Forumtråd - New York Times bedste film i det 21. århundrede

New York Times bedste film i det 21. århundrede

• NY Times har bedt 500+ filmfolk om at give et bud på de bedste film i det 21. århundrede.

Det blev til denne liste: link

Der er ikke de vilde overraskelser i forhold til andre lister af samme art. 

Mangler selv at se 6 af dem: Anatomy of Fall, Best in Show, Ocean's Eleven, The Act of Killing, The Gleaners and I og The Worst Person in the World.

Om ca. 15 minutter kommer min egen top100 over de bedste film i det 21. århundrede...;)


    0
    1. The Tree of Life
    2. Blancanieves
    3. Pan's Labyrinth
    4. The Wrestler
    5. Brooklyn
    6. The Fountain
    7. Hero
    8. Atonement
    9. City of God
    10. Spirited Away
    11. City of Life and Death
    12. Boyhood
    13. Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
    14. United 93
    15. Promising Young Woman
    16. Innocent Voices
    17. The New World
    18. Winter's Bone
    19. A Separation
    20. August: Osage County
    21. Hotel Rwanda
    22. The Proposition
    23. Frozen River
    24. Into the Wild
    25. The Consequences of Love
    26. Antichrist
    27. No Country for Old Men
    28. Wind River
    29. Me and You and Everyone We Know
    30. Mr. Nobody
    31. The Broken Circle Breakdown
    32. Children of Men
    33. My Life Without Me
    34. Little Miss Sunshine
    35. The Pianist
    36. The Notebook
    37. Waltz with Bashir
    38. Reservation Road
    39. House of Sand and Fog
    40. Little Children
    41. Million Dollar Baby
    42. Mulholland Drive
    43. Good Night, and Good Luck.
    44. Philomena
    45. Donnie Darko
    46. Babel
    47. 25th Hour
    48. Jagten
    49. Lilya 4-Ever
    50. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
    51. A Song for Martin
    52. Kill Bill: Vol. 2
    53. The Son's Room
    54. 21 Grams
    55. Let the Right One In
    56. Oldboy
    57. Bloody Sunday
    58. Kunsten at græde i kor
    59. Juno
    60. Palindromes
    61. Everything Everywhere All at Once
    62. Buddha Collapsed Out of Shame
    63. Changeling
    64. The Return
    65. The Selfish Giant
    66. Dead Man's Shoes
    67. Aftersun
    68. The Man from London
    69. Of Gods and Men
    70. Dogville
    71. Amour
    72. Tag
    73. The Innocents
    74. Stations of the Cross
    75. Lost in Translation
    76. Elephant
    77. Turtles Can Fly
    78. Druk
    79. Moxie
    80. The Dig
    81. Possessor
    82. Wolfwalkers
    83. Love According to Dalva
    84. Dune: Part One
    85. Never Rarely Sometimes Always
    86. The Father
    87. Mogul Mowgli
    88. The Quiet Girl
    89. The Whale
    90. The Green Knight
    91. Quo Vadis, Aida?
    92. King Richard
    93. Ali & Ava
    94. The Restless
    95. Venuseffekten
    96. Drive My Car
    97. The Banshees of Inisherin
    98. The Old Oak
    99. Barbie
    100. Synecdoche, New York

Kan se vi har følgende film til fælles på de to lister:

A Separation,   Aftersun,   Amour,   Boyhood,   Children of Men,   City of God,   Eternal Sunshine of the Spotless Mind,   Everything Everywhere All at Once,   Kill Bill: Vol 1,   Let the Right One In,   Little Miss Sunshine,   Lost in Translation,   Mulholland Drive,   No Country for Old Men,   Oldboy,   Pan's Labyrinth,   Spirited Away,   Tree of Life


    1
  • "The Tree of Life" og "Blancanieves" (hvad hulen er det for en film??) på de to første pladser... Det kan man da ikke tage seriøst.


    2
  • "The Tree of Life" og "Blancanieves" (hvad hulen er det for en film??) på de to første pladser... Det kan man da ikke tage seriøst.

Pssst - det er Guldagers egen liste, og det er vel helt fair?


    0

Som en ægte redditor vil skrive det ;)

Elsker Tree of Life. Det er godt nok lidt lang tid siden, jeg har set den sidst, men det er den eneste film, jeg har set, hvor jeg reagerede på den måde.

Blancanieves er en helt suveræn spansk stumfilm fra 2012. Det er en 100% stumfilm, men med moderne sans for historieskrivning. En fantastisk match :)

De fleste andre film er vel nærmest bare små dramaer...


    1

Hvorfor ikke? Det er da to virkelig fantastiske film? Uanset om det ikke var, virker det som et underligt svar? Måske Wayne har ret og du ikke har bemærket at det er Guldagers egen liste.


    2
  • Som andre påpeger, så misforstod chandler75, at Guldager skrev sin egen personlige liste og ikke New York Times liste.

Når det så er sagt, så ville Guldagers top to film, som chandler75 klager over, også høre til blandt toppen hos mig. Både “The Tree of Life” og “Blancanieves” er fantastiske film til 10/10. De ville nok ikke ligge nr. 1 og 2, men de ville få forholdsvis høje placeringer.


    1
  • Ha, jeg misforstod også ... jeg har kun set 25 ud af de 100 film på Guldagers liste. Det siger nok mest om mig selv, og hvor langt oppe mellem fortidens behårede baller mit hoved er begravet.

Jeg har umiddelbart mere til fælles med NY Times' liste, hvor jeg har set 46 af filmene og flere af mine egne favoritter er iblandt.

Fx er både Mulholland Dr. og In the Mood for Love i NY Times' top fem, og de ville nok begge være i min egen top tre, med Mulholland Dr. som nummer et.


    0
  • Er der ikke noget med at Guldager er glad for danske film. Så hvor er Jagtsæson og Klassefesten 3?

Men mere seriøst: jeg ville nok have noget færre danske film på min liste. Druk skal selvfølgelig med. Og måske en Anders Thomas Jensen film.

Tree of Life vil ikke være på min top 100. Men jeg er også meget lidt glad for Malick. På papiret burde jeg elske hans film, og jeg prøver gang på gang. Men jeg bliver som regel lullet i søvn.


    1
  • Talte lige op: jeg har set 68 af filmene på Guldagers liste og 97 af dem på New York Times liste.

Hvis min egen nummer 1 skal tages fra den officielle liste, så ville det nok blive enten Boyhood eller The Fellowship of the Ring.

Men jeg kunne godt være flabet og vælge en outsider - nemlig den vanvittige indiske RRR.


    0
  • Kan se du har Kunsten at græde i kor på listen. Har du læst den også - og andre af hans bøger? Det er sjovt, når man kommer fra syd/vestjylland :)


    0
  • Ja, beklager, Guldager! Jeg ville selvfølgelig ikke have faret sådan op, hvis jeg havde vist, at det var din personlige liste - hver sin smag osv.

Jeg troede, det var den officielle fra NY Times og undrede mig en del


    0
  • Mht. til din liste kan jeg se, at vi ikke helt deler samme smag. På din top 10 er det kun "The Wrestler", som jeg synes er virkelig god. Fx har jeg givet "Atonement" 3/10.

Men der er selvfølgelig også andre fremragende film med på listen, hvoraf mange også ville finde vej til miste: "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring", "Winter's Bone", "Hotel Rwanda", "Into the Wild", "No Country for Old Men", "The Pianist", "Kill Bill: Vol. 2", "Lost in Translation"...


    0
  • Jeg har svært ved at rangere, men her er de film fra 2000-2025, som jeg har givet 9 eller 10:

10/10:

• The Wolf of Wall Street
    • Zodiac
    • The Pianist
    • The Social Network
    • Cast Away
    • Sideways
    • Before Sunset
    • Unbreakable
    • Dallas Buyers Club
    • Master and Commander: The Far Side of the World
    • Grizzly Man
    • The Squid and the Whale

• 9/10:
    • Interstellar
    • Top Gun: Maverick
    • The Departed
    • Once Upon a Time in... Hollywood
    • There Will Be Blood
    • Catch Me If You Can
    • Iron Man
    • Edge of Tomorrow
    • Drive
    • The Revenant
    • Almost Famous
    • The Aviator
    • War of the Worlds
    • A History of Violence
    • Apocalypto
    • Death Proof
    • Gravity
    • Charlie's Angels
    • Hotel Rwanda
    • High Fidelity
    • Bully
    • The Wrestler
    • All Is Lost
    
    1
  • ... Og serier til 9/10:

• Shameless (US version)
    • Mad Men
    • Chernobyl
    • Band of Brothers
    • Six Feet Under
    • The Office (UK version)
    • The Deuce
    • Love (2016-2018)
    • Five Came Back
    • On Death Row
    
    0
  • Mht. til din liste kan jeg se, at vi ikke helt deler samme smag. På din top 10 er det kun "The Wrestler", som jeg synes er virkelig god. Fx har jeg givet "Atonement" 3/10.

Men der er selvfølgelig også andre fremragende film med på listen, hvoraf mange også ville finde vej til miste: "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring", "Winter's Bone", "Hotel Rwanda", "Into the Wild", "No Country for Old Men", "The Pianist", "Kill Bill: Vol. 2", "Lost in Translation"...

Godt at høre, at der er andre, der ikke er vilde med Atonement. Jeg så den til en forpremiere på selve Oscar aftenen i biffen. Og sjældent er jeg gået så skuffet ud. 2/6.


    0
  • Jeg er vild med den. Ved ikke om den ville ramme en liste. Men har set den to gange. Fantastisk hver gang.


    1
  • Jeg er vild med den. Ved ikke om den ville ramme en liste. Men har set den to gange. Fantastisk hver gang.

Same :)


    0
  • Atonement er på min Top 20. Jeg kan ikke umiddelbart nævne én eneste mikroskopisk svaghed. 


    1
  • Uha, jeg kan nævne mange :-)

Men hvis man i den positive ånd skal se glasset halvt fyldt i stedet for halvt tomt, så vil jeg i stedet nævne, at jeg i går genså Pigen med Nålen. Hold da op - den gjorde også ondt anden gang. Og den kunne godt være en kandidat til en top 100. Dens score alene gør den værd at gense. Der findes næppe nogen anden dansk film som den.


    0
  • Har personligt aldrig lavet en “top” liste. Det er for mig ret umuligt. Jeg har nok 4 kategorier: elendig, nogenlunde, rigtig god  og sublimt. Og har aldrig skrevet dem ned på en liste, for hvordan rangerer man det sublime? Call me old fashion - eller noget …. :)


    0
  • Har personligt aldrig lavet en “top” liste. Det er for mig ret umuligt. Jeg har nok 4 kategorier: elendig, nogenlunde, rigtig god  og sublimt. Og har aldrig skrevet dem ned på en liste, for hvordan rangerer man det sublime? Call me old fashion - eller noget …. :)

Altså, det er jo også en ret arbitrær øvelse, så det skal jo altid tages med et gran salt :)

S. Rico: :) - jeg er ikke glad for danske film per se - men skelner ikke til, om de er danske eller ej. Og så har jeg ikke det forbehold som mange har for danske film.

Davenport- nej, har ikke fået læst den endnu, men den er på listen.

Chandler - tror heller ikke, vi har helt samme smag :) - du har en del film på din liste, jeg ville have på en "mest overvurderet" - altså, sådan en hvor min smag er længst fra den gængse opfattelse. Men 3/10 synes jeg er lavt til Atonement. Vil du uddybe?


    1
  • Chandler - tror heller ikke, vi har helt samme smag :) - du har en del film på din liste, jeg ville have på en "mest overvurderet" - altså, sådan en hvor min smag er længst fra den gængse opfattelse. Men 3/10 synes jeg er lavt til Atonement. Vil du uddybe?

Det er måske mest af alt et temperamentsspørgsmål, så at sige. Hvad "tænder" man på følelsesmæssigt?

Jeg kan ikke uddybe i detaljer, da jeg ikke har set den, siden den udkom. Det første ord, der falder mig ind, er dog "prætentiøs", hvilket jeg godt ved, er en lidt luftig betegnelse. Og som jeg også vil betegne "The Tree of Life" og "The Fountain" som.


    0
  • Det er måske mest af alt et temperamentsspørgsmål, så at sige. Hvad "tænder" man på følelsesmæssigt?

Jeg kan ikke udbyde i detaljer, da jeg ikke har set den, siden den udkom. Det første ord, der falder mig ind, er dog "prætentiøs", hvilket jeg godt ved, er en ligt luftig betegnelse. Og som jeg også vil betegne "The Tree of Life" og "The Fountain" som.

Fair :)

Det lød bare som om, du havde en masse specifikke punkter.


    0
  • S. Rico: :) - jeg er ikke glad for danske film per se - men skelner ikke til, om de er danske eller ej. Og så har jeg ikke det forbehold som mange har for danske film.

Ok, så husker jeg galt. Måske det var en anden bruger.

Eller måske var det en anden genre, som jeg mener du havde en forkærlighed for. Ungdomsfilm?


    0
  • Altså jeg har ofte forsvaret dansk film, fordi mange har den der "det er dansk, så er det dårligt", og det synes jeg er ærgerligt, for der er mange gode, nye danske film. Men er ikke mere glad for danske film end andre landes film.

Og ja, jeg har en forkærlighed for ungdomsfilm :)


    1
  • Altså jeg har ofte forsvaret dansk film, fordi mange har den der "det er dansk, så er det dårligt", og det synes jeg er ærgerligt, for der er mange gode, nye danske film. Men er ikke mere glad for danske film end andre landes film.

Og ja, jeg har en forkærlighed for ungdomsfilm :)

Herligt - så er min hukommelse ikke helt lost :-)


    0
  • Jeg plejede egentlig at være ret vild med ungdomsfilm – eller coming-of-age-film – da jeg var yngre, men det er sgu ikke rigtig en genre, der interesserer mig så meget mere. Måske fordi jeg bare lever et meget andet liv nu, end da jeg var yngre, og da jeg ikke selv har børn, går mange af mine tanker ikke på, hvordan det er at være ung nu til dags.

Det betyder ikke, at der ikke bliver lavet gode film om emnet – og det vil jo altid være et relevant tema for nye generationer. Jeg tror for den sags skyld også, at ældre generationer kan lære meget af dem. Om ikke andet, så for at blive klogere på, hvad der rører sig blandt ungdommen i dag. Shit, jeg lyder gammel, når jeg skriver det her. Jeg er trods alt kun i 30’erne – men alligevel.

Fucking Åmål, Superbad og The Breakfast Club er tre meget forskellige ungdomsfilm, som jeg stadig holder af.


    0
  • Jeg sluger heller ikke alt råt, men har da set film som Tall Girl, Kissing Booth osv. 

En stor del af er det, er fordi det er hyggeligt, en lille del er en interesse for, hvad ungdommen går op i.

Det er også nærmest de eneste serier, jeg ser.


    1