Forum - Forum-tråd: Bruce's Top-250

Bruce's Top-250

  • ★★★★0

    Hvis Lucas finder plads på listen, så må det være BN, der skriver :)

    Babo 3-05-17 16:42

  • ★★★★0

    Det bliver spændende at se hvad der ender på denne Top 250.
    Ridley Scott skal nok finde sin plads. Jeg skal vil på forhånd gratulere dit projekt Bruce, med den arbejdsindsats der nok bliver lagt i denne her liste. Jeg vil ihvertfald føle den. Men man må da håbe du ikke skifter profil, med nyt navn par gange mit i det hele. Såsom Richard Burton, Myrpip og så tilbage til Bruce. Hi ;)

    Tak for det grin Quasar ;) Havde helt glemt lille Myrepip. Der er ihvertfald sket en del på listen. Nu skal gejsten bare holdes. :)

    Bruce 3-05-17 17:29

  • ★★★★0

    Fabelagtig film. Lancaster gjorde et enormt indtryk på mig i den rolle, efter jeg som barn primært havde set ham i "The Crimson Pirate".

    Helt enig!

    Bruce 3-05-17 17:31

  • ★★★★0

    Hvis Lucas finder plads på listen, så må det være BN, der skriver :)

    :-D shiiiiiiiiiiiiiiiiiet!

    Bruce 3-05-17 17:31

  • ★★★0

    Jeg tror faktisk aldrig, jeg har fået set The Swimmer i sin helhed, men det er en film, jeg har zappet forbi på TCM et par aftener, og jeg kan ikke skifte kanal, når først jeg har set et par minutter.

    Benway 3-05-17 18:01

  • ★★★★0

    Jeg tror faktisk aldrig, jeg har fået set The Swimmer i sin helhed, men det er en film, jeg har zappet forbi på TCM et par aftener, og jeg kan ikke skifte kanal, når først jeg har set et par minutter.

    Jeg ser, om jeg ikke kan finde den til en god pris på BD til en fremtidig komsammen :)

    Bruce 3-05-17 20:40

  • ★★★★0

    Jeg går i gang med Sorcerer. Fandt den via bibliotek (stream). Så må vi se om det ender med et køb senere :)

    Babo 3-05-17 20:47

  • ★★★0

    Jeg går i gang med Sorcerer. Fandt den via bibliotek (stream). Så må vi se om det ender med et køb senere :)

    Fra Filmstriben? 

    Dolphinfriendly 3-05-17 20:52

  • ★★★★0

    Ja 

    Babo 3-05-17 20:55

  • ★★★★0

    Jeg går i gang med Sorcerer. Fandt den via bibliotek (stream). Så må vi se om det ender med et køb senere :)

    Kanon, glæder mig til at høre om dit syn!

    Bruce 3-05-17 21:33

  • ★★★★0

    247 - El Aura (Argentina 2005)
    Instruktør: Fabian Bielinsky
    Poster

    Verden kommer desværre ikke til at se mere fra den argentinske instruktør Fabien Bielinskys hånd. Han nåede desværre kun at lave to film - begge med Ricardo Darin i hovedrollen, som senere er blevet Argentinas store skuespiller, bl.a. fra Secret in Their Eyes - inden han døde af et hjertestop.

    Hvilket tab, for med sin anden film El Aura, skabte Bielinsky en uhyre visuel skarp fortalt krimi, med inspiration fra både noir genrens konventioner fra 40'erne og 70'erne franske kriminalfilm guldalder. Dog er her hverken femme fatales eller hardcore dialog.

    Ricardo Darin er derimod den perfekte antihelt, som konservatoren Esteban, som fra tid til anden får epileptiske anfald. Hans fremtræden er komplet anti-hollywoodsk, nærmest supercool passiv, som mod sin vilje havner i en kriminel situation og mod alle odds, forsøger at drage fordel af sit helt sublime overblik.

    Inspirationen til trods, er Bielinsky original nok til at stå på egne ben og på intet tidspunkt er der trang til overdreven action, "guds hånd" i form af et "Usual Suspects" tvist, eller lignende til de med hang til lettere underholdning.

    Filmen er en nydelse i sin klipning, cinematografi og ikke mindst skuespil og enhver med hang til en god krimi, bør fluks finde filmen og ærgre sig over, de potentielle filmmesterværker Bielinsky har taget med sig i graven.

    Desværre er filmen endnu ikke udkommet på blu-ray.

    Bruce 3-05-17 21:40

  • ★★★0

    Jeg ser, om jeg ikke kan finde den til en god pris på BD til en fremtidig komsammen :)

    Det er ok med mig. :)

    Benway 3-05-17 21:41

  • ★★★★★★0

    The Swimmer kendte jeg slet ikke. Men Burt Lancaster er jo altid en fornøjelse, så den skal nok ses. Judgment at Nuremberg, Sweet Smell of Succes, From Here to Eternity og Birdman of Alcatraz er jo alle ret suveræne præstationer fra hans side - i The Leopard gør han det sikkert også godt, men den var jeg ikke så vild med. Men The Swimmer skal med i næste køb.

    The Sorcerer har jeg aldrig fået set, men det er egentlig heller ikke en film, jeg har lyst til at se.

    The Quiet Man har jeg selv givet 4/10, men det er et stykke tid siden, jeg har set. Jeg ved dog, at vi også er uenige om How Green Was My Valley. Er ikke stor fan af John Ford. Har set 13 af hans film, og det er med et snit på 6.6. Dem jeg bedst kan lide - med 8/10 - er The Searchers, Young Mr. Lincoln, My Darling Clementine og favorittet Stagecoach, der er tæt på en 9/10.

    Guldager 3-05-17 21:48

  • ★★★★0

    The Swimmer kendte jeg slet ikke. Men Burt Lancaster er jo altid en fornøjelse, så den skal nok ses. Judgment at Nuremberg, Sweet Smell of Succes, From Here to Eternity og Birdman of Alcatraz er jo alle ret suveræne præstationer fra hans side - i The Leopard gør han det sikkert også godt, men den var jeg ikke så vild med. Men The Swimmer skal med i næste køb.

    The Sorcerer har jeg aldrig fået set, men det er egentlig heller ikke en film, jeg har lyst til at se.

    The Quiet Man har jeg selv givet 4/10, men det er et stykke tid siden, jeg har set. Jeg ved dog, at vi også er uenige om How Green Was My Valley. Er ikke stor fan af John Ford. Har set 13 af hans film, og det er med et snit på 6.6. Dem jeg bedst kan lide - med 8/10 - er The Searchers, Young Mr. Lincoln, My Darling Clementine og favorittet Stagecoach, der er tæt på en 9/10.

    The Leopard har været "en tilvænningssag" fra min side. Langsomt har jeg taget den til mig.

    Mht. Ford, så er jeg nok både en del farvet af at have set mange Ford film fra en tidlig alder, men også at have set film lavet i en periode, hvor der nok herskede en del mere naivitet mht. hvad film portrætterede. Det gør, at jeg stadig den dag i dag, nok kan få et bedre syn ud af "falden på halen" og naive "Kærlighed ved første blik" film, end mange andre :)

    En film som the Quiet Man sætter mig i en feel good tilstand og How Green was My Valley er så meget billedet på min egen familie fra 30'erne og frem, både mht. omstændigheder og personer, at den står mig meget nær.

    Men dine fremhævede Ford film er jeg helt enig i, også at The Stagecoach er fremragende :)

    Bruce 3-05-17 22:03

  • ★★★★★★0

    Jeg elsker gamle film, er bare ikke så vild med John Ford. Det bliver for tørt, på en eller anden måde. John Ford var helt sikkert en af de bedste til at skabe storslåede motiver og scener, men lidt for stiv. Jeg er meget mere til William Wyler f.eks.(17 film set af ham, gennemsnit på 8), fordi der er flere følelser i. 

    Dog er det lidt svært at sammenligne Ford med andre med en lignende karriere, fordi han også var en kendt stumfilmsinstruktør, så den mest nærliggende er Alfred Hitchcock, men det er jo næppe en fair sammenligning for nogen :)

    Guldager 3-05-17 22:23

  • ★★★★0

    Wyler var også god! Og jeg har stadig flere til gode bl.a. The Heiress, Little Foxes og Dodsworth.

    De ligger nok neck to neck for mig :)

    Hitchcock er i sin egen liga ;)

    Bruce 3-05-17 22:39

  • ★★★★0

    Kanon, glæder mig til at høre om dit syn!

    Jeg kunne rigtig, rigtig godt lide filmen. Bedre eksekveret første halvdel end i originalen og slutningen kunne jeg også bedre lide her. Og så er scenen, hvor de skal krydse en hængebro i uvejr, ægte suspense. Enkel dramaturgi, som bare fungerer så godt, når dialogen samtidig er sparsom. It's all action. Helt klart en 8'er. 

    Babo 3-05-17 23:37

  • ★★★★0

    246 - The Last Picture Show (1971)
    Instruktør: Peter Bogdanovich
    Poster

    Peter Bogdanovich er mere kendt som filmconnoisseur end instruktør. Han er med på utallige films kommentarspor og altid villig til at komme med information omkring filmhistorie, ikke mindst hvad angår Orson Welles, Hitchcock og klassisk Hollywood.

    I sin ungdom begik manden dog en mindre genialitet. Nemlig The Last Picture Show med en ung Jeff Bridges og en underskøn debuterende Cybil Shephard. Filmen omhandler den lille by Anarene i Texas i 1951, som nærmest eksisterer på dampene af fortidens minder. Byens ældre husker de bedre tider og det er tydeligt, at vi ser en by, som langsomt kommer til at afvikle sig selv, sin kultur og dernæst sit indbyggerantal.

    De unge er mest optaget af biler og sex. Der er opbrud, lavt med optimisme og vi ser en dødskamp på mange planer udspille sig for at finde grunden til at blive eller forlade Anarene.

    En film som ældes med ynde!

    Roger Ebert gav den følgende ord med på vejen

    The Last Picture Show" has been described as an evocation of the classic Hollywood narrative film. It is more than that; it is a belated entry in that age -- the best film of 1951, you might say. Using period songs and decor to create nostalgia is familiar enough, but to tunnel down to the visual level and get that right, too, and in a way that will affect audiences even if they aren't aware how, is one hell of a directing accomplishment. Movies create our dreams as well as reflect them, and when we lose the movies we lose the dreams.

    Bruce 4-05-17 09:32

  • ★★★★0

    Jeg kunne rigtig, rigtig godt lide filmen. Bedre eksekveret første halvdel end i originalen og slutningen kunne jeg også bedre lide her. Og så er scenen, hvor de skal krydse en hængebro i uvejr, ægte suspense. Enkel dramaturgi, som bare fungerer så godt, når dialogen samtidig er sparsom. It's all action. Helt klart en 8'er. 

    Glad for at høre! :)

    Ja den scene er godt nok intens! Vanvittigt koreograferet og det ligner med livet som indsats. Det ligner lidt Aguirre og Herzog om igen :)

    Bruce 4-05-17 09:36

  • ★★★★0

    Glad for at høre! :)

    Ja den scene er godt nok intens! Vanvittigt koreograferet og det ligner med livet som indsats. Det ligner lidt Aguirre og Herzog om igen :)

    Det er bare vildt imponerende udført. 

    Godt at se The Last Picture Show på listen. Den er dæleme fremragende. 

    Babo 4-05-17 10:07

  • ★★★★★★0

    Jeg kan ikke finde den via Filmstriben. Der støder jeg kun på originalen. 

    T. Nielsen 4-05-17 10:10

  • ★★★★0

    Prøv via bibliotek.dk og opret dig, søg på Frygtens Pris, men så skal du lige følge et link og downloade det. Besværligt, jeg endt med at søge den på nettet og fandt en god version med tekster. Nu vil jeg gerne købe den :)

    Babo 4-05-17 10:43

  • ★★★★★★0

    The Last Picture Show var jeg lidt skuffet over. Den bliver lidt for far-fetched, synes jeg. Men kulisserne er eminente.

    Guldager 4-05-17 10:48

  • ★★★★0

    245 - It Happened One Night (1934)
    Instruktør: Frank Capra
    Poster

    Screwball comedy! `

    Denne sublime afart af komik blev perfektioneret under depressionen i USA og Hollywoods censur (The "Hayes code") i 30'erne. Moralen var i højsædet og skarpskåren retorik omgik censuren gennem at udskifte sex og erotiske momenter med lumre hentydninger til sex. Screwball komedier omhandlede som oftest dystre sociale temaer, som forholdet mellem klasser og køn og ikke sjældent blev den kvindelige protagonist portrætteret som værende egenrådig, selvstændig og intelligent med et ordforråd som et mindre Shakespeare skuespil.

    I de rette instruktørers hænder, blev det til tider hysterisk morsomt og så tidløst præsenteret, at det selv efter 80 år er både morsomt og intelligent. Preston Sturges og Howard Hawks var mestrene i genren, men vidunderdrengen Frank Capra begik tidligt denne lille genialitet med Clark Gable og Claudette Colbert som vandt oscar for bedste film i 1934.

    Tidligt, fordi filmen betragtes som den første screwball komedier og lige netop blev udgivet før censuren satte ind og derfor er væsentlig mere vovet med sine erotiske undertoner.

    Filmen vandt oscaren for bedste film, et moment som nogle måske vil kunne huske fanget i Clint Eastwood filmen The Changeling, i et meget dystert øjeblik.

    Har man stadig sin første screwball komedie tilgode, så er der al mulig grund til at starte her!

    It Happened One Night is one of the greatest romantic comedies in film history, and a film that has endured in popularity. It is considered one of the pioneering "screwball" romantic comedies of its time, setting the pattern for many years afterwards along with another contemporary film, The Thin Man (1934).The escapist theme of the film, appropriate during the Depression Era, is the story of the unlikely romantic pairing of a mis-matched couple - a gruff and indifferent, recently-fired newspaper man (Gable) and a snobbish, superior-acting heiress (Colbert) - a runaway on the lam. It is a reversal of the Cinderella story (the heroine rejects her wealthy lifestyle), a modern tale with light-hearted sex appeal in which courtship and love triumph over class conflicts, socio-economic differences, and verbal battles of wit

    Bruce 4-05-17 19:45

  • ★★★★★★0

    Det er da utroligt, som du bliver ved med at finde film, som hører ikke hører til mine favoritter fra en given instruktør :)

    It Happened One Night var dog en af de første screwball jeg så, og jeg vil tro, den får mere end de 5/10, som jeg gav den, da jeg så den...

    Guldager 4-05-17 20:27

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen