Forum - Forum-tråd: Babo's top-50

Babo's top-50

  • ★★★★1

    Jeg tænkte, at det måtte være på tide med en personlig tråd/top-liste over favoritfilm. For at begrænse det, har jeg valgt en beskeden top-50, men jeg har valgt at gøre opgaven lidt "sværere" for mig selv. Spillereglen er dog ganske enkel: én film pr. instruktør. Det er en lidt mere spændende udfordring følte jeg. Jeg vil naturligvis anbringe filmene i en rangorden, men det vil jeg nu ikke lægge aaaalt for meget i. Det er svært at rangere filmkunst på den måde, men jeg har naturligvis gjort et forsøg og valgt efter bedste evne, selvom mange fantastiske titler måtte "lade livet". Men sådan er....livet. Og så har jeg en enkelt titel ændring, som jeg har foretaget, but here we go!!

    Babo 1-09-16 22:36

  • ★★★★1

    50) The Bourne Supremacy, 2004

    Jeg holder meget af Paul Greengrass og flere film er fantastiske. Dette er nok seriens bedste kapitel og afgjort den form for actionfilm, jeg holder af. Det kræver lidt af humøret for at nyde Greengrass' hektiske stil, men under hans behandling er shaky cam stadig bedst håndteret og udnyttet til filmens fordel. Fuld af højspændt dramatik og følelser, som de færreste i genren besidder. 

    Babo 1-09-16 22:40

  • ★★★★0

    49) Låt den ratte komma in, 2008

    Svensk vampyrfilm blandet med socialrealisme. Og det fungerer sgu!! Historien om mobning er næppe ny, men det er blandingen af elementerne til gengæld, som gør denne film til noget yderst særligt. Den fungerer godt som både drama (tematisk stærk og godt underbygget) og gyser, og det er ofte en ret svær blanding eller kombination, når man begiver sig ud i de baner. Godt spillet, atmosfærisk og særdeles godt lavet. Scenen i svømmehallen til sidst er mindeværdig. Fantastisk film!!

    Babo 1-09-16 22:50

  • ★★0

    Jeg er naturligvis helt enig i, at The Bourne Supremacy hører hjemme i en top 50!

    "Let the rat come in" / "lad den rotte komme ind" ... eller noget ... har jeg ikke set, så den kan jeg ikke bedømme.

    BN 1-09-16 23:58

  • ★★★★0

    48) Das Boot (DC), 1981

    Ægte tysk storfilm (af den type som jeg elsker) med stort persongalleri, storproduktion og fantastisk omhyggelig og velopbygget fortælling om besætningen, klaustrofobien, frygten og viljestyrken. Det er faktisk et regulært mesterværk Petersen har skabt med neglebidende spænding og dramatik, som fortjener en plads i historiebøgerne. Det er samtidig et nuanceret portræt af besætningen, som mere har de menneskelige aspekter i centrum end de politiske. På trods af filmens lange spilletid, så fungerer den helt optimalt alligevel. Petersen, der også har instrueret flere amerikanske film, opnåede desværre aldrig de samme højder, selvom flere film har været lettere fornøjelige. 

    Babo 2-09-16 00:11

  • ★★★★0

    47) City of God, 2002

    Ualmindelig barsk og gribende film (gangster)film om bandekriminalitet i slumkvarterene i Rio. Det er en af den type film, der virkelig rusker tilskueren med sin hårde, direkte og ofte frastødende (men ærlige) fortælling om mord, ugerninger og rædslen, som er en del af hverdagen hos de involverede. Den stilsikre instruktør Fernando Meirelles leverer et knockout af en film, et sanse bombardement af det store, én der umuligt kan ryge i glemmebogen når man har set den. Det er en rejse ud i det absurde. Sjældent har film formået at ramme så hårdt og kontant miljøbeskrivelsen, som City of God. Det er en klasse film, ganske enkelt. Visuelt ekstrem udmattende i sine kraffulde farvenuancer, heftig i sin klipning, sublim i sin struktur. Mesterligt!! Der spilles i øvrigt glimrende af samtlige medvirkende, som leverer dybfølte præstationer.

    Babo 2-09-16 00:14

  • ★★★★★0

    Jeg er knap så begejstret for Greengrass. Hovedsageligt er shaky cam en gimmick, der med det samme hiver mig ud af filmen. Naturligvis er der mere til flere af hans film, og en film som United 93 kunne jeg f.eks. godt lide. Mht. hans Bourne-film finder jeg hans stil distraherende, og tilbage står en håndfuld knap så vellykkede action og spændingsscener tilbage sammen med et plot, der ikke ligefrem er noget super interessant.

    Lad Den Rette Komme Ind er derimod et fremragende og melankolsk gyser/drama, som jeg nød hvert et øjeblik af.

    David Lund 2-09-16 00:15

  • ★★★★0

    46) A Prophet, 2009

    Mesterligt fransk gangster/fængselsdrama fuldt ud på højde med mange af de store amerikanske klassikere indenfor samme boldgade. Filmen fungerer bare så perfekt på nogle grundlæggende dramaturgiske principper, som gør denne film til en helstøbt og vedkommende forestilling, som fængede mig helt vildt. Det er en rystende udforskning af den kriminelle underverden, korruption men også underliggende samfundskommentar om omfanget af sociale arv som belyses. Men først og fremmest er det et studie i karakter/miljø opbygning, som gør denne film til en enestående 2,5 timers affære bag tremmer. Stilistisk meget raffineret film, perfekt skudt og klippet, som giver et skræmmende billede af begivenhederne. Til tider surrealistisk og poetisk i sit billedsprog, som løfter filmen på et højere plan. Tahar Rahim i hovedrollen leverer en formfuldendt og gribende præstation som den unge mand, der må lære at begå sig blandt de hærdede kriminelle for at overleve. Niels Arestrup er ligeledes sublim som den afstumpede og uforudsigelige gangster. Det er på alle måder en perfekt udført film med stærke scener, som umuligt kan blive glemt. Blev nomineret for oscar for bedste udenlandske film, men vandt desværre ikke. Meget overvældende film som vil give genlyd mange år frem.

    Babo 2-09-16 00:18

  • ★★★★0

    Sidste titel for idag :)

    Babo 2-09-16 00:18

  • ★★★★★1

    Jeg elsker Das Boot! Den ville også få en plads på min top 50! City Of God kræver nok et gensyn for mig. Jeg var ikke overvældet af den, men du er bestemt ikke den første, jeg kender til, der har rost den til skyerne. A Prophet har jeg ikke fået set, men jeg får da lyst til det, da den udfra din tekst, lyder som noget i min boldgade.

    David Lund 2-09-16 00:23

  • ★★★★0

    David - jeg har meget svært ved at finde bedre actionfilm, hvad plot, dybde og følelser angår. Men det er enten-eller med Greengrass fornemmer jeg og jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvorfor nogle bliver søsyge undervejs. Jeg værdsætter han skider på, hvem der måtte ryge i svinget og forbliver tro overfor sig selv. Jeg synes stilen virker. 

    Babo 2-09-16 00:27

  • ★★★★0

    Og jah, se A Prophet. Benhård, men ret fantastisk film. Fik for leden set Starred Up, som også er ret fed og fuck nu af hvor jeg glæder mig til Mackenzies Hell or High Water. 

    Babo 2-09-16 00:30

  • ★★0

    Til David Lund:

    "knap så vellykkede action og spændingsscener"

    Med tanke på den anerkendelse både Supremacy og Ultimatum har fået fra anmelderne og den enorme popularitet begge film har opnået hos et verdensomspændende publikum, ved jeg ikke rigtig, om man kan kalde filmenes action- og spændingsscener "knap så vellykkede". ... Men okay, for DIN personlige oplevelse var de tydeligvis ikke "vellykkede", og det er vel også din pointe. ;-)

    BN 2-09-16 01:30

  • ★★★★★1

    Fedt med nogle personlige toplister. Både for at blive mindet om nogle gode film og for at få et indtryk af brugernes smag, altså udover hvad man normalt får indtryk af fra andre diskussioner. Også ret modigt.

    Jeg kan godt huske, vi tog nogle runder på filmz. Jeg lavede selv én, og kan huske at jeg fik mange hug for mine valg, og at jeg forsvarede den med, at det var helt personlige preferencer (hvor alle mulige faktorer spillede ind) og på en måde ikke handlede om filmens mere objektive kvalitet. Kriterierne for de her lister bliver nok altid vanskelige at skulle forklare...

    Lars! 2-09-16 05:56

  • ★★★★★0

    49) Låt den ratte komma in, 2008

    Kan godt følge det er en fantastisk film, og måske endda at den er nr. 49 på en topliste. Jeg er enig i det meste du skriver om den - bortset fra at jeg ikke fandt den så vildt uhyggelig (som jo må være et passende krav at stille til en gyser), og at nogle af 'effekterne' fik mig til decideret at trække på smilebåndet. 

    Lars! 2-09-16 05:59

  • ★★★★★★0

    Låt den ratte komma in kan jeg sagtens se på en topliste. Det er ikke en film for mig, men det er en ret anderledes og nedtonet vampyrfilm.

    Das Boot er jeg selvfølgelig enig i, nu da den også ligger på min top 50. Jeg synes stadig ikke rigtigt det er lykkedes andre ubådsfilm at skabe den samme ubehagelige og klaustrofobiske stemning, som man kan finde i Das Boot.

    Zero Cool 2-09-16 06:56

  • ★★★★★0

    BN - ja, det er naturligvis min vurdering. Og andre anmeldere og publikum der deler den. Det er for os knap så vellykket pga. Greengrass' brug af shaky cam. Enten er man til det - ellers er man ikke. Hvis man ikke kan døje det, så ender disse scener naturligvis knap så vellykkede, da det hele afhænger af netop dette.

    David Lund 2-09-16 07:30

  • ★★★★0

    Riqon - som jeg ser det, så har filmen elementer af horror, men satser måske ikke al in på det punkt og filmen er langt hen af vejen et drama. Jeg må tilstå, at den har nogle virkningsfulde sekvenser, som fik håret til at rejse sig. 

    Bruno - helt enig mht ubådsfilm. 

    Babo 2-09-16 08:01

  • ★★★★0

    45) Akira, 1988

    Måske den ypperste animationsfilm overhovedet! Jeg er blown away af denne historie, den visuelle side, som overrumpler tilskueren totalt - også målt med dagens standard. Nyligt gensyn bekræftede, hvor enestående filmisk oplevelse Akira er. Intelligent, underholdende og ikke mindst.......en oplevelse! 

    Babo 2-09-16 08:07

  • ★★★★★★1

    Modsat f.eks mange amerikanske ubådsfilm, så er Das Boot (som jeg også finder fremragende) optaget på trang plads for netop at skabe denne klaustrofobiske følelse. 

    T. Nielsen 2-09-16 08:09

  • ★★★★0

    44) Der Untergang, 2004 

    Emnet er fortærsket. Men denne perle fra 2004 gjorde noget anderledes og havde en frisk vinkel som omdrejningspunkt, som resulterede i en usædvanlig og bomstærk krigsfilm. Hitler, måske for første gang, fremstilles som et menneske af kød og blod, selvom han også var et monster, men altså ikke så ensidig og karikeret, som han måske tit er blevet præsenteret som på film. Oliver Hirschbiegel instruerer med sikker hånd og har stor fokus på detaljer og troværdighed. Ufattelig barsk, men ærlig krigsfilm uden glorificeringer og lette løsninger. Bruno Ganz leverer en enestående præstation, en af de allerbedste i historien.

    Lille fact. Instruktøren Michael Haneke kunne ikke lide filmen. Han fandt den decideret dum, fordi filmen ifølge ham forsøger at manipulere seeren, ved at etablere et drama og ikke (som Hanekes film selv plejer at være) holdt med en kølig afstand til publikum med observerende kamera. Ak ja, jeg synes Hitler netop fremstod endnu mere uhyggelig på denne her måde. 

    Babo 2-09-16 08:29

  • ★★0

    BN - ja, det er naturligvis min vurdering. Og andre anmeldere og publikum der deler den. Det er for os knap så vellykket pga. Greengrass' brug af shaky cam. Enten er man til det - ellers er man ikke. Hvis man ikke kan døje det, så ender disse scener naturligvis knap så vellykkede, da det hele afhænger af netop dette.

    Shaky-cam giver et hektisk indtryk. Andre action-instruktører skaber samme effekt - altså et hektisk indtryk - UDEN shaky-cam, men ved hurtige klip og/eller hidsige eller overrumplende kameravinkler. Men effekten er den samme: det kan være svært for øjet at følge med, og det er heller ikke meningen i nogen af tilfældene, at man skal føle, at man har det rolige, kølige overblik. Nej, det er meningen at man som publikum skal føle, at tingene brænder på, og at der er uro og fare på færde.

    Jeg ved ikke, om du også bliver irriteret over de hurtige klip og voldsomme kameravinkler (klassisk eksempel: de to knivstik-drab i Psycho h.h.v. i brusebadet og på trappen)? Hvad med f.eks. de mange hurtige klip i denne kamp www.youtube.com/watch fra 'The Fellowship of the Ring'? Der klippes cirka 50 gange på blot 50 sekunder. ... Ihvertfald har jeg det selv sådan, at hvis en action-scene har meget rolig kameraføring, meget få klip, langsomme panoreringer og meget er filmet på afstand, så føler jeg det slet ikke ligeså engagerende som i tilfældet med Spielbergs shaky-cam i 'Saving Private Ryan' og Greengrass' ditto i dennes tre Bourne-film, eller Jacksons kombinerede brug af hurtige klip og shaky-cam under slaget ved Amon Hen (den del, der ses her: www.youtube.com/watch). Det, som for mig, gør det blodige opgør sidst i Peckinpahs 'The Wild Bunch' så intens og medrivende, er også de hurtige klip blandet op med hurtige panoreringer, som får selv slow-motion-sekvenserne til at virke tempofyldte.

    Jeg vil med andre ord ikke sige, at shaky-cam er et must, men at det hektiske, dramatiske indtryk bedst opnås gennem enten hurtige klip og panoreringer (evt. kombineret med voldsomme kameravinkler) ELLER shaky-cam og hurtige klip.

    BN 2-09-16 08:33

  • ★★★★0

    BN - Spielberg mestrede også teknikken til UG, men han var noget mere sparsom. Derudover, så kan der være nok så meget "mening" med det, hvis man finder det trættende i hovedet :) Stilen var faktisk allerde blevet brugt vellykket i The French Connection og jeg kan personligt godt lide det, når der er tanke bag, men det skal altså OGSÅ være teknisk vellykket. Jeg synes f eks scenen ved havnen i Batman Begins ikke er teknisk vellavet, men der er en mening bag. 

    Babo 2-09-16 08:56

  • ★★★★★★0

    Akira er en god film, det kan der ikke herske tvivl om. Omgivelserne er helt fantastisk designet, men der er noget ved karakterdesignet, der slet ikke fungerer for mig. Jeg har aldrig læst mangaen, men så vidt jeg kan se, stammer designet derfra, så man kan jo dårligt brokke sig over, at de følger dens visuelle stil, men karaktererne skurrer i forhold til Neo-Tokyo. Og det ødelægger lidt af oplevelsen for mig.

    Zero Cool 2-09-16 09:02

  • ★★★★0

    43) Consequences of Love, 2004

    Jeg var virkelig blæst væk af denne film. En anderledes filmoplevelse, som er svær at kategorisere. Elementerne vil utvivlsomt forekomme genkendelige, men blandingen og i særdeleshed eksekvering er helt off the charts. Toni Servillo er så mega cool i rollen og giver filmen en emotionel slagkraft. Men en film, hvor man skal samle op de små hints undervejs og har man mod på at give sig hen til filmens univers, så venter der en en virkelig berigende filmisk oplevelse, som er uforglemmelig. Instruktør Paolo Sorrentino er så absolut et interessant bekendtskab.

    Babo 2-09-16 11:49

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen