Forumtråd - Madtråden

Madtråden

• Fik købt en køkkenchef Airfryer, til 499kr, for en 6.5 liters, digital I Bilka idag, så er spændt på kvaliteten.


    0
  • De behøver ikke være så dyre for at være gode. Jeg opgraderede selv til denne under sidste års black Friday, hvor jeg fik den til 750kr, og den er sgu ganske god! Jeg har en riskoger i samme brand, som jeg også er rigtig glad for.

dyg 03-12-2025 21:59
    
    0
  • I aftes stod den på lørdagsørn med bagte kartofler, kinesisk agurkesalat, og hvidløgs cremefraiche


    0
  • Jeg har skaffet en æbleskivepande, så har tænkt mig at prøve at lave hjemmelavede æbleskiver på lørdag. Så er det noget med at der skal bruges en strikkepind, så det skal jeg også have skaffet. Der kommer et par gode batter på besøg, så de skal nok blive gode.


    0
  • Er begyndt at tage lidt på, så er gået på mere gnavegrønt og mindre brød med fedt og gamle Ole til frokost.


    0
  • Jeg har skaffet en æbleskivepande, så har tænkt mig at prøve at lave hjemmelavede æbleskiver på lørdag. Så er det noget med at der skal bruges en strikkepind, så det skal jeg også have skaffet. Der kommer et par gode batter på besøg, så de skal nok blive gode.

Jeg bruger normalt sådanne små træspyd, som jeg alligevel har i køkkenet til grill-sæsonen. De virker fint dertil.

dyg 04-12-2025 11:38
    
    0
  • Jeg bruger normalt sådanne små træspyd, som jeg alligevel har i køkkenet til grill-sæsonen. De virker fint dertil.

Det er nok noget der "batter". Ved ikke om det er noget de har i Føtex. Men skal jo sådanset bare bruge en form for spids pind. Måske en blomsterpind også kan gå.


    0
  • Du kan sgu sikkert også fint bruge en gaffel.

Jeg lavede her til aften Gnocchi alla Sorrentina. Gnocchi med en simpel tomatsovs med hvidløg, cherrytomater på dåse, basilikum og så godt med mozzarella i. Nemt og lækkert.

dyg 04-12-2025 21:27
    
    0
  • Det var lige et spørgsmål om at finde ud af at dosere vore meget dej der skulle i. De blev derfor ikke helt runde alle sammen. Men æbleskiverne smagte godt. Men jeg havde også gode batter i går og det har jeg også i dag. Derfor har jeg tænkt mig at stege julemedister til natmaden i næste uge. Skal lige have fundet ud af hvad jeg skal have til.


    0
  • Du kan smøre medisteren ind i lidt fedtstof?


    0
  • Jo tak, den har allerede fået rigeligt i nat :)


    0
  • Det er godt at høre :)

Jeg har lavet mad det meste af dagen, da jeg lige var i mit es. Så satte en nakkesteg over til formiddag, som har kogt nogle timer, og har forvandlet sig til pulled pork med hjemmelavet bbq. Den er sat i ovnen på nogenlunde lav varme, og står og trækker.

Så har jeg selvfølgelig lavet coleslaw, bare helt traditionel.

...Og så smed jeg lige en side ribbensteg i ovnen, bare til at gå og snacke af, og lidt til madpakker.


    0
  • Lørdag var vi på julemarked i Lübeck. De tyskere har bare en så meget federe markeds kultur i forhold til her hjemme. Det virker meget mindre grådigt fordi tingene er gjort ordenligt, ordenlige glaskrus (med pant), alle boder er træskurer, der laves mand over åben ild. Rigtig mad lavet fra bunden, udover nedenfor stående list over hvad vi spiste var der også elggryde, alt i pølser, frisk bagte klejner, frittet blomkål i beignetdej, fish n chips, langos, flammkuchen, brændte mandler/hassel/valnøder, og et virvar af kager og konfekt. Jeg så ikke en eneste churro eller fransk hotdog. Hvis man er det mindste glad for jul bør man prøve et tysk julemarked.

Der blev spist meget forskelligt, på menuen var bla.a. en Kaptajn platte med planket laks på salatbund og stegte små champignoner. Der var "hotdog" bålstegt skinke i et flute med sennep og blødeløg. En kartoffel spiral, en pind med en spiral ståret bagekartoffel trukket lang som en fjeder, friture stegt og drysset med chakalaka. Skyllet ned med masser af glüwein mit schuss.

Hjembragt, swarzwälder skinke, røget pølser,fransk nougat med pistacie, brændte mandler, og masser af marzipan


    0
  • I aften står den på rester af den jambalaya jeg lavede i går, Anita syntes det smagte indisk, så hun toppede min creoler gryde med rosiner og kokus. Nå men så længe det blev spist ;-)


    0
  • Troede vi skulle have svensk pølseret, men det kan de andre lige pludselig ikke lide, så nu skal vi have boller i karry med kødboller af kyllingekød. Jeg synes det lyder endnu mere vammelt end den gængse ret, men nu har kranen købt kødet.. Ristaffel kom også på tale, men dér trækker jeg satme stregen! "Men det er sundere for os!" - mad skal altså være en fornøjelse. Kan godt være jeg laver svensk til mig selv, for jeg gider ikke det karrylort.


    0
  • Iaften, står den bare på en fersk ham & cheese pizza fra Netto, men den er nu også...

Mega mums si'r jeg bare


    0
  • I aften, står den på risengrød, med kanelsukker og smør.

Mega mums si'r jeg bare


    1
  • Fy for saden...


    0
  • Fy for saden...

Kan du ikke lide risengrød?

Er stadig lidt sulten, så vil snart koge noget spaghetti og derefter toppe det med Heinz tomatketchup og stærk chilisauce.

Mega mums si'r jeg bare


    0
  • Troede vi skulle have svensk pølseret, men det kan de andre lige pludselig ikke lide, så nu skal vi have boller i karry med kødboller af kyllingekød. Jeg synes det lyder endnu mere vammelt end den gængse ret, men nu har kranen købt kødet.. Ristaffel kom også på tale, men dér trækker jeg satme stregen! "Men det er sundere for os!" - mad skal altså være en fornøjelse. Kan godt være jeg laver svensk til mig selv, for jeg gider ikke det karrylort.

Det lyder som du føler de er lidt trælse:D


    0
  • Svensk pølseret er du da noget af det mest vamle! Dit had til ris er unormalt, og du bør søge hjælp ved en præst for at få dine indre dæmoner fjernet!

dyg 13-12-2025 06:37
    
    0
  • Svensk P skulle på finansloven!!!

I aftes lavede jeg en temmelig god forloren hare i en Bacon/flødesovs. Selv min kone syntes den smagte godt, og det er store ting ved sådan en sovseret. Rørte for meget fars, så lavede lige en omgang frikadeller også...


    0
  • Har fået nogle såkaldte Brontosaurussteaks hjem, som vi skal have til aften. Er spændt på hvordan vi spiser, for der kan kun ligge én på panden af gangen... Og jeg skal lave fem... Dertil smørdampede gulerødder, broccoli og blomkål, som jeg lige vender i lidt krydderurter til sidst. Så bare en bearnaise og fritter, for at der er lidt af det også.


    0
  • Vil snart have mig en gang Late Night Meal I form af spaghetti, med ketchup, stærk chilisauce og svitsede bacontern.

Mega mums si'r jeg bare


    1
  • Der er en skam at Moovy 2.0 ikke kom med muligheden for at man kan vise billeder. Tænk på alle de visuelle indtryk vi kunne få af Davenports kokkerier for slet ikke at nævne Ryder666's mega mums måltider. Jeg ved godt at det også vil medføre nøgenbilleder af Davenport i køkkenet, men verden er jo ikke perfekt.

2
  • Der er en skam at Moovy 2.0 ikke kom med muligheden for at man kan vise billeder. Tænk på alle de visuelle indtryk vi kunne få af Davenports kokkerier for slet ikke at nævne Ryder666's mega mums måltider. Jeg ved godt at det også vil medføre nøgenbilleder af Davenport i køkkenet, men verden er jo ikke perfekt.

Hvem ved - måske vil nøgenbilleder af Davenport være mega mums…


    1
  • Hehe


    0
  • Ah, det skal man altså betale for. Onlyfans er jo heller ikke bare gratis!!

Jeg lavede frankfurtere med flødekartofler til aften. Det var nogle giga pølser ovre fra svigermor. - Tænk på en pik, bare mindre..


    0

Det har været forslået nogle gange og sidst virkede de relativ positive. Så det er ærgerligt det ikke er blevet lavet endnu. Det er jo også en filmside, så tænker at muligheden for at indlejre YouTube videoer også giver god mening.


    0
  • Har sat mellemste til at lave en and. Den er sat i ovnen. Han vil også lave sovs, så jeg er kun på kartoffel til aften. Jeg synes det er rart at give ham de her opgaver, for han går bare på uden at tvivle på egne evner. Han får så bundkarakter i madlavning i skolen, nok fordi han retter lærerinden, da hun kan fucke lunken vand op. Men når han om lidt år står på egne ben, så kan han overleve på rigtigt mad, og hans kammerater kan måske opvarme dåsetomatsuppe hvis de har en opskrift.


    0
  • Måske han får bundkarakterer fordi han opfører sig og snakker grimt, så de ikke helt kan vurdere hans evner?


    0
  • Og måske du lige har svar på alt?


    0
  • Det sødt af dig at tro det. Men må skuffe dig.


    0
  • Det lyder ellers sådan, for du kommenterer jo altid negativt på det jeg skriver. Og det lyder som om du har en helt klar indstilling til hvordan mit liv fungerer, eller mine børns for den sags skyld. Det er pænt af dig at yde den slags omsorg, men jeg er egentlig ikke interesseret i at høre på dig, især ikke i madtråden, så varm du et par æbleskiver og koncentrer dig om en andens liv og levned.


    2
  • Sjovt jeg troede et forum var for at kommentere. Hvorfor ellers ligge noget op, hvis du ikke kan tåle det uden at føle dig krænket. Men bevares da. Har bemærket du ofte føler dig andre overlegen, selv om du klarer dig dårligere end gennemsnittet af mennesker.


    0
  • Lavede pandekager til mig og Line. Det er mange år siden jeg har lavet den slags. Det blev ret godt, men hold da kæft det tager lang tid. Det blev mere til middagsmad end morgenmad.


    0
  • Jamison, du er latterlig at høre på, og du ved ikke noget om mit liv jo, så det kan jeg sagtens leve med. Du er bare en person på internettet, en sørgelig person bevares, men selv en lille tissemand kan jo tisse... Vi ses på grillen, narrøv!


    1
  • Fedt med kærligheden AN :) Det er godt at høre :)


    0
  • I bedes alle holde den gode tone, tak.


    1
  • Aye, captain!


    0
  • Det blev sgu en god andesteg og sovs. Det fik knægten også at vide. (Han blev vidst også lidt stolt over det ;) ) Jeg elsker virkelig at mine to store har arvet interessen. 


    1
  • Fedt med kærligheden AN :) Det er godt at høre :)

Ja, det er dejligt :) Har det godt for tiden.

Det er også godt at have nogen at lave mad til. Det er lidt sjovere end bare stå og lave mad til sig selv.


    0
  • Har haft lyst til hotwings, siden igår aftes, men fik det først husket, at købe dem idag. Så inden længe bliver det til aftensnacks.

Mega mums si'r jeg bare 


    0
  • Jeg har aldrig været den store kunstner udi det klassiske danske køkken, men jeg synes for alvor i år, at julemiddagen sad lige i skabet. Og for første gang havde jeg 0 stress på, alt kørte på rygraden - Dejlig fornemmelse.

Og for helvede, hvor er det dejligt at slippe for min onkels tørre flæskesteg, og min tantes tunge risalamande, og så i stedet for begge dele, der perfekt rammer min smag.

dyg 26-12-2025 22:40
    
    0
  • Ja, jeg fik også en god julemiddag med både andebryst og flæskesteg, der var stegt til perfektion.

Selv brunkartoflerne var tilpas søde.

Ris a la mande var det eneste mislykkede, da den var alt for klæg/fast, så det åd jeg kun en lille og halv tallerkenfuld af.


    0
  • Ris a la mande var det eneste mislykkede, da den var alt for klæg/fast, så det åd jeg kun en lille og halv tallerkenfuld af.

Præcis sådan plejede vi også at få den, da jeg fejrede jul ved familien. Nu hvor vi selv fejrer jul, så bliver den blødere, og med ris, der ikke er helt kogt i smadder.

dyg 26-12-2025 23:42
    
    0
  • Jeg magter næsten ikke mere julemad, men der er julefrokost i dag også. Det har været ekstremt dyrt i insulin, hvor hver dag har "kostet" omkring 150 enheder, hvilket er enormt meget. Det er svært at tælle kulhydrater, når man bare sidder og æder hele dagen. Og så består det meste af fløde og sukker.

I morgen står den på noget normalt, måske suppe! 


    0
  • ...Og det bliver det!

Og den bliver hjemmelavet, så skal til at skære bronoise og lave kødboller. Koger lige en fond også til nytår, så den er klar. 


    0
  • Jeg har lavet en hjemmelavet porre/kartoffelsuppe og frossen den ned. I øjeblikket er jeg ved at lave en islagkage som vi skal have til dessert.

Tænker at lave whiskeysauce i år. Er den her opskrift mon okay? https://gastromad.dk/whiskysauce/

Bliver forvirret over at der står antal:2. Vi bliver otte. Hvis jeg skal gange så mange gange op, så bliver det da voldsomt meget fløde. Jeg regner også med at lave bearnaise og pebersause, så der er lidt at vælge imellem. Ideen er også at lave det på forhånd og bare varme det på dagen.


    0
  • Regn som tommelfingerregel med ca 1 dl. pr. person.


    0