Anmeldelse: Jurassic World: Camp Kridttid – Sæson 1 (Netflix)

Netflix´ forsøg på at puste liv i den udmagrede franchise har resulteret i en teknisk vellykket serie, der byder på nostalgi og spænding for både nye og gamle fans.

I 1993 havde Steven Spielbergs skelsættende dinoeventyr "Jurassic Park" premiere. Derfra udviklede filmen sig til en trilogi, der sluttede i 2001. Men franchisen var langt fra uddød. Ved hjælp af originalens DNA blev dinosaurerne genoplivet i 2015, hvor "Jurassic World" så dagens lys og blev en kæmpe publikumssucces. En efterfølger var uundgåelig, og tre år senere kom "Jurassic World: Fallen Kingdom". Efter sigende afsluttes filmserien næste år, når "Jurassic World: Dominion" rammer biograferne. Nu har Netflix så meldt sig på banen med animationsserien "Jurassic World: Camp Kridttid". Med dette forsøg på at suge den sidste snert liv ud af den afmagrede franchise går Netflix efter et yngre publikum. Og heldigvis for det, da animationsserien er det bedste, som er sket for franchisen siden 1993.

Darius og fem andre teenagere vinder en tur til oplevelsesparken Jurassic World på øen Isla Nublar. Dette bliver startskuddet til et eventyr ud over det sædvanlige. Et eventyr, der byder på både gode venner – og livsfarlige dinosaurer.

Som fan af "Jurassic"-franchisen bør det være en sand fornøjelse at overvære den respekt, som "Jurassic World: Camp Kridttid" viser for det foregående materiale, filmserien har budt over næsten 30 år. Gentagende mindes vi om dinosaurer, vi måske havde glemt. Sjove referencer tages op og bliver til små, nye historier. Som for eksempel når store dino-ekskrementer bliver genstand for disciplinering ved dårlig opførsel. Gennem adskillige skønne detaljer mindes den ældre seer konstant om fortiden og dens mange magiske øjeblikke.

Haves det in mente, at seriens målgruppe starter ved børn på omkring syv år, er det let som voksen at se gennem fingre med seriens mange klichéer og karikerede karakterer. Især sidstnævnte er seriens styrke i forhold til målgruppen. De seks teenagere, der er lige så forskellige som T-rex og Triceratops, lærer gennem deres mange udfordringer, at de trods alt har det til fælles, at de alle er mennesker. Og som sådan skal de lære, at mennesker er stærkest, når de står sammen. Til trods for lidt børnevenlige plothuller er historien gennemført, og spændingen forbliver intakt gennem samtlige otte afsnit. Dette skyldes primært, at hver af de seks teenagere repræsenterer en personlighed, der giver de yngre seere mulighed for at identificere med de elskelige karakterer. Tilsammen udgøres et persongalleri, der er det mest interessante, franchisen har præsteret de sidste 20 år. Teenagernes flugt fra de forhistoriske uhyrer byder på både suspense og jump scares, der er så vellykkede, at personer i alle aldre til tider vil sidde på kanten af sofaen og holde vejret i spænding.

Teknisk er "Jurassic World: Camp Kridttid" ekstremt gennemført med sine realistiske, blodtørstige dinosaurer. Et interessant animationstræk er den skærende kontrast mellem de livagtige dinosaurer og det karikerede persongalleri. Dette børnevenlige touch gør det lettere for de yngste at distancere sig til de mange uhyggelige sekvenser. For tag ikke fejl af det til tider barnlige udtryk. Der bliver spist mennesker, og de glædelige genhør med ikoniske brøl og frygtindgydende skrig fra både store og små dinosaurer vil uundgåeligt krybe under huden på de mindste – og måske voksne!

"Jurassic World: Camp Kridttid" er en enestående mulighed for at videregive det fantastiske univers til næste generation. På imponerende vis har Netflix skabt en serie, der bør ramme plet uanset alder. Her er nostalgi, spænding og underholdning for alle pengene. Lad os håbe, at niveauet holdes i den sæson to, som slutningen uundgåeligt lægger op til.

Anmeldelsen er baseret på hele sæsonen.

Jurassic World: Camp Kridttid – Sæson 1 (Netflix)