Anmeldelse: Jurassic World: Camp Kridttid – Sæson 2 (Netflix)

Trods en formidabel første sæson går "Jurassic World: Camp Kridttid" en fremtid i møde, der ikke efterlader store forventninger til seriens kommende udvikling.

En af 2020's helt store serie-overraskelser var utvivlsomt Netflix' "Jurassic World: Camp Kridttid". På forbilledlig vis formåede animationsserien at give nyt liv til den ellers totalt udvandede "Jurassic"-franchise. Seriens helt store styrke var nemlig de mange referencer til dinosauruniversets utallige nostalgiske øjeblikke, som kan spores helt tilbage til Steven Spielbergs udødelige klassiker fra 1993. Dette gjorde første sæson til en stor oplevelse, der formåede at samle nye og gamle fans. Selvom anden sæson byder på en del genbrug, er der dog stadig god grund til at se med, når både kendte og nye trusler lurer i junglens dyb.

I anden sæson af "Jurassic World: Camp Kridttid" er Darius og hans venner strandet på Isla Nublar. Det lykkes vennegruppen at kalde efter hjælp. Inden hjælpen kommer frem, må vennerne dog overleve på øen, der stadig er fuld af faretruende dinosaurer i alle størrelser. Og de får brug for alle deres overlevelsesevner for at holde sig i live, til hjælpen når frem!

Vennernes sammenhold er blevet fortællingens store styrke, og hver især bidrager de med deres forskelligheder, når de tvinges til at arbejde sammen for at overleve de mange trusler omkring dem. Spændingen er intakt fra begyndelsen, og for de små må det stadig være en sand fornøjelse at overvære, hvordan vennerne klarer sig på deres faretruende færd. Desværre halter udviklingen af "Jurassic"-verdenen også herfra. De mange skønne referencer, der prægede første sæson, er blevet overflødige, og vi skal mere end halvvejs gennem anden sæson, før serien byder på nævneværdige overraskelser. Overraskelser, der for seriens primære målgruppe heldigvis kan virke både overrumplende, spændende og nervepirrende.

Teknisk holdes det høje niveau fra foregående sæson, og det er stadig spændende at følge de blodtørstige og skræmmende realistiske dinosaurers jagt på deres lette bytte. Igen gøres brug af genkendelige dino-brøl og talrige referencer til den effektive brug af chokeffekter, der skræmte fansene tilbage i '93. Mon ikke samme effekt kan opnås på børn i 2021 trods de mange gentagelser fra forrige sæson. Kort sagt er der masser af spænding for de mindste, og ligesom det var tilfældet med første sæson, bliver der ikke lagt fingre imellem, når de forhistoriske dyr nådesløst folder sig ud.

I takt med franchisens udvikling har vi været vidne til, hvordan især de dødbringende raptors har udviklet sig fra dræbermaskiner til noget, der minder om kæledyr. Vi har set Chris Pratt i tåkrummende pinlige situationer, hvor han på motorcykel kører side om side med de blodtørstige dyr eller tæmmer dem og dermed fratager dem al deres farlighed i "Jurassic World". Det er ganske enkelt dumt, og der er ingen grund til at lade "Jurassic World: Camp Kridttid" bevæge sig i den retning, selvom det kan ses som en naturlig udvikling, seriens målgruppe taget i betragtning. Alligevel vil det unægteligt klæde serien, hvis krybdyr bliver skildret som krybdyr og ikke som kæledyr, der kan rides på eller på anden måde kommunikeres med. Desværre lader det til, at "Camp Kridttid" går en fremtid i møde, der læner sig mere op ad "Jurassic World" end "Jurassic Park".

Anden sæson af "Jurassic World: Camp Kridttid" er mest af alt en kopi af alt det fede, der gjorde første sæson til noget særligt. Og slutningen efterlader ikke meget håb om, at franchisen er ved at uddø – eller genopfinde sig selv. Netflix gjorde et hæderligt forsøg på at genoplive fortidens magi. Desværre er der ikke meget, der tyder på, at der er DNA nok til at holde niveauet i den uundgåelige tredje sæson.

Anmeldelsen er baseret på hele sæsonen.

Jurassic World: Camp Kridttid – Sæson 2 (Netflix)