Anmeldelse: The Walking Dead - Sæson 7 (Blu-ray)

Da sjette sæson af "The Walking Dead" rundede af med en nervepirrende cliffhanger, var de sociale medier rødglødende. Vi vidste, at den netop introducerede karakter Negan ville banke en af gruppens karakterer med sit baseballbat (hvem vil ikke blive spoilet her!), som han vanvittigt nok har navngivet Lucille. Det er efter Negans tankegang den eneste måde, de kan lære af deres hovmod. Men hvor slemt ville det være? Hvem skulle det gå udover? Lige præcis som tilfældet er med "Game Of Thrones", er "The Walking Dead" netop ikke bange for at tage nogle dristige valg, og begge afviger ofte fra kildematerialet i form af tegneserien. Ingen kunne vide sig sikre på, hvad der skulle ske.

Da syvende sæson gik i gang, var første afsnit også tæt på at slå rekorden for antal seere af serien. Cliffhangere fungerer fortsat, og rekorden er da netop også sat pga. cliffhangeren tilbage i fjerde sæson. Hvor ville det dog have været dejligt, hvis syvende sæsons indledning havde slået alle rekorder, for sæsonen starter med et brag! Ikke alene driller afsnittet fans af serien med netop at afvige enormt fra kildematerialet, men det provokerer så ekstremt med sin brutalitet, at flere fans af serien simpelthen stoppede her. Intet afsnit i serien før dette har på så fornem vis skildret det tab af uskyld og menneskelighed, som er seriens mest gennemgående tema. Hvis dette ikke skulle være nok, er stemningen og ubehaget metertykt, og jeg kan næsten garantere, at adrenalinen vil pumpe på livet løs igennem denne episode.

At første episode på syvende sæson af "The Walking Dead" fungerer så godt, skyldes en lang række detaljer, der spiller sammen. Igennem de foregående seks sæsoner er vi blevet tilknyttet Ricks gruppe på et højt følelsesmæssigt niveau, så det er svært at se på, når noget går galt for dem. Efter sjette sæson, hvor alt rundt regnet gik godt for dem, blev seriens publikum placeret på en lyserød sky, som på et øjeblik blev punkteret nådesløst. Hovedårsagen er nok Jeffrey Dean Morgans portræt af Negan. Morgan er kynisk, modbydelig og uforudsigelig med et helt tilpas glimt i øjet, og sjældent har en skuespiller passet bedre til sin rolle, end tilfældet er her. Dette er seriens skabere udmærket klar over, for Negan får meget plads i syvende sæson. Alt for meget. Karakteren gennemgår ikke den store udvikling, og selvom hver en scene med ham er fascinerende grundet det fremragende skuespil, så ender det også monotont, når man konstant skal se Negan spille med musklerne overfor de forskellige samfund.

Som det nu længe har været med "The Walking Dead", starter sæsonen i allerhøjeste gear, som så bliver sat godt og grundigt ned i de efterfølgende episoder. Sjældent har skiftet dog været så markant som i denne sæson. Allerede i sæsonens anden episode følger vi en helt anden sideløbende historie, hvor Carol og Morgan ankommer til et af seriens andre samfund – The Kingdom. Her skal herskeren, den noget påtagede King Ezekiel, der med sine fjollede dreadlocks og sin tiger af ringe CGI, udgøre Negans diametrale modsætning. Han er dog en af de karakterer, der hører allerbedst hjemme i et tegneseriehæfte. Det eneste han kan bruges til i serien, er som et symbol på, hvor absurd verden har udviklet sig. Således fortsætter syvende sæson med at skifte mellem en nervepirrende og velfungerende episode og én, der ikke passer ind i et overordnet sammenhæng grundet en række fjollede detaljer, som jeg virkelig ville ønske, at skaberne havde ændret en hel del på. Daryl, der bliver mentalt brudt sammen i fangeskab i Negans samfund The Sanctuary, er et klart højdepunkt, imens Taras sammenstød med et samfund udelukkende bestående af kvinder muligvis er hele seriens absolutte lavpunkt.

Syvende sæson af "The Walking Dead" er en enormt ujævn affære. Toget bliver kørt af sporet og på igen så mange gange, at man til sidst ender svimmel og køresyg. Selvom Ricks totale sammenbrud og leflen for Negan er neglebidende, interessant og ubehagelig, virker det stadig som en gentagelse af, hvad vi oplevede med karakteren i tredje sæson – denne gang er det bare mere udtalt. Negan virker på mange måder ligeledes også som en mere ekstrem version af Guvernøren i selvsamme periode, og på mange måder er "The Walking Dead" nu begyndt at gentage sig selv. Det faktum kan alle de nye karakterer og samfund ikke skygge for. Det er også interessant, hvor langt væk serien efterhånden har bevæget sig fra sin titel, og indholdet af zombier er blevet færre og færre, imens deres betydning efterhånden fuldstændigt er forsvundet.

Halvvejs igennem syvende sæson af "The Walking Dead" kommer der dog et stort skift i tempo og udvikling, der gør denne halvdel mere sammenhængende end den første. Her skal et større fællesskab mellem de forskellige samfund koordineres, hvilket må siges, er en naturlig udvikling af, hvad vi blev præsenteret for i første halvdel af sæsonen. Her opstår dog et helt andet problem – "The Walking Dead" bliver for første gang siden anden sæson en smule småkedelig og langtrukken. Flere nye samfund introduceres, og specielt folket på lossepladsen virker alt for karikeret – selv for en serie som denne. Vi skal hele vejen til sæsonens sidste afsnit for at blive præsenteret for et højdepunkt til, hvilket naturligvis ender med endnu en cliffhanger. Dog ikke en på højde med den forrige, men alligevel en, der antyder nok til, at jeg i hvert fald personligt ser frem til næste sæson endnu engang. "The Walking Dead" kan trods gentagelser stadig en del, og selvom hele syvende sæson ikke kunne leve op til sin indledning, er jeg sikker på, at der stadig er mange højdepunkter gemt i de efterfølgende sæsoner.

Billede & Lyd

Billedet indeholder konsekvent et lag gryn, der supplerer til seriens atmosfære. Det skifter dog ofte, hvor tiltalt dette lag gryn er, men det bliver aldrig et problem, der kommer i vejen for billedets detaljer. Close-ups er især imponerende, imens naturbillederne er mindre imponerende. Farverne er forholdsvist nedtonede, hvilket går meget godt i spænd med stemningen, der i denne sæson ofte læner sig mod det melankolske. Selvom denne udgivelses billedkvalitet måske sjældent direkte imponerer, passer det glimrende til serien alligevel. Lydsiden er dog en langt mere imponerende affære. Samtlige højtalere bliver flittigt brugt. Selv i sæsonens mere stille scener kan man ane detaljer i lydbilledet såsom fuglesang, blæst og lignende. Det er naturligvis mest imponerende, når actionscenerne sætter i gang, og især pistolskud får det til at lyde, som om kuglerne flyver omkring ørerne på én. Lyden har en heftig mængde bas tilsat, der mest kommer til udtryk i musikken, men heldigvis aldrig tager overhånd.

Seks af sæsonens episoder indeholder et kommentarspor med både cast og crew, der har alt fra små anekdoter til store tekniske forklaringer om, hvordan de forskellige detaljer er blevet skabt. Samtlige er et lyt værd, hvis du er fan af serien eller blot interesserer dig for, hvordan tingene foregår bag kulissen på en serie som denne. De slettede scener udgør sammenlagt hele 19 minutter denne gang, og de er alle værd at se, da der er en del karakterudvikling gemt i dem. Alle episoder har også et 3-5 minutters langt "Inside The Walking Dead" og et 3-5 minutters langt "The Making of The Walking Dead" tilknyttet, hvor man både kommer bag kameraet og bliver præsenteret for udviklingen i den enkelte episode. Til sidst er der syv små featuretter blandt ekstramaterialet på sammenlagt ca. 45 minutters spilletid. "Top Walkers" bør bestemt ses – her bliver der kastet lys på sæsonens klammeste zombier, og hvordan de blev skabt igennem interviews med bl.a. seriens make-up-artister. Mindre spændende er "In Memoriam", hvor der bliver snakket om de karakterer, der døde i løbet af sæsonen. Det er dog ikke direkte skidt, og alle rigtige fans ser naturligvis det hele.

The Walking Dead - Sæson 7 (Blu-ray)