Den skal da ses - os' fra den JYSKE højderyg ;-)
Edit: Og Soundvenue er ikke specielt blæst = sgu nok noget for Gasi', så
Et eller andet sted er jeg taknemmelig for, at "Familier som vores" er en tv-serie, man kan se derhjemme og ikke i biografen. Hvis en hel biografsal skulle høre mig udbryde "Nej… ej… hvor er det sindssygt!" hvert andet minut, ville nogen nok bede mig om at tie stille.
Thomas Vinterbergs seriedebut er en af de mest ambitiøse danske produktioner, vi har set i nyere tid, og den har allerede høstet international anerkendelse på filmfestivalerne i Venedig og Toronto.
Serien handler om at miste Danmark. Over syv afsnit á 50 minutter følger vi otte danskere, der tvinges til at genopfinde sig selv i en ny verden. Med udgangspunkt i det hjerteskærende dilemma: Hvad sker der, hvis vi en dag bliver nødt til at sige farvel til alt det, vi elsker? "Familier som vores" begynder midt i den danske sommer, hvor livet går som det plejer. Men som et lyn fra en klar himmel bliver alt revet fra hinanden. Den stigende vandstand kan ikke længere ignoreres, og regeringen beslutter, at hele Danmark skal evakueres.
Al ejendom er med ét værdiløst, og huse og institutioner lades ensomme tilbage, mens familier, venner og elskende tvinges i hver sin retning. De, der har råd, rejser til velhavende lande, mens de mindre velstillede er afhængige af det statsfinansierede program og må flytte hen, hvor der er plads. Vi ser danskere i alle samfundslag blive revet op med rode og forsøge at finde fodfæste i kaosset. Midt i al splittelsen opstår dog også kærlighed og forsoning, og håbet om at blive genforenet lever videre på trods.
Vinterbergs tankeeksperiment om en evakueret nation er både provokerende og dybt fascinerende. Hvert afsnit fører os dybere ned i mørket, hvor man mærker den afmagt og desperation, som karaktererne står overfor.
På mange måder føles "Familier som vores" som en moderne "Matador". Den skildrer de menneskelige relationer på tværs af sociale klasser, og hvordan individerne formes af en verden i opbrud. Hvor "Matador" fangede den danske ånd under besættelsestiden og skildrede den økonomiske og sociale dynamikker, vender "Familier som vores" de gamle hierarkier på hovedet.
Når ejendom mister sin værdi, bliver rigdom og social status irrelevant. Vi bliver vidner til, hvad der sker, når den forkælede overklasse ikke længere kan trække på friværdien, og hvordan hele samfundet presses til at redefinere, hvad rigdom og identitet egentlig betyder.
Serien lægger ikke vægt på klimaet som sit primære omdrejningspunkt. Men det bruges som en ramme til at udforske, hvad der sker, når det, vi tager for givet – vores hjem og vores identitet – pludselig forsvinder. Film og serier være med til at åbne op for relevante debatter. Oftest, hvis historien er stærk nok, vil det underliggende budskab bevæge sig fra kultur- til debatsiderne. Det har "Familier som vores" potentialet til, præcis som vi så med Thomas Vinterbergs tidligere film "Jagten" og "Druk". På trods af at det ikke direkte er en politisk serie.
Visuelt er serien en bedrift. Filmfotograferne Manuel Claro og Sturla Brandth Grøvlen, der tidligere har arbejdet med Vinterberg, har skabt en billedside, der er både smuk og skræmmende i måden, man har indfanget et synkende land og den indre opløsning, karakterne gennemgår.
Thomas Vinterberg har skrevet serien i samarbejde med Bo hr. Hansen ("Kunsten at græde i kor"), og deres research indbefatter samtaler med Udenrigsministeriet og psykologer, hvilket giver "Familier som vores" en uhyggelig realisme. Vi ser, hvordan empati langsomt erstattes af et dyrisk overlevelsesinstinkt, og hvordan mange måske vil opsøge religion for at finde mening – selv dem, der aldrig har troet på noget.
For hvordan ville man selv reagere, hvis man skulle adskilles fra sine danske rødder for evigt?
Skuespillerpræstationerne er i særklasse. Især Nikolaj Lie Kaas i sin første Vinterberg-produktion og Helene Neumann, der som hans hustru Amalie gennemgår en imponerende udvikling. Hendes rejse fra passiv stedmor i Hellerup til fighter minder om den udvikling, vi så hos Maud Varnæs i "Matador". En karakter, der også måtte tilpasse sig en ny verden, hvor hendes tidligere privilegier ikke længere kunne beskytte hende.
Magnus Millangs præstation som godsejeren Henrik er helt uventet imponerende. Det er skønt at se ham tage fat på en rolle, der virkelig udfordrer hans talent, og samspillet med Esben Smed som hans partner Nikolaj skaber en dynamik, der er både rørende og fascinerende.
Men det, der gør "Familier som vores" særligt rørende, er den usynlige tilstedeværelse af Vinterbergs datter, Ida, som han mistede i 2019. Man mærker, hvordan hovedpersonen Laura bærer Idas ånd, på måden Laura følger sit hjerte, sine drømme og kærligheden.
Det er svært ikke at blive rørt over, hvordan Vinterberg bærer sin egen smerte og sårbarhed ind i sine produktioner. At Ida lever videre i sin fars fiktion, gør serien til mere end blot en dystopi. Det er en kærlighedserklæring fra en far til sin datter. Denne personlige dimension tilføjer en dybde, som gør serien endnu mere bevægende. Det er ganske enkelt beundringsværdigt.
Thomas Vinterberg har skabt en serie, der både bevæger og udfordrer. Med "Familier som vores" tvinger han os til at konfrontere, hvad det vil sige at miste alt, vi kender, og hvordan vi som mennesker vil agere i en fremtid uden det land, vi kalder hjem. Med et åbent sind og et blødende hjerte har Thomas Vinterberg begået en rørende ode til Danmark.
"Familier som vores" kan følges på TV2 Play og TV2.
Den skal da ses - os' fra den JYSKE højderyg ;-)
Edit: Og Soundvenue er ikke specielt blæst = sgu nok noget for Gasi', så
Er opioiderne sparket ind?
På mange måder føles "Familier som vores" som en moderne "Matador".
Så bliver det ikke større. Men vildt nok af en serie på kun 7 afsnit. Mine forventninger er tårnhøje nu.
Kan man se alle afsnit, eller skal man lige vente et par måneder? Vi kan se TV2 via svigerforældrenes login, men gider ikke bøvle med det, hvis det er ét afsnit ad gangen.
Kan man se alle afsnit, eller skal man lige vente et par måneder? Vi kan se TV2 via svigerforældrenes login, men gider ikke bøvle med det, hvis det er ét afsnit ad gangen.
Det er et afsnit om ugen.
chandler7522-10-24 16:46
Baseret udelukkende på første afsnit, så er det her mere Vinterbergs "1864" end det er hans "Matador".
GoingCommando22-10-24 22:39
Baseret udelukkende på første afsnit, så er det her mere Vinterbergs "1864" end det er hans "Matador".
Hvor står det henne, at jeg har kronet den som Matador 2.0? Jeg skrev, at temaerne minder om hinanden – ikke at de er på samme niveau. Det handler om sociale klasser og et samfund i forandring, ikke om at skulle leve op til en nationalklassiker.
Regitze Jørgensdatter 23-10-24 19:42
Hvor står det henne, at jeg har kronet den som Matador 2.0? Jeg skrev, at temaerne minder om hinanden – ikke at de er på samme niveau. Det handler om sociale klasser og et samfund i forandring, ikke om at skulle leve op til en nationalklassiker.
Det gør du ikke direkte, men det er en femstjernet anmeldelse, så jeg synes ikke min antagelse er helt off.
Det er egentlig heller ikke vigtigt, og det var ikke ment som et stik mod din anmeldelse.
Jeg er dog meget skuffet over første afsnit, som er ulogisk, forudsigeligt og gumpetungt.
Derfor min sammenligning med 1864.
GoingCommando23-10-24 22:48
Tre afsnit inde og stopper nok her. Præmissen i sig selv er spændende, uanset hvor realistisk eller urealistisk den er, men karakterne er simpelthen for endimensionelle og præget af både tvivlsomme motiver og haltende skuespil hos flere af dem.
Måske det kommer senere i serien, men savner også en mere udtalt filosofisk undren over, hvad det egentlig betyder, når ens land lukker og slukker, udover - i det danske tilfælde - at ord med æ, ø og å måske med tiden fordufter. Det bedste og mest relaterbare hidtil er klart hele ideen om udrejsestyrelsen og det medfølgende bureaukratiske helvede.