Anmeldelse: Solar Opposites – Sæson 1 (Disney+)

"Rick & Morty" har fundet sig en værdig arvtager.

For de ældre har der forståeligt været en længsel efter mere voksent indhold på Disney+, som indtil nu har været overrendt med nuttede animationsdyr, superheltefilm og "The Simpsons"-genudsendelser. Men med katalogets udvidelse, der indebærer Star-kategorien, er der godt nyt til dem, som har søgt mere "modent" indhold. "Die Hard"-filmene kan genses, alle sæsoner af "Greys hvide verden" kan fortæres, og heldigvis får vi også løbende en masse nye film og tv-serier. En af de serier er den Hulu-importerede animationsserie "Solar Opposites" fra skaberne af den kultelskede "Rick & Morty" – og der er godt nyt til fans af de drabelige rumeventyr, for der er landet en værdig arvtager.

Modsat "Rick & Morty", hvor menneskene bevæger sig ud i galaksens mange dimensioner, er aliens i stedet kommet til Jorden i "Solar Opposites". Eller rettere strandet på vores planet. Den hyperintelligente og evigt pessimistiske Korvo har sammen med sin partner-in-crime, den altid optimistiske Terry, måttet forlade sin hjemplanet, som er blevet smadret af en meteor. Med sig har de også deres to yngre replikanter, Yumyulack og Jesse, der nu som en familie må tilpasse sig livet på Jorden og begå sig blandt menneskeracen – som de overhovedet ikke forstår.

Serien er skabt af Justin Roiland og Mike McMahan, der sammen med Dan Harmon også er de skabende kræfter bag populære "Rick & Morty". På lignende vis går "Solar Opposites" i den series fodspor, hvor sci-fi, galaksens mange væsener, utrolige opfindelser og vanvittig vold fusionerer. Men heldigvis står denne nye alien-serie på egne ben, omend udgangspunktet er det samme.

Uden tvivl vil "Solar Opposites" for mange føles for tæt på "Rick & Morty". Som gammel vin på nye flasker eller i værste tilfælde en kopi. Og det kan da også virke underligt, at Roiland og McMahan har valgt at kaste sig over en ny serie, der ligner på så mange punkter. Men ved at vende synsvinklen fra mennesker til aliens giver det nogle helt nye, sjove observationer og situationer, som er eksistensgrundlaget værd. Ligesom Rick er Korvo – begge også med stemmeskuespil af Justin Roiland – mere intelligent end de fleste, og med sin forskruede opfattelse af menneskets kultur bydes der på et hav af (dødsensfarlige) opfindelser i jagten på assimilering.

Bedst indtil videre er afsnit to, der med sin ultravold og et særligt spillejob stikker helt af. Som én stor reference til Jeremy Saulniers "Green Room" skrues der op på elleve, når "Solar Opposites" generelt går amok i popkulturelle referencer, som voksentegnefilm af den slags foreskriver. Det bedste element i serien er dog brugen af fish-out-of-water comedy, når de stakkels aliens må indpasse sig menneskene. Yumyulack og Jesse må bevæge sig igennem den pubertære tilværelse i high school, hvor popularitet og fede gadgets bliver en afgørende faktor. Og for Korvo og Terry er det mere længsler over at forstå magien ved en mandehule i kælderen, hvordan stress takles, eller at få fremtidens teknologi til at hjernevaske mennesker, så de kan lide ens grønne ydre, der plager.

Det er ikke sikkert, at fans af Justin Roiland og Mike McMahans tidligere galaktiske eventyr vil være ovenud begejstrede over, hvad der nok føles en tand for bekendt. Men for de uindviede, der ikke vil sammenligne Korvo og kompagnis bedrifter med en vis savlende onkel og hans ængstelige nevø, er der en galaktisk fest i vente. Proppet med alverdens film- og popkulturelle referencer, der giver grobund for absurd sjove og voldelige episoder, er der et fremragende møde mellem det ukendte og menneskeracen i vente.

Anmeldelsen er baseret på seks ud af otte afsnit, som kan ses ugentligt på Disney+.

Solar Opposites – Sæson 1 (Disney+)