Forumtråd - What we saw

What we saw

• Frankenstein

Man kan ikke med god samvittighed kalde Guillermo del Toro's Frankenstein en horror film - for monsteret er i virkeligheden det midst skræmmende i en smuk skæbnefortælling.

Som altid er del Toro's billeder fantastiske, godt bakket op af Dan Laustsen, og altid en oplevelse at se - og hovedemnet, den misforståede skabning har vi efterhånden set et par gange.

Og det har altid været omdrejningspunktet i Mary Shelley's fortælling - det naive væsen, som ikke vil noget ondt - men tvinges til det af omgivelserne, som frygter det ukendte.

I del Toro's udgave når væsenet dog endnu længere - det lærer at resonere og at læse, og får en slags superkræfter, hvor det regenererer og er udødeligt (det husker jeg ikke fra tidligere historier).

Det egentlige monster er selvfølgelig Victor Frankenstein - men han er det af en årsag, for han følte sig aldrig anerkendt af sin far eller af det omgivende samfund - og hans drivkraft er at han ikke kunne redde sin mor da hun døde i barselsseng, derfor vil han skabe liv af døde kroppe.

Slutscenen danner en ramme om fortællingen, som vi hele tiden vender tilbage til - mens først Victor Frankenstein og så Skabningen fortæller historien op til nu.

Vi befinder os et sted på indlandsisen, hvor Lars Mikkelsen spiller kaptajn, med Nikolaj Lie Kaas som næstkommanderende - og her midt i strabadserne med at komme fri af isen møder vi så hovedpersonerne midt i det endelige opgør.

Det er en historien om hvordan mennesket behandler de/det ukendte og uforståelige - det er historien om uforløst kærlighed, og tilgivelse. Men frem for alt er det flot beskrevet, særligt i billeder.

8/10


    0
  • In Too Deep (Omar Epps, LL Cool J)

Spændende, tempofyldt action drama selvom den ikke kører på vilde skuddueller eller eksplosioner, derimod giver den sig god tid til at fortælle om hvor langt ude man kan komme som betjent undercover.

Den har en håndfuld velkendte ansigter som Pam Grier, Stanley Tucci, Victor Rivers osv bare for at nævne nogle få. Dem får man desværre ikke så meget ud af, hvilket også er min eneste anke.

Derimod har filmen et fornuftigt rhythm and flow der gør at man fastholder interessen for at se hvordan det hele ender.

Cool J gør et fantastisk stykke arbejde som filmens hovedskurk. Ligeledes Omar Epps som betjenten der går under dække for at fælde ham.

Jeg var super godt underholdt og tiden fløj afsted. 

De 93 minutter den varede føltes som 45, so give it a watch...den er super fed.

Jeg lander på 8/10

Set på DVD 


    2
  • Good Boy, søndag aftes.

Historien er ikke noget særligt, det er hurtigt tydeligt hvad det går ud på, og ellers slåes det fast med syvtomer søm til sidst, men måden som det fortælles på ud fra Indy fungere ganske fint.

Det er klart Indy der er stjernen, filmen var ikke scary som sådan den har bare en go utryg stemning over sig, der er jump scares men synes de er rimelig telegraferet. Lydsiden er også dejlig, med de forventelige knirken med døre, og andre lyde, ikke så vild som i Heretic, men især regnen får en til bare at ønske sig ind i læ, og man husker selv stunder, hvor man har været i sådan et vejr om aften. Det at Indy ikke er et menneske der snakker, gør også man kan man ha nogle meget stille utrygge scener hvor man nærmest blot venter på en forløsning af scenen.

Men massivt arbejde det må ha været med hunden Indy, udover blot det lille klip man har set, der er scener, hvor man ikke kan lade være med at tænke over, hvor lang tid den og den scene tog :)

Men en herlig lille horror film, faktisk var det som påvirkede mig mest var nok når Indy laver de her jeg kalder dem hviende/klynkene gø’en de rammer lige ind i følserne.

Havde det været mig der havde lavet filmen (underlig ting at sige I know men jeg kunne ikke lade være med at tænke på det) ville jeg ha sluttet den lidt før end filmen gør, tænker det ret nemt at gætte hvad jeg mener når man ser den, Men så havde vi ikke fået den efterfølgende slutscene godt nok. Smider det lige i spoiler til sidst.

Starten gav mig også lidt Up Intro feels, dog uden at slutte så grumt det var mere de gode følser jeg hentyder til.

Men ja men forstår godt den tog så lang tid at lave når man ser alt det Indy skal gøre, men han er i sandheden en Good boy :)

Skulle jeg være rigtig ond nu det er en horror Movie, ville jeg ha sluttet der hvor Indy sidder og venter på sin ejer foran den mørke åbning i klippevæggen hvor han metaforisk nu er forsvundet ned til.

Da Indy’s ejer nu er gået bort af sygdom fordi surprise no surprise det er sygdommen hans ejer har som Indy ser og prøver at gøre alt for at redde ham fra men der er intet som Indy kan gøre, andet end at være en good boy/dog og leve videre i op og give slip på Todd. Hans helbred hentydes også til meget tideligt og der blir ikke gjort meget for at skjule hvad det er. Og selv om Det blot var en tanke jeg havde fra starten af så går der ikke lang tid før filmen selv gir de første store hints.


    0
  • Militia (Dean Cain, Jennifer Beals)

Flotte explosioner af episke proportioner.

Generelt hæderlige actionsekvenser på et tilsyneladende stramt budget.

Stacy Keach og Jeff Kober medvirker også, hvorimod Keach i en rolle som radiovært, en slags fortæller, som handlingen skrider frem.

Kober kun 10 minutters skærmtid.

Den lægger op til at man tror det er endnu en hævnfilm men den bevæger sig lidt udenom klicheen, og der kommer et lille twist, allerede halvvejs inde i filmen.

Præstationerne er lidt småstive mens der er god kemi blandt Dean Cain og Frederic Forrest.

Tiden fløj afsted og jeg var super godt underholdt. Traileren og filmens endelige resultat, holdt hvad den lovede, og gjorde mine tvivlsomme forventninger til skamme.

Pænt underholdende b-film 

Jeg lander på 7.5/10

Set på DVD 


    1
  • Shriek If You Know What I Did Last Friday The 13th  (Tiffani Amber Thiesen, Tom Arnold)

In medias res og aaaalt for mange referencer inden der overhovedet er gået det første kvarter, og i betragtning af at den samlet set, kun varer 83 minutter.

Nogle parodier er malplaceret, såsom Grease, der heldigvis, går hurtigt videre til John Carpenter's Christine, hvilket passer bedre, da det jo er en horror spoof-film. 

Thiesen og Arnold er sjove og har en god onscreen kemi, som imiterer henholdsvis Scream karakterer Gale weathers og Dewey Riley.

På trods af min anke, og mangel på en fast sammenhængende hisorie,skal man også lægge mærke til Coolio's Principal Interest(en parodi på Prince), som er hans karakternavn i filmen, og som er den sjoveste spoof i filmen. Den fik mig ihvertfald til at grine højlydt  og det er hovedsageligt Scream der får flest henvisninger.

Ikke den værste spoof-film, men den må næsten ligge højt på rekordlisten med flest referencer med en beskeden spilletid på 83 minutter 

På trods af min anke, som nævnt foroven er jeg alligevel i det positive hjørne lander på og kvitterer med 

6.5/10

Set på dvd


    1
  • Counterforce (Michael Rooker, Robert Patrick)

Spændende politithriller, om en politienhed, der helt mistænksom bruger uortodokse metoder, til deres egen opfattelse af retfærdighed.

Vi følger den nyudklækkede betjent (Louis Mandylor) der bliver taget under deres vinger.Chefen for korpset (Rooker) opgave er at fælde enheden

Det filmen lever højt på, er de gode præstationer fra vores tre hovedpersoner, Rooker), Patrick og Mandylor...

Ikke så actionpræget som husket (ja, jeg har set den før, men det er meget længe siden) men alligevel intens nok til at opkræve opmærksomheden.

En lille, ukendt men velspillet perle 

Jeg lander på og kvitterer med 

7/10

Set på DVD 

P.s. den fik mig til at tænke på en anden politithriller, nemlig extreme Justice med Scott Glenn, og Lou Diamond Phillips, hvor grundhistorien minder lidt om counterforce, bortset fra at extreme Justice er baseret på en sand historie.


    1
  • Direct Hit (William Forsythe, Jo Champa)

Spændende thriller, hvor Forsythe, spiller den koldblodige lejemorder John Hatch, der får til opgave af sin Chef for et bureau, James (den legendariske George Segal) at likvidere en eksotisk danserinde Savannah (Jo Champa), men da han under en nat, begiver sig ind i hendes hus, mens hun sover, for at fuldføre ordre og finder ud at at hun har en meget ung datter, ved sin side.  får Hatch moralske skrupler og kan ikke fuldføre opgaven, og snart er han jaget vildt af en anden hyret lejemorder Rogers, (Richard Norton) til at gennemføre a Direct Hit, der egentlig var Hatch' opgave.

En meget spændende film, hvor man under filmens forløb, også ser en følelsesladet Forsythe. Kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har set ham tudbrøle på film.

Samspillet mellem Forsythe og Champa fungerer ret godt, og George Segal har en længere og vigtigere rolle end forventet.

Norton er kun på i omtrent 5 minutter, og han når lige akkurat at få en enkelt og kortvarig scene sammen med Forsythe, det er dog ikke nok til at tiltale da der kun er tale om halvandet minuts tid. Ærgerligt havde håbet på en mere værdig modstander og konkurrent .

Forsythe beviser endnu engang en pragtpræstation hvor han igen klarer hovedrollen til bravur. 

Forsythe kan spille stortset alt. En meget alsidig skuespiller.

Jeg var igen underholdt af en film jeg ikke havde hørt om før, men er stor fan af Forsythe se ham i...Stone Cold, Out for justice, Deuce Bigalow, Dear Mr Gacy hvor hans alsidighed kommer på upåklagelig prøve.

Jeg g lander på

7/10

Set på DVD 


    1
  • Endelig kan Underverden II Streames på nordisk film+. 

Dette har været et ønske lige siden filmen for to år siden udkom 

Så i den forbindelse har jeg genset underverden 1...

Underverden (Dar Salim, Stine Fischer Christensen)

Det er befriende at se en film på dansk der ikke er all white cast, og ikke slynger for mange engelske slang og udtryk ud på stribe, selvom dialogen er lettere klichepræget.

Handlingen tilhører heller ikke det mest originale aspekt.

Det etniske cast spiller overbevisende især Branco der er tilpas kynisk mens Ali Sivandi løber med opmærksomheden i enkelte scener han dominerer i som filmens hovedskurk Semion.

Zaid (Dar Salim) får mig til at tænke på en mørkhudet udgave af Frank Castle (the punisher) hævner på to hjul, der tager retfærdighed i egen hånd. Her er det dog Zaid der er på jagt efter sin brors morder, i bandemiljøets underverden 

Noget af forskellen er at Zaid er for længe og velovervejende om at komme op i gear og skride til handling. Og at det ikke er flere familiemedlemmer som det er tilfældet med Castle. Men det var også kun delvist, der mindede mig lidt om det!!!

Jeg var dog semi-underholdt...og lander på 

6.5/10

Set på nordisk film+


    1
  • Så fik jeg endelig set

Underverden II (Dar Salim, Birgitte Hjort Sørensen)

Den gav mindst mening af de to,.

Hvorfor sende en nu civil, tidligere læge, som Zaid (Salim) var i den første, på opgaven for at infiltrere banderne?

Her har han ingen rigtig relation og kører heller ikke sit hævntogt som han gjorde 1'eren.

Castet gør en noget passiv indsats hvor hovedskurken nærmest bare sidder på sidelinjen og lader sine rekrutter og bandemedlemmer gøre alt det beskidte arbejde. Kort sagt uddelegerer ordrer. 

Mudhir (Soheil Bavi) er den kedeligste antagonist, længe set på dansk film, mens de øvrige virker uoplagte/ugidelige.

Zaid har ingen personlig sag, at kæmpe for, og har kun minimal kontakt til politikvinden Helle (Hjort Sørensen) der under filmen kun dukker op få gange med minimal skærmtid og minder ham om at det får konsekvenser hvis han bakker ud af opgaven.... nemlig at infiltrere banderne.

Den slutter med alt for mange ubesvarede spørgsmål, og den lægger samtidig op til en nummer 3, selvom Dar Salim, har meldt ud, at det nok ikke sker i nærmeste fremtid .

Jeg var ærligt talt skuffet, og den indfriede overhovedet ikke mine høje forventninger.

Der er skruet gevaldigt ned for actionsekvenserne i modsætning til 1'eren...og den bliver først, delvist spændende de sidste 45 minutter mens den første time er langtrukken.

Jeg havde håbet på en god film, der desværre skuffede...man skulle næsten tro at den skuffede ved billetlugerne, eftersom nordisk film ikke har udgivet den på et fysisk medie. Vistnok kun tilgængelig i Tyskland 

Min skuffelse over filmen, gør, at jeg lander under middel

3.5/10

Og så er det en gavmild karakter 

Set på nordisk film+


    1
  • Ps jeg prøver såvidt muligt at undgå spoilers, så det skulle der være nogenlunde styr på!


    0
  • The Layover (David Hasselhoff, Gregg Henry)

Spændende thriller hvor The Hoff, bliver hængt op for et mord han ikke har begået.

Måske ikke den mest originale film, ever made, men Hoff og Henry i et intenst samspil, med et uforudset twist inde i filmen.

Lidt længe om at komme igang, men filmens anden halvdel er faktisk ret spændende, og man bliver hængende, netop fordi den pirrer nysgerrigheden efter at vide, hvordan det hele ender.

Jeg lander på og kvitterer med 

6/10

Set på DVD 


    1
  • Bugonia (2025)

Yorgos Lanthimos får godt nok spyttet nogle film ud. Tre styks på mindre end tre år, det er sgu’ imponerende. Især når man tænker på hvor høj kvalitet der er tale om.

Lige efter Poor Things – der næsten var helt mainstream-agtig – så lavede han Kinds of Kindness, som var en hel del mere weirdo, og næppe hans største publikumsfavorit.

Bugonia minder i stil mere om Kinds of Kindness end Poor Things. Så det er nok en film, der kommer til at dele vandene. Yorgos Lanthimos giver den virklig gas med en totalt syret historie, hvor Emma Stone og Jesse Plemons får lov at vise, hvorfor de er blandt verdens bedste skuespillere.

Emma Stone spiller en successfuld direktør (Michelle) for en stor medicinal-virksomhed. Jesse Plemons er en gut (Teddy), der har de helt store konspirations-teorier om, at der er aliens på Jorden, som vil overtage det hele. Han er overbevist om, at Michelle er en af disse aliens. Så Teddy planlægger sammen med sin fætter at kidnappe hende.

Noget går som planlagt, mens andre ting går virklig galt. Det eneste man kan være sikker på er, at man kommer helt ud på det yderste overdrev.

Filmen er en anelse langsom om at komme igang. Men den tager gevaldig revance og går hen og bliver voldsomt underholdende. Det er samtidig en virklig sjov film på den super groteske måde. Nogen vil måske synes, at slutningen er for langt ude og ødelægger en del af filmens budskaber. Men jeg mener slet ikke, at man skal tage det sidste tvist bogstaveligt. Der er for mig at se tale om en metafor, der skal illustrere en ”what-if pointe”. Uanset hvad, så er det så overdrevent grotesk, at det er umuligt ikke at sidde med et kæmpe smil på. Aldrig før har en så deprimerende slutning været så feel-good-agtig.

Bugonia er endnu en fremragende super weird Yorgos Lanthimos classic.

★★★★★☆


    1
  • Bugonia (2025)

Yorgos Lanthimos får godt nok spyttet nogle film ud. Tre styks på mindre end tre år, det er sgu’ imponerende. Især når man tænker på hvor høj kvalitet der er tale om.

Lige efter Poor Things – der næsten var helt mainstream-agtig – så lavede han Kinds of Kindness, som var en hel del mere weirdo, og næppe hans største publikumsfavorit.

Bugonia minder i stil mere om Kinds of Kindness end Poor Things. Så det er nok en film, der kommer til at dele vandene. Yorgos Lanthimos giver den virklig gas med en totalt syret historie, hvor Emma Stone og Jesse Plemons får lov at vise, hvorfor de er blandt verdens bedste skuespillere.

Emma Stone spiller en successfuld direktør (Michelle) for en stor medicinal-virksomhed. Jesse Plemons er en gut (Teddy), der har de helt store konspirations-teorier om, at der er aliens på Jorden, som vil overtage det hele. Han er overbevist om, at Michelle er en af disse aliens. Så Teddy planlægger sammen med sin fætter at kidnappe hende.

Noget går som planlagt, mens andre ting går virklig galt. Det eneste man kan være sikker på er, at man kommer helt ud på det yderste overdrev.

Filmen er en anelse langsom om at komme igang. Men den tager gevaldig revance og går hen og bliver voldsomt underholdende. Det er samtidig en virklig sjov film på den super groteske måde. Nogen vil måske synes, at slutningen er for langt ude og ødelægger en del af filmens budskaber. Men jeg mener slet ikke, at man skal tage det sidste tvist bogstaveligt. Der er for mig at se tale om en metafor, der skal illustrere en ”what-if pointe”. Uanset hvad, så er det så overdrevent grotesk, at det er umuligt ikke at sidde med et kæmpe smil på. Aldrig før har en så deprimerende slutning været så feel-good-agtig.

★★★★★☆

Der vækkede du lige i den grad min interesse :)


    1
  • Bugonia (2025)

★★★★★☆

Glæder mig til at se den, lyder fremragende!


    1
  • De sidste par aftner har budt på Retfærdighedens Ryttere, som jeg fandt decideret dårlig, og Dont Say a Word, som reddes af den über lækre Brittany Murphy. Synd hun smuttede så tidligt. (Perfekt til roller som psykisk syg eller white trash)


    0
  • I know what you did last summer 2025 (Jennifer Love Hewitt, Freddie Prinze Jr)

Efter en kaotisk start med etablering og miljø problemer, går den faktisk hen og bliver ret spændende.

Min anke er dog, at vores velkendte ansigter fra de foregående film gør som mange andre nyere gyser sequels/reboots, nemlig giver dem begrænset skærmtid.

Mere grafisk end sine forgængere og med en surprise cameo, fra et castmember der ellers havde afskrevet sin medvirken i et public statement, før filmen gik i produktion 

Man skal lige vænne sig til filmens ukendte skuespillere, da de til at begynde med, er lidt pinlige, og man nærmest håber på, at de vil tigge og trygle om at blive elimineret fra filmens resterende spilletid.

Dens uforudsigelighed, gør at jeg lander på

6.5/10

Bedre og mere vellykket end forventet 

Set på 4K UHD BD 

Alderen er ved at indhente Freddie Prinze Jr, eftersom han er begyndt at se gråskægget og rynket ud., i en alder af blot 49 år..

Hewitt har fået ildt bredere hofter, men ikke at det gør noget, dog, for hun er stadig en sprød snitte!!!


    1
  • Dine sidste kommentar får det nu til at lyde som om du har flere anker end begrænset skærmtid. Ellers ser jeg ikke årsagen til at nævne lige den del :)


    0
  • Dine sidste kommentar får det nu til at lyde som om du har flere anker end begrænset skærmtid. Ellers ser jeg ikke årsagen til at nævne lige den del :)

Det er ikke fordi jeg har flere, som sådan for det skulle gå lidt hurtigt, så jeg kunne nå at tilføje det i mit indlæg, inden fristen for at redigere udløb...det skulle egentligt have stået længere oppe, så jeg kunne have nøjes med at inkludere det i mit ene anke ved at omformulere det til en tilpasning i en samlet kommentar 

Men ellers ja, i see your point :)


    1
  • Heartbreak Hotel 1988  (David Keith, Tuesday Weld)

Fiktiv, men yderst charmerende Elvis-film, hvor det er befriende at se en film, der ligger langt væk fra biografi film genren 

Samspillet mellem David Keith og Charlie Schlatter som henholdsvis Elvis Presley og Johnny Wolfe fungerer upåklageligt. Chris Mulkey dukker også op i en kortvarig rolle som wifebeater.

Keith ligner mere Elvis, end Kurt Russell og Austin Butler gjorde i de to film, om manden, der udkom i 1979 og 2022 

Velspillet komedie drama om en familie der får et tilknyttet bånd til den legendariske konge af Rock N Roll.

En overset og glemt perle der fortjener en høj score....og er man fan af The King, bliver man ikke skuffet, for der er mange af hans sange der bliver spillet throughout også selvom der ikke er tale om en decideret musical.

Min karakter ligger på

8.5/10

Set på DVD 


    1
  • Ligner mere Elvis? Du skulle være gået til Louis Nielsen:-D


    0

Ja, end de to nævnte...

Der er vist ingen der helt 100% har lignet The King, fuldstændig på film!


    0

Nu forveksler du vel ikke David Keith, som er hvid, og Keith David, som er sort?!


    0
  • Nu forveksler du vel ikke David Keith, som er hvid, og Keith David, som er sort?!

Nej jeg er farveblind:) Men Keith ligner ingenlunde Elvis. 


    1
  • Nej jeg er farveblind:) Men Keith ligner ingenlunde Elvis. 

Er tildels uenig men som jeg skrev foroven, er der ingen der har ramt plet.

Men synes alligevel at David Keith, ligner mere end Russell og Butler:)


    0
  • Det kunne jo være Kongen selv? Han er jo ikke død! 


    0

"No, he just went home".


    0
  • Exactemundo! 


    0

Skulle den ikke i UFO tråden :)


    0
  • No Way Up (Sophie McIntosh, Will Attenborough) 

Overraskende god survival thriller, hvor en lille gruppe mennesker, skal overleve i et flyvrag, der styrter ned, i havet.og synker til bunds

De kæmper en kamp for overlevelse mod det stigende vand, og har søgt tilflugt i et kabinet og prøver at kæmpe en kamp for at komme op over havets overflade. De har bare problemer med hajerne.

Velspillet med en håndfuld skuespillere jeg ikke havde stiftet bekendtskab med før, men de gør allesammen et godt stykke arbejde. Kun Colm Meaney var den eneste del af castet, jeg havde set på det store lærred hele to gange, i filmen Con Air. Så har været fan af manden siden midt 90'er. 

Hajen er ikke 100% hovedkarakteren, men bliver nærmest til en bifigur, der kun forsøger at gå til angreb et vis antal gange. Den ser overbevisende ud, i modsætning til andre film, indenfor genren.

Jeg var i hvert fald positivt overrasket over en film, jeg ikke havde hørt om før, men dukkede tilfældigt op ved søgning på en anden film, og da jeg fandt ud af at Meaney var med, måtte jeg se den.

Meaney er dog kun med i den første tredjedel, men alligevel nok til at man får noget udbytte af hans talentfulde medvirken.

Jeg lander på en solid 

7.5/10

Set på Viaplay 


    1
  • Bor han ikke  på Tenerife?


    0
  • Bor han ikke  på Tenerife?

Hvem, Meaney?


    1
  • Nej, Lars Ulrik....


    0
  • Rosemary's Baby (John Cassavetes, Mia Farrow)

Overall gode præstationer, med en film der burde have været mere spændende.

Alle jeg har snakket med, om netop denne film, har sagt at den,, uh åh, er så uhyggelig.

Jeg finder den overhovedet ikke skræmmende, og at kalde den en gyserfilm er nok lige at overdrive. Den lægger mere op til at være et psykologisk drama, med et strejf af lidt overnaturlige undertoner, men finder det ikke som dominerende element, før hen mod slutningen. Den er simpelthen for længe om at komme igang 

En klart overvurderet film, hvor selv tiden, er løbet fra den, og ikke har været særlig god mod filmen.

Godt jeg kun gav 99kr for den, da den idag, ikke er holdbar 

Jeg lander på 

4/10

Overvurderet film der læner sig mere op ad det psykologiske drama end end en decideret gyserfilm, som jeg iøvrigt længe har haft i kikkerten, men alt i alt skuffede 

Set på 4K UHD BD 


    1
  • Predator: Badlands (2025)

De to første Predator film af Dan Trachtenberg (Prey og Killer of Killers) fik ikke biografpremiere. Eftersom de begge var ganske glimrende, så var det klart et must at tjekke den nye Badlands ud. Og naturligvis på det store lærred.

Det var da også super fedt at se en Predator film i biografen igen. Det er 15 år siden sidst (Predators med Adrien Brody). Den slags actionfilm gør sig rigtig godt med fuld udblæsning på billede og lyd.

I Badlands følger vi en ung predator (Dek), som har brug for at bevise overfor sin familie, at han duer til noget. Så han tager til en mega farlig planet for at nedlægge et monster, der efter sigende ikke kan dræbes.

Her kommer han lynhurtigt i store problemer. Men han får hjælp fra en android (Elle Fanning), der er på en Weyland-Yutani ekspedition for at indhente biovåben. De to samarbejder godt, selv om det er noget af et weird makkerskab. Problemet er ”blot”, at de andre androids fra Weyland-Yutani ekspeditionen kommer ret så meget i vejen for de to protagonisters plan.

Jeg var fremragende underholdt i hele den første halvdel af filmen. Den ultra farlige planet udgør et fedt setting, og det er visuelt flot lavet. Der er masser af underfundige og kreative flora og fauna, som giver vores hovedpersoner modstand.

Jeg var til gengæld ikke fan af den side-kick, som de møder undervejs. Desuden består en stor del af 3. akt af Transformer-agtig action, som virkede søvndyssende på mig. Jeg zonede næsten helt ud under hele kampen mod de andre androids til sidst. Men jeg var heldigvis helt vågen igen til allersidst, hvor det skal vise sig, om Dek får redemption på hans hjemplanet.

★★★½☆☆


    1
  • Desuden består en stor del af 3. akt af Transformer-agtig action, som virkede søvndyssende på mig

Det har præcis den samme effekt for mig, tak for advarslen. Den ender nok med at blive set hjemme hvor jeg kan pause den - eller hente kaffe imens :-)


    1
  • Alien Hunter (Dolph Lundgren, Bill Sage)

Amatørfilm hvor Sage lader til at stjæle al opmærksomhed, og som iøvrigt overspiller 

Det unge cast (undtagen Rory Culkin) er en flok nobodies der leverer præstationer stive som træstubber.

Lundgren har været på i godt fem minutter ud af de 50 minutter der er gået af den. En virkelig elendig fadæse, der sikkert ikke kunne sælge konceptet hvis ikke det var fordi Lundgren fylder en stor del på coveret.

Derudover minder de små aliens som en miniudgave af xenomorphs fra alien-franchisen.

Der var trailers fra asylum films inden den gik igang, og er det selskabet bag, giver det god mening, da de er kendt for at låne store films ideer. Det er dog mest i en mareridtssekvens at den dukker op som et slags Easter Egg. Eller reference om man vil.

Jeg lander på 

2/10

Set på DVD 


    1
  • Guillermo del Toro's Pinocchio

Der er lavet adskillige filmudgaver af Carlo Collodi's berømte eventyr om trædukken der blev levende - bedst kendt er selvfølgelig Dinsey's fra 1940.

Så var det virkelig nødvendigt med en udgave mere? Nej, ikke umiddelbart - vi kender jo alle grundhistorien.

Alligevel er jeg for at Del Toro lavede sin version - for selvfølgelig træder han ikke i Disney's fodspor, men gør det på sin helt egen måde.

Den oprindelige historie er skrevet i 1883 og Del Toro vælger at fremskrive den så den nu foregår under 2. verdenskrig - stadig i Italien, under fascismen.

I Disney's version har Gepetto aldrig haft en søn, men altid ønsket sig en - i Del Toro's udgave, er det lidt grummere - her sørger han over tabet af sin søn, som rammes af en bombe.

I det hele taget er det hele langt mørkere, hvilket ikke kan undrer når man kender Del Toro's andre film og hans baggrund fra Mexico, hvor dødsriget forekommer som et eventyr.

Samtidig har Del Toro valgt at lave filmen som stop motion - altså en dukke som laver dukker. Det er en gigantisk opgave at differentiere menneskene fra dukkerne, når alle er lavet som trælignende figurer.

Desuden er det som vanligt for Del Toro, visuelt overlegent - alene derfor er den værd at se - og desuden er han jo en fantastisk fortæller.

Mit gæt er at den lidt druknede i andre udgaver - Disney sendte selv en live action udgave ud, samme år - som ikke fik en god modtagelse.

Denne udgave er en af de bedste der er lavet - måske den bedste.

9/10


    1
  • Jeg googlede lige Alien Hunter og fandt ud at at der var alien-referencer men ingen xenomorphs, og da det er fokuseret på en euforiserende plante/substans, der gør hovedpersonen så påvirket at han bliver overbevist om at der er aliens, og ikke bare er hallucination. Visionerne kommer igennem rusmiddel.

Mere en noia-film, end en decideret science fiction fortælling.

Det var forøvrigt ikke asylum og den er heller ikke et decideret rip-off, den er bare generelt poorly executed!


    1
  • Det har præcis den samme effekt for mig, tak for advarslen. Den ender nok med at blive set hjemme hvor jeg kan pause den - eller hente kaffe imens :-)

Den var nu fed at se i biffen - just saying :)


    1
  • Den var nu fed at se i biffen - just saying :)

Præcis det en rigtig popkornsfilm, og ekstrem meget mere direkte Humor end jeg havde regnet med.

Slutningen virkede for mig som om de dog ikke hel vidste hvordan skulle være hele den sidste location. Og det meget antiklimatiske  ending, efter alt det man har være igennem.


    1
  • Guillermo del Toro's Pinocchio

Der er lavet adskillige filmudgaver af Carlo Collodi's berømte eventyr om trædukken der blev levende - bedst kendt er selvfølgelig Dinsey's fra 1940.

Så var det virkelig nødvendigt med en udgave mere? Nej, ikke umiddelbart - vi kender jo alle grundhistorien.

Alligevel er jeg for at Del Toro lavede sin version - for selvfølgelig træder han ikke i Disney's fodspor, men gør det på sin helt egen måde.

Den oprindelige historie er skrevet i 1883 og Del Toro vælger at fremskrive den så den nu foregår under 2. verdenskrig - stadig i Italien, under fascismen.

I Disney's version har Gepetto aldrig haft en søn, men altid ønsket sig en - i Del Toro's udgave, er det lidt grummere - her sørger han over tabet af sin søn, som rammes af en bombe.

I det hele taget er det hele langt mørkere, hvilket ikke kan undrer når man kender Del Toro's andre film og hans baggrund fra Mexico, hvor dødsriget forekommer som et eventyr.

Samtidig har Del Toro valgt at lave filmen som stop motion - altså en dukke som laver dukker. Det er en gigantisk opgave at differentiere menneskene fra dukkerne, når alle er lavet som trælignende figurer.

Desuden er det som vanligt for Del Toro, visuelt overlegent - alene derfor er den værd at se - og desuden er han jo en fantastisk fortæller.

Mit gæt er at den lidt druknede i andre udgaver - Disney sendte selv en live action udgave ud, samme år - som ikke fik en god modtagelse.

Denne udgave er en af de bedste der er lavet - måske den bedste.

9/10

På papiret burde jeg elske den. Men jeg var nok mæt af Pinocchio på det tidspunkt jeg så den. For jeg kom til at kede mig - selv om jeg egentlig husker den som et utroligt originalt take og visuelt super flot.


    1

Noteret :-)


    0
  • På papiret burde jeg elske den. Men jeg var nok mæt af Pinocchio på det tidspunkt jeg så den. For jeg kom til at kede mig - selv om jeg egentlig husker den som et utroligt originalt take og visuelt super flot.

Sommetider afhænger det af humør og omstændigheder.


    1

Jeg er enig i, at den bør ses i biffen. Det er ikke hver dag man får mulighed for at se en Predator film i biografen. Og den nye her er der visuelt gjort dejligt meget ud af. 

Jeg ville bare ønske, at jeg kunne have sat den på pause, da jeg pludselig blev meget træt.


    1
  • 9/10? Måske var jeg også mæt af historien, da den udkom, men husker den som visuelt flot men langtrukken og uden sjæl. Lidt ligesom de senest mange Del Toro film. Er virkelig glad for Disneys gamle version og den italienske fra 2019 er også glimrende. Men nu overvejer jeg et gensyn. Måske var jeg bare træt af de mange filmatiseringer i perioden.


    1
  • 9/10? Måske var jeg også mæt af historien, da den udkom, men husker den som visuelt flot men langtrukken og uden sjæl. Lidt ligesom de senest mange Del Toro film. Er virkelig glad for Disneys gamle version og den italienske fra 2019 er også glimrende. Men nu overvejer jeg et gensyn. Måske var jeg bare træt af de mange filmatiseringer i perioden.

Jeg tror nemt den vinder ved gensyn.


    0
  • Ghostbusters: Frozen Empire

Ligger sig fint i slipstrømmen af de tidligere film - både de oprindelige og den forrige.

Mange spøgelser får genvalg og gadgets er bestemt fine.

Hvor Afterlife både så tilbage og fremad, så er denne dog slet ikke så engagerende og faktisk en smule kedelig. Spørgsmålet er om det ikke burde være det sidste kapitel i den historie?

6/10


    1
  • Ghostbusters: Frozen Empire

Ligger sig fint i slipstrømmen af de tidligere film - både de oprindelige og den forrige.

Mange spøgelser får genvalg og gadgets er bestemt fine.

Hvor Afterlife både så tilbage og fremad, så er denne dog slet ikke så engagerende og faktisk en smule kedelig. Spørgsmålet er om det ikke burde være det sidste kapitel i den historie?

6/10

Den kommer jeg til at springe over. Jeg brød mig ikke specielt meget om Afterlife.


    0
  • 
    0
  • Det Nye År (2025)

Paprika Steens nytårskomedie er ikke helt så meget en komedie som hendes julefilm Den Tid på Året. Jo, den er bestemt sjov hist og her. Men ikke lårklaskende sjov.

Man kunne måske have forestillet sig, at man blev inviteret indenfor til stor typisk dansk nytårsfest med masser af glade og fulde festaber. Men så snart filmen åbner, bliver det tydeligt, at der i stedet er tale om et lille lukket selskab bestående af 4 gamle venner og deres to børn. Ja ok, helt lukket selskab er der ikke tale om – for så dukker den enes nye kæreste op – spillet af Lars Brygman.

Lars Brygman spiller meget Lars Brygman-agtigt. Og det er ment på den bedste måde. For ham bliver jeg aldrig træt af. Det gør Jens (Anders W Berthelsen) til gengæld meget hurtigt. Og det er der ikke noget at sige til, sådan som tingene udvikler sig.

Kemien og dialogen mellem Anders W Berthelsen og Lars Brygman er ret så fremragende. Anders W Berthelsen er en af de få danske skuespillere, som kan spille med store armbevægelser – samtidig med at det virker naturalistisk. Rart med noget modvægt til de mange ”mumble-core” skuespillere.

Under middagen kommer der nogle sandheder på bordet om deres afdøde ven. Dette hovedplot er ganske alvorligt og gør, at filmen nok primært er et familiedrama – krydret med en række sjove optrin.

Ikke helt så fremragende som Den Tid på Året. Men en film, der på intet tidspunkt er kedelig og i høj grad værd at se.

★★★★½☆


    1