Forumtråd - Rejsetråden

Rejsetråden

• Foranlediget af diskussionen i "Hvad laver du nu?" tråden.

Hvor skal du hen? Hvor har du været? Var der varmt? Kom med det hele :)

Normalt ville jeg selv være god for at starte ud her, men noget alvorlig sygdom i familien har holdt mig hjemme det sidste stykke tid.

Både konen og jeg savner dog at rejse til at USA. Har lige genset Bad Monkey (Florida Keys/Bahamas) bare fordi den føles lidt som en ferie.


    3
  • Er der nogle af jer rejseeksperter, der ved om man kan bestille noget med en brændeoven på hotels.com?

Ifbm. med mit arbejde optjener jeg mange point, og har pt. 3 gratis overnatninger på Hotels.com, og familien vil gerne prøve at have en brændeovn, på vores næste getaway.


    0
  • En anden ting, jeg heller ikke er sikker på, er hvordan man på Airbnb, ser om rengøring er inkl. eller kommer oveni bagefter, og hvad evt. prisen er?

Chandler75, det må du vide?

Er dette fx med rengøring?

www.airbnb.dk/rooms/1441070051372120599


    0
  • En anden ting, jeg heller ikke er sikker på, er hvordan man på Airbnb, ser om rengøring er inkl. eller kommer oveni bagefter, og hvad evt. prisen er?

Chandler installerer garanteret gerne brændeovn i kolonihaven, hvis du kommer ;-)


    0
  • Chandler installerer garanteret gerne brændeovn i kolonihaven, hvis du kommer ;-)

Ja det ved jeg, men kræver han så ekstra gebyr for rengøring ;)


    0

Jeg vil mene, at hvis der ikke er nævnt et særskilt beløb for rengøring, er dette inkluderet i prisen. Men det er jo ret nemt lige at skrive til værten og høre.

Men selv hvis prisen inkluderer rengøring - eller rengøring opkræves separat - forventer de fleste værter, at airbnb'en efterlades ren og ryddelig. Man behøver som gæst hverken støvsuge eller støve af, men det forventes, at der ikke er røde Aperno Spritzl-pletter på sofabordet eller udtørrede kontaktlinser på gulvet (personlig erfaring), og at alle regler for udtjekning er fulgt 


    0
  • Jeg vil mene, at hvis der ikke er nævnt et særskilt beløb for rengøring, er dette inkluderet i prisen. Men det er jo ret nemt lige at skrive til værten og høre.

Men selv hvis prisen inkluderer rengøring - eller rengøring opkræves seperat - forventer de fleste værter, at airbnb'en efterlades ren og ryddelig. Man behøver som gæst hverken støvsuge eller støve af, men det forventes, at der ikke er røde Aperno Spritzl-pletter på sofabordet eller udtørrede kontaktlinser på gulvet (personlig erfaring), og at alle regler for udtjekning er fulgt 

Ok tak, ja der er nogle der skriver det i teksten, men andre skriver ingenting. 


    0
  • Chandler installerer garanteret gerne brændeovn i kolonihaven, hvis du kommer ;-)

Jeg har aldrig udlejet min kolonihave (hvor der i øvrigt er fin varme med varmepumpe) - det ville være grundlag for eksklusion :)

Men jeg har i nogle år udlejet min andelslejlighed i de sommermåneder, hvor jeg var i kolonien. Det gider jeg dog ikke længere, da jeg gerne vil kunne have lejligheden for mig selv, og der trods alt er en del arbejde forbundet med det. Men hvis nogen har spørgsmål relateret til Airbnb, står jeg gerne til rådighed. Dog udelukkende som vært/host.


    0
  • Jeg vil mene, at hvis der ikke er nævnt et særskilt beløb for rengøring, er dette inkluderet i prisen. Men det er jo ret nemt lige at skrive til værten og høre.

Men selv hvis prisen inkluderer rengøring - eller rengøring opkræves separat - forventer de fleste værter, at airbnb'en efterlades ren og ryddelig. Man behøver som gæst hverken støvsuge eller støve af, men det forventes, at der ikke er røde Aperno Spritzl-pletter på sofabordet eller udtørrede kontaktlinser på gulvet (personlig erfaring), og at alle regler for udtjekning er fulgt 

Enig. Og det forventes altid at man har båret affaldet ud. Man skal som regel også huske at sætte opvaskemaskinen igang, lægge sengetøjet og håndklæder i en bunke, samt slukke for airconditioneringen.


    0
  • Er der nogle af jer rejseeksperter, der ved om man kan bestille noget med en brændeoven på hotels.com?

Ifbm. med mit arbejde optjener jeg mange point, og har pt. 3 gratis overnatninger på Hotels.com, og familien vil gerne prøve at have en brændeovn, på vores næste getaway.

Kiggede lige på min Hotels.com konto og kan se, at der er registreret 45 indløste bonusnætter siden de begyndte at tælle det. Dvs. som minimum 450 overnatninger via dem. Uha, der er lagt mange penge i deres lommer….


    1
  • Kiggede lige på min Hotels.com konto og kan se, at der er registreret 45 indløste bonusnætter siden de begyndte at tælle det. Dvs. som minimum 450 overnatninger via dem. Uha, der er lagt mange penge i deres lommer….

Jeg er har 38 indsløste nætter og 3 i banken :) Kom for sent i gang med Hotels.com og var blevet på booking for længe :/ 

Ja, det er virkelig mange, men én af de få goder, ved at have meget rejsearbejde..


    1
  • I øvrigt - til jer, der bruger Airbnb og giver anmeldelser og karakterer (1-5 stjerner) for opholdet:

Hvis I synes, at I har været tilfredse med opholdet, og overvejer at give 4 stjerner, fordi I tror, at det er en fin karakter, så lad være :)

Alt under 5 stjerner er i princippet en dårlig karakter i Aibnb's system. Så de fleste værter vil hellere have ingen karakter end 4 stjerner. Og hvorfor så det?

Hvis man ryger under 4,8 mister man sin Superhost-status. Og hvis man ryger under 4,3 kan man risikere, at Airbnb fjerner din bolig fra siden. Det er noget, de fleste gæster ikke er opmærksomme på, og det er også derfor, jeg gør en del ud af at informere gæsterne om, hvordan stjernesystemet rent faktisk fungerer. Jeg har lavet en lille uformel guide, som jeg lægger frem sammen med House Manual, hvori der står:

5 stjerner: Perfection does not exist, but we were happy here.

4 stjerner: Several issues need to be improved.

3 stjerner: Major problems.

2 stjerner: Close this airbnb down.

1 stjerne: Worst experience ever.

Ud af 73 anmeldelser har jeg 4,99 i gennemsnit. Dvs. lutter 5-taller, med undtagelse af en sur tysker, som brokked sig over lidt kalk på badeværelsesfliserne.


    1
  • Hvis man overvejende har været super tilfreds, men der har været en enkel major ting - eksempelvis at aircon ikke virkede ordentlig - så synes jeg det er svært at give fuld plade. 

I de situationer skal jeg så nok bare lade være med at anmelde stedet fremover.

Det er noteret :-)


    0
  • I øvrigt - til jer, der bruger Airbnb og giver anmeldelser og karakterer (1-5 stjerner) for opholdet:

Hvis I synes, at I har været tilfredse med opholdet, og overvejer at give 4 stjerner, fordi I tror, at det er en fin karakter, så lad være :)

Alt under 5 stjerner er i princippet en dårlig karakter i Aibnb's system. Så de fleste værter vil hellere have ingen karakter end 4 stjerner. Og hvorfor så det?

Hvis man ryger under 4,8 mister man sin Superhost-status. Og hvis man ryger under 4,3 kan man risikere, at Airbnb fjerner din bolig fra siden. Det er noget, de fleste gæster ikke er opmærksomme på, og det er også derfor, jeg gør en del ud af at informere gæsterne om, hvordan stjernesystemet rent faktisk fungerer. Jeg har lavet en lille uformel guide, som jeg lægger frem sammen med House Manual, hvori der står:

5 stjerner: Perfection does not exist, but we were happy here.

4 stjerner: Several issues need to be improved.

3 stjerner: Major problems.

2 stjerner: Close this airbnb down.

1 stjerne: Worst experience ever.

Ud af 73 anmeldelser har jeg 4,99 i gennemsnit. Dvs. lutter 5-taller, med undtagelse af en sur tysker, som brokked sig over lidt kalk på badeværelsesfliserne.

Vildt rating system så. Jeg ville normalt meget sjældent give 5.


    0
  • Hvis man overvejende har været super tilfreds, men der har været en enkel major ting - eksempelvis at aircon ikke virkede ordentlig - så synes jeg det er svært at give fuld plade. 

Men så har man som gæst også et ansvar for at kontakte værten med det samme og gøre opmærksom på dette (eller ethvert andet problem, som værten muligvis ikke er bekendt med) - og give værten mulighed for at rette op på det.

Og hvis værten så ikke sørger for at få det fixet eller - hvis det ikke er muligt at få fixet inden for så kort tid - tilbyder en ordentlig kompensation, er gæsten i sin fulde ret til at afspejle det i anmeldelsen og karakteren.

Desværre er der mange gæster, der på trods af at blive opfordret til det undlader at gøre opmærksom på problemer eller mangler under opholdet - og først giver udtryk for det i anmeldelsen.

Jeg havde nogle gæster, hvor køleskabet holdt op med at virke, samme dag som de tjekkede ind. Jeg kunne ikke nå at få bestilt et nyt køleskab samme dag, så måtte ud og købe en elektronisk køleboks, indtil køleskabet kunne leveres dagen efter. Køleboksen er så kun blevet brugt den ene dag.

Jeg havde også nogle gæster, der syntes, at toilettet var for langsomt til at trække ud. Jeg måtte så få en VVS'er ud en søndag til at løse problemet - hvilket kostede mig hele indtjekningen for gæsternes ophold.

Det er "cost of doing business" og fair nok, men det krævet som sagt, at værten bliver gjort opmærksom på problemet :)


    0
  • Det lyder helt fair, at man skal give værten mulighed for at fixe problemet. Det har vi også gjort flere gange. Og vi har altid oplevet, at de er super imødekommende og serviceminded.

Med hensyn til aircon, så er det desværre ofte sådan, at de enten ikke kan køle nok ned (om sommeren), eller ikke varme nok op (om vinteren). De nyere smarte systemer er lavet sådan, at de kan styres fra centralt hold. Og for at spare strøm (og skåne miljøet), så er der sat begrænsninger ind.

Det er som udgangspunkt fint nok. Men vi har oplevet, at det var så automatisk og "fancy", at der ikke var noget at gøre ved det (heller ikke fra værtens hånd). Så måtte man bare leve med at svede om dagen eller fryse om natten. 


    0
  • Jeg er har 38 indsløste nætter og 3 i banken :) Kom for sent i gang med Hotels.com og var blevet på booking for længe :/ 

Ja, det er virkelig mange, men én af de få goder, ved at have meget rejsearbejde..

En anden god ting ved Hotels.com var, at man (indtil for ca. et års tid siden) kunne blive gratis medlem af Avis Preferred Plus. Det er super nice, hvis man ankommer sent om aftenen i Spanien (hvor udlejningskontorerne er lukkede), at man så bare kan trække bilnøglen i en boks, og at man samtidig er blevet opgraderet gratis til en større bil.

Den fordel er desværre fjernet fra Hotels.com. Jeg venter i spænding på, hvad de så finder på at tilbyde i stedet.


    0
  • En anden god ting ved Hotels.com var, at man (indtil for ca. et års tid siden) kunne blive gratis medlem af Avis Preferred Plus. Det er super nice, hvis man ankommer sent om aftenen i Spanien (hvor udlejningskontorerne er lukkede), at man så bare kan trække bilnøglen i en boks, og at man samtidig er blevet opgraderet gratis til en større bil.

Den fordel er desværre fjernet fra Hotels.com. Jeg venter i spænding på, hvad de så finder på at tilbyde i stedet.

Jeg har været AVIS preferred i mange år via firmaet

Har mest brugt det privat i USA, og en enkelt gang trak de også beløbet på firmakortet, men så trak firmaet det bare i løn senere.

Det er gratis at blive AVIS preferred nu :)


    1
  • Det er gratis at blive AVIS preferred nu :)

Ja, det er en god ting. Men Preferred Plus er ikke gratis. Og den mister man desværre. 


    0