Så lige denne rangering af pasta. Selv bruger jeg ofte La Molisana. Det er en fornuftig pris i forhold til kvalitet: https://youtu.be/SkOhSJw2Ok4?is=riOBJM2Fqs4X4Otu
Madtråden
-
-
Har lavet en stor gryde nudler med oksekød. Grønt er julliennesnittet gulerod, sukkerærter, ingefær, porre og pak choi. Kødet er stegt med forårsløg, løg og resten af kålet samt syltede hvidløg. Har endda dækket bord med pinde, selv om jeg nok bare bruger en gaffel, siden den er opfundet.
-
Smutter inden længe op og henter en stor portion pomfritter hos Stenovns Pizzaria i Aarup. Har hungret efter det, siden igår, men havde ikke overskud til at hente det. De har godt nok udbringning, men det koster jo også ekstra. Og da en stor gang fritter kun koster 40kr, kan det ligesom ikke svare sig
-
Skal vi bare gå ud fra, at det er mega mums??? ;D
-
Skal vi bare gå ud fra, at det er mega mums??? ;D
Lol, ja...men eftersom det var første gang derfra, var det lige tidligt at skrive, plus jeg faktisk havde glemt det. Tyndskårede, tilpas sprøde og eftersom jeg ikke bryder mig om bølge fries, var det andet at foretrække.
Mega mums si'r jeg bare

-
Pita Kyllinge Kebab i dag, med Burger dressing fra Bähnke og kogte æg!
-
Hjemmelavede burgere med 200 gr. bøf af ægte okse og fritter. Har rørt en big tasty dressing.
-
Jeg plejer at købe økologiske grøntsager, fordi jeg tænker, at de er sundere. Men jeg synes også, at de hurtigere bliver dårlige/mugne.
Hvad gør I andre?
-
Jeg køber for det meste ikke økologisk grøntsager.
- Der er ingen næringsmæssig forskel
- Der er flere pesticidrester på, men det er så langt under grænseværdierne i EU, at det nærmest er ligegyldigt
- Man bruger 15-30% mere landjord på at dyrke økogrønt - jord, der kunne bruges til vild natur
Så økogrønt er faktisk mere belastende for klimaet end konventionelt.
Hvis vi snakker miljø og biodiversitet lokalt, så er økologisk klart bedre, men her så jeg gerne, at man i stedet blev endnu mere præcis i det konventionelle landbrug.
Mit ideelle scenarie vil være, hvis man laver ordentlige GMO-afgrøder, der har sine egne pesticider og herbicider, så man derfor kan bruge langt mindre sprøjtemidler og få et langt større udbytte per hektar.
Min holdning hænger selvfølgelig sammen med, at jeg vægter mere vildt natur meget højt i hele klima- og miljødebatten.
Så ved jeg godt, at jeg køber ofte økokød, hvilket er endnu mere håbløst ift. CO2-udledning og især arealforbrug, men der er dyrevelfærd vigtigere. Ideelt set spiste vi bare meget mindre kød, men med mere fokus på dyrevelfærd.
-
I går starte vi grillsæson, kålpølser og brød med dyp
I aften gratin med sorte trompethatte og røde linser
-
Har hamret en mørbrad ud til flade bøffer som er blevet paneret. Så bare brasede og ærter til. Det var en nem en i dag.
-
Har lige kogt en skinke og sat den i ovnen godt dækket af sennep og brun farin. Dertil kartofler, gulerødder, ærter og porre, samt en hvid sovs. Så er der sgu nytårsawden i det nord synnejyske!
-
Til aften har jeg bare fået
Cup Noodles with chicken flavor, da sulten ikke havde behov for mere mad.
Mega mums si'r jeg bare

-
Det bliver lige til en gang Late Night Meal I form af Biksemad fra Netto
Mega mums si'r jeg bare

-
Oscar gildet står på hotdogs og kyllingeburger
af drikkelse et par dåser Coca Cola Zero
Til dessert
Mini Cocoa Truffles fra Dan Cake med forskellig farvet krymmel.
Mega mums si'r jeg bare

-
Har lige taget en omgang flæskesteg ud af ovnen - klassisk servering. Og der er nok, da det var nogle konen havde med fra Remas fryser, så der er vel et par kilo. Men, glædelig jul ;)
-
Stod lige og irriterede mig mens jeg lavede mad. Rema har det der Pågen brød til 10,- for mange forskellige slags denne uge. De har det også i morgen, men der koster det samme 26.95,- Det er det samme brød, det er jo det de ikke har solgt i aften, når de lukker. Hvorfor finder man ikke bare en pris på ting, og så koster det dét? Altså hele tiden? De har også en ½ liter fløde til 12,- Men den koster det dobbelte i morgen, hvis det kan gøre det. Samme produkt, bare væsentligt dyrere. Så kan man købe noget andet der ikke koster så meget i morgen, men det er jo i grunden åndsvagt, at der skal være den svingende prisforskel. Man kunne jo planlægge sin økonomi meget lettere, hvis man vidste hvad tingene kostede hele tiden...
Nå, det var bare en strøtanke. Er ved at lave tortillas og tacos med en masse grønt, og med svinekød, da det var på tilbud denne uge....
-
Stod lige og irriterede mig mens jeg lavede mad. Rema har det der Pågen brød til 10,- for mange forskellige slags denne uge. De har det også i morgen, men der koster det samme 26.95,- Det er det samme brød, det er jo det de ikke har solgt i aften, når de lukker. Hvorfor finder man ikke bare en pris på ting, og så koster det dét? Altså hele tiden? De har også en ½ liter fløde til 12,- Men den koster det dobbelte i morgen, hvis det kan gøre det. Samme produkt, bare væsentligt dyrere. Så kan man købe noget andet der ikke koster så meget i morgen, men det er jo i grunden åndsvagt, at der skal være den svingende prisforskel. Man kunne jo planlægge sin økonomi meget lettere, hvis man vidste hvad tingene kostede hele tiden...
Nå, det var bare en strøtanke. Er ved at lave tortillas og tacos med en masse grønt, og med svinekød, da det var på tilbud denne uge....
Når de sælger til den pris, er det ofte med underskud - de håber bare på at du hiver noget andet med hjem.
Men fyld da fryseren med Pågen - jeg køber gerne ekstra når det giver mening.
-
Jeg er helt med på hvordan det fungerer. Det jeg mener, er at hvis prisen på alt bare altid var den samme, så vidste man jo hvad det ville koste at handle ind, uden at sidde og bruge tid på at planlægge sit indkøbseventyr. Så kunne de i samme ombæring skrotte alle de fandens reklamer, der udover at være et postkassefyld, også er en miljømæssig kæmpe belastning.
Det koster jo det samme at producere en pakke smør i dag, som det gjorde for en måned siden.
Det jeg mener, er bare at det ville gøre det nemmere for alle parter. Altså, selv supermarkederne kunne jo spare tid på at gå og lave om på prisskiltene hele tiden.
-
De der reklamer er godt nok også irriterende. Jeg har frabedt mig reklamer, men får dem alligevel. De kommer i sådan en slip, hvor der står noget om at jeg har givet tilladelse til at de må sende mig dem. Jeg ved ikke hvordan. Måske er det ved at installere en app eller lignende. Men hvad er meningen med at fuske mig de reklamer på? Jeg smider dem alligevel direkte ud i den container til pap og papir der står af siden af postkassen.
-
Havde 1600 gr. svinekød som skulle bruges, så det forvandlede jeg til en forloren hare og en posefuld frikadeller, som kan bruges på madpakker.
Min haresovs blev satme noget fy. Det var nærmest bare jævnet fløde med fedt og sukker... Men den smagte himmelsk. Det ender nok i en tur på lokum inden sengetid...
-
I dag æggekage, med rugbrød, bacon og purløg, efterfulgt af en rejemad på ristet grovtoast.
-
Jeg lavede medister med små kartofler. De andre fik bearnaise, men jeg lavede selvfølgelig brun sovs til mig selv. Jeg skulle lige prøve noget af, som Jesper Kock nævnte i master chef i aftes. At putte ristede løg i sovsen for at få noget bund. Det virkede nogenlunde, men jeg prøvede det i en opbagt sovs, da det kun var til mig selv. Bruger altid maiz pga gluten, så der prøver jeg det i næste gang. Synes en opbagning bliver lidt for klam egentlig.
-
Efter at have stemt, rullede vi forbi det lokale pizzeria. Det var sidste gang, shit hvor var det dårligt. Tomatsovsen smagte tomatkoncentrat der bare var rørt op med vand til det blev for tyndt.
-
I aften bliver det en lokal klassiker ribenssteg på brød, Anita er ved at øve sig på rugbrød så denne gang er det på hjemmebag
-
Jane havde fundet nogle ringriddere på tilbud, så dem fik vi til aften. Jeg lavede nogle brasede kartofler med spejlæg til og så en bønnesalat med feta. Det blev sådan nogenlunde. Jeg er ikke stor fan af netop de pølser, selv om jeg generelt er begejstret for pølse...
-
Det bliver mexi til aften. Tacos med fyld. Det fik vi også den anden dag, men vi kunne ikke lige komme på andet. Kan godt mærke på min ubeslutsomhed, at det er fredag.
-
Sjovt, har også fået Tacos hertil aften.
Mega mums si'r jeg bare

-
Jeg fik en tur på østersjagti fødselsdagsgave, og den blev indløst i går. Først halvanden time i vandet for at fange østers, og derefter brugte vi en time på stranden, hvor der var all you can eat østers, som man selv skulle åbne, med 3 vinaigretter og champagne til.
-
Fik lige forloren hare igen. Det var hvad vi kunne blive enige om, og der er kalv/flæsk til 25,- Lavede nogle frikadeller også, men siden alle de andre har ferie, ender de nok som håndkød, før jeg får smagt nogen...
-
Fik rester fra i lørdags. Tunmousse, Hønsesalat, Skinkestang - Hønse på rugbrød og tun på grov flutes.
-
Steger nogle jasminris med ass. grøntsager, og så noget kylling og forårsruller..
-
Kæft de fik voksenskældud i Masterchef til aften. Det har jeg aldrig hørt før.
-
Fik pølsemix fra stenovns pizzaria i Aarup.
Det er dælme længe siden jeg har fået det, i hvert fald mere end 2-3 år siden.
Mega mums si'r jeg bare

-
Jeg har leget lidt mere med trykkogeren, Rema1k havde tilbud på røget ribbenssteg så jeg tænkte det må kunne blive kogt flæsk 2.0, så den fik 20min på højt tryk. Så opstod problemet, hvordan køler man et stykke 100 grader varmt svin ned til en kernetemperatur på 5-7 grader på 4 timer, så fedtet stivner og det er til at skære ud som pålæg. Først blev den smidt i dobbelt pose, også i iskoldt vandbad i 1t, så blev den lagt i pres imellem 2 metal bradepander (let kompression, gør den mere skærevenlig som kold) så i fryseren i 1 timer. Til sidst 2 timer i køleskab imellem 2 middags tallerkner med et par liter kakao ovenpå. Det blev serveret i 0.5cm skiver på rugbrød men sennep og hjemmesyltede rødbeder. Det er godkendt
-
Har også overvejet en trykkoger, men spiser alt for sjældent store udskæringer af kød til, det kan betale sig.
På mandag har vi påskefrokost herhjemme, og menuen er ok simpel:
Forret: 2 spinatvafler - 1 med laksesalat og 1 med en ricotto-citron-ærte-halløj til
Hovedret: Roastbeef med aspargeskartofler vendt i smør, en forårssalat, urtecreme og peberrodscreme
Dessert: Påskemuffins med citronglasur samt en masse slik til børnene fra æggejagt.
-
Nøjes med at lave en grøn salat med pærer og parmesandressing til og ikke cremerne. Men bager lige et grydebrød også.
-
Har banket et par mørbrader flade, stegt portobello, rødløg og forårsløg med frisk timian. Det er røget i fløde, og står nu og simrer. Det er nu rart at leve sundt, jeg kan næsten ikke kende mig selv i spejlet. Det ender jo med, at jeg skal have en pind i munden, når jeg går over en rist.
-
Har fået hotdogs igår (lørdag) aftes, og har sovet i nogle timer.
Vil hente noget morgenmad hos bageren når de åbner, måske jeg køber nogle marcipan snitter, som minder lidt om studenterbrød bare i større format. 3 stk til 55kr.
Mega mums si'r jeg bare

-
Tror jeg dropper bageren og varmer istedet nogle pizzasnacks med tomat, ost og pepperoni. Men det er nu også:
Mega mums si'r jeg bare

-
Har en gang rost beef i sous viden, et groft grydebrød i ovnen, citronmuffins er lavet.
Så nu skal jeg lave nogle spinatvafler, mens jeg lige kan bikse en parmesandressing, en ricotto-creme og en laksesalat sammen - så skal jeg lave minimalt, når der kommer gæster. Jeg kommer altid til at planlægge noget, så jeg skal stå i køkkenet det meste af tiden.
-
Så i Masterchef at de puffede risnudler. Det skulle jeg lige prøve. Det går eddermame hurtigt. Ned og op. Alle var helt vilde med at sidde og gnaske i det, og straks begyndte de at drysse aromat og alt muligt på. Så det blev lige det nye lilla herhjemme.
-
Du kan også gøre det med det rispapir man laver friske forårsruller af. Så er der mulighed for lidt mere chip form
-
Min søn har indført kagebagning på min mors fødselsdag (som døde for 4 år siden). Så har bagt en virkelig god Rocky Road-brownie-ting.
Nogenlunde normal brownie-opskrift og så toppet med marshmallow, Dumle og valnødder. Virkelig lækker og rimelig tung!