Anmeldelse: Nisser - Sæson 1 (Netflix)

"Nisser" er en drillende genreblanding af julehygge og uhygge, og selvom det ikke altid fungerer, er det dejligt at se skrækgenren blive taget seriøst i Danmark.

For ikke mindre end to måneder siden landede "Kastanjemanden" på Netflix, hvor endnu en nordic noir skræmte danske såvel som internationale seere. Men vi skal hele tre år tilbage til "The Rain", som i sin tid blev Netflix' danske flagskib i serieverdenen. Jannik Tai Mosholt og Christian Potalivo skabte "The Rain" og er nu tilbage som primus motor på "Nisser", der er baseret på deres originale idé. Med rødder i krimi og dansk julekalender er det dog Stefan Jaworski, som har skabt og forfattet denne spændende julegyser med Roni Ezra i instruktørstolen — men vi danskere har nu stadig svært ved at håndtere en slibrig genre som gyset.

Julen er hjerternes fest, så i et forsøg på at hidkalde en vaskeægte julestemning fuld af familiekærlighed tager Josefine, hendes drillende storebror og deres forældre til en isoleret ø. På vejen til deres hjem over julen kører de ind i en lille skabning, som Josefine tager med hjem og plejer. Hendes næstekærlighed igangsætter en lavine af mærkværdige begivenheder – ikke alene fra de mystiske lokalbeboere, der synes at vide mere, end de siger, men også andre, mere mytiske væsener, som holder til på øen.

Danske julekalendere er bundet op på et format med fireogtyve afsnit, der skal ramme bredt og gerne vække nogle traditionelle julefølelser. "Nisser" bevæger sig i det svære grænseland, hvor julens hyggelige stemning skal kombineres med suspensefyldte skræksekvenser og menneskespisende skabninger. Faktisk er der en elementært spændende stemning i seriens gyserscener, men den formår aldrig helt at fremmane de reelt frygtindgydende øjeblikke, som skrækfans nok forventer. I dens uhygge ligger den rumsterende og skæver mod "Krampus", som i dens helhed indfanger julestemningen, familieskænderierne og de monstrøse monstre.

Grænselandet i "Nisser" er også bogstaveligt. På denne besynderlige ø er der et indhegnet område, som folk under ingen omstændigheder må betræde. Ikke overraskende træffer Josefine den beslutning at tage sig af en baby-nisse fra området, og valget er en katalysator for en håndfuld grufulde hændelser – men bestemt også hjertevarme øjeblikke i stil med "E.T.". Den lille nisse, Kiko, bringes til livs gennem et kært design og suverænt dukkearbejde, som føles overraskende forfriskende at være vidne til som dansker. Sjældent bevæger vi som filmskabende nation os i disse genrebestemte områder, og det er en fornøjelse at opleve, at filmmagerne samtidig tager skrækelementerne seriøst.

Når det så er sagt, lider serien mest af alt under dens format – små seks afsnit à 20-25 minutter stykket. De konstante opbrud fra episode til episode er givetvis designet til, at publikum skal trække sig febrilsk op fra kløften, de hænger på, men strukturen arbejder simpelthen imod serien. Det personlige nærvær, der havde været, hvis "Nisser" havde udspillet sig pausefrit i to timer i stil med netop "E.T.", ville ikke føles repetitivt, som det gør i serieformatet. Følelsen af at være indhegnet og mangle frihed er universelle og genkendelige teenagefølelser – og det er fint for en juleserie. Men udstrakt og opdelt bliver de desværre også uinteressante.

Det er svært at hade en serie som "Nisser". Med sit dobbeltfokus på jul og gyser forsøger den oprigtigt at lege med genrer, som vi af uransagelige årsager nærmest aldrig tackler i Danmark. Og selvom det langt fra altid forløber flydende, vækker det en glæde at være vidne til forsøget. Især det unge cast med "Harpiks"-talentet Vivelill Søgaard Holm ser ud til at have en fest i både nisseland såvel som genreland, så forhåbentlig kan et yngre publikum tage del i festlighederne og sørge for, at der kommer flere skrækindjagende drillenisser i fremtiden.

Anmeldelsen er baseret på hele sæsonen.

Nisser - Sæson 1 (Netflix)