Har alle glemt hans eskapader med mindreårige piger fra Haiti - eller er folk bare ligeglade fordi han var god til Tour de France ?
Syntes det er lidt dobbelt moralsk og lidt foruroligende, at alle glemmer den del, bare fordi han er Jørgen Leth.
Havde det været en af os alm mennesker, så var vi jo blevet jaget vildt...
Jeg tror ikke, nogen har glemt det. Tværtimod. Fx bliver det både nævnt i nekrologen hér og i stort set alle andre artikler, jeg har læst i kølvandet på mandens død.
Uagtet den pågældende situations ikke-flatterende detaljer (herunder Leths "kræve min ret"-formulering og det anseelige aldersskel), så er det måske ikke hovedfokusset i de sidste par dages artikler, fordi kvinden ikke var under den danske seksuelle lavalder (altså ikke "mindreårig"), og den pågældende kvinde har aldrig anklaget Leth for noget (som det i øvrigt også fremgår af ovenstående tekst), så der er umiddelbart sket noget upassende, men ikke ulovligt. Og så tror jeg i øvrigt, at det er meget få "almindelige mennesker", der ville opleve en shitstorm à la den, Leth endte i, og således blive "jaget vildt", hvis ingen vidste, hvem man var...
Men selvfølgelig fuldstændig fair netop at fremhæve episoden. Som altså også gøres på tværs af de danske medier som sagt. Men samtidigt er det selvfølgelig også et must at fremhæve de kunstneriske bedrifter begået af en af danmarkshistoriens nok største kunstnere. Han var ikke et perfekt menneske, men han lavede masser af fremragende film og anden kunst, og det synes jeg netop er konklusionen i det meste, der skrives om manden disse dage – og forinden for den sags skyld...