Toy Story 5 (2026)
Kan der virklig koges mere suppe på Toy Story? Ja, selvfølgelig! Så længe der stadig er en god historie at fortælle. Og det er der faktisk her.
Der er endda tale om et væsentligt step-up i forhold til Toy Story 4. Ikke at Toy Story 4 var en dårlig film. Den havde mange gode ting kørende for sig. Men Bo Peep porcelænsdukken er ikke en specielt interessant karakter i Toy Story universet. Det er Jessie til gengæld. Og her i 5’eren er det hende, der er i centrum.
Woody forlod banden i slutningen af Toy Story 4 og gav sheriffstjernen videre til Jessie, som nu er øverst i legetøjshierarkiet hos Bolette. Jeg bruger med vilje det danske navn Bolette (i stedet for Bonnie). For selv om jeg ser filmene på engelsk, så er der to af navnene, der bare er bedre på dansk – nemlig ”Bolette” og ”Gafli”.
Den animator, der designede Bolette gjorde en lille genistreg. For hun er ekstrem adorable - og for mig at se hovedårsagen til, at man har kunnet holde liv i Toy Story sagaen efter den i bund og grund blev afsluttet i Toy Story 3.
Nå, men lille Bolette er blevet et par år ældre. Og selv om hun stadig leger med legetøj, så gør hendes jævnaldrende det ikke. De glor alle bare på en tablet dagen lang. Så Bolette har svært ved at finde venner. Hendes forældre giver hende derfor en tablet, så hun også kan være med i de andres selskab. Og så er kimen lagt til en god konflikt mellem gammeldags legetøj og elektroniske gadgets.
Men det er ikke det hele. For i al virakken bliver Jessie pludselig fundet af nogle forbipaserende på fortorvet. De ser en adresse skrevet på hendes bukseben. Og det er adressen på hendes første ejer: Emily. Så de afleverer Jessie der. Uha uha! Jessie har jo store traumer forbundet med Emily og hendes første hjem. Så det er vældig interessant at se, hvad der kommer ud af det.
Mere vil jeg ikke røbe. Men husk at tage lommetørklæder med. Jeg var helt færdig efter filmen. Hvis jeg havde set den alene hjemme, så ville jeg have hulket højlydt, men det er jo lidt pinligt for en voksen mand at gøre i en biograf. Så jeg måtte holde det inde så godt jeg kunne….
Man ender med en dejlig afsluttet og super rørende historie. Men jeg vil faktisk mene, at der er et kæmpe potentiale for en Toy Story 6. For der er stadig meget mere at fortælle om Jessies rejse.
PS: her i Toy Story 5 bliver det endeligt bekræftet, at Jessie også har en træksnor i ryggen. Jeg har altid undret mig over, om hun havde en, for man ser det ikke i nogle af de andre film. Jeg har de originale Woody, Buzz og Jessie dukker derhjemme. Men det er kun Woody og Buzz, der kan snakke. Jessie dukken har ingen snor. Men det har hun altså i ”virkligheden”.
★★★★★☆