Forumtråd - What we saw

What we saw

• Sinners (2025)

Der er ret så delte meninger om denne film. Nogen synes, at den første del af filmen er ret god – men at den taber det hele på gulvet til sidst. Andre synes, at den første del er kedelig, men at den tager gevaldig revance under finalen. Og så er der dem, der synes det hele er godt, eller det hele er noget hø.

Hvis man har hørt bare en lille smule om filmen, så ved man, at den er inspireret kraftigt af From Dusk Till Dawn. Men sat i 1930’erne, og med fokus på de sortes liv i sydstaterne – og ikke mindst fokus på deres bluesmusik.

Det meste af filmen handler om, at to tvillinger Smoke og Stack (begge spillet af Michael B. Jordan) planlægger en aften med dans og musik i en lade. Og så følger vi ellers deres forberedelser, samtidig med at man introduceres til gamle venner og kærester.

Det er først meget sent i filmen, at der går From Dusk Till Dawn i den. Denne del fylder ikke ret meget og ender med at føles noget antiklimatisk. Så man skal ikke gå ind til filmen i forventning om en actionfilm.

Jeg kunne godt lide hele opbygningsfasen. Der er gjort meget ud af production design, og det føles som om man virklig er til stede i det gamle Syden. Og så er der ikke mindst en god portion af fantastisk bluesmusik med i filmen. Herunder en genial virtuos scene i laden, hvor musikken synes at fremmane ting fra både fortiden og fremtiden. Umuligt at beskrive, men bør helt klart opleves.

Som nævnt skuffer den afsluttende del. Men rejsen dertil var udmærket.

★★★★☆☆


    1
  • Ikke helt så fremragende som Den Tid på Året. Men en film, der på intet tidspunkt er kedelig og i høj grad værd at se.

Men stadig fremragende, det er nok til at jeg skal se den.


    1
  • Sinners (2025)

Der er ret så delte meninger om denne film. Nogen synes, at den første del af filmen er ret god – men at den taber det hele på gulvet til sidst. Andre synes, at den første del er kedelig, men at den tager gevaldig revance under finalen. Og så er der dem, der synes det hele er godt, eller det hele er noget hø.

Hvis man har hørt bare en lille smule om filmen, så ved man, at den er inspireret kraftigt af From Dusk Till Dawn. Men sat i 1930’erne, og med fokus på de sortes liv i sydstaterne – og ikke mindst fokus på deres bluesmusik.

Det meste af filmen handler om, at to tvillinger Smoke og Stack (begge spillet af Michael B. Jordan) planlægger en aften med dans og musik i en lade. Og så følger vi ellers deres forberedelser, samtidig med at man introduceres til gamle venner og kærester.

Det er først meget sent i filmen, at der går From Dusk Till Dawn i den. Denne del fylder ikke ret meget og ender med at føles noget antiklimatisk. Så man skal ikke gå ind til filmen i forventning om en actionfilm.

Jeg kunne godt lide hele opbygningsfasen. Der er gjort meget ud af production design, og det føles som om man virklig er til stede i det gamle Syden. Og så er der ikke mindst en god portion af fantastisk bluesmusik med i filmen. Herunder en genial virtuos scene i laden, hvor musikken synes at fremmane ting fra både fortiden og fremtiden. Umuligt at beskrive, men bør helt klart opleves.

★★★★☆☆

Jeg synes ikke helt jeg kan placere dig i en af dine 4 kategorier :-) Men som du skriver er rejsen dertil ofte det hele værd.


    1
  • Sinners (2025)

★★★★☆☆

Jeg synes ikke helt jeg kan placere dig i en af dine 4 kategorier :-) Men som du skriver er rejsen dertil ofte det hele værd.

Filmen er super flot at se på. Og der er et par virklig fede musikscener. Så derfor lander den over middel :-)


    1
  • Companion (Sophie Thatcher, Jack Quaid)

Intens og anderledes robotfilm, der holder opmærksomhed vedlige, i et jerngreb, allerede fra begyndelsen. Der er twists undervejs hvorom nogle måske kommer for tidligt, og kunne godt have været omrokeret til filmens slutning.

Men fornemme præstationer, især fra de to hovedpersoner Thatcher og Quaid. Jeg var positivt overrasket over, hvor gennemført filmen var i særdeleshed

Jeg lander på 8/10

Set på 4K UHD BD

Black Bag (Cate Blanchett, Michael Fassbender) uengageret thriller der ikke flytter sig en meter, nærmere en slowburner, med præstationer uden indlevelse. På trods af en relativ kort spilletid (indenfor genren) formår den at være så langtrukken, at man overvejer at opgive filmen, inden den overhovedet er slut!

Skuffende fejlskud fra Soderbergh

Jeg lander på

3/10

Set på 4K UHD BD


    1
  • Simon Sez (Dennis Rodman, Dane Cook)

Fatalt ringe forsøg på at lave - kke helt, men en slags Buddy komedie, hvor Cook prøver at dominere som filmens Comic Relief. Men han overspiller fælt, og kemien mellem Rodman og Cook, er ligeledes fraværende.

Man begik fejlen ved at Cook, prøvede at stjæle opmærksomheden fra Rodman, som er vildt irriterende og anstrengende at observere.

Actionsekvenserne virker improviserede, med manglende koreografi og nulpunkts dynamik.

Filmen mindede mig kun om, hvor lykkeligt jeg havde glemt den, og kunne faktisk ikke engang huske, om jeg før havde haft den på DVD, eller blot på vhs, for det er virkelig mange år siden sidste syn. Vi taler nok omkring 15år siden.

Filmen hører, i den grad, til en af de værste actionkomedier jeg nogensinde har set..

Ikke underligt den floppede, i sin tid...og forstår godt hvorfor den har fået negative anmeldelser..

Godt jeg ikke gav mere end 80kr for DVD'en, men for satan what a letdown

Jeg lander på

1/10

Set på DVD....og har virkelig kæmpet for at finde noget positivt at skrive om den...men det udebliver!

Overall, Rodman kører på rutinen og filmens helhed kunne godt have fokus på bedre og opstrammet struktur.


    1
  • Meh, mit skift mellem datid/nutid skyldes at jeg startede med at skrive før, og efter filmen var slut....men kunne altså ikke nå at redigere og rette det sidste.


    0
  • Red One

Julefilm med J.K. Simmons i rollen som Julemanden, som bliver bortført af Heksen Gryla, som vil bruge hans kræfter til at straffe alle de slemme børn op mod jul.

Et umage redningshold, bestående af alfen Callum (The Rock) og den slemme voksneJack O'Malley (Chris Evans) samt Zoe (Lucy Liu) - drager ud for at skaffe Julemanden hjem, inden det er for sent.

Og så går det over stok og sten, med magi og teknik i en skøn forening.

Produktionen og action er ganske fin - uden at historien bliver andet en jævnt underholdende. Men kan sagtens anbefales til en af juledagene.

6/10


    1
  • Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery

3 omgang medRian Johnsons detektiv,Benoit Blanc (Daniel Craig) er såmænd underholdende nok, men mysteriet er en smule undervældende - og med det cast så synes jeg personligt der spilles for afdæmpet.

Glenn Close, Josh Brolin, Mila Kunis, Jeremy Renner, Andrew Scott,Thomas Haden Church ogJeffrey Wright - og Craig burde give et festfyrværkeri af gode scener. Men kun Glenn Close spiller op til det hun kan, hvilket er lidt ærgerligt.

Handlingen foregår i en lille by, hvor den decimerede menighed tilsyneladende bakker op om en lettere vanvittig lokal præst - men alle mistænkes, da et mord bliver begået, særligt den for nyligt tiltrådte hjælpepræst.

Kirken har desuden en uheldig fortid som stadig hjemsøger det lille samfund.

Samlet set er det et skridt i den rigtige retning efter den lidt hysteriske Glass Onion - men den mangler lidt af den humoristiske energi som der var i den første.

7/10


    1
  • Knives Out 3: Wake Up Dead Man (2025)

Josh Brolin er virklig god som den diktatoriske præst, der styrer sin lille menighed med hård hånd. Ingen tør give ham modstand, indtil den unge præst Jud (Josh O’Connor) ankommer.

Man får en herlig lang og detaljeret indføring i det lille samfund og menighedens baghistorie, inden det obligatoriske dødsfald (mord?) indtræffer. Mordet er så mystisk og umuligt at gennemføre, at der – big surprise – er brug for hjælp udefra til opklaringen.

Så kommer Benoit Blanc selvfølgelig på banen. Og det virker som om, at Daniel Craig giver den endnu mere gas som den exentriske privatdetektiv end han plejer. Han ser i hvert fald ud til at have en fest med rollen. Og meget af tiden er det også en fest at være tilskuer til.

Castet er som sædvanlig super godt. Herunder en skøn Glenn Close og en nederen Jeremy Renner. Det er tydeligt, at både Josh Brolin og Jeremy Renner nyder at lave noget HELT andet end deres MCU roller.

Filmen er lige lovlig lang. Jeg var 100% investeret under den første 1½ times tid. Men herefter er der stadig en time tilbage, og jeg begyndte desværre at zone lidt ud. Måske fordi det kringlede plot viser sig at være noget mindre interessant, end der lægges op til i starten.

★★★★☆☆


    1

Et forsigtigt gæt: James Cameron er ikke den store fan af hvalfiskeri.

Det fik man vist allerede slået fast i The Way of Water. Og nu bliver det skåret helt ud i pap. For selv om filmen hedder Fire and Ash, så foregår det meste af filmen stadig hos vand-folket. Der er fortsat masser af fokus på de der kæmpehvaler og de slemme ”sky people”, som vil udrydde dem for at indsamle noget yderst værdifuldt nektar.

Free Willy elementet er selvfølgelig vældig sympatisk. Men det er ikke det mest spændende ved filmen.

Avatar 3 lever ligesom sine forgængere på det visuelle. Det er voldsomt imponerende at se den på et kæmpe lærred. Mine øjne havde en fest under hele den indledende del af filmen. Og det blev endnu bedre, da den første konflikt bryder ud i form af et storstilet angreb fra de krigeriske ild-folk Mangkwan. Oona Chaplin spiller den karismatiske leder af ild-folket. Og hun er en super fed skurke tilføjelse til universet.

Der er nogle ganske fremragende redningsaktioner, hvor Sully forældrene skal redde en eller flere af deres børn fra enten ild-folket eller oberst Quaritch. Jeg opgav dog at tælle, hvor mange gange dette sker i løbet af de over 3 timers spilletid. For der går ikke lang tid efter hver redningsaktion, før de skal på den igen. Det var fint nok de første par gange. Men det bliver lige lovligt repetitivt. Selv om actionscenerne er skruet eminent godt sammen, så lider spændingen under, at der er for meget af det samme.

På en eller anden måde må man dog tage hatten af for, at det kan lade sig gøre at holde publikums opmærksomhed i 3 timer og 17 minutter – uden at der sker nogen egentlig fremdrift i det overordnede plot.

Ild-folket er en glimrende tilføjelse. Men ellers er der ikke noget nyt ift. 2’eren, som jeg synes var en halv stjerne bedre.

★★★★½☆


    0
  • Hvorfor hedder filmene egentlig stadig "Avatar"?

Der er ikke længere nogen, som bruger avatarer. Både helte og skurke har deres egen rigtige Na'vi krop. Det der med at ligge i en beholder og styre en avatar krop var vist kun noget der skete i den første film. Og dermed giver det ikke længere mening at kalde filmene Avatar.


    0
  • Nytårsaften var fruen på døgnvagt, og pigerne til hver deres fest. Så jeg fejrede nytår sammen med Martin Scorsese og så 3 af de film jeg manglede.

Forret: Alice Doesn't Live Here Anymore

Meget passende eftersom alle mine piger havde forladt huset :-(

Hovedret: Bringing Out the Dead

Også meget passende, eftersom fruen var på døgnvagt med lægebilen :-)

Dessert: After Hours

Den satte jeg igang efter rådhusklokkerne. Så det var helt perfekt ;-)

Helt mærkeligt at se tre Scorsese film uden hverken De Niro eller DiCaprio...


    2
  • Alice Doesn’t Live Here Anymore (1974)

Ellen Burstyn spiller den altdominerende hovedrolle som Alice, der hele sit liv har været god til at synge. Hun vil gerne leve af hendes talent, men det er der ikke lige plads til i livet som hjemmegående husmor med mand og en lille dreng.

Dvs. lige indtil der indtræffer en ulykke, der på én gang gør hendes liv mere besværlig, men samtidig åbner op for nogle nye muligheder.

Filmen er en god blanding af road movie og socialrealistisk drama om alenekvinders vilkår i 70’erne. På hendes vej gennem USA møder hun mænd af både hjælpsomme og tvivlsomme karakterer. Herunder en ung (og uigenkendelig) Harvey Keitel, samt en ung (og meget genkendelig) Kris Kristofferson.

Alice Doesn’t Live Here Anymore er en filmtitel, jeg har kendt til hele mit liv. Men jeg har aldrig forbundet den med Martin Scorsese. Dvs. lige indtil jeg så den nye Apple TV dokumentarserie ”Mr. Scorsese”.

Umiddelbart virker det heller ikke som typisk Martin Scorsese film. Hvis man så den uden at vide, hvem instruktøren var, så ville man næppe tænke på Marty. For det kan være svært at få øje på nogle af hans kendetegn. Bortset fra én ting, som er meget tydelig. Og det er filmens dialog, der er utrolig flydende og naturalistisk. Martin Scorsese tilskynder ofte til improvisation, og det er der gjort ret meget brug af her. Det er især i samtalerne mellem mor og hendes lille lømmel af en søn, der imponerer.

Jeg har det ofte meget stramt med børneskuespillere. Men den der 12-årige øretæve-indbydende og møgirriterende lille dreng kan man kun elske. Fuck, han er god. Og det må man i den grad også sige at Ellen Burstyn er. Hun vandt en Oscar for bedste hovedrolle (over bl.a. Gena Rowlands ikoniske rolle i A Woman Under the Influence). Som en ekstra bonus får man desuden en mega charmerende Jodie Foster som en flabet tomboy. Husk at dette er to år før Taxi Driver og Bugsy Malone. Så det er en meget ung Jodie Foster.

Plotmæssigt sker der ikke frygtelig meget undervejs. Filmen lever helt klart på skildringen af den bøvlede hverdag i Alice’ liv. Og som nævnt i den vanvittige sprudlende dialog.

★★★★★☆


    2
  • Bringing Out the Dead (1999)

Nicolas Cage spiller en paramediciner Frank i New York. Som paramediciner (højeste specialuddannelse indenfor Falckreddere) kører han rundt i New Yorks gader til de alarmopkald, der konstant drysser ind på centralen.

Frank er deprimeret over, at han ikke længere er lige så god til at redde liv som før. Så stemningen er ikke så god, og vi er vidne til hans voice-over, der gennem hele filmen beskriver et forfald i både samfundet generelt og i ham selv.

Der kommer dog et lille lyspunkt i hans liv, da han møder Mary (Patricia Arquette), som er pårørende til en af hans patienter. De støder igen og igen på hinanden (mere eller mindre tilfældigt) over de 3-4 dage og nætter, som filmen strækker sig over.

Den første times tid minder filmen lidt om et afsnit af en amerikansk hospitalsserie. Måske temmelig hektisk, men dog forholdsvis naturalistisk. I filmens anden halvdel får den imidlertid en mere og mere surrealistisk tone. Eksempelvis kører de alvorligt galt i ambulancen, som snurrer rundt i luften. Men han forventes alligevel at møde på arbejde næste dag. Senere ser man ham løbe med et nyfødt spædbarn i favnen, samtidig med at han udfører hjertemasasage på barnet. Så det går ret vildt for sig.

Tonen er generel ret mørk og trist. Men der er også lidt humor i form af nogle karismatiske kollegaer. Bl.a. Ving Rhames som en meget religiøs ambulancepartner, samt en dørvogler på skadestuen, der truer med at tage sine solbriller af, hvis folk ikke gør hvad han siger…

Solidt håndværk, men ikke en film jeg behøver at se igen.

★★★★☆☆


    1
  • Solidt håndværk, men ikke en film jeg behøver at se igen.

Jeg har det på samme måde :)

Jeg er tilgengæld spændt på at høre, hvad du synes om "After Hours". Jeg synes i dén grad, at den er værd at gense - især fordi første gennemsyn (i hvert fald for mit vedkommende) var sådan lidt - "Hvad er det, jeg lige har set??"


    1
  • Freeway (Kiefer Sutherland, Reese Witherspoon)

Skæv, men tilnærmelsesvis velspillet, og underholdende thrillerkomedie hvor Witherspoon som den svært og ordblinde illiterærere unge pige, der kommer på gale afveje med seriemorder (Kiefer Sutherland) Bob og ender på et bizart kollisionskurs.

Jeg var tildels underholdt, men filmen er lidt for længe om at komme op i gear, men som dog alligevel formår at hive en rimelig karakter hjem.

Jeg lander på

7/10

Set på 4K UHD BD


    0
  • Freeway 2 (Natasha Lyonne, Maria Caledonio)

En anden film, der på ingen måde har nogen indflydelse på den første, udover at hovedpersonen beskrives som en trickbaby.

Det er desværre Maria Caledonio der stjæler al opmærksomhed, der under filmens handling, næsten begår nekrofili, og som delvist tager Lyonne med på hendes psykotiske Killing Spree.

Den er desuden mere bestialsk, og morbid, end sin forgænger.

Og det er desværre lidt synd, at Lyonne ligger på grænsen til at fremstå som et regulært sidekick end at man kunne få noget mere ud af hende, for hun kan, i modsætning til Caledonio godt bære en hel film.

Do note, Lyonne, er ikke den klassiske bimbo, men mindre kan også gøre det. Hun er tilpas tiltrækkende, uden at være alt for appellerende.

Det er en rolle, der ligger milevidt fra American Pie-filmene så selvom Freeway 2 bærer præg af noget mere humor, er den noget mere grotesk.

Jeg fulgte godt med i filmen, da den sporadisk pirrer lidt til nysgerrighed, hvor man gerne vil se, hvordan det hele ender, for de to tidligere cellmates eller nu veninder.

Jeg lander dog lidt under den første films score, selvom der ingen stor relation er til filmene og kvitterer med

6/10

Og det skyldes primært Lyonne's ufejlbarlige indsats, for at gi filmen en snert af middelmådig Curiosity

Set på 4K UHD BD


    0
  • After Hours (1985)

I Bringing Out the Dead mødte Nicolas Cage en ung Patricia Arquette en sen aften i New York. I After Hours er det søsteren Rosanna Arquette, som vores hovedperson møder. Det foregår også i New York en sen aften. Og de to Arquette søstre hedder pudsigt nok næsten det samme (hhv. Mary og Marcy).

Men herudover har de to film ikke meget til fælles. For nu at sige det mildt. For After Hours er primært en komedie, hvilket filmplakaten også tydeligt indikerer.

IT-medarbejderen Paul vælger at tage på en café på vejen hjem fra arbejde. Her kommer han i snak med Marcy (Rosanna Arquette). Og det bliver startskuddet til en fuldstændig vanvittig nat. Paul møder undervejs en hel håndfuld af kvinder, som alle er forunderligt interesseret i ham. Men han er mest af alt bare interesseret i at komme hjem og sove. Skæbnen tillader imidlertid ikke at lade ham komme hjem. Og helt galt går det, da han bliver mistænkt for at stå bag en række natte-røverier.

Filmen er ganske fascinerende og fyldt med en herlig form for weird sort humor. Jeg synes ikke, at den var lårklaskende sjov. Men de mange groteske situationer gør den bestemt både seværdig og uforglemmelig.

Jeg er dog i tvivl om, hvor meget gensynsværdi den har. For når man på forhånd ved, hvad der vil ske, så får man jo ikke de der what-the-fuck momenter. Så jeg kan undre mig lidt over, hvorfor så mange siger, at det er en film der vokser ved gensyn. Måske det kræver, at man ser den sammen med en flok andre personer og en god flok håndbajere…

Uanset hvad, så havde jeg en fortrinlig god førstegangs oplevelse med Martin Scorseses nok mest mærkelige og weird film.

★★★★½☆


    1
  • Nytårsaften var fruen på døgnvagt, og pigerne til hver deres fest. Så jeg fejrede nytår sammen med Martin Scorsese og så 3 af de film jeg manglede.

Forret: Alice Doesn't Live Here Anymore

Meget passende eftersom alle mine piger havde forladt huset :-(

Hovedret: Bringing Out the Dead

Også meget passende, eftersom fruen var på døgnvagt med lægebilen :-)

Dessert: After Hours

Den satte jeg igang efter rådhusklokkerne. Så det var helt perfekt ;-)

Helt mærkeligt at se tre Scorsese film uden hverken De Niro eller DiCaprio...

Ikke den værste menu, efter omstændighederne :-)


    1
  • Alice Doesn’t Live Here Anymore (1974)

Ellen Burstyn spiller den altdominerende hovedrolle som Alice, der hele sit liv har været god til at synge. Hun vil gerne leve af hendes talent, men det er der ikke lige plads til i livet som hjemmegående husmor med mand og en lille dreng.

Dvs. lige indtil der indtræffer en ulykke, der på én gang gør hendes liv mere besværlig, men samtidig åbner op for nogle nye muligheder.

Filmen er en god blanding af road movie og socialrealistisk drama om alenekvinders vilkår i 70’erne. På hendes vej gennem USA møder hun mænd af både hjælpsomme og tvivlsomme karakterer. Herunder en ung (og uigenkendelig) Harvey Keitel, samt en ung (og meget genkendelig) Kris Kristofferson.

Alice Doesn’t Live Here Anymore er en filmtitel, jeg har kendt til hele mit liv. Men jeg har aldrig forbundet den med Martin Scorsese. Dvs. lige indtil jeg så den nye Apple TV dokumentarserie ”Mr. Scorsese”.

Umiddelbart virker det heller ikke som typisk Martin Scorsese film. Hvis man så den uden at vide, hvem instruktøren var, så ville man næppe tænke på Marty. For det kan være svært at få øje på nogle af hans kendetegn. Bortset fra én ting, som er meget tydelig. Og det er filmens dialog, der er utrolig flydende og naturalistisk. Martin Scorsese tilskynder ofte til improvisation, og det er der gjort ret meget brug af her. Det er især i samtalerne mellem mor og hendes lille lømmel af en søn, der imponerer.

Jeg har det ofte meget stramt med børneskuespillere. Men den der 12-årige øretæve-indbydende og møgirriterende lille dreng kan man kun elske. Fuck, han er god. Og det må man i den grad også sige at Ellen Burstyn er. Hun vandt en Oscar for bedste hovedrolle (over bl.a. Gena Rowlands ikoniske rolle i A Woman Under the Influence). Som en ekstra bonus får man desuden en mega charmerende Jodie Foster som en flabet tomboy. Husk at dette er to år før Taxi Driver og Bugsy Malone. Så det er en meget ung Jodie Foster.

Plotmæssigt sker der ikke frygtelig meget undervejs. Filmen lever helt klart på skildringen af den bøvlede hverdag i Alice’ liv. Og som nævnt i den vanvittige sprudlende dialog.

★★★★★☆

Sjældent du skriver om film fra så langt tilbage - jeg må se at få den dokumentar kigget igennem, og måske filmen, det lyder til at der er noget at komme efter!


    1
  • Bringing Out the Dead (1999)

Nicolas Cage spiller en paramediciner Frank i New York. Som paramediciner (højeste specialuddannelse indenfor Falckreddere) kører han rundt i New Yorks gader til de alarmopkald, der konstant drysser ind på centralen.

Frank er deprimeret over, at han ikke længere er lige så god til at redde liv som før. Så stemningen er ikke så god, og vi er vidne til hans voice-over, der gennem hele filmen beskriver et forfald i både samfundet generelt og i ham selv.

Der kommer dog et lille lyspunkt i hans liv, da han møder Mary (Patricia Arquette), som er pårørende til en af hans patienter. De støder igen og igen på hinanden (mere eller mindre tilfældigt) over de 3-4 dage og nætter, som filmen strækker sig over.

Den første times tid minder filmen lidt om et afsnit af en amerikansk hospitalsserie. Måske temmelig hektisk, men dog forholdsvis naturalistisk. I filmens anden halvdel får den imidlertid en mere og mere surrealistisk tone. Eksempelvis kører de alvorligt galt i ambulancen, som snurrer rundt i luften. Men han forventes alligevel at møde på arbejde næste dag. Senere ser man ham løbe med et nyfødt spædbarn i favnen, samtidig med at han udfører hjertemasasage på barnet. Så det går ret vildt for sig.

Tonen er generel ret mørk og trist. Men der er også lidt humor i form af nogle karismatiske kollegaer. Bl.a. Ving Rhames som en meget religiøs ambulancepartner, samt en dørvogler på skadestuen, der truer med at tage sine solbriller af, hvis folk ikke gør hvad han siger…

Solidt håndværk, men ikke en film jeg behøver at se igen.

★★★★☆☆

Jeg tror også at det er en af de film som jeg heller ikke ville give et gensyn.


    1
  • Filmen er ganske fascinerende og fyldt med en herlig form for weird sort humor. Jeg synes ikke, at den var lårklaskende sjov. Men de mange groteske situationer gør den bestemt både seværdig og uforglemmelig.

Den er lige noteret - tænker at jeg godt kan se den sammen med fruen som også er til en god gang sort humor :-)


    1
  • Ballerina

Siden de to første afsnit i John Wick, har jeg egentlig ikke været begejsteret for serien - jeg synes ideen med det ultratynde plot i den første var ret sjovt, og siden har den forsøgt at udvide universet uden særlig meget held. Det er dog altid underholdende, når det ikke er alt for gentagende som det særligt var i JW3.

Nu får vi så en tilføjelse med Eve, som ret beset har større årsag til sine gerninger end Wick nogensinde har haft - og alligevel gør meningsløsheden den en anelse kedelig, trods non stop fight.

Og da Wick dukker op, er hun styrkemæssigt for svag i forhold til hvordan hun ellers dræber alt der kommer i vejen.

Selve kampene er dog stadig flot koreograferede, så jeg tænker at jeg stadig er på når næste JW afsnit kommer.

6/10


    1
  • One Battle After Another

For en gangs skyld synes jeg ikke Leonardo DiCaprio fortjener en Oscar for sin præstation - ikke at den er dårlig, langt fra. Men hans karakter driver nærmest med handlingen, han reagerer kun når det er nødvendigt - og det er selvfølgelig ikke hans skyld, sådan er rollen bare skrevet.

Når jeg har læst eller hørt anmelderser på filmen forekommer det mig at den generelle oplevelse har været at han har været fraværende i en stor del af handlingen, og det synes jeg ikke var tilfældet.

Bortset fra det, så var jeg glimrende underholdt særligt af Sean Penns herlige karikatur af Col. Steven J. Lockjaw, og den generelle absurde handling som fører til den herlige biljagt hen mod slutningen.

Benicio Del Toro skal også fremhæves for en herlig tilbagelænet præstation i et kaospræget miljø.

Perfidias vanvittige karakter kunne man have ønsket sig at se i en opdateret udgave, hen mod slutningen - når hun nu stadig var i live, det ville have været logisk.

Skal jeg sammenligne med noget, må det være med Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - og Fargo - som begge har noget af den samme vanvid, men som også begge er lidt bedre end denne.

Jeg var dog glimrende underholdt, og skal afgjort se den igen på et tidspunkt.

8½/10


    1
  • Ballerina

Siden de to første afsnit i John Wick, har jeg egentlig ikke været begejsteret for serien - jeg synes ideen med det ultratynde plot i den første var ret sjovt, og siden har den forsøgt at udvide universet uden særlig meget held. Det er dog altid underholdende, når det ikke er alt for gentagende som det særligt var i JW3.

Nu får vi så en tilføjelse med Eve, som ret beset har større årsag til sine gerninger end Wick nogensinde har haft - og alligevel gør meningsløsheden den en anelse kedelig, trods non stop fight.

Og da Wick dukker op, er hun styrkemæssigt for svag i forhold til hvordan hun ellers dræber alt der kommer i vejen.

Selve kampene er dog stadig flot koreograferede, så jeg tænker at jeg stadig er på når næste JW afsnit kommer.

6/10

Det var klart en film, der vandt et par ekstra stjerner ved at se den i biffen. Jeg kan ikke huske handlingen, men kun at jeg var fantastisk godt underholdt af actionscenerne.


    1
  • Sjældent du skriver om film fra så langt tilbage - jeg må se at få den dokumentar kigget igennem, og måske filmen, det lyder til at der er noget at komme efter!

Ja, den dokumentar er et must. Sæt igang!


    1
  • Det var klart en film, der vandt et par ekstra stjerner ved at se den i biffen. Jeg kan ikke huske handlingen, men kun at jeg var fantastisk godt underholdt af actionscenerne.

Det kunne jeg sagtens forestille mig :-)


    1
  • Ja, den dokumentar er et must. Sæt igang!

Aye, aye Skipper


    1
  • Aye, aye Skipper

Jeg laver en Scorsese quiz senere på måneden for at tjekke, om du har lavet lektierne :-)


    1
  • Det var klart en film, der vandt et par ekstra stjerner ved at se den i biffen. Jeg kan ikke huske handlingen, men kun at jeg var fantastisk godt underholdt af actionscenerne.

Shootouts med freaking flamethrowers lige der var jeg ganske godt underholdt, og så var det blot skønt at se Lance Riddick igen :)


    1
  • "The Party" (1968)

Peter Sellers spiller den altoverskyggende hovedrolle som den indiske skuespiller Hrundi V. Bakshi, der har en helt igennem absurd evne til at rode sig selv ud i alskens problemer og pinlige forviklinger takket være sin godmodige naivitet og totale mangel på situationsfornemmelse.

Efter af have gøglet uhjælpeligt rundt på settet til en storstilet film-produktion - hvor det er lykkedes den kiksede Bakshi at ødelægge alt og få både produceren og instruktøren til at ønske ham død - bliver han norteret som persona non grata på ubestemt tid i Hollywood.

Tilfældigheder vil det dog anderledes, og således ender Hrundi V. Bakshi i stedet på listen over inviterede til et stort fashionabelt party hos den grovkornede filmproducent Fred Clutterbuck (J. Edward McKinley) hvis seneste films fiasko Bakshi var skyld i. Heldigvis for den kluntede inder, aner ingen hvem han er og Bakshi entrerer derfor med frisk gåpåmod for en god oplevelse

Der går dog ikke længe inden at den ene katastrofe tager den anden, da Bakshi åbner med at træde i en gigantisk lort og herefter må kæmpe en brav kamp for at genfinde sin sko, der er forsvundet i en indendørs pool. Og endnu være bliver det, da han uvildigt kommer i karambolage med festens hovedtjener, der vælter grotesk rundt i en stinkende brandert af uhørte dimensioner.

---

Blake Edwards der har stået bag et hav af komedier er nok bedst kendt for sit samarbejde med Peter Sellers i forbindelse med "The Pink Panther" serien, hvor Sellers gav den gas som den ekstremt klodsede politikommissær Clouseau - en karakter der har flere fællestræk med den svært uheldige Hrundi V. Bakshi.

Jeg foretrækker dog klart Peter Sellers sidstnævnte karakter, da den ud over sine hylende morsomme slapstick-humoristiske indslag også har en charmerende naivitet og godhjertet uskyldighed over sig der, mere og mere som den store fest udvikler sig, kommer til at stå i skærende kontrast til den grådige Hollywood-verden og dets dekadente flok af selviscenende falske mennesker, der har mere travlt med at pleje deres eget ego og kapitalistiske behov frem for at tænke på andre menneskers ve og vel.

Disse temaer såvel som ret alvorlige temaer om fremmedgjorthed og sexisme bliver så fint syet med ind i den umiddelbare handling og ind blandt de mange komiske højdepunkter, hvilket især bliver understreget da Bakshi møder sin soulmate i skikkelse af den bedårende og uskyldsrene Michelle Monet (Claudine Longet), der ligesom Bakshi også er et offer for den altfortærende fest og dets elitære og dekadente detalgere.

Både filmen og Peter Sellers portræt af en indisk skuespiller er blevet anklaget for at være et udtryk for racisme, men dette er ingenlunde tilfældet. Fordi lægger man mærke til de lag og nuancer der er i de umiddelbart gakkede fjollerier, så er det også ret tydeligt hvem der i virkeligheden er helten og hvem der er idioterne, og hvor henne Blake Edwards har lagt sin sympati.

"The Party" er en helt igennem fremragende film, som bare bliver bedre og bedre for hver gang, at jeg snupper et gensyn med Blake Edwards top underholdende klassiker.

10/10.


    1
  • Jeg laver en Scorsese quiz senere på måneden for at tjekke, om du har lavet lektierne :-)

Vent lige til slut februar, så er jeg game :-)


    1
  • "The Party" (1968)

Peter Sellers spiller den altoverskyggende hovedrolle som den indiske skuespiller Hrundi V. Bakshi, der har en helt igennem absurd evne til at rode sig selv ud i alskens problemer og pinlige forviklinger takket være sin godmodige naivitet og totale mangel på situationsfornemmelse.

Efter af have gøglet uhjælpeligt rundt på settet til en storstilet film-produktion - hvor det er lykkedes den kiksede Bakshi at ødelægge alt og få både produceren og instruktøren til at ønske ham død - bliver han norteret som persona non grata på ubestemt tid i Hollywood.

Tilfældigheder vil det dog anderledes, og således ender Hrundi V. Bakshi i stedet på listen over inviterede til et stort fashionabelt party hos den grovkornede filmproducent Fred Clutterbuck (J. Edward McKinley) hvis seneste films fiasko Bakshi var skyld i. Heldigvis for den kluntede inder, aner ingen hvem han er og Bakshi entrerer derfor med frisk gåpåmod for en god oplevelse

Der går dog ikke længe inden at den ene katastrofe tager den anden, da Bakshi åbner med at træde i en gigantisk lort og herefter må kæmpe en brav kamp for at genfinde sin sko, der er forsvundet i en indendørs pool. Og endnu være bliver det, da han uvildigt kommer i karambolage med festens hovedtjener, der vælter grotesk rundt i en stinkende brandert af uhørte dimensioner.

---

Blake Edwards der har stået bag et hav af komedier er nok bedst kendt for sit samarbejde med Peter Sellers i forbindelse med "The Pink Panther" serien, hvor Sellers gav den gas som den ekstremt klodsede politikommissær Clouseau - en karakter der har flere fællestræk med den svært uheldige Hrundi V. Bakshi.

Jeg foretrækker dog klart Peter Sellers sidstnævnte karakter, da den ud over sine hylende morsomme slapstick-humoristiske indslag også har en charmerende naivitet og godhjertet uskyldighed over sig der, mere og mere som den store fest udvikler sig, kommer til at stå i skærende kontrast til den grådige Hollywood-verden og dets dekadente flok af selviscenende falske mennesker, der har mere travlt med at pleje deres eget ego og kapitalistiske behov frem for at tænke på andre menneskers ve og vel.

Disse temaer såvel som ret alvorlige temaer om fremmedgjorthed og sexisme bliver så fint syet med ind i den umiddelbare handling og ind blandt de mange komiske højdepunkter, hvilket især bliver understreget da Bakshi møder sin soulmate i skikkelse af den bedårende og uskyldsrene Michelle Monet (Claudine Longet), der ligesom Bakshi også er et offer for den altfortærende fest og dets elitære og dekadente detalgere.

Både filmen og Peter Sellers portræt af en indisk skuespiller er blevet anklaget for at være et udtryk for racisme, men dette er ingenlunde tilfældet. Fordi lægger man mærke til de lag og nuancer der er i de umiddelbart gakkede fjollerier, så er det også ret tydeligt hvem der i virkeligheden er helten og hvem der er idioterne, og hvor henne Blake Edwards har lagt sin sympati.

"The Party" er en helt igennem fremragende film, som bare bliver bedre og bedre for hver gang, at jeg snupper et gensyn med Blake Edwards top underholdende klassiker.

10/10.

Word!

Det er Peter Sellers når han er bedst. Elsker at DR2 viser den hvert år efter midnat til nytår, hvor man godt kunne frygte at mange af nutidens synspunkter ville blive forfærdet eller krænket over den. Jeg synes den har så mange højdepunkter og sjove scener der gør det svært, ikke at se filmen til ende, når man først er begyndt. Bare åbnings scenen med den døende hornblæser. Kan huske til en filmz fest, hvor evermind og jeg, var flade af grin over hvis man havde valgt at lave samme scene, men med Boromir i Ringenes Herre istedet. 


    1
  • Word!

Det er Peter Sellers når han er bedst. Elsker at DR2 viser den hvert år efter midnat til nytår, hvor man godt kunne frygte at mange af nutidens synspunkter ville blive forfærdet eller krænket over den. Jeg synes den har så mange højdepunkter og sjove scener der gør det svært, ikke at se filmen til ende, når man først er begyndt. Bare åbnings scenen med den døende hornblæser. Kan huske til en filmz fest, hvor evermind og jeg, var flade af grin over hvis man havde valgt at lave samme scene, men med Boromir i Ringenes Herre istedet.

Helt enig. Det er en genial præstation af Peter Sellers. Haha, ja åbningsscenen med hornblæseren der nægter at dø er fanme sjov. Selv hans egne folk begynder at skyde imod ham! :D

Jeg kunne slet ikke have taget "Ringenes Herre" seriøst, hvis de havde gjorde det. Men ret sjovt at forestille sig sådan en scene. :D


    0
  • Sing Sing (2023) - Teksten er fra min Letterboxd-profil og er derfor på engelsk.

We all need a space to be free. To escape. To be vulnerable. To be accepted. And to be loved for who we truly are.

Even if it's just for a moment.

But if we keep at it and don't lose hope, then maybe, just maybe, it may become reality someday, and on that day, you are truly free.

For the acceptance, love, and understanding you are looking for is finally yours, and you no longer have to seek it out in fleeting moments of escape.

But can finally embrace life in all its love and warmth.

"Beloved."

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=j3dXc6P3zH8

Kan ses på Filmstriben.

5/6


    0
  • Vi så Longleggs i aftes. Den var sgu ikke noget at råbe hurra for (så det undlod jeg). Synes simpelthen ikke den var spændende nok, og Cage har bare en underlig rolle, som ikke bringer noget nyt monster til genren, som jeg måske tror var lidt tanken. 


    0
  • Hjem Kære Hjem (2025)

Jeg nåede lige at leje denne på Prime Video, mens de kørte deres 9 kr. tilbud. Og det er jeg godt nok glad for. For sjældent er jeg blevet berørt så meget af en film.

Jeg har ikke set nogen af Frelle Petersens andre film, så jeg ved ikke, om de andre kører samme stil som Hjem Kære Hjem. Men i denne her er stilen helt klart tættere på dokumentar end drama.

Man følger sådan set bare en ung kvinde (Sofie), der starter i Hjemmeplejen. Og så er man i bedste fluen-på-væggen stil vidne til hendes dagligdag med de ældre beboere, som hun besøger. Til at starte med er hun meget overskudsagtig og kan håndtere både arbejde og privatliv (enlig mor til en 10-årig pige) til UG. Men et arbejde i Hjemmeplejen er ikke uden omkostninger på liv og sjæl - især når man som Sofie er meget empatisk anlagt.

Hvis man selv har haft ældre familiemedlemmer, der skranter - og måske med demens - så er det umuligt ikke at blive voldsomt berørt. Den kan være hård at se. For hvem ved, om det kunne være en selv, der ligger hjælpeløs der om 30 år (eller tidligere, Gud bedre det).

Se den mens du kan, ”for i morgen er det for sent”. Fem kæmpe stjerner.

★★★★★½


    1
  • Den er meget rørende. Vi så den med skolen i to fyldte sale i Fredericia. Den kommer meget tæt på virkeligheden, og bla. arbejdet med pårørende, der altid hvordan man kan gøre sit arbejde bedre for lige netop deres mor.

Min mors kæreste er med i filmen som statist. (I bussen, hvor han sidder med en telefon) Vi omtaler ham efterfølgende bare som moviestar. Han fik 400,- for indsatsen :D 


    2
  • Hjem Kære Hjem (2025)

Jeg nåede lige at leje denne på Prime Video, mens de kørte deres 9 kr. tilbud. Og det er jeg godt nok glad for. For sjældent er jeg blevet berørt så meget af en film.

Jeg har ikke set nogen af Frelle Petersens andre film, så jeg ved ikke, om de andre kører samme stil som Hjem Kære Hjem. Men i denne her er stilen helt klart tættere på dokumentar end drama.

Man følger sådan set bare en ung kvinde (Sofie), der starter i Hjemmeplejen. Og så er man i bedste fluen-på-væggen stil vidne til hendes dagligdag med de ældre beboere, som hun besøger. Til at starte med er hun meget overskudsagtig og kan håndtere både arbejde og privatliv (enlig mor til en 10-årig pige) til UG. Men et arbejde i Hjemmeplejen er ikke uden omkostninger på liv og sjæl - især når man som Sofie er meget empatisk anlagt.

Hvis man selv har haft ældre familiemedlemmer, der skranter - og måske med demens - så er det umuligt ikke at blive voldsomt berørt. Den kan være hård at se. For hvem ved, om det kunne være en selv, der ligger hjælpeløs der om 30 år (eller tidligere, Gud bedre det).

Se den mens du kan, ”for i morgen er det for sent”. Fem kæmpe stjerner.

★★★★★½

Tak for anbefalingen - jeg har hørt om den, og den skal afgjort ses.


    1
  • How to Train Your Dragon (2025)

Jeg holder meget af den oprindelige animerede historie om Hiccup - høvdingesønnen, som ikke har musklerne og dræberinstinktet som sin far og alle de andre på vikingeøen - men til gengæld har en stor opfindsomhed som rigeligt kompenserer for det, viser det sig.

Denne nye udgave har rigtige mennesker - men er stadig for største delen animeret - og er der så brug for denne version?

Nej og ja - for castet er virkelig godt ramt, og for en gangs skyld er det lige så charmerende som i den oprindelige udgave - ikke noget nyt under solen, det er nærmest en til en samme handling. Og det gør ikke noget, når oplægget nu er så godt.

Det er stadig historien om Hiccup og hans møde med Tandløs - den mystiske sorte drage, som alle frygter - og hans udvikling og forståelse for drager som alle på øen Berk får glæde af.

Visuelt er det endnu flottere end i den oprindelige film, og castet med Gerald Butler som Høvdingen Stoick og Mason Thames som Hiccup er ramt helt perfekt.

Stadig et rigtig godt eventyr, med masser af humor i kampen mod og med de mægtige drager.

8/10


    0
  • The Naked Gun (Liam Neeson, Pamela Anderson)

Håbløst ringe reboot/sequel baseret på de legendariske film med Leslie Nielsen.

Forskellen er dog, at Nielsen altid virkede veloplagt, Neeson render forvirret rundt, hvor situationerne ikke altid virker gennemtænkte. Det er muligt at det har været pointen, men han virker passiv, og afdanket uden komisk timing, og samtidig en noget udtryksløs mimik.

Anderson er blomstret med tiden, selvom alderen har givet hende nogle uundgåelige rynker i panden.

Bill Cosby joken var den eneste der fik mig til at grine, hvor Danny Huston og Pamela Anderson under en middag, sidder og fører en samtale og drikker.

Huston lader til at have moret sig gevaldigt, mens resten af castet virker fejl castet, over hele linjen

Jeg lander på 3/10

Jeg er glad for at jeg ikke købte den, men kunne kvit og frit se den på Sky Showtime

Stick To The Original.


    0
  • The Naked Gun (2025)

Frank Drebin Jr. i skikkelse af Liam Neeson forsøger at vække den herlige gamle serie til live.

Neeson gør hvad han kan, men kan ikke ændre ved at det bare ikke er et særligt vellykket forsøg.

Momentvis rammer den samme humor, især når den nærmest bare er en kopi. 

Handlingen; Ond tech billionær truer verden - bla, bla - det hele ender i en sportskamp.

Det hele varer heldigvis kun en time og et kvarter. 

3/10


    0
  • Ballade på Christianshavn

Sideløbende med opstarten af serien, lavede Balling og Bahs denne biograffilm om beboerne i ”Huset”.

Alt er næsten som det plejer – men en sort sky truer over det hele, i skikkelse af en ond ejendomsspekulant (Poul Bundgaard) – som har opkøbt hele gaden, og nu også det hus vi kender så godt.

Planen er at bygge en stort center – og smide beboerne ud.

Alt dette ved beboerne intet om i starten – Olsen forsøger at installere nyt, først en tv antenne og så nye hårde hvidevarer. Intet går selvfølgelig efter planen. Egon køber ”ny” bil – hvilket heller ikke er en succes.

Clausen lokkes af et købstilbud, da alle andre i huset jo har råd til ”nyt”.

Imens arbejder Larsen på arkivet i den administration som godkender bygggetilladelser – samme sted som korrupt sylter eventuelle fredninger.

Hos Rikke og Tue på kvisten findes måske løsningen på det hele.

Beboerne mødes som sædvanligt til rådslagning i Rottehulle – og en temmelig risikabel plan sættes i værk.

Ud over de kendte beboere, medvirker blandt flere Bjørn Watt-Boolsen, Ghita Nørby og Karl Stegger.

Historien bliver ikke bedre af den ekstra spilletid, men filmen skal selvfølgelig ses hvis man har set resten.

7/10


    2