiganten atter kræfter med en nyfortolkning i form af netop "Cowboy Bebop".

Året er 2071. Her møder vi de to cowboys Spike Spiegel (John Cho) og Jet Black (Mustafa Shakir), der forsøger at tjene penge til dagen og vejen som cowboys. Senere får de selskab af Faye Valentine (Daniella Pineda). Alle har dog bagage i lasten. Faye lider af hukommelsestab, mens Jet gør sit bedste for at være der for sin datter. Spike er hjemsøgt af sin fortid som håndlanger i Syndikatet – en farlig skyggeorganisation. Hans gamle allierede, og nu fjende, Vicious (Alex Hassell), jagter nemlig Spike.

I modsætning til andre amerikanske udgaver af anime er serieskaber André Nemec ikke bleg for at dykke ned i originalens rødder. Ligesom den oprindelige serie er dette en blanding af sci-fi og western, der lystigt leger med genrene. Selv seriens originale komponist, Yoko Kanno, bidrager med et sjovt og effektivt soundtrack, selvom værket ikke just er japanerens bedste. Til tider føles oplevelsen som en anime, der er direkte oversat til virkelige billeder – bare se på introsekvensen, der direkte kopierer anime-klassikerens stil. Fans vil kunne genkende mange øjeblikke, hvor nogle endda er genskabt skud for skud. Det er tydeligt, at holdet bag nyfortolkningen er fans af kildematerialet.

Desværre er dette også en del af problemet. Ofte føles serien som et coverband, der har læst noderne, men spiller ude af rytme. Eksempelvis gives der mere tid til Syndikatet, som dog aldrig bliver interessant takket være kedelig dialog og karakterer. Og så går tiden fra de spændende: Vores dusørjægere Spike, Jet og Faye. De opsnapper kontrakten på en efterlyst, og i næste scene har de fundet vedkommende uden skyggen af detektivarbejde. Universet føles også overfladisk. Det er aldrig til at mærke, hvor vores karakterer befinder sig, da de forskellige planeter er blottede for den personlighed og multikulturalisme, som den originale serie ellers bryster sig af, hvilket med garanti vil irritere fans. De uindviede vil formentlig føle, at serien har de rigtige idéer, men ikke får meget ud af dem.

Det er dybt frustrerende, da denne nyfortolkning ellers har sine kvaliteter. Cho, Shakir og Pineda har karisma, til trods for at de til tider ligner nogle, som forsøger deres bedste cosplay. Humoren er god og smittende, og enkelte actionsekvenser er godt udført. Men for enhver god ting, er der en dårlig. Actionscenerne lider for ofte af aggressiv klipning og jokes der falder til jorden, og de emotionelle øjeblikke rammer sjældent plet. For ikke at tale om de talrige øjeblikke, hvor manuskriptforfatterne tyr til belejlige løsninger.

Generelt er Netflix' "Cowboy Bebop" bedre end det gennemsnitlige forsøg på en amerikansk anime-fortolkning. Et skridt i den rigtige retning for den slags. Hovedrolleindehaverne gør det godt, og serieskaberne serverer glimtvis morskab og imponerende kreativitet. Men "Cowboy Bebop" står altså tilbage som en coverband-koncert, der mangler orden, atmosfære og finesse. Der gøres en hæderlig indsats, men i sidste ende kan der kun siges: "better luck next time, space cowboy."

Anmeldelsen er baseret på alle afsnit.

Cowboy Bebop - Sæson 1 (Netflix)