Anmeldelse: Snowfall (HBO)

L.A. i 1983. Et nyt stof så dagens lys og florerede hurtigt som sne, der dalede fra himlen. Crack-kokainen. Den gjorde folk afhængige ved første møde og førte hurtigt til magtkampe i gaderne, vold og grådighed. 35 år er gået, og nu er den historie klar til at blive fortalt som tv-drama.

"Snowfall" af John Singleton fortæller om, hvordan crack-epidemien startede i Los Angeles i 1980'erne ifølge fire hovedkarakterer: Den unge knægt Franklin, som er sulten efter eventyr, penge og magt. Teddy McDonald, der er CIA-agent og starter en farlig operation. Lucia Villanueva, som er datter af en mexicansk forbryderkonge. Og Gustavo Zapata, der er en mexicansk bryder, men som havner i en organiseret kriminel families magtkamp.

Der er nok at tage fat på i "Snowfall". Der favnes bredt, og serien vil fortælle en stærk historie med mange følelser og synspunkter – som mange amerikanere på den ene eller anden måde har et forhold til. Hvis ikke de har oplevet det selv, kender de nogen, der har, og så har de hørt om, hvordan den hårde tid var. "Snowfall" er skabt af blandt andet John Singleton, som primært er kendt "Boyz n the Hood" fra 1992, som jo efterhånden er en del år siden. Derfor må det også være tiltrængt for Singleton og de fans, han må have, at være tilbage med et ambitiøst projekt om 80'ernes crack-udbrud i USA.

"Snowfall" indledes med en lang, farefuld rejse af vores modige hovedkarakter, Franklin Saint, der portrætteres med pragt af den unge og hidtil ukendte Damson Idris. Han er seriens omdrejningspunkt, og vi er i Franklins tanker, dilemma og overvejelser hele vejen igennem. Franklin er som en yngre og sort udgave af Jesse fra "Breaking Bad", der forventeligt fra starten ryger ad den forkerte vej.

Singleton har selv kaldt serien for "gadeversionen af 'Game of Thrones'". Og selvom det kan lyde lidt vildt, er der ikke så langt fra lighederne. For eksempel følger vi grupper af karakterer, der kæmper for magt, penge og respekt. Med stofferne som middel. Da der ikke rigtig er de store forventninger, er det også nemt at blive overrasket undervejs. Som da Franklin bliver klar over, hvor han er på vej hen, ligesom Jesse i "Breaking Bad", og udbryder "This is fucked!", da tingene selvfølgelig ikke går helt som forventet og bliver lidt for farlige og alvorlige. Nu er det alvor!

Når dramaet i serien er på sit højeste, minder den i bedste fald om noget, vi kender fra "The Wire" og "Breaking Bad". Så er man fan af dem, vil man roligt kunne se "Snowfall". Denne anmelder vil i hvert fald med spænding følge Franklin og se sneen falde over L.A. med de i alt ti afsnit!

"Snowfall" kan ses på HBO Nordic. Anmeldelsen er baseret på de tre første afsnit.

Snowfall (HBO)