Anmeldelse: Killing Eve – Sæson 3 (HBO Nordic)

Phoebe Waller-Bridges' "Killing Eve" skuffer med sin tredje omgang katten-efter-musen, mens Sandra Oh og Jodie Comer dog fortsat stråler.

Phoebe Waller-Bridges' "Killing Eve" startede som en herlig serie. En sjov, voldelig og kreativ spion-thriller, hvor Eve Polastri (Sandra Oh) var på jagt efter den psykopatiske lejemorder Villanelle (Jodie Comer). Første sæson var et pragteksempel på, hvor opfindsom og energisk 34-årige Waller-Bridges er – næsten på lige fod med britens anden hitserie, "Fleabag". Men hvor fortællingen startede med at være unik, tabte thrilleren pusten igennem anden sæson. Nu er der atter nyt fra MI6 i en tredje sæson, men serien har desværre ikke fået pusten tilbage endnu.

Seks måneder efter begivenhederne i Rom har Villanelle endelig fundet den store kærlighed. Brylluppet afbrydes dog af hendes mentor, Dasha, der hiver den unge lejemorder tilbage til den mystiske gruppe The Twelve. Endda med udsigten til at blive en vogter, hvis hun gør sig fortjent til det. I England har Eve trukket sig fra MI6, hvor hun nu lever en ensom og alkoholiseret tilværelse. Men da en ven bliver myrdet, begiver den tidligere agent sig ud på efterforskning for at finde gerningsmanden.

En tradition ved "Killing Eve" er, at hver sæson styres af en ny showrunner, hvor rollen i denne omgang er gået til Suzanne Heathcote, der tidligere har arbejdet med "Fear the Walking Dead". I sig selv er det et interessant eksperiment at se, hvordan friske hjerner kan bidrage til en etableret serie-formular. Men med sæson to viste Emerald Fennell, at Phoebe Waller-Bridges er en svær kvinde at efterfølge. Og tre afsnit inde viser Heathcote, at dette er en umulig opgave.

Tredje sæson byder kun glimtvis på den sorte humor, som serien ellers er kendt for, og de kreative elementer er fuldstændig forsvundet. I stedet bliver vi spist af med et typisk mordmysterie, hvor personlighed er i underskud. Især da seriens bedste element – samspillet mellem Eve og Villanelle – fuldstændig mangler. Den britiske efterforskningsagents jagt på den russiske lejemorder er et kerneelement ved fortællingen, hvor manglen gør, at serien klinger hult. Soundtracket prøver ihærdigt at udfylde tomrummet med bombastisk musik og brug af kontrapunktiske sange. I sidste ende er det dog begrænset, hvad det musikalske lydspor kan udrette.

Generelt føles det som om, at de dygtige skuespillere bliver svigtet af deres forhenværende gode materiale. Sandra Oh og Jodie Comer leverer som sædvanligt varen – fortsat sammen med Fiona Shaw og vores egen Kim Bodnia. Men når materialet ikke er bedre, kan selv ikke Emmy- og Golden Globe-belønnede skuespillere redde den synkende skude. Selvom fortællingen har kendte ansigter, er det svært at tro, at "Killing Eve" fortsat er den samme serie, som startede så yderst fremragende for bare tre år siden.

Tredje sæson af "Killing Eve" er ikke elendig, men en stor skuffelse. Blottet for den sort humoristiske charme og kreativitet, der oprindeligt gjorde serien til et mindre fænomen. Det uforudsigelige, den mørke britiske humor og charmen er næsten helt væk, hvor det kun fremstår momentvist. I sidste ende eksisterer der dog to håb. Serien kan blive bedre, når de resterende afsnit bliver udgivet. Og givet, at en fjerde sæson allerede er bekræftet, skal der krydses fingre for, at den næste showrunner har mere at byde på. Måske det er tid til et comeback for Phoebe Waller-Bridges som showrunner?

Anmeldelsen er baseret på to ud af otte afsnit, som kan ses ugentligt på HBO Nordic fra 13. april.

Killing Eve – Sæson 3 (HBO Nordic)