Forumtråd - What we saw - tv serier

What we saw - tv serier

• 8½/10 - som jeg runder op til 9/10 hos IMDb - og håber på mere 80'er nostalgi fra Duffer brødrene.

Ja, jeg er også nysgerrig på, hvad de finder på som det næste projekt.

Jeg tror dog ikke at jeg gider bruge tid på spin-off serier til Stranger Things.


    1
  • Dynastiet Mærsk - dansk miniserie på DR

Glimrende dramadokumentar om Mærsk i tiden op til - under, og lige efter anden verdenskrig.

Til min store overraskelse har Jacob Lohmann rollen som A.P. Møller - han er jo ellers nærmest typecastet i roller som rouge betjent, soldat eller skurk. Men han gør det aldeles overbevisende, måske fordi rollen fordrer en kynisk erhvervsmand som aldrig ryster på hænderne.

Selve historien kendte jeg i forvejen, og fra nogle bedsteforældre som ikke er her længere havde jeg hørt historierne om at A.P. samarbejdede med tyskerne under krigen, og tjente penge på krigen.

Det er også tydeligt at det er den historie som interesserer producenterne mest - og det er måske min eneste anke, for der er basis for mindst en sæson på 10 afsnit om den virksomhed og den familie. Hvordan startede det hele, inden A.P. Møller - hvordan navigerede man gennem kriser og endte som verdens største indenfor container transport. Hvad med samarbejdet med Salling og opstarten af Dansk Supermarked?

Hvad med de mange donationer - operahuset mm. - og hvad med det skattetekniske?

Jeg gad virkelig godt de havde boret meget mere, og udvidet det både før og efter.

Men alligevel er det en spændende snas, som er godt spillet og forklaret - ganske sobert, uden hverken at være forherligende eller fordømmende.

8/10

Jeg kommer nok ikke til at se denne. Men jeg gad helt klart gerne se den serie, som du pitcher - altså en der gik meget mere i dybden med, hvordan det hele startede, og alt hvad der hører til.


    1
  • Er lige blevet færdig med at gense Rejseholdet på DR, jeg var ikke pjatte med den da den blev vist første gang, hvor jeg så et par spordiske afsnit, men jeg blev fanget af den for 5-6år siden og nu er den altså genset og der altså noget konge tv imellem

Det er en af de - mange - danske serier, som jeg aldrig har fået set. Faktisk ikke et eneste afsnit.

Men jeg så til gengæld den gamle fra 80'erne i sin tid. Den ville næppe være værd at gense i dag.


    1
  • Ja, jeg er også nysgerrig på, hvad de finder på som det næste projekt.

Jeg tror dog ikke at jeg gider bruge tid på spin-off serier til Stranger Things.

Jeg satser også på at det var den endelige slutning. Jeg vil hellere se noget nyt - men gerne fra 80’erne, som de ramte ret præcist.


    1
  • Jeg kommer nok ikke til at se denne. Men jeg gad helt klart gerne se den serie, som du pitcher - altså en der gik meget mere i dybden med, hvordan det hele startede, og alt hvad der hører til.

Der er stof nok til adskillige afsnit - der har været masser af kriser, svære forhandlinger og somaliske pirater - bare for at nævne nogle af tingene.


    1
  • Det er en af de - mange - danske serier, som jeg aldrig har fået set. Faktisk ikke et eneste afsnit.

Men jeg så til gengæld den gamle fra 80'erne i sin tid. Den ville næppe være værd at gense i dag.

Tænker du på En by i Provinsen?


    0
  • Tænker du på En by i Provinsen?

https://www.imdb.com/title/tt0128891/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_6_nm_1_in_0_q_rejseholdet


    1
  • https://www.imdb.com/title/tt0128891/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_6_nm_1_in_0_q_rejseholdet

Ah - tak. Den havde jeg faktisk glemt :-)


    0
  • En By i Provinsen var slet ikke så værst - og længder bedre end den gamle Rejseholdet. 


    1
  • En By i Provinsen var slet ikke så værst - og længder bedre end den gamle Rejseholdet.

Jeg huskede ikke at den også hed Rejseholdet - men enig, den var ret kedelig. Dog var det nyt at Axel Erhardsen, som jeg kendte fra Aarhus Teater havde den bærende hovedrolle.

Men tænk at alle var tvunget til at se den - der var ikke andet i prime time.


    1
  • Jeg huskede ikke at den også hed Rejseholdet - men enig, den var ret kedelig. Dog var det nyt at Axel Erhardsen, som jeg kendte fra Aarhus Teater havde den bærende hovedrolle.

Men tænk at alle var tvunget til at se den - der var ikke andet i prime time.

Ja, dengang så man alt hvad der kom. Om det så var Anthonsen (Sprogø), Hvide Løgne (TV3), eller den der mærkelige serie om et patentkontor for opfindelser. Nogen der kan huske hvad den hed? Jeg så revl og krat.

Men på et eller andet tidspunkt i 90'erne begyndte der at komme så meget, at jeg sorterede i det. Taxa var en af de første serier, jeg aldrig kom igang med - og aldrig har set et eneste afsnit af.

Siden da har jeg stort set ikke set en eneste af de såkaldte DR søndagsserier. De sidste jeg så var nok Nikolaj og Julie - samt selvfølgelig Krøniken.


    1
  • Den Gode Stemning (miniserie)

Ifølge What2Watch er dette den - uden sammenligning - bedste danske serie i 2025. Efter sådan en flot omtale skulle den selvfølgelig tjekkes ud.

Pilou Asbæk og Iben Hjejle spiller to søskende (Mads og Eva), som bor med hver sin familie i samme lejlighedskompleks. Mads er musiklærer på et gymnasie, og Eva er direktør for det arkitektfirma, som hendes (nu afdøde) far startede op fra bunden.

Det kører bare ikke så godt for dem. Mads tager stoffer og forsømmer sin kone og lille pige. Evas firma mister en essentiel kunde, hvilket truer firmaets overlevelse. Men som titlen ”Den Gode Stemning” antyder, så handler det om at vise, at alt er godt udadtil.

Serien består af 8 korte 30 minutters afsnit på TV2 Play. Men den var alligevel hård at komme igennem. Der er absolut intet humor. Der er ikke noget egentlig plot. Serien viser ”bare” den triste deroute, som Mads og Eva er på. Men værst af alt: Mads og Eva er begge nogle røvbananer, som det er utrolig svært at holde af.

Så hvad skal man lige hægte sin interesse op på, når man er ligeglad med hovedpersonerme, og der hverken er historie eller humor?

Tja, i det mindste er der udmærket skuespil fra Pilou Asbæk og Iben Hjejle. Jeg kan lige svinge mig op på en middelkarakter.

★★★☆☆☆


    1
  • Ja, dengang så man alt hvad der kom. Om det så var Anthonsen (Sprogø), Hvide Løgne (TV3), eller den der mærkelige serie om et patentkontor for opfindelser. Nogen der kan huske hvad den hed? Jeg så revl og krat.

Men på et eller andet tidspunkt i 90'erne begyndte der at komme så meget, at jeg sorterede i det. Taxa var en af de første serier, jeg aldrig kom igang med - og aldrig har set et eneste afsnit af.

Siden da har jeg stort set ikke set en eneste af de såkaldte DR søndagsserier. De sidste jeg så var nok Nikolaj og Julie - samt selvfølgelig Krøniken.

Taxa, og Krøniken fik jeg set - til gengæld så jeg ikke Nikolaj og Julie.

Jeg savner ikke float tv, selvom det selvfølgelig er gået lidt ud over den fælles forståelse i Danmark - til gengæld bruger man en del tid på at være sin egen programlægger :-)


    1
  • Den Gode Stemning (miniserie)

Ifølge What2Watch er dette den - uden sammenligning - bedste danske serie i 2025. Efter sådan en flot omtale skulle den selvfølgelig tjekkes ud.

Pilou Asbæk og Iben Hjejle spiller to søskende (Mads og Eva), som bor med hver sin familie i samme lejlighedskompleks. Mads er musiklærer på et gymnasie, og Eva er direktør for det arkitektfirma, som hendes (nu afdøde) far startede op fra bunden.

Det kører bare ikke så godt for dem. Mads tager stoffer og forsømmer sin kone og lille pige. Evas firma mister en essentiel kunde, hvilket truer firmaets overlevelse. Men som titlen ”Den Gode Stemning” antyder, så handler det om at vise, at alt er godt udadtil.

Serien består af 8 korte 30 minutters afsnit på TV2 Play. Men den var alligevel hård at komme igennem. Der er absolut intet humor. Der er ikke noget egentlig plot. Serien viser ”bare” den triste deroute, som Mads og Eva er på. Men værst af alt: Mads og Eva er begge nogle røvbananer, som det er utrolig svært at holde af.

Så hvad skal man lige hægte sin interesse op på, når man er ligeglad med hovedpersonerme, og der hverken er historie eller humor?

Tja, i det mindste er der udmærket skuespil fra Pilou Asbæk og Iben Hjejle. Jeg kan lige svinge mig op på en middelkarakter.

★★★☆☆☆

Den havde jeg også overvejet, efter de fine ord fra What2Watch - men nu ryger den nok af listen.


    1
  • Den havde jeg også overvejet, efter de fine ord fra What2Watch - men nu ryger den nok af listen.

Du kan jo lige overveje, om du tror din smag ligger tættere på min eller Maria Månsons :-)

PS: Fruen herhjemme kunne godt lide den.


    1
  • Taxa, og Krøniken fik jeg set - til gengæld så jeg ikke Nikolaj og Julie.

Jeg savner ikke float tv, selvom det selvfølgelig er gået lidt ud over den fælles forståelse i Danmark - til gengæld bruger man en del tid på at være sin egen programlægger :-)

Flow-tv


    1
  • Flow-tv

Selvfølgelig 


    1
  • Du kan jo lige overveje, om du tror din smag ligger tættere på min eller Maria Månsons :-)

PS: Fruen herhjemme kunne godt lide den.

Du kunne lige svinge du op på middel, og jeg er ikke kæmpe fan af Pilou Asbæk, så ….


    1
  • Mayor of Kingstown - sæson 1

Endnu en Taylor Sheridan serie - hvor dælen får han al den energi fra?

Nå, jeg anede ikke noget om serien før jeg gik i gang - ærligt så tog jeg Mayor titlen bogstaveligt og troede at det var en papirnusser med udfordringer jeg skulle til at se. Jeg vidste selvfølgelig godt at der ville være dramatik, når man kender Sheridan - men at det skulle være i den kaliber, havde jeg ikke regnet med.

Titlen Mayor er her mere forstået som mægler mellem det bestående samfund (politi/retsvæsen) på den ene side - og kriminelle, indenfor og udenfor murene på den anden side. Og titlen er ikke officiel, men selvbestaltet.

Omdrejningspunktet er den fikitive by Kingstown (vist nok baseret på en lignende Canadisk by - men her en amerikansk ditto). Med ikke mindre end 5 store fængsler i byen er der nok at se til.

Jeremy Renner har hovedrollen som den mellemste af tre McLusky brødre, Mike - og da storebror Mitch i første afsnit har rollen som Mayor giver handlingen nærmest sig selv.

Mike har, som tidligere indsat, et indgående kendskab til livet indenfor murerne - og har gennem det og et forarbejde fra både Mitch og sin far, et stort netværk af kriminelle og politifolk - og det hele handler om at skabe en ballance, så volden ikke overtager.

Det kan man mildt sagt ikke sige lykkes særligt godt, for både vold og headcounts er astronomiske i antal - og Mike holder sig bestemt ikke tilbage for noget selv.

Brødrenes mor, Mariam har en rolle som rådgiver i kvindefængslet - så hun er også dybt involveret i begivenhederne - ligesom lillebror Kyle, der som politimand ofte står midt i begivenhederne - typisk sammen med kollegaerne Stevie og Ian.

I det hele taget har Mike en slags loge, bestående af fængselspersonale og politi, hvor afgørelser og beslutninger ofte tages udenom det officielle Kingstown. Herudover konfererer Mike ofte med lederen af de sorte, "Bunny" når tingene spidser til.

Bag et ulmende fangeoprør kører også en gennemgående historie om en gangsterboss, Milo (Aidan Gillen - kendt fra Game og Thrones og Peaky Blinders) - med fælles fortid med Mike og et plot som involverer den prostituerede Iris.

Sæsonen peaker i den grad i de sidste tre afsnit.

8,5/10


    1
  • Mayor of Kingstown - sæson 2

I sæson 2 handler det meget om tiden efter de voldsomme begivenheder i den første sæson.

Lederne af de forskellige fraktioner i fængslet er døde, og kaos hersker generelt - med vold og død til følge. Og det manglende lederskab breder sig til samfundet i Kingstown, hvor bandekrigen bryder ud i lys lue.

Iris droppes af Milo og foræres til en gruppe af White trash - og Mike finder på en vild plan som involverer at bandelederne udenfor murerne får en aktiv rolle med at rydde op indenfor i fængslet.

Også i politiet og i blandt vagterne er der voldsomme sår som skal heles - Kyle forsøger at skifte job, men havner igen i en kugleregn som sender ham tilbage i sit gamle job - på trods af at han snart skal være far til den næste McLusky.

Mike finder Iris - og et spil kører fortsat med Milo som den store gennemgående historie - hvilket kulminerer i sæsonens sidste afsnit.

Det er bestemt ikke en kedelig sæson, men en afslutning som i første sæson ville være for meget forlangt.

8/10


    1
  • Shōgun - sæson 1

Efter at have set de første par afnsit, for et par år siden, hvor fruen hver gang faldt i søvn kom jeg aldrig rigtig igang med at se videre - selvom det hele tiden var planen. Men nu lykkes det endelig, og i betragtning med at sæson 2 nok først kommer om et år fra nu, gør det nok ikke så meget.

Indrømmet, serien har en lidt sløv start hvor meget handler om politik og ikke rigtig kommer videre. Man får ikke det store overblik over hvad der sker gennem en fortæller - så det skal man bygge ud fra handlingen.

Vores vej ind i historien får vi gennem styrmand, John Blackthorne, som sammen med resterne besætningen på et engelsk krigsskib ender i Japan i år 1600 - to andre skibe er forlist og kun ganske få er ikke bukket under for sygdom og sult.

Den lille landsby som skibet havner ved hører under Yoshii Toranaga´s styre - og besætningen tages til fange.

Toranaga er imidlertid fanget i et politisk spil om magten i Japan - som den største af 5 ledere er han kommet i undertal, for alle frygter at han vil overtage den ledige titel som Shōgun - en slags konge af Japan.

De fire andre ledere beslutter at han må dø, så han ikke kan opnå titlen - og derfor holdes han og familien fanget.

Forskellige fraktioner i Japan - blandt andet de portugisiske katolikker har allinacer med en af lederne, og mange har interesse i John Blackthorne og de nye muligheder hans tilstedeværelse bringer til den højspændte situation.

Blacktorne som intet forstår af hverken kultur eller sprog er nødt til at støtte sig til portugiserne, som reelt er hans fjender og sidenhen til Mariko - en japansk kvinde som fungerer som rådgiver for Toranaga - og er blevet udøvende katolik og kan fungere som tolk.

Mariko viser sig desuden at have en vigtig fortid og forholdet til Blackthorne udvikler sig til mere - lige indtil Marikos "døde" mand viser sig ikke at være død.

Det lykkes for Toranaga at flygte fra fangenskab - desværre uden sin familie, som stadig fungerer som gidsler.

En kompliceret plan sættes i værk, hvor Blackthorne spiller en rolle uden at kende til det overordnede mål.

Der er langt mange kræfter i at indføre os i den japanske tankegang - det er tydeligt at Disney har ønsket at lave den så troværdig som muligt. Derfor er der taget udgangspunkt i det japanske sprog, med få afstikker til engelsk når det giver mening. Herudover er kulisserne og klædedragterne imponerende. Det er et storslået eventyr med konsekvenser, som konstant overrasker i forhold til den japanske selvopfattelse af liv og ære.

9/10


    1
  • Sæsonen peaker i den grad i de sidste tre afsnit.

Det må man i den grad sige. Hvis man er til fangeoprør og prison break, så fås det ikke bedre. Sindssygt godt.


    1
  • Mayor of Kingstown - sæson 2

I sæson 2 handler det meget om tiden efter de voldsomme begivenheder i den første sæson.

Lederne af de forskellige fraktioner i fængslet er døde, og kaos hersker generelt - med vold og død til følge. Og det manglende lederskab breder sig til samfundet i Kingstown, hvor bandekrigen bryder ud i lys lue.

Iris droppes af Milo og foræres til en gruppe af White trash - og Mike finder på en vild plan som involverer at bandelederne udenfor murerne får en aktiv rolle med at rydde op indenfor i fængslet.

Også i politiet og i blandt vagterne er der voldsomme sår som skal heles - Kyle forsøger at skifte job, men havner igen i en kugleregn som sender ham tilbage i sit gamle job - på trods af at han snart skal være far til den næste McLusky.

Mike finder Iris - og et spil kører fortsat med Milo som den store gennemgående historie - hvilket kulminerer i sæsonens sidste afsnit.

Det er bestemt ikke en kedelig sæson, men en afslutning som i første sæson ville være for meget forlangt.

8/10

Kunne også godt lide sæson 2, som dog ikke var nær så spændende - men til gengæld interessant.

Da jeg så, at der lige er kommet en sæson 4, ville jeg tjekke op på, hvad jeg havde skrevet om sæson 3. Og så går det op for mig, at jeg slet ikke har fået set sæson 3. Nu er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg magter to nye sæsoner. Der er jo gået lang tid siden sæson 2, og jeg har mistet min connection til karaktergalleriet.

Men hvis du fortsætter med sæson 3 og 4, så kan jeg jo se, hvordan de er i direkte sammenligning med 1+2.


    1
  • Kunne også godt lide sæson 2, som dog ikke var nær så spændende - men til gengæld interessant.

Da jeg så, at der lige er kommet en sæson 4, ville jeg tjekke op på, hvad jeg havde skrevet om sæson 3. Og så går det op for mig, at jeg slet ikke har fået set sæson 3. Nu er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg magter to nye sæsoner. Der er jo gået lang tid siden sæson 2, og jeg har mistet min connection til karaktergalleriet.

Men hvis du fortsætter med sæson 3 og 4, så kan jeg jo se, hvordan de er i direkte sammenligning med 1+2.

Kunne også godt lide sæson 2, som dog ikke var nær så spændende - men til gengæld interessant.

Deal - jeg er godt i gang med sæson 3 og satser på at fortsætte til slutningen - det skulle ende i en sæson 5 senere i år.


    1
  • Der er langt mange kræfter i at indføre os i den japanske tankegang - det er tydeligt at Disney har ønsket at lave den så troværdig som muligt. Derfor er der taget udgangspunkt i det japanske sprog, med få afstikker til engelsk når det giver mening. Herudover er kulisserne og klædedragterne imponerende. Det er et storslået eventyr med konsekvenser, som konstant overrasker i forhold til den japanske selvopfattelse af liv og ære.

Den er helt klart mere realistisk i sit look end den gamle serie fra 1980. Jeg elsker dog stadig den gamle serie, selv om den er meget poleret.

Og så bliver det super spændende at se, hvad de hitter på til sæson 2. James Clavell's historie er jo fortalt færdig i sæson 1.


    1
  • Shōgun - en slags konge af Japan

Uha - det må man ikke sige. Hvis Toranaga kaldte sig det, ville han få hugget hovedet af. De har jo en kejser :-)

Men ja, en shōgun er den reelle hersker, og titlen betyder så vidt jeg husker noget i retning af "øverste militære leder".


    1
  • Den er helt klart mere realistisk i sit look end den gamle serie fra 1980. Jeg elsker dog stadig den gamle serie, selv om den er meget poleret.

Og så bliver det super spændende at se, hvad de hitter på til sæson 2. James Clavell's historie er jo fortalt færdig i sæson 1.

Jeg er også fan af den gamle serie - og ja spændende hvad de finder på.

Det undrede mig at Blackthorne begravede Marikos kors til søs, når vi ser ham med det som gammel?


    1
  • Uha - det må man ikke sige. Hvis Toranaga kaldte sig det, ville han få hugget hovedet af. De har jo en kejser :-)

Men ja, en shōgun er den reelle hersker, og titlen betyder så vidt jeg husker noget i retning af "øverste militære leder".

Det giver vel en slags mening - og svarer vel lidt til den rolle Napoleon opnåede, selvom han også kaldte sig selv Kejser.


    1
  • Jeg er også fan af den gamle serie - og ja spændende hvad de finder på.

Det undrede mig at Blackthorne begravede Marikos kors til søs, når vi ser ham med det som gammel?

Hvad? Det husker jeg ikke. Er det i den nye serie eller i den gamle, at han gør det?


    1
  • Hvad? Det husker jeg ikke. Er det i den nye serie eller i den gamle, at han gør det?

Det er i indskudte fremtids kig, med hans børnebørn i den nye serie.


    1
  • Det giver vel en slags mening - og svarer vel lidt til den rolle Napoleon opnåede, selvom han også kaldte sig selv Kejser.

Ja, men med den væsentlige forskel, at Napoleon først kaldte sig kejser EFTER den franske revolution. Dvs. der var ikke en marionet-kejser over ham. 


    1
  • Det er i indskudte fremtids kig, med hans børnebørn i den nye serie.

Ok, det husker jeg slet ikke. Men han svømmede vel bare ud og hentede det igen :-)


    1
  • Ja, men med den væsentlige forskel, at Napoleon først kaldte sig kejser EFTER den franske revolution. Dvs. der var ikke en marionet-kejser over ham.

Nej - de royale var lidt hovedløse, på det tidspunkt :-)


    1
  • Ok, det husker jeg slet ikke. Men han svømmede vel bare ud og hentede det igen :-)

Reelt ser vi jo ikke hvad der sker i forhold til Mariko - men får det bare forklaret..

Så måske dukker hun op i sæson 2?


    1
  • Reelt ser vi jo ikke hvad der sker i forhold til Mariko - men får det bare forklaret..

Så måske dukker hun op i sæson 2?

Måske i nogle drømmesekvenser. Hun er temmelig død i både bogen og den gamle serie. Så det ville være ret vildt, hvis de genopliver hende.

Men måske hun har en tvillingesøster i god gammeldags soap stil?


    1
  • Måske i nogle drømmesekvenser. Hun er temmelig død i både bogen og den gamle serie. Så det ville være ret vildt, hvis de genopliver hende.

Men måske hun har en tvillingesøster i god gammeldags soap stil?

Ja, den går nok ikke - men de er vel nødt til at finde et andet romantisk element så - men det kunne jo være tvillingesøsteren der døde. Til stor overraskelse for alle :-D


    1
  • Ja, den går nok ikke - men de er vel nødt til at finde et andet romantisk element så - men det kunne jo være tvillingesøsteren der døde. Til stor overraskelse for alle :-D

Det kunne også være, at han fik et forhold til Toranaga himself. Det ville jo passe fint ind i (nu)tidens ånd.


    1
  • Det kunne også være, at han fik et forhold til Toranaga himself. Det ville jo passe fint ind i (nu)tidens ånd.

Men næppe ind i datidens :-D


    1
  • The Lowdown

Denne serie er gået lidt under radaren i Danmark. Men den er at finde på manges top 10 over bedste serier for 2025. Og da det er med altid herlige Ethan Hawke i hovedrollen, så var jeg aldrig i tvivl om, at den skulle ses. Det er en FX serie og ligger derfor på Disney+.

Ethan Hawke spiller journalisten Lee (han kalder sig selv for en ”truth-storian”). Vi befinder os i Syden (Tulsa, Oklahoma), hvor det sorte får i en rigmandsfamilie lige har begået selvmord. Eftersom Lee kort forinden har skrevet en lang artikel om familien, så er der flere ting, der virker mistænkelige. Og var det overhovedet selvmord?

Aha, så det er en krimiserie. Ja, til dels. Krimiplottet fylder rigtig meget. Men den primære grund til at se serien er den helt særlige stil. Jeg får associationer til både Coen brødrene og Taika Waititi. Coen brødrene på grund af krimidelen blandet med sort humor og et wacky persongalleri. Og Taika Waititi på grund af humoren og seriens fokus på de indfødte. Showrunner på serien er Sterlin Harjo, som tidligere har lavet Reservation Dogs - netop sammen med Taika Waititi.

Ethan Hawke (som jeg knuselsker) er vidunderlig i rollen som den fattige journalist med hjertet på rette sted. Hans modpol er Kyle MacLachlan som overhovedet i den rige familie.

Krimiplottet er udmærket, men ikke super interessant. Det er persongalleriet og som nævnt stilen, der er attraktionen.

★★★★½☆


    2
  • Vi ved jo godt, at smag er super subjektivt. Men det er alligevel påfaldende så forskellig smag de seriøse anmeldere har.

Både What2Watch, Stream Team, og Moovy's desertører Mikkel Abel & Joachim Jelle har i hver sin podcast listet deres top 10 serier for 2025. Og der er godt nok meget forskellige holdninger.

Et par eksempler:

Stream Team (Kasper Lundberg, Frederik Dirks Gottlieb + Jacob Ludvigsen fra Soundvenue) havde Alien Earth som en af året skuffelser. Men hos What2Watch (Casper Christensen, Maria Månson + Ann Lind Andersen) var Alien Earth i top 5.

Omvendt var det med Pluribus. Den var i top 5 hos Stream Team, men en skuffelse hos andre.

Og sådan kan man blive ved. The Bear sæson 4, Severance sæson 2, og The White Lotus sæson 3 var for nogle en af årets store skuffelser - mens det for andre var blandt de 10 bedste.

Alle kunne dog blive enige om, at Adolescense bør ligge nummer 1 på årets top 10. I hvert fald hvis man spørger de seks personer hos What2Watch og Stream Team. Men bedst som jeg troede, at jeg var den eneste i verden, som ikke havde set lyset i Adolescense, så kom "Den sidste podcast", hvor en af de to værter slet ikke havde den med i sin top 10.

I forhold til mine egne favoritter, så var det herligt at høre, at der er andre, som også har The Studio og Mr. Scorsese helt i top over årets bedste serier for 2025.


    1
  • Men bedst som jeg troede, at jeg var den eneste i verden, som ikke havde set lyset i Adolescense, så kom "Den sidste podcast", hvor en af de to værter slet ikke havde den med i sin top 10.

Havde han set den?


    0
  • Havde han set den?

Ja da. Han var tydeligvis irriteret over flere ting i den.


    0
  • The Lowdown

Denne serie er gået lidt under radaren i Danmark. Men den er at finde på manges top 10 over bedste serier for 2025. Og da det er med altid herlige Ethan Hawke i hovedrollen, så var jeg aldrig i tvivl om, at den skulle ses. Det er en FX serie og ligger derfor på Disney+.

Ethan Hawke spiller journalisten Lee (han kalder sig selv for en ”truth-storian”). Vi befinder os i Syden (Tulsa, Oklahoma), hvor det sorte får i en rigmandsfamilie lige har begået selvmord. Eftersom Lee kort forinden har skrevet en lang artikel om familien, så er der flere ting, der virker mistænkelige. Og var det overhovedet selvmord?

Aha, så det er en krimiserie. Ja, til dels. Krimiplottet fylder rigtig meget. Men den primære grund til at se serien er den helt særlige stil. Jeg får associationer til både Coen brødrene og Taika Waititi. Coen brødrene på grund af krimidelen blandet med sort humor og et wacky persongalleri. Og Taika Waititi på grund af humoren og seriens fokus på de indfødte. Showrunner på serien er Sterlin Harjo, som tidligere har lavet Reservation Dogs - netop sammen med Taika Waititi.

Ethan Hawke (som jeg knuselsker) er vidunderlig i rollen som den fattige journalist med hjertet på rette sted. Hans modpol er Kyle MacLachlan som overhovedet i den rige familie.

Krimiplottet er udmærket, men ikke super interessant. Det er persongalleriet og som nævnt stilen, der er attraktionen.

★★★★½☆

Spændende - den havde jeg ikke hørt om før.  Coen/Waititi lyder som en fin anbefaling.


    1
  • Vi ved jo godt, at smag er super subjektivt. Men det er alligevel påfaldende så forskellig smag de seriøse anmeldere har.

Både What2Watch, Stream Team, og Moovy's desertører Mikkel Abel & Joachim Jelle har i hver sin podcast listet deres top 10 serier for 2025. Og der er godt nok meget forskellige holdninger.

Et par eksempler:

Stream Team (Kasper Lundberg, Frederik Dirks Gottlieb + Jacob Ludvigsen fra Soundvenue) havde Alien Earth som en af året skuffelser. Men hos What2Watch (Casper Christensen, Maria Månson + Ann Lind Andersen) var Alien Earth i top 5.

Omvendt var det med Pluribus. Den var i top 5 hos Stream Team, men en skuffelse hos andre.

Og sådan kan man blive ved. The Bear sæson 4, Severance sæson 2, og The White Lotus sæson 3 var for nogle en af årets store skuffelser - mens det for andre var blandt de 10 bedste.

Alle kunne dog blive enige om, at Adolescense bør ligge nummer 1 på årets top 10. I hvert fald hvis man spørger de seks personer hos What2Watch og Stream Team. Men bedst som jeg troede, at jeg var den eneste i verden, som ikke havde set lyset i Adolescense, så kom "Den sidste podcast", hvor en af de to værter slet ikke havde den med i sin top 10.

I forhold til mine egne favoritter, så var det herligt at høre, at der er andre, som også har The Studio og Mr. Scorsese helt i top over årets bedste serier for 2025.

Smag er en underlig størrelse - og hvis der fandtes en skabelon for hvilke ingredienser der gav en god serie, ville det helt sikkert blive kedeligt.

Personligt vil jeg gerne overraskes - og helst ikke kunne regne handlingen ud.

At man kan have Alien Earth som en skuffelse må skyldes at forventningerne har været enorme.


    1
  • Smag er en underlig størrelse - og hvis der fandtes en skabelon for hvilke ingredienser der gav en god serie, ville det helt sikkert blive kedeligt.

Personligt vil jeg gerne overraskes - og helst ikke kunne regne handlingen ud.

At man kan have Alien Earth som en skuffelse må skyldes at forventningerne har været enorme.

Ja - alt for høje forventninger er aldrig et godt udgangspunkt. Og enig i at det er fedt at blive overrasket. Men der er jo nok mange, der bliver skuffet, hvis de får noget helt anderledes, end det de havde regnet med.

I princippet kan året største skuffelse jo godt samtidig ligge på top 10. Hvis man eksempelvis havde forventet at en serie skulle være et kæmpe mesterværk - men at den så kun ender med at være den 10. bedste, så er det jo pr. definition en stor skuffelse.


    1
  • Ja - alt for høje forventninger er aldrig et godt udgangspunkt. Og enig i at det er fedt at blive overrasket. Men der er jo nok mange, der bliver skuffet, hvis de får noget helt anderledes, end det de havde regnet med.

I princippet kan året største skuffelse jo godt samtidig ligge på top 10. Hvis man eksempelvis havde forventet at en serie skulle være et kæmpe mesterværk - men at den så kun ender med at være den 10. bedste, så er det jo pr. definition en stor skuffelse.

True - og hvis en film, eller en serie består af lutter højdepunkter så ender det også med at blive for hektisk.

I nuancerne mellem godt og skidt, ligger også det humør man selv er i - det kan godt flytte en halv eller hel stjerne, somme tider.

Nogle gange kan man stirre sig blind på en enkelt detalje, som ødelægger meget af resten.


    1
  • Mayor of Kingstown - sæson 3

Nye russere afløser de gamle, og en ny kamp mellem white trash og Bunnys the Cribs bryder ud - men hvem er det der opererer i baggrunden?

Iris, som kender den russiske leder, Konstantin, skaffer Mike informationer - hvilket naturligvis ikke er helt ufarligt.

En ny trussel, Callahan - fra Mike's fængselsfortid, dukker op - og fængselsdirektøren, Kareem får nye problemer at slås med.

Kyle bliver en del af SWAT teamet, som stadig ledes af den skydegale Robert, som anklageren Evelyn ønsker skal retsforfølges. Ian har dog sin egen plan, med fatale følger.

Mike's lille loge af politi og fængselspersonale er i det hele taget presset til det yderste - da Crips angriber fængslet.

Det hele kulminerer i et bandeopgør på en bro - hvor SWAT til sidst går efter de overlevende.

Også blandt russerne er der et endeligt opgør.

Det er aldrig kedeligt - der er ikke langt mellem likvideriengerne, som ofte er fantasifulde - og der bliver endeligt sat punktum for et par af de medvirkende.

8/10


    1
  • Mayor of Kingstown - sæson 3

Nye russere afløser de gamle, og en ny kamp mellem white trash og Bunnys the Cribs bryder ud - men hvem er det der opererer i baggrunden?

Iris, som kender den russiske leder, Konstantin, skaffer Mike informationer - hvilket naturligvis ikke er helt ufarligt.

En ny trussel, Callahan - fra Mike's fængselsfortid, dukker op - og fængselsdirektøren, Kareem får nye problemer at slås med.

Kyle bliver en del af SWAT teamet, som stadig ledes af den skydegale Robert, som anklageren Evelyn ønsker skal retsforfølges. Ian har dog sin egen plan, med fatale følger.

Mike's lille loge af politi og fængselspersonale er i det hele taget presset til det yderste - da Crips angriber fængslet.

Det hele kulminerer i et bandeopgør på en bro - hvor SWAT til sidst går efter de overlevende.

Også blandt russerne er der et endeligt opgør.

Det er aldrig kedeligt - der er ikke langt mellem likvideriengerne, som ofte er fantasifulde - og der bliver endeligt sat punktum for et par af de medvirkende.

8/10

Lyder som en "festlig" omgang. Det kommer til at være min underholdning på den lange togtur frem og tilbage til København i denne uge.


    1
  • Lyder som en "festlig" omgang. Det kommer til at være min underholdning på den lange togtur frem og tilbage til København i denne uge.

Glæd dig til en alternativ dumpning af en bus  ;-)


    1
  • Mayor of Kingstown - sæson 4

Der er nye skurke i Kingstown - kartellet og en ny sort leder fra Detroit blander sig i den, i forvejen hårdt prøvede by.

Kyle havner i fængsel, som følge af begivenhederne i slutningen af sæson 3 - og efterlader Tracy alene med deres nyfødte søn.

Mike har flere udfordringer med den nye fængselsdirektør, som bestemt ikke er samarbejdsvillig - og har en blakket fortid og nutid. Samtidig får Mike en ny tæt relation, som kan gøre ham mere sårbar på sigt.

Evelyn er på jagt efter Robert og Ian - og er fast besluttet på at få dem bag tremmer - Ian træder dog mere og mere beslutsomt i karakter, og skyr ingen midler for at forhindre det.

På mange måder er det svært at se hvem der de gode og hvem der er de slemme.

Callahan har lagt en grusom plan om hævn over Mike og Kyle - og det hele kulminerer i et showdown med ham, den sorte leder Frank Moses og kartel henchmanden, Cortez - dog ikke alle på en gang. Selvfølgelig fører kampene udenfor fængslet til endnu et opgør indenfor murerne.

I denne serie er der ingen, måske lige bortset fra Mike, som man med sikkerhed ved vil overleve - og den uforudsigelighed er bestemt en af de store styrker.

Nok den bedste sæson som helhed, indtil nu - og der er lagt op til en interessant 5 og sidste sæson senere i år.

8,5/10


    1