Skulle man mangle film på sin watchliste, så er der altid god inspiration at hente i årets Oscarnomineringer. Jeg har en tradition med at skulle se alle de nominerede spillefilm inden prisuddelingen. Det er en opgave, der tidligere har været ret svær at gennemføre. Men det er selvfølgelig blevet lettere i disse streamingtider.
Dog er der en tendens til, at der kommer flere og flere internationale film blandt de nominerede. Og de er typisk langt sværere at opdrive end de engelsksprogede. Sidste år var der 2 ikke-engelsksprogede film blandt Best Picture nomineringerne. Og det er også tilfældet i år: den brasilianske ”The Secret Agent” med 4 nomineringer, og den norske ”Sentimental Value” med hele 9 nomineringer. Mega godt gået.
Jeg åndede lettet op, da Wicked: For Good (som ventet) ikke fik nogen nomineringer. Dermed slipper jeg for at se en 2’er, som jeg faktisk ikke gad se. Sidste år var musicals i den grad repræsenteret med ikke mindre end 10 nomineringer til Wicked og 13 til Emilia Perez.
I år er der ingen musicals. Og så alligevel. For jeg slipper nemlig ikke for at skulle se det verdensomspændende fænomen K-Pop Demon Hunters. Ikke en film jeg normalt ville bruge tid på. Men hvem ved? Måske overrasker den positivt. Det er jo altid det sjove ved at sætte film på sin watchliste, som man normalt ikke ville bruge tid på.
Antallet af nominerede spillefilm består (lige som sidste år) af 30 styk. Halvdelen af dem har kun fået en enkelt nominering, mens den anden halvdel har fået mellem 2 og vanvittige 16 nomineringer.
Det er Sinners (Netflix), som nu er indehaver af rekorden med flest nomineringer gennem filmhistorien. Det hjælper selvfølgelig, at der er kommet en splinterny kategori - Casting. Dermed stiger antallet af teoretisk mulige nomineringer for en engelsksproget spillefilm fra 16 til 17 nomineringer. Den eneste kategori Sinners ikke blev nomineret i er kvindelig hovedrolle. Og dermed må den ”nøjes” med de 16 styk.
En anden - og noget mere kedelig - rekord, er antallet af film, som jeg på forhånd har set. I år har jeg nemlig kun fået set 9 af de 30 nominerede film. Så der er masser af potentielle gode filmoplevelser i vente her den næste måneds tid.
De 30 Oscar-nominerede spillefilm:
Sinners - 16
One Battle After Another - 13
Frankenstein - 9
Marty Supreme - 9
Sentimental Value - 9
Hamnet - 8
The Secret Agent - 4
Bugonia - 4
F1 - 4
Train Dreams - 4
.
Kpop Demon Hunters - 2
Blue Moon - 2
It Was Just An Accident - 2
Sirāt - 2
.
1 nominering:
Weapons
Jurassic World: Rebirth
If I Had Legs I'd Kick You
The Smashing Machine
The Ugly Stepsister
The Lost Bus
Song Sung Blue
Elio
Zootopia 2
Arco
Little Amélie or the Character of Rain
Kokuho
The Voice of Hind Rajab
Viva Verdi!
Diane Warren: Relentless
.
Ud af de 10 Best Picture film har jeg set halvdelen. Selv om jeg bl.a. mangler Marty Supreme, så er jeg ikke i tvivl om, hvilken der er min favorit til at vinde hele lortet. Det er selvfølgelig One Battle After Another.
De fem film i Best Picture feltet, som jeg indtil videre har set, har jeg rangeret sådan:
1) One Battle After Another ★★★★★☆
2) Bugonia ★★★★★☆
3) Frankenstein ★★★★☆☆
4) Sinners ★★★★☆☆
5) F1 ★★★☆☆☆
.
De to første på listen er aldeles fremragende. Og jeg hepper som nævnt på Paul Thomas Anderson og Leonardo.
Indtil videre har jeg ingen hadefilm blandt de nominerede. Ja ok, F1 var en skuffelse. Men selv om det er overraskende (og imponerende), at den har fået hele 4 nomineringer, så har den ingen chance for at vinde de helt store priser.
Jeg havde også håbet på en større oplevelse med Sinners. Men det er en fin fin film, og jeg kunne godt unde den nogle af de mange priser.