Mayor of Kingstown - sæson 1
Endnu en Taylor Sheridan serie - hvor dælen får han al den energi fra?
Nå, jeg anede ikke noget om serien før jeg gik i gang - ærligt så tog jeg Mayor titlen bogstaveligt og troede at det var en papirnusser med udfordringer jeg skulle til at se. Jeg vidste selvfølgelig godt at der ville være dramatik, når man kender Sheridan - men at det skulle være i den kaliber, havde jeg ikke regnet med.
Titlen Mayor er her mere forstået som mægler mellem det bestående samfund (politi/retsvæsen) på den ene side - og kriminelle, indenfor og udenfor murene på den anden side. Og titlen er ikke officiel, men selvbestaltet.
Omdrejningspunktet er den fikitive by Kingstown (vist nok baseret på en lignende Canadisk by - men her en amerikansk ditto). Med ikke mindre end 5 store fængsler i byen er der nok at se til.
Jeremy Renner har hovedrollen som den mellemste af tre McLusky brødre, Mike - og da storebror Mitch i første afsnit har rollen som Mayor giver handlingen nærmest sig selv.
Mike har, som tidligere indsat, et indgående kendskab til livet indenfor murerne - og har gennem det og et forarbejde fra både Mitch og sin far, et stort netværk af kriminelle og politifolk - og det hele handler om at skabe en ballance, så volden ikke overtager.
Det kan man mildt sagt ikke sige lykkes særligt godt, for både vold og headcounts er astronomiske i antal - og Mike holder sig bestemt ikke tilbage for noget selv.
Brødrenes mor, Mariam har en rolle som rådgiver i kvindefængslet - så hun er også dybt involveret i begivenhederne - ligesom lillebror Kyle, der som politimand ofte står midt i begivenhederne - typisk sammen med kollegaerne Stevie og Ian.
I det hele taget har Mike en slags loge, bestående af fængselspersonale og politi, hvor afgørelser og beslutninger ofte tages udenom det officielle Kingstown. Herudover konfererer Mike ofte med lederen af de sorte, "Bunny" når tingene spidser til.
Bag et ulmende fangeoprør kører også en gennemgående historie om en gangsterboss, Milo (Aidan Gillen - kendt fra Game og Thrones og Peaky Blinders) - med fælles fortid med Mike og et plot som involverer den prostituerede Iris.
Sæsonen peaker i den grad i de sidste tre afsnit.
8,5/10