Tænker at her kan alle snakke om børn, skole, film de ser eller burde se, opdragelse, pædagogik mad osv måske rykkes ind? Så slipper Papa Doc og andre også for at famle sig igennem sådanne indlæg:-D
Os med børn:-)
-
-
Og har de så mindre dansk eller matematik, eller hvilket fag har de valgt, at eleverne skal blive dårligere til? Spurgt på en lidt fræk måde :)
ja og det ved jeg jo så ikke, da jeg ikke aner hvilket fag de har "nedprioriteret", for at få dette fag ind. Personligt gør det mig dog intet, da dansk og matematik jo er vigtige, men at jeg også gerne se en mere almen dannelse og samfundssind/viden, samt at man som menneske også udvikles til hele individer (for at lyde lidt mere romantisk end pragmatisk). Nu har min datters skole så heller aldrig kørt med lange skoledage, så at sige. Så jeg kan selvsagt ikke udelukke, at de "blot" har smidt en time mere på, da jeg intet aner om hvordan 1. klasse så ud tidligere år. Uanset, så har jeg fuld tillid til lærerne, at de gør det rette. Kigger man alene på karaktergennemsnittet for skolen, så har den også altid hørt til i den bedre og bedste ende i kommunen. Det alene gør måske ikke en god skole (gør det?), men jeg ved da også fra undervisere på byens gymnasium, at de siger at elever fra vores skole altid er mere disciplineret og ofte dygtigere, bedre forberedt til gymnasiet osv. Ved godt, at et par enkelte læreres mening, ikke gør det til en evidensbaseret sandhed. Men som forældre lytter man naturligvis på den slags tænker jeg.
Derudover, så kan man vel strengt taget ikke påstå, at det at fylde max dansk/matematik timer på og skære ned på andre, automatisk gør elever (generelt set) bedre til disse fag, kan man? Mener at have læst om, at man igennem andre fag, også kan løfte niveauet i sådanne fag, fordi man som elev får trænet andre færdigheder, der også kan gøre end bedre til f.eks. at lære dansk?
-
Vi flyttede jo den mellemste for lidt over en måned siden. Og det er stort set gået godt. Han har lidt besvær med at finde sin rolle i klassen, men det bliver bedre og bedre. Den nye skole har en meget bedre tilgang til elever og forældre, hvor man bliver hørt. På den gamle skole fik de bare skæld ud.
-
men jeg ved da også fra undervisere på byens gymnasium, at de siger at elever fra vores skole altid er mere disciplineret og ofte dygtigere
Er det en lille privatskole?
-
Er det en lille privatskole?
Det er en privatskole ja. Om den er at regne for lille ved jeg ikke helt. Den er dog ikke kæmpestor som flere nyere skoler (hernede). Der er ca 400 elever så vidt jeg husker.
-
Vi flyttede jo den mellemste for lidt over en måned siden. Og det er stort set gået godt. Han har lidt besvær med at finde sin rolle i klassen, men det bliver bedre og bedre. Den nye skole har en meget bedre tilgang til elever og forældre, hvor man bliver hørt. På den gamle skole fik de bare skæld ud.
Hvorfor har i ikke valgt at flytte jeres andre børn? Er det pga deres relationer til de andre elever?
-
Nej, de har velfungerende klasser. Især den lille hvor de går all.in på diabetes, så det er meget positivt.
-
Nej, de har velfungerende klasser. Især den lille hvor de går all.in på diabetes, så det er meget positivt.
Ahh okay, du skrev bare at på den gamle skole blev de bare skældt ud. Fik tolket det som du mente det var hele skolen du var utilfreds med.
Men godt det har været en succes med skoleskiftet.
-
Mine børn er nu 5 og 7 og ganske naturligt sover de mindre og mindre. Det der med at sidde og se en film om aftenen bliver sværere og sværere. Vi har faste sendetider, men kl 19.00 er for tidligt, medmindre vil synes de skal vågne før kl 06.00:D Vi starter “ritualet” ca 1930 med tandbørstning, godnatlæsning og sove. Klokken bliver som regel efter 20.00 før de sover eller kan falde i søvn. Så inden fruen og jeg er færdige med luftning af doggy, smøre madpakker osv, så er klokken tæt på 21.00. Der er jeg simpelthen selv for træt til at se film i 2 timer.
-
Pigerne går til svømning lørdag formiddag og de lørdage fruen jobber, har jeg dem alene med derned. Den mindste på 5 tager jeg naturligvis med igennem herrernes omklædning. Men den store på 7 har jeg valgt kan gå alene igennem kvindernes. Synes hun er ved at være for gammel til herrernes og hun klarer det som vidt jeg kan vurdere, også rigtigt flot. Hun er voldsomt stolt om ikke andet. Kan dog ikke rigtigt regne ud, om det virker som om det er tidligt, eller ganske normalt når man er 7?
-
7 år er vel også lige på grænsen et sted, men hvis hun kan finde ud af det, og ikke har et problem med det, tænker jeg da, at det er helt fint =)
-
7 år er vel også lige på grænsen et sted, men hvis hun kan finde ud af det, og ikke har et problem med det, tænker jeg da, at det er helt fint =)
Jeg synes i hvert fald at bemærke, at de få der har deres fædre med, de går med igennem herrernes. I dag fik hendes 1 år ældre veninde lov til at gå med alene i kvindernes, da hendes far var med for anden gang. De mente, at når hun fulgtes med Frida (altså min), så gik det nok. Så kunne Frida også hjælpe hende....?
-
Jeg synes i hvert fald at bemærke, at de få der har deres fædre med, de går med igennem herrernes. I dag fik hendes 1 år ældre veninde lov til at gå med alene i kvindernes, da hendes far var med for anden gang. De mente, at når hun fulgtes med Frida (altså min), så gik det nok. Så kunne Frida også hjælpe hende....?
Jeg ville i hvert fald ikke finde det sært, hvis en 7-årig dreng var alene i omklædningsrummet. Men min ældste var ikke klar til at gå alene igennem, før han blev 8. Men det er jo forskelligt, hvornår ungerne er klar til den slags.
-
Norma - min datter - er ret lang, hvilket betyder, at hun ikke rigtigt kan være i sin barnevogn længere. Men hun har stadig brug for sin middagslur, så vi snakker om, at den må hun jo have indendørs i sin seng. Dagplejen har også en seng til de lidt større børn.
Men hun har altid været lang tid om at falde i søvn i sengen. Ikke at hun laver uro, hun ligger bare længe uden at falde i søvn.
Til gengæld falder hun hen efter maks fem minutter i barnevognen. Jeg tænker, at det er fordi, det er mere "hule"-agtigt, og vi har forsøgt at indrette hendes seng og værelse på sådan en måde også med sengehimmel og sådan, men det har ikke rigtigt ændret noget.Så jeg frygter en periode med en datter, der er utrolig træt. Og det bliver det paradoksalt nok ikke lettere at få hende til at sove af som regel
-
Pigerne går til svømning lørdag formiddag og de lørdage fruen jobber, har jeg dem alene med derned. Den mindste på 5 tager jeg naturligvis med igennem herrernes omklædning. Men den store på 7 har jeg valgt kan gå alene igennem kvindernes. Synes hun er ved at være for gammel til herrernes og hun klarer det som vidt jeg kan vurdere, også rigtigt flot. Hun er voldsomt stolt om ikke andet. Kan dog ikke rigtigt regne ud, om det virker som om det er tidligt, eller ganske normalt når man er 7?
Altså jeg har en kollega, da fortalte at under corona måtte forældrene i deres svømmeklub ikke følge børnene til svømning. Så hendes 5årige! måtte selv gå i omklædningen når hun skulle til svømning.
Det gik/går eftersinde fint, men jeg vil godt nok være i tvivl om hygiejnen i den beslutning.
-
Jeg ville i hvert fald ikke finde det sært, hvis en 7-årig dreng var alene i omklædningsrummet. Men min ældste var ikke klar til at gå alene igennem, før han blev 8. Men det er jo forskelligt, hvornår ungerne er klar til den slags.
Det er forskelligt, lige præcist. Det vel heller ingen hemmelighed at piger oftere er lidt længere end drenge på en del områder i de år. Det er i hvert fald noget jeg både har læst og hørt om ganske ofte.
-
Norma - min datter - er ret lang, hvilket betyder, at hun ikke rigtigt kan være i sin barnevogn længere. Men hun har stadig brug for sin middagslur, så vi snakker om, at den må hun jo have indendørs i sin seng. Dagplejen har også en seng til de lidt større børn.
Men hun har altid været lang tid om at falde i søvn i sengen. Ikke at hun laver uro, hun ligger bare længe uden at falde i søvn.
Til gengæld falder hun hen efter maks fem minutter i barnevognen. Jeg tænker, at det er fordi, det er mere "hule"-agtigt, og vi har forsøgt at indrette hendes seng og værelse på sådan en måde også med sengehimmel og sådan, men det har ikke rigtigt ændret noget.Så jeg frygter en periode med en datter, der er utrolig træt. Og det bliver det paradoksalt nok ikke lettere at få hende til at sove af som regel
Hvor gammel er hun?
-
Altså jeg har en kollega, da fortalte at under corona måtte forældrene i deres svømmeklub ikke følge børnene til svømning. Så hendes 5årige! måtte selv gå i omklædningen når hun skulle til svømning.
Det gik/går eftersinde fint, men jeg vil godt nok være i tvivl om hygiejnen i den beslutning.
Ja, så kan man kalde mig curlingfar (og den titel vil jeg bære med stolthed;), men så var min den mindste ikke kommet til svømning. Hun er 5 nu og jeg synes absolut ikke hun er klar til at klare det hele selv (selv om hun gerne vil:)
-
Vi havde en ekstremt sjælden dag i går - børnefri! Vi var til min søsters fødselsdag, var på Vinduet (Lokal bæverding i Bjert) og nede ved Oberstens kusine. Masser af vin og hygge, Det skal altså til ind imellem.
-
Hvor gammel er hun?
Hun er lige fyldt to her for en måneds tid siden.
-
Hun er lige fyldt to her for en måneds tid siden.
Har i fået hende til at sove så?
-
Har i fået hende til at sove så?
Jeg prøvede her i weekenden. Uden det store held. Hun prøvede tydeligvis at ligge stille i de første 10 minutter. Så begyndte hun at ligge og snakke lidt med sig selv.
Men det er også svært i weekenden, synes jeg, for når hun bare er hjemme med mig, så bliver hun jo ikke stimuleret på samme måde som i dagplejen, hvor de trods alt er fire børn, der tonser rundt om hinanden hele tiden. Så nogle gange sover hun tre kvarter til middag i weekenden - andre gange 2,5 time.
Denne her weekend var i sandhed af den langsomme slags uden en masse aktiviteter, hun kunne blive super træt af (vi bagte, tegnede og den slags rolige indendørsaktiviteter), så planen var at tage en snak med dagplejen om det i dag. Måske var det i virkeligheden bedre, at det netop var der, hvor hun blev mest træt, at vi prøvede at 'indføre' det. Men så... Sygemeldte vores dagpleje sig selvfølgelig her til morgen. For første gang i de halvandet år, vi har haft hende. Selvfølgelig! :D
Så nu er hun ved en helt ny dagpleje, som hun ikke engang har mødt før. Det har jeg det altså lidt underligt med at aflevere hende sådan et sted. De andre gæstedagplejer, hun har været i, har været planlagt (ferie og den slags), så der har de altid sørget for at besøge den anden dagpleje eller få besøg af dem, så der i det mindste er lidt genkendelighed. Men når man står der og skal aflevere sit barn hos nogen, man ikke kender, og som barnet ikke kender, det er s'gu svært.
Heldigvis er Norma ganske socialt anlagt, så efter omkring 15 sekunders muthed i entréen på fars arm, viste hun stolt sin bamse frem, og derfra var det vist i virkeligheden faren her, der havde det mest svært ved situationen. Selvom hun kiggede lidt undrende på mig, da jeg vinkede farvel...
-
Det har været noget af nogle uger for min søn. Vi har taget bleen fra ham i de vågne timer, hvilket er gået over al forventning. Han har da af og til et uheld, men det er ikke mange gange, det er sket.
Derudover har han selv besluttet sig for ikke at sove lur mere. Han er enormt træt om aftenen, men heldigvis ikke så overtræt, at han bliver ustyrlig, og han sover normalt forholdsvist hurtigt (vi læser bog, og så sover han normalt omkring 10-20 minutter derefter, hvilket er meget hurtigere end den times tid det tog da han stadigvæk sov lur).
Så nu har vi en stor dreng på 2.7, der ikke sover lur, ikke bruger sut og ikke bruger ble :O
Næste store skridt bliver at skifte hans babyseng ud med en halvhøj seng.
-
... Og sige at han ikke må ryge :D
-
... Og sige at han ikke må ryge :D
Det ved han godt.. Naboerne ryger, og deres altan er lige ved vores stuevindue. Han kommenterer selv på, hvor håbløst ringe det lugter, hver gang de pulser!
-
Det der med at sidde og se en film om aftenen bliver sværere og sværere.
Samme her.
Mine er 10 og 13 og jeg ser aldrig film før de er smidt i seng, hvilket bare bliver senere og senere. Jeg falder i søvn til ALLE film jeg sætter på for tiden, uanset hvor spændende de er.
Om ikke så længe er de dog så gamle, at jeg ikke ser noget til dem og så kan jeg se film tidligere :)
-
Det ved han godt.. Naboerne ryger, og deres altan er lige ved vores stuevindue. Han kommenterer selv på, hvor håbløst ringe det lugter, hver gang de pulser!
Ha! Den hørte jeg s'gu også fra mine brødre, da de var små purker. De ryger begge den dag i dag :-D
Givet, det har helt sikkert spillet ind, at de er opvokset i et hjem, hvor både mor og far ryger ;-)
Tillykke med ble-smidningen. Den er vi langt mindre bekymrede for end når nat-sutten skal smides. Norma har rendt en del rundt uden ble i de vågne timer siden hun var 1,5 eller sådan noget, hvor vi har øvet os i det her med at komme og sige INDEN man skal tisse (eller skide...). Og de perioder har vi så gradvist gjort længere, og 7-9-13 har vi kun haft ét uheld endnu. Men hun render så heller ikke rundt uden ble i en hel dag endnu, så det spiller selvfølgelig ind.
Nat-sutten derimod... Puh ha, den tror jeg bliver svær. At smide sutten i dagstimerne kom helt naturligt for efterhånden lang tid siden. På et tidspunkt stoppede hun med at bede om den, og det var faktisk langt mere moren, der skulle vænnes af med at tilbyde den, lige så snart der var en lille smule pyller under optræk. Men nat-sutten - shit, den er hun glad for, den bette...
-
Natsutten klarede Benedikt heldigvis super flot. Det var hans mor, der tog kampen med ham, og det gjorde hun sgu godt! Angående bleen, så har vi haft 2-3 lorte-uheld, og en del flere tisse-uheld, men det var i starten, og den seneste uge har der ikke været et eneste uheld herhjemme.
-
Hørte Militskvinder med Kliché i dag og da jeg skulle natte den mindste begyndte hun pludselig at gå rundt og synge, “De elsker Uniformer”:D
-
Minden mellemste kan stort set alle tekster på alt med Foo Fighters. Og en hel del RHCP og Nirvana. Han havde et blast da vi så FF i Horsens sidste sommer. Det var sgu en stor oplevelse, ogsåfor mig. Og så gik vi forbi Thomas Buttensjjjjæn. Det var også imponerende(for ham).
-
Minden mellemste kan stort set alle tekster på alt med Foo Fighters. Og en hel del RHCP og Nirvana. Han havde et blast da vi så FF i Horsens sidste sommer. Det var sgu en stor oplevelse, ogsåfor mig. Og så gik vi forbi Thomas Buttensjjjjæn. Det var også imponerende(for ham).
Ham mødte jeg og havde en kort ordveksling med, tilbage i sommeren 2019 i Knuthenborg, da min den ene fik taget gyngen fra hans ene barn. Jeg undskyldte naturligvis, men han tog det nu cool nok.
Jeg var mere nysgerrig efter om kæresten var i nærheden, altså hans. For ihh du Mille, jeg gad godt, høhø. Nej, den mindste fik taget et billede med hende, hvor hun sad på skødet. Hun fandt det alligevel sejr at sidde hos Motor-Mille fra Tv. Den store ville også, men blev for genert. Motor-Mille prøvede ellers kort at lokke hende med.
-
Motor-Mlle er noget af det lækreste de har lukket ud...
-
Motor-Mille prøvede ellers kort at lokke hende med.
Og så stod du der og ærgrede dig over, at det ikke var dig hun prøvede at lokke med ;)
-
Ham mødte jeg og havde en kort ordveksling med, tilbage i sommeren 2019 i Knuthenborg, da min den ene fik taget gyngen fra hans ene barn. Jeg undskyldte naturligvis, men han tog det nu cool nok.
Jeg var mere nysgerrig efter om kæresten var i nærheden, altså hans. For ihh du Mille, jeg gad godt, høhø. Nej, den mindste fik taget et billede med hende, hvor hun sad på skødet. Hun fandt det alligevel sejr at sidde hos Motor-Mille fra Tv. Den store ville også, men blev for genert. Motor-Mille prøvede ellers kort at lokke hende med.
Ja, sjovt at de tit bliver mere generte jo mere bevidste - og ældre de er. Vi havde tøserne (børnebørn 3 og 5 år) med på julemarked sidste jul - den yngste krammede julemanden, mens den ældste ikke turde gå derhen selvom hun tydeligt gerne ville.
Mille var måske blevet lidt overrasket, hvis du havde sat dig på hendes skød - men helt enig, hun er en sød snack. :-)
Vi var i øvrigt i Tivoli Friheden i efterårsferien, hvor vi mødte hendes kollega Rosa fra Rouladegade (som i øvrigt er datter af Elisabeth - hvis sang hun også fremførte). Det blev dog ikke til andet end behørig corona afstand, selvom hun stod i sine røde gummistøvler på vores bænk på et tidspunkt.
-
Og så stod du der og ærgrede dig over, at det ikke var dig hun prøvede at lokke med ;)
Næ egentlig ikke. Jeg møder altid kun kvinder som mennesker og aldrig (ahem..host host) som deres køn;-)
-
Ja, sjovt at de tit bliver mere generte jo mere bevidste - og ældre de er. Vi havde tøserne (børnebørn 3 og 5 år) med på julemarked sidste jul - den yngste krammede julemanden, mens den ældste ikke turde gå derhen selvom hun tydeligt gerne ville.
Ja, det har vi også oplever flere gange. Det er lidt i perioder, men den ældste af mine er ofte den der trækker sig og ikke helt tør.
Mille var måske blevet lidt overrasket, hvis du havde sat dig på hendes skød - men helt enig, hun er en sød snack. :-)
Jeg var blevet mere overrasket, havde hun inviteret mig på skødet. Så havde jeg virkelig råbt sexisme:-D Ej pjat, men jeg synes hun er et godt og sejt forbillede, særligt for piger. Det er noget jeg sætter højt, som far til 2.
-
Jeg var blevet mere overrasket, havde hun inviteret mig på skødet. Så havde jeg virkelig råbt sexisme:-D Ej pjat, men jeg synes hun er et godt og sejt forbillede, særligt for piger. Det er noget jeg sætter højt, som far til 2.
Ja, tænk hvis hun havde taget dig på lårerne :-)
Hun er også en favorit her, når vi passer pigerne - hun har styret nogle store maskiner, efterhånden - og enig, lidt af et forbillede.
-
Tænker at her kan alle snakke om børn, skole, film de ser eller burde se, opdragelse, pædagogik mad osv måske rykkes ind? Så slipper Papa Doc og andre også for at famle sig igennem sådanne indlæg:-D
<3
-
Næ egentlig ikke. Jeg møder altid kun kvinder som mennesker og aldrig (ahem..host host) som deres køn;-)
Hmm, det ser ikke ud til, at Moovy har en opkast emoji ;)
-
Hmm, det ser ikke ud til, at Moovy har en opkast emoji ;)
Hahaha:-D
-
Så har fruen sidste dag på det gamle job og shit jeg glæder mig. Både til at vi alle fire (5 med doggy) får mere tid sammen, hvilket er fantastisk, men også at en typisk uge som denne nu er fortid. Alle 5 dage har jeg hentet (afleveret enkelte og handlet et par af dagene også) pigerne, kommet hjem, lavet lektier med den store, sørget for mad (plus ALT det løse som f.eks tømme opvaskemaskinen, oprydning, underholdning og konflikthåndtering osv!), kørt til sport man/ons (hvor jeg har slæbt begge med, fordi de begge er for små til at blive alene hjemme, samt haft doggy med onsdag), haft dem i bad og hjulpet med tandbørstning og gjort klar til natning (minus torsdag hvor fruen allerede er hjemme kl 1630). Jeg må vitterligt beundre enlige forældre i at få tingene til at spille:)
Hvordan ser en typisk uge ud hos jer?
-
Så har fruen sidste dag på det gamle job og shit jeg glæder mig. Både til at vi alle fire (5 med doggy) får mere tid sammen, hvilket er fantastisk, men også at en typisk uge som denne nu er fortid. Alle 5 dage har jeg hentet (afleveret enkelte og handlet et par af dagene også) pigerne, kommet hjem, lavet lektier med den store, sørget for mad (plus ALT det løse som f.eks tømme opvaskemaskinen, oprydning, underholdning og konflikthåndtering osv!), kørt til sport man/ons (hvor jeg har slæbt begge med, fordi de begge er for små til at blive alene hjemme, samt haft doggy med onsdag), haft dem i bad og hjulpet med tandbørstning og gjort klar til natning (minus torsdag hvor fruen allerede er hjemme kl 1630). Jeg må vitterligt beundre enlige forældre i at få tingene til at spille:)
Hvordan ser en typisk uge ud hos jer?
Jeg synes det er nok "arbejde" at have 1 unge på 11 måneder og kan ikke forestille mig at skulle gøre alt det der ;p
Men ja, hvordan er hverdagen: Konen sover med hende om natten. Jeg har hende så hver morgen et par timer. Mandag, tirsdag og onsdag har jeg hende også resten af dagen, mens konen arbejder. Torsdag og fredag og lørdag arbejder jeg så, mens konen har hende (undtagen et par morgentimer, hvor jeg har hende). Så alt er fordelt mellem os. Ofte arbejder konen lidt et par timer om søndagen også.
Hun sover 2 lurer om dagen, den første ofte et par timer, så det giver jo lidt frirum. Ellers tror jeg nok, at hun er en ret let unge at have med at gøre, glad meget af tiden og ret charmerende, hvis jeg selv skal sige det. Hun spiser, hun vokser og hun lærer hele tiden nye ting. Hun kravler og klatrer rundt omkring nu og leger med legetøj beregnet for større børn.
Det der med at være forælder er ret fantastisk, som jeg vist nok har sagt før ;) Fortryder det ikke.
-
Hvordan ser en typisk uge ud hos jer?
Konen er ledig, men har fået løntilskud fra på torsdag. Så der ændrer det sig ret meget. Og vi har kun et barn (3 og en sjat), så der er ikke så meget besvær i det.
Men - jeg skal op kl 6, og Pia og Lauge står bare op når de vågner. Pia vågner dog ofte ved en 5-tiden, Lauge ca 6.30.
Så ser Pia og Lauge lidt TV, mens de spiser morgenmad, og jeg gør mig klar til at køre. Lauge bliver afleveret kl 8.15 og hentet 15.30 i børnehaven. Efter arbejde, jobsøgning og børnehave når vi er samlet igen, bliver der leget, lavet mad og så'n. Eller Lauge ser noget tablet - vi har ikke så mange tablet-regler.
Så er der aftensmad, mere leg, bad og Paw Patrol, og kl 19.30ish bliver Lauge puttet med en selvopfunden dreng, der hedder Karl og hans bedste ven, skildpadden Mogens.
Om aftenen læser Pia eller ser serier og jeg ser film i vores filmrum. Om onsdagen er Pia ikke hjemme og fredagen er jeg typisk ikke hjemme. Lørdag og søndag er vi som regel ude et sted eller Lauge er hos bedsteforældrene - han elsker at være der, og de elsker at have ham (og bor kun 800 m væk).
Normalt er det stille og roligt, men både Pia og Lauge kan blive ret sure, så der er da lidt skænderier til tider.
Så - alt i alt går det virkelig godt, men vi skal lige have tilpasset lidt rutiner, når Pia skal på arbejde. Men fordi Pia har været arbejdsløs, har vi ikke haft brug for faste rutiner og aftaler.
Lauge spiller Hvordan ser en typisk uge ud hos jer?
Konen er ledig, men har fået løntilskud fra på torsdag. Så der ændrer det sig ret meget. Og vi har kun et barn (3 og en sjat), så der er ikke så meget besvær i de
Men - jeg skal op kl 6, og Pia og Lauge står bare op når de vågner. Pia vågner dog ofte ved en 5-tiden, Lauge ca 6.3
Så ser Pia og Lauge lidt TV, mens de spiser morgenmad, og jeg gør mig klar til at køre. Lauge bliver afleveret kl 8.15 og hentet 15.30 i børnehaven. Efter arbejde, jobsøgning og børnehave når vi er samlet igen, bliver der leget, lavet mad og så'n. Eller Lauge ser noget tablet - vi har ikke så mange tablet-regle
Så er der aftensmad, mere leg, bad og Paw Patrol, og kl 19.30ish bliver Lauge puttet med en selvopfunden dreng, der hedder Karl og hans bedste ven, skildpadden Mogen
Om aftenen læser Pia eller ser serier og jeg ser film i vores filmrum. Om onsdagen er Pia ikke hjemme og fredagen er jeg typisk ikke hjemme. Lørdag og søndag er vi som regel ude et sted eller Lauge er hos bedsteforældrene - han elsker at være der, og de elsker at have ham (og bor kun 800 m væk
Normalt er det stille og roligt, men både Pia og Lauge kan blive ret sure, så der er da lidt skænderier til tide
Så - alt i alt går det virkelig godt, men vi skal lige have tilpasset lidt rutiner, når Pia skal på arbejde. Men fordi Pia har været arbejdsløs, har vi ikke haft brug for faste rutiner og aftaler.
Lauge spiller meget tromme, tegner eller bygger tårne med klods major eller lego... Og vi har årskort til Zoo, Legoland, Fjord og Bælt/Naturama, Vissenbjerg Terrarie og Løvens Hule Mini.
-
Vi står op 6.45. Ida på 12 klarer selv det hele, og går selv i skole. Vi har ikke nogen særlig kontakt om morgenen, andet end et god morgen og elsker dig og farvel. Det har hun selv valgt. Så er der drengene, der helst vil se fjernsyn og Ipad om morgenen, og er utrolig inaktive. De får serveret noget morgenmad. Bolle eller havregrød, mens jeg finder deres madpakker og frugtposer og pakker deres tasker.
Så kører vi den mindste i skole, hvor de lige skal have en update på blodsukker osv. og så kører vi den mellemste til Sjølund, ca. 7 km. på den nye skole. Så kommer vi hjem, og så får Obersten præsenteret Slangen fra Helvede indtil hun igen sover og jeg smadrer nogle træer ovre i skoven. Eller...
13.30 henter vi så igen. Ida går selv hjem og har egen nøgle. Hun har tit sin bestie med hjem, der plejer at spise her. Så spiller drengene eller bygger lego indtil vi spiser og så er det sovetid. And thats a wrap.
-
Herhjemme står konen for at tage Norma op om morgenen, få hende i tøjet og sat hår og sådan. Så kører hun cirka 6:20, og så har jeg morgenmads- og afleveringstjansen, inden jeg møder 7:30. Konen henter, når hun har fri klokken 15, og da jeg har fri 15:30, er vi cirka hjemme samtidig. Så hygger vi - enten med leg, tv eller lidt oprydning (Norma elsker heldigvis stadig at hjælpe til med den slags...), inden vi går i gang med aftensmad. Nogle gange alle tre. Nogle gange en voksen og Norma. Andre gange begge voksne - og så sætter Norma sig med noget legetøj af en art.
Så er der aftensmad, oprydning, lidt leg eller iPad, bad, tandbørstning, godnathistorie og sengetid cirka 19-19:30. Det er lidt vilkårligt hvem der lige står for tandbørstning og nattøj og sådan alt efter hvem der har mest energi - men det er indtil videre stadig en fællesting, når der læses godnathistorie, bare fordi... Det er hyggeligt :-)
Alt det her er selvfølgelig med mindre, vi er ude af huset - men det giver vel sig selv...
Konen arbejder hver anden weekend, så der har jeg betteskiden alene fra morgen til 15:30 cirka. Men det er utroligt forskelligt, hvordan dagene går i weekenden. Nogle gange er vi meget aktive. Andre weekender går vi herhjemme i nattøj hele dagen.
En god kammerat havde samme ordning. Han glædede sig ualmindeligt meget, til konen stoppede med weekendvagter. Jeg ELSKER alene-dagene med Norma. Det er altså bare noget andet med alenetid sammen. Og hvis jeg gerne vil noget andet en dag - eller bare sove længe - så kan hun smides hjem til min mor. Til glæde for alle parter.
-
Generelt forløber det nogenlunde sådan: Vi vågner mellem 6:30 og 7 (nogle gange før), min kæreste laver morgenmad til Benedikt og sig selv, jeg er ikke god til at spise lige når jeg vågner. Så hyggeleger vi lidt, og ser derefter 10-15 minutters fjernsyn mens vi voksne gør klar, og Benedikt får børstet tænder og tøj på.
Arbejder min kæreste hjemmefra, så tager hun Benedikt til vuggestuen omkring kl. 7:45-8, og er hun på kontoret, så tager jeg ham.
Han bliver så hentet igen et sted mellem 16 og 16:30 af den, der ikke afleverede ham. På turen hjem går vi næsten altid forbi 2-3 forskellige legepladser, så klokken er ofte 17-17:30 inden vi når hjem.
Så spiser vi aftensmad omkring 17:30, som jeg oftest laver, hvorefter der bliver leget på gulvet med kuglebane, lego, biler, puslespil eller han sidder ved sit bord og leger med modellervoks eller tegner, ellers får Benedikt en tur i badekaret, hvilket ofte tager 30-40 minutter.
Når klokken nærmer sig sengetid, normalt omkring 18:30-18:45, så slapper vi lidt af sammen foran fjernsynet, og ser for tiden Disney film, vi har fået set Wall-E, Den Gode Dinosaurus, Lilo & Stitch, Løvernes Konge og er nu ved at se Planes. Når han ikke ser mere end 20-30 minutters tv om dagen, så tager det lidt tid at komme igennem dem, men det er nu også meget hyggeligt.
Han bliver så puttet ca kl. 19, hvor vi bruger 10 minutter på at læse bog, og så sover han 10-15 minutter efter vi er færdige med det. Meeed mindre han har fået en lur til frokost, så sover han til tider først en time efter han er blevet puttet..
-
Meeed mindre han har fået en lur til frokost, så sover han til tider først en time efter han er blevet puttet..
Den periode er vi heldigvis ovre. Men ellers lyder det jo stille og roligt hjemme ved jer også :)
Men han skal til at tidligere op, så han skal også lige sove 15-20 minutter tidligere. Han vil stadig blive hentet kl. 15.30-15.45, men skal afleveres kl. 7.30.
-
Helt sikkert, vi kan bestemt ikke klage! Lige for tiden arbejder jeg langsomt på at opfordre ham til at være mere vild, da han altid har været lidt en forsigtigper. Det går også fint fremad, han er blevet rigtig glad for at klatre rundt på en reb-kravle-tårn, som vi har ved den nærmeste skole.
-
Det er en skøn tid, mens ungerne er små - husk at nyde det i fulde drag. Pludselig er de ikke med i fredags/lørdags hyggen - men skal hentes ude i byen midt om natten - og så flytter de, kort efter - sådan føles det :-)
Men for søren det er en stor del af et liv. Fra den ældste blev født til den yngste flyttede gik der 28 år (faktisk havde vi yngste hjemme i 3 måneder omkring lockdown/sommerferie).
Men det slutter bestemt ikke der - der går sjældent en uge hvor vi ikke ser alle tre - med børn og svigerbørn. Stadig hyggeligt - men naturligvis ikke helt det samme.
Husk at de timer I invisterer i dem nu - alle kommer tilbage med renter.
-
Gode råd :)
