The Falcon and the Winter Soldier (2021)
Der er ret bemærkelsesværdigt at opleve, at der ikke er noget væsentligt kvalitetsdyk, i hvert fald rent teknisk, fra Marvel og Disney’s stort anlagte superheltefilm, der brager i biograferne og så de serier der nu følger efter i samme univers. På actiondelen brager denne her løs med ofte flot og underholdende ramasjang af den kulørte slags.
Historien tager tråden op, efter den Captain America vi hidtil har kendt, han ikke længere findes og det har efterladt et tomrum, et manglende forbillede. Samtidig er en radikal oprørsgruppe af selvudnævnte frihedskæmpere, ved at vinde større og større tilslutning og de må naturligvis stoppes.
Men hvordan stopper man en ide, en ideologi?
Selv om fortællingen er der, så virker handlingen ret løst fortalt, opridset til fordel for et forsøg på at skabe stemning og gode set pieces. Det lykkes egentlig også ganske godt langt hen ad vejen og man er med i samtlige minutter, uden at kede sig.
Det er dog som om at de enkelte afsnit er mere underholdende i sig selv, end det samlede indtryk som serien efterlader en med.
Det er også lidt rigeligt med den store moralske tale til mod slut, selv om ordrene sikkert er velmente og oprigtige, som man får indtrykket af. Det er nemlig også en serie der vil adressere raceproblematikker og går ind i vor tids dogmer og tanker.
Også seriens skurk er et pudsigt valg. Hun kunne nærmest være en rebelsk Rosa Lund fra Enhedslisten og selv om det måske lyder komisk, så fungerer det. Måske også fordi at Erin Kellyman er så pokkers opslugende karismatisk.
Der synes jeg det kniber lidt mere med de to hovedroller, Anthony Mackie og Sebastian Stan. Selv om de begge er sympatiske og har deres karisma, så fylder ingen af dem nok, til at jeg synes de helt kan bære serien op. Der mangler de for mig begge en større ”mur” at spille bold op ad.
Men er man til Marvel cinematiske superhelteunivers, så kan man godt springe på denne Disney+ serie, for den leverer varen. Men er man lidt mere lunken over for hele dette forvoksede tegneseriekoncept, tror jeg man skal springe den over. Også selv om jeg faktisk synes, at Marvel tør tage lidt flere chancer her med deres oplæg.
Bedømmelse: 7/10