Er man ikke til Beatles eller måske kun en smule, kan den givet føles lang at sidde igennem. Jeg slugte hvert minut i et ret fantastisk værk. Dokumentaren kan måske sine steder mangle retning. Men den formidling ser jeg som en direkte parallel til bandet selv på dette tidspunkt. De vil noget, måske, men ved ikke helt hvad og hvor de skal gå hen. Alt imens skaber de fantastisk musik. Det siges at Let It Be ikke er deres bedste album. Det siger nok en del om deres niveau, for jeg synes det er ret godt. Det blev deres sidste udgivne, selv om de valgte at optage Abbey Road efter dette. Det udkom bare først.
Anmeldelser: The Beatles: Get Back (Disney+)
-
-
Er man ikke til Beatles eller måske kun en smule, kan den givet føles lang at sidde igennem. Jeg slugte hvert minut i et ret fantastisk værk. Dokumentaren kan måske sine steder mangle retning. Men den formidling ser jeg som en direkte parallel til bandet selv på dette tidspunkt. De vil noget, måske, men ved ikke helt hvad og hvor de skal gå hen. Alt imens skaber de fantastisk musik. Det siges at Let It Be ikke er deres bedste album. Det siger nok en del om deres niveau, for jeg synes det er ret godt. Det blev deres sidste udgivne, selv om de valgte at optage Abbey Road efter dette. Det udkom bare først.
Jeg har klart tænkt mig at få den set. Mange havde vel en opfattelse af at McCartney opløste gruppen - men min oplevelse af det var at han i de sidste år var motoren, og den der holdt sammen på det hele - og til sidst også den der lavede det meste musik.
Han endte vel bare med at løbe tør for kræfter overfor Lenon som levede mere tilbagelænet.
Beatels kvinder har utvivlsomt også haft en stor indflydelse på det hele.
Billedet med Yoko Ono, limet til Lenons side siger i virkligheden alt - hvem kan arbejde kreativt som gruppe, når det ser sådan ud?
Samtidig har Linda McCartney måske ponget Paul for at arbejde mens de andre holdt "fri" - Hvorfor starter du ikke bare for dig selv?
Berømmelsen og hypen var nok det der var sværest at give slip på, til sidst.
-
Jeg så engang et interview med McCartney og der afviste han misforståelsen og opfattelsen af at det var ham. Han fortalte klart at det faktisk var Lennon.
-
Abbey Road er til gengæld deres bedste! Eller i hvert fald på samme niveau som Sgt. Pepper!
-
Jeg så engang et interview med McCartney og der afviste han misforståelsen og opfattelsen af at det var ham. Han fortalte klart at det faktisk var Lennon.
Ja, ved at være pasiv - og sige nej til alt så er man vel den der er årsagen til opløsningen.
McCartney ville jo gerne ud og optræde igen - Lennon ville ikke.
-
Jeg har klart tænkt mig at få den set. Mange havde vel en opfattelse af at McCartney opløste gruppen - men min oplevelse af det var at han i de sidste år var motoren, og den der holdt sammen på det hele - og til sidst også den der lavede det meste musik.
Han endte vel bare med at løbe tør for kræfter overfor Lenon som levede mere tilbagelænet.
Beatels kvinder har utvivlsomt også haft en stor indflydelse på det hele.
Billedet med Yoko Ono, limet til Lenons side siger i virkligheden alt - hvem kan arbejde kreativt som gruppe, når det ser sådan ud?
Samtidig har Linda McCartney måske ponget Paul for at arbejde mens de andre holdt "fri" - Hvorfor starter du ikke bare for dig selv?
Berømmelsen og hypen var nok det der var sværest at give slip på, til sidst.
Jeg har præcis samme opfattelse af bruddet som dig, og har selv altid giver Yoko Ono skylden.. Kæft hun er træls at se og høre på. Min Ipad kommer virkelig under fysisk pres, hvis der popper en video op, hvor hun er med.
Hun var datidens svar på Jan Hellesøe..
-
Abbey Road er til gengæld deres bedste! Eller i hvert fald på samme niveau som Sgt. Pepper!
Jeg burde også have skrevet “det siges at Let It Be ikke er blandt deres bedste album”. Det andet lyder forkert:)
Om Peppers er deres bedste tør jeg ikke sige. Jeg har egentlig aldrig “rangeret” deres album, ej heller sådan at jeg bare har fundet det bedre end flere andre. Rubber Soul og Revolver er for mig også ret fantastiske albums.
-
Hvis denne dokumentar-serie havde handlet om noget folk ikke gik nær så meget op i, havde en udtalelse som:
"The Beatles: Get Back" kræver tålmodighed med sin længde, hvor serien ofte mangler en retning.
ikke resulteret i 6 stjerner. Jeg elsker Beatles, men det piner mig alligevel at se så mange anmeldere fuldstændig bramfri sænke paraderne ift. denne serie. Ja, det er et interessant indblik, men det lugter alligevel lidt af teenagepiger der anmelder den nyeste Twilligt-film. Ikke just objektivt.
-
Jeg burde også have skrevet “det siges at Let It Be ikke er blandt deres bedste album”. Det andet lyder forkert:)
Om Peppers er deres bedste tør jeg ikke sige. Jeg har egentlig aldrig “rangeret” deres album, ej heller sådan at jeg bare har fundet det bedre end flere andre. Rubber Soul og Revolver er for mig også ret fantastiske albums.
True! Men jeg falder altid tilbage på de to nævnte albums, så kan ikke undgå at anse dem som deres bedste =)
-
Hun var datidens svar på Jan Hellesøe..
Du er ikke den store fan af Jan Hellesøe

Men enig - Yoko Ono var gift for gruppen, men Lenon skulle jo også have trådt i karakter og have sagt stop.
-
Hvis denne dokumentar-serie havde handlet om noget folk ikke gik nær så meget op i, havde en udtalelse som:
ikke resulteret i 6 stjerner. Jeg elsker Beatles, men det piner mig alligevel at se så mange anmeldere fuldstændig bramfri sænke paraderne ift. denne serie. Ja, det er et interessant indblik, men det lugter alligevel lidt af teenagepiger der anmelder den nyeste Twilligt-film. Ikke just objektivt.
Der findes sgu heller ikke noget værre og kedeligere end objektive anmeldelser. Eller rettere sagt anmeldelser der forsøger at være objektive. Objektivitet i kunst er umuligt.
-
Der findes sgu heller ikke noget værre og kedeligere end objektive anmeldelser.
Hvordan laver man egentlig en ren objektiv anmeldelse? Anmeldelser er jo ikke just videnskab?
-
Der findes sgu heller ikke noget værre og kedeligere end objektive anmeldelser. Eller rettere sagt anmeldelser der forsøger at være objektive. Objektivitet i kunst er umuligt.
Ah, du fik skrevet til og svaret indirekte på mit spørgsmål:)
-
Fin læsning - det giver god mening. Jeg tror McCartney er meget ærlig og ydmyg omkring det.
-
Ah, du fik skrevet til og svaret indirekte på mit spørgsmål:)
Haha ja! Der er jo nogen, der prøver at være objektive derude, men det vil jo altid være en subjektiv vurdering af, hvad de objektive kvaliteter eller mangel deraf er. Men stadig røvsygt at forholde sig objektivt til kunst - det skal være en helhedsvurdering foretaget med hele følelsesregistret!
-
Jeg synes, det bedste Beatles-nummer er Helter Skelter...resten er sgu lidt fesent :)
Jeg havde egentlig overvejet at se den, men netop fordi jeg ikke er interesseret i Beatles' musik, springer jeg nok pga. tiden.
-
resten er sgu lidt fesent :)
Duuuuude, hvornår tog du vaccinen mod god musiksmag?!
-
Jeg synes, det bedste Beatles-nummer er Helter Skelter...resten er sgu lidt fesent :)
Jeg havde egentlig overvejet at se den, men netop fordi jeg ikke er interesseret i Beatles' musik, springer jeg nok pga. tiden.
Numret som McCartney efter sigende skrev og indspillede lidt i protest, fordi han altid blev beskyldt for at lave sådanne pæne numre….
-
Haha ja! Der er jo nogen, der prøver at være objektive derude, men det vil jo altid være en subjektiv vurdering af, hvad de objektive kvaliteter eller mangel deraf er. Men stadig røvsygt at forholde sig objektivt til kunst - det skal være en helhedsvurdering foretaget med hele følelsesregistret!
Ja jeg er meget enig. Selvsagt må man gerne bruge hovedet, så at sige. Men kunsten skal jo også tale til os, udover at vi “objektivt” kan tænke at det er flot filmet (som i sidste ende jo også er en smagssag vel).
-
Jeg har haft Beatles-diskussionen (og Rolling Stones) med flere personer :)
De kommer altid med et eller andet med, "jamen, de er jo et af de vigtigste band nogensinde". Og jaja, det kan da godt være. Derfor behøver jeg ikke kunne lide dem. Men jeg synes, de er ok, jeg keder mig bare ret hurtigt, når jeg hører det. Det er alt for pænt.
-
Kunne have skrevet det samme :-)
-
Jeg har haft Beatles-diskussionen (og Rolling Stones) med flere personer :)
De kommer altid med et eller andet med, "jamen, de er jo et af de vigtigste band nogensinde". Og jaja, det kan da godt være. Derfor behøver jeg ikke kunne lide dem. Men jeg synes, de er ok, jeg keder mig bare ret hurtigt, når jeg hører det. Det er alt for pænt.
Ej, det er selvfølgelig helt okay at være uenig (selvom det selvfølgelig svarer til at sige, at oxygen er overvurderet), men jeg er egentlig fuldkommen ligeglad med bandets historiske signifikans – deres repertoire er bare uovertruffent og bliver – i min optik – for ofte forsimplet som "pænt" eller "sødt", når spændvidden faktisk er helt sindssyg og går helt fra gudesmukt til smadret, fra nydeligt melodiøst til rendyrket, überkreativt kaos.
-
I Want You (She’s so Heavy) har altså et ok mædl riff. Og pænt ved jeg sgu ikke - de syrer da ok ud engang imellem.
-
Ej, det er selvfølgelig helt okay at være uenig (selvom det selvfølgelig svarer til at sige, at oxygen er overvurderet), men jeg er egentlig fuldkommen ligeglad med bandets historiske signifikans – deres repertoire er bare uovertruffent og bliver – i min optik – for ofte forsimplet som "pænt" eller "sødt", når spændvidden faktisk er helt sindssyg og går helt fra gudesmukt til smadret, fra nydeligt melodiøst til rendyrket, überkreativt kaos.
Så må vi have nogle favoritter på bordet Johan:)
-
Som jeg ser det, er det spørgsmålet om anmelderen finder de argumenter der støtter deres holdning, eller argumenterer sig frem til sin vurdering.
-
Så må vi have nogle favoritter på bordet Johan:)
Der er jeg måske alligevel lidt kedelig, fordi mine tre favoritter er helt klart blandt de store klassikere. Men altså... det kan jo siges om 95% af deres sange :-) Mine tre yndlingssange er "While My Guitar Gently Wheeps", "Across the Universe" og "In My Life". Yndlingsplade er "Revolver" <3
Har i øvrigt ikke fået set "Get Back" endnu. På trods af min kæmpe kærlighed til kvartetten, kan jeg godt mærke, jeg lige skal tage tilløb til en så lang seance, når nu den kære Jackson sjældent er god til at holde sig tilbage (og man kan jo indimellem godt få for meget af noget godt - undtagen nuggets, selvfølgelig).
-
Numret som McCartney efter sigende skrev og indspillede lidt i protest, fordi han altid blev beskyldt for at lave sådanne pæne numre….
McCartney udfordrede faktisk The Who og gruppens musik ved at forsøge skabe det mest larmende og beskidte rocknummer nogensinde….
-
McCartney udfordrede faktisk The Who og gruppens musik ved at forsøge skabe det mest larmende og beskidte rocknummer nogensinde….
Den vinkel husker jeg ikke at have læst. Fedt tak. The Who kunne på det tidspunkt om nogen, også larme (på den fede måde).
-
Der er jeg måske alligevel lidt kedelig, fordi mine tre favoritter er helt klart blandt de store klassikere. Men altså... det kan jo siges om 95% af deres sange :-) Mine tre yndlingssange er "While My Guitar Gently Wheeps", "Across the Universe" og "In My Life". Yndlingsplade er "Revolver" <3
Har i øvrigt ikke fået set "Get Back" endnu. På trods af min kæmpe kærlighed til kvartetten, kan jeg godt mærke, jeg lige skal tage tilløb til en så lang seance, når nu den kære Jackson sjældent er god til at holde sig tilbage (og man kan jo indimellem godt få for meget af noget godt - undtagen nuggets, selvfølgelig).
Meget kan man måske sige om dig, men kedelig er du dæleme aldrig:)
Men ja, det er også tre fede numre ud af utallige fede numre.
Hvilket album anser du som deres svageste (svageste, fordi de i mine øjne ikke har lavet et direkte dårligt album).
-
Meget kan man måske sige om dig, men kedelig er du dæleme aldrig:)

Hvilket album anser du som deres svageste (svageste, fordi de i mine øjne ikke har lavet et direkte dårligt album).
Åååhhh, det er dæleme et ondt spørgsmål! De har netop aldrig lavet et direkte dårligt album (eller middelmådigt, for den sags skyld). Det er næsten for let bare at sige "Please Please Me", men som deres første album er det bare ikke lige så poleret og udfordrende som de senere – men der er jo stadig perler som "I Saw Her Standing There", "Love Me Do", "Twist and Shout" og titelsangen på... og så gik der nogle år, før jeg faldt helt pladask for "Let It Be" faktisk, men nu føles det også som at håne van Gogh eller Da Vinci at sige noget skidt om det.
-

Åååhhh, det er dæleme et ondt spørgsmål! De har netop aldrig lavet et direkte dårligt album (eller middelmådigt, for den sags skyld). Det er næsten for let bare at sige "Please Please Me", men som deres første album er det bare ikke lige så poleret og udfordrende som de senere – men der er jo stadig perler som "I Saw Her Standing There", "Love Me Do", "Twist and Shout" og titelsangen på... og så gik der nogle år, før jeg faldt helt pladask for "Let It Be" faktisk, men nu føles det også som at håne van Gogh eller Da Vinci at sige noget skidt om det.
Min Beatles-rangering:
White Album
Abbey Road
Sgt. Pepper
Revolver
Let It Be
Magical Mystery Tour
Rubber Soul
A Hard Day’s Night
Help!
Beatles For Sale
Please Please Me
With The Beatles
Yellow Submarine
-
Som jeg ser det, er det spørgsmålet om anmelderen finder de argumenter der støtter deres holdning, eller argumenterer sig frem til sin vurdering.
Jojo, men jeg synes sagtens man kan kritisere dele af en 6-stjernet film. Det perfekte kan vel i de flestes øjne ikke opnås - kun noget der er tilnærmelsesvis tæt på.
-
Jojo, men jeg synes sagtens man kan kritisere dele af en 6-stjernet film. Det perfekte kan vel i de flestes øjne ikke opnås - kun noget der er tilnærmelsesvis tæt på.
Enig. Jeg synes dog at det citat jeg fremhæver ligeså ofte har været brugt imod en film, for at hive den markant ned.
-
Enig. Jeg synes dog at det citat jeg fremhæver ligeså ofte har været brugt imod en film, for at hive den markant ned.
Jooo så skal det jo læses i kontekst med resten.
-
Jeg har ikke set serie endnu men skal helt sikkert se den på et tidspunkt. Det største og mest betydningsfulde band i historien. Deres indflydelse skinner så meget igennem den musik der sidenhen er blevet udgivet. Dette er endnu et værk af mange.
Jeg har ikke læst og set dem alle, da der simpelthen er udgivet så meget om The Beatles. Så meget at du kan tage en kandidatgrad i dem. Dette virker dog til at være et af de bedre.
-
Mine umiddelbare favoritter hvad angår sange:
I Want You (She’s So Heavy)
I Am The Walrus
Helter Skelter
Strawberry Fields Forever
A Day in the Life
Dear Prudence
Happiness is a Warm Gun
Hey Bulldog
Rain
-
I Am The Walrus
Helter Skelter
A Day in the Life
Dear Prudence
Happiness is a Warm Gun
Hey Bulldog
Rain
Tak for at dele det hele til inspiration, Thomas! Jeg skal have lyttet mere til de fantastiske fire igen ASAP!
-
I Am The Walrus
Helter Skelter
A Day in the Life
Dear Prudence
Happiness is a Warm Gun
Hey Bulldog
Rain
Interessant liste. Der er flere af dem, jeg ikke umiddelbart kender :-)
-
Tak for at dele det hele til inspiration, Thomas! Jeg skal have lyttet mere til de fantastiske fire igen ASAP!
Fremragende Johan - og selv tak :) Jeg slugte i øvrigt serien råt på få dage, og det føltes nærmere som tre timer end otte. Det er simpelthen fabelagtigt og kuldegysende vidunderligt at være fluen på mixerpulten og se ikoniske sange blive skabt for øjnene af dig :)
Hvis dit yndlingsalbum er Revolver er “Rain” virkelig et (gen)lyt værd :)
-
Sæt i gang, Rasmus ;)
-
Flere spændende deep-cuts:
Tomorrow Never Knows
Every Little Thing
She Said She Said
Long Long Long
Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey
Good Morning Good Morning
For No One
Within You Without You
Things We Said Today
Piggies
Two of Us
Dig A Pony
You Never Give Me Your Money
I’ve Got a Feeling
-
Flere spændende deep-cuts:
Tomorrow Never Knows
Every Little Thing
She Said She Said
Long Long Long
Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey
Good Morning Good Morning
For No One
Within You Without You
Things We Said Today
Piggies
Two of Us
Dig A Pony
You Never Give Me Your Money
I’ve Got a Feeling
Dem kender jeg faktisk flere af. Min stedfar var fanatisk Beatles-fan, og min mor så dem som 14-årig i KB Hallen i 1964 (hun var dog altid mere til Stones).
Mine favoritter ville nok se nogenlunde sådan ud:
De unge år:
- Can’t Buy Me Love
- Help!
- I Saw Her Standing There
- Money (That’s What I Want) (godt nok ikke skrevet af Beatles)
- She Loves You
- Twist And Shout (heller ikke skrevet af dem, men den er fantastisk energisk. Jeg læste på et tidspunkt, at John Lennon var ved at smadre sin stemme på den)
De senere år:
- Tomorrow Never Knows (dejlig syret. Der er en fed scene i "Mad Men", hvor Don Draper sætter den på - for hurtigt at tage den af igen)
- Maxwell's Silver Hammer (herlig sang og tekst - hvis nok Beatles' eneste sang om en seriemorder :)
- Ob-La-Di, Ob-La-Da
- All You Need Is Love
- Eleanor Rigby
- Here Comes The Sun
- Hey Jude
- Let It Be
- Lucy In The Sky With Diamonds
- Norwegian Wood
- Octopus's Garden (Ringo får lov til at shine lidt)
- Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
- Strawberry Fields Forever
Og sidst men ikke mindst: I Am The Walrus.
I Ferris Buellers udødelige ord: "Not that I condone fascism, or any -ism for that matter. -Ism's in my opinion are not good. A person should not believe in an -ism, he should believe in himself. I quote John Lennon, 'I don't believe in Beatles, I just believe in me.' Good point there. After all, he was the walrus. I could be the walrus. I'd still have to bum rides off people.'"

-
The Beatles kommer længere rundt i musikkens afkroge på sangen, der indtager førstepladsen end langt de fleste bands gør på hele albums endsige karrierer. Serveret på blot 3 minutter.
-
The Beatles kommer længere rundt i musikkens afkroge på sangen, der indtager førstepladsen end langt de fleste bands gør på hele albums endsige karrierer. Serveret på blot 3 minutter.
Helt sikkert. Jeg havde egentlig ikke tænkt over, at den også har noget Dance over sig og kan minde om elementer af Chemical Brothers.