Forum - Forum-tråd: Bruce's Top-250

Bruce's Top-250

  • ★★★★0

    Jeg tror "it's safe to say", at vi ikke har set det sidste til Capra ;)

    Bruce 4-05-17 20:47

  • ★★★★★★0

    Jeg tænker også, at John Ford kommer igen :)

    Guldager 4-05-17 20:59

  • ★★★★★★0

    Hov, havde lige misset en film :)

    Har ikke set El Aura, men har set Belienskys første film, Nine Queens. Der er godt med gode påfund, og starten er suveræn - men så bliver det desværre til en lidt for konstrueret film. Det er dog fin underholdning.

    Men indtil videre er der kommet to film på min to buy-snart liste: The Swimmer og El Aura.

    EDIT: fordi der kun var et begrænset udvalg af sælgere, der havde El Aura, så er den bestilt.

    Guldager 4-05-17 21:06

  • ★★★★0

    Der er stadig mere end 200 titler tilbage :)

    Babo 4-05-17 21:37

  • ★★★★0

    Jeg tænker også, at John Ford kommer igen :)

    Jeg tror, du har ret ;)

    Bruce 4-05-17 21:42

  • ★★★★0

    Har ikke set El Aura, men har set Belienskys første film, Nine Queens. Der er godt med gode påfund, og starten er suveræn - men så bliver det desværre til en lidt for konstrueret film. Det er dog fin underholdning.

    Men indtil videre er der kommet to film på min to buy-snart liste: The Swimmer og El Aura.

    EDIT: fordi der kun var et begrænset udvalg af sælgere, der havde El Aura, så er den bestilt.

    El Aura er mere moden. Mere noir. Glæder mig til at høre din mening, for ikke mange har set den :)

    Bruce 4-05-17 21:43

  • 0

    Hverken The Sorcerer eller The Swimmer har jeg set. Førstnævnte har jeg aldrig haft lysten til at se, da jeg finder originalen aldeles fremragende og har svært ved at se hvad The Sorcerer har at tilbyde. Jeg giver den nok et skud på et tidspunkt, de positive ord taget i betragtning.

    The Swimmer må jeg erkende er en af de Burt Lancaster film jeg ikke kender til, men selve plottet lyder særdeles interessant.

    The Last Picture Show er også en af mine favoritter og It Happened One Night er også rigtig god.

    Whispering Horse 4-05-17 23:17

  • ★★★★0

    Pudsigt, jeg synes sgu Sorcerer var bedre end originalen, men Friedkin rammer også lige en stil, jeg synes rigtig meget om. Hele første del er komplet anderledes og slutningen ligeså. Alt det midtimellem er nogenlunde ens, mens politiske spændinger konstant lurer lige om hjørnet. 

    Babo 4-05-17 23:28

  • ★★★★0

    244 - Merchant of Venice (2004)
    Instruktør: Michael Radford
    Poster

    Jeg har bl.a. valgt at dække 250 film, fordi det giver mig mulighed for at give plads til outsidere, som nødvendigvis ikke er film, som repræsenterer den eksakt givne "plads" i min hukommelse. De sidste 50-75 pladser kan jeg formentlig godt manøvrere op, ned og måske endog ud af listen med og udskifte med andre, uden det er synderligt "forkert". Film er trods alt sjældent objektivt lette at bedømme stattisk på en rangliste, desto længere "ned i på listen" man når.

    En af de film, som jeg personligt holder meget af, er en filmatisering fra 2004 af Shakespeares skuespil fra 1600 tallet, Købmanden fra Venedig, omhandlende en købmands manglende evne til at betale et lån tilbage til en jødisk pengeudlåner. Eller det vil sige, at handlingen rettere giver indblik i den antisemitisme, som også var udbredt i den periode.

    Hath not a Jew eyes? Hath not a Jew hands, organs
    dimensions, senses, affections, passions; fed with
    the same food, hurt with the same weapons, subject
    to the same diseases, heal'd by the same means,
    warm'd and cool'd by the same winter and summer
    as a Christian is? If you prick us, do we not bleed?
    If you tickle us, do we not laugh? If you poison us,
    do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge?

    Citatet fra Shakespeares skuespil er et af forfatterens mest kendte. Al Pacino er nok mest kendt af filmelskere for sine hårdkogte roller i Godfather, Serpico, Heat, Scarface, Dog Day Afternoon etc. Men hjertet brænder for Shakespeare, hvilket han med al tydelighed viste i dokumentaren "Looking for Richard" og han er en af vor tids fremmeste fortolkere af Shakespeare på en teaterscene og spiller regelmæssigt på Broadway, bl.a. dette stykke.

    Versionen af Købmanden fra Venedig her, som er fra 2004, hvor Al Pacino spiller jøden Shylock, falder formentlig ikke helt i god jord for de største Shakespeare connaisseurs. Ifht. tidligere versioner med Laurence Olivier, John Gielgod og Derek Jacobi, er skuespillet langt mindre teatralsk, men dog stadig med Shakespeares eminente retorik i behold.

    Filmen har ikke opnået nogen særlig høj status på filmolympen, men blev vel nærmest blot hæderligt modtaget ved premieren. Men jeg nød den enormt og Al Pacino og Jeremy Irons leverer pragtpræstationer i deres respektive roller. Irons, som nærmest har fået sin anden luft og i sine biroller de sidste 10 år brænder igennem gang på gang.

    Bruce 5-05-17 16:58

  • ★★★★0

    Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har set den, men jeg sætter en flueben ved den på min IMDb watchlist. 

    Babo 5-05-17 17:06

  • ★★★1

    Det er også en rigtig fin film. Jeg holder meget af Shakespeare, og dette er helt afgjort en af de bedre filmatiseringer. Jeg vil tro, det brede publikum måske har haft det nemmere med filmatiseringer som "Romeo + Juliet", der ikke er nær så teksttunge, men jeg nyder virkeligt, at poesien for lov til at fylde her. Det er trods alt den, der er den primære grund til overhovedet at opsøge Shakespeare.

    Benway 5-05-17 17:17

  • ★★★★0

    Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har set den, men jeg sætter en flueben ved den på min IMDb watchlist. 

    Også en "af dem", som ikke lige er let at finde på blu-ray :(

    Bruce 5-05-17 17:25

  • 0

    Jeg kan også godt lide den. Det er en af de bedre filmatiseringer af Shakespeare i nyere tid sammen med Hamlet af Branagh. 

    I det hele taget er Shakespeare ikke så let at filmatisere, da det hurtigt kan komme til at virke komisk, især hvis man henlægger sig til den teatralske fremgangsmåde som man så hos især Laurence Olivier. Jeg synes ikke det hører sig til i den kontekst vi har i dag. Så bliver det ofte lidt ala Keanu Reeves i Much Ado About Nothing.

    Whispering Horse 5-05-17 17:34

  • ★★★★1

    Det er også en rigtig fin film. Jeg holder meget af Shakespeare, og dette er helt afgjort en af de bedre filmatiseringer. Jeg vil tro, det brede publikum måske har haft det nemmere med filmatiseringer som "Romeo + Juliet", der ikke er nær så teksttunge, men jeg nyder virkeligt, at poesien for lov til at fylde her. Det er trods alt den, der er den primære grund til overhovedet at opsøge Shakespeare.

    Ja der er en virkelig smuk brug af sproget her. Og her klippet med citatet.

    www.youtube.com/watch

    Bruce 5-05-17 17:31

  • ★★★★★★0

    Jeg har desværre ikke set den, men den nævnes i samme åndedrag som Branagh's udgave af "Hamlet" og den er i hvert fald fremragende (har kun set den lange udgave). 

    T. Nielsen 5-05-17 18:03

  • ★★★0

    Ja der er en virkelig smuk brug af sproget her. Og her klippet med citatet.

    www.youtube.com/watch

    Fantastisk scene. :)

    Benway 5-05-17 18:06

  • ★★★★0

    Ja, det er en virkelig god film. Jeg gav den 8/10, da den kom ud, men har ikke set den siden. Pacino er fremragende, og så virker den modsat mange andre Shakespeare-filmatiseringer rigtig nok ikke stiv og teatralsk, men meget filmisk.

    Jeg havde helt glemt Jeremy Irons' rolle i den, men kan nu især huske den scene, da

    Shylock gør klar til at skære i ham, og det for alvor går op for ham (og os), at han rent faktisk har tænkt sig at gennemføre det :D

    chandler75 5-05-17 18:24

  • ★★★★0

    Ja, det er en virkelig god film. Jeg gav den 8/10, da den kom ud, men har ikke set den siden. Pacino er fremragende, og så virker den modsat mange andre Shakespeare-filmatiseringer rigtig nok ikke stiv og teatralsk, men meget filmisk.

    Jeg havde helt glemt Jeremy Irons' rolle i den, men kan nu især huske den scene, da

    Shylock gør klar til at skære i ham, og det for alvor går op for ham (og os), at han rent faktisk har tænkt sig at gennemføre det :D

    Ja, fremragende sekvens :) 

    Bruce 5-05-17 22:16

  • ★★★★0

    244 - The Chaser (Sydkorea - 2008)
    Instruktør: Hong-jin Na
    Poster

    Der er formentlig nogle, som mangler nogle mere "kontemporære" spændingsfilm på min liste, fremfor "det gamle lort".

    Look no further!

    I 2003 udkom filmen "Oldboy" i Sydkorea, som tog begrebet "hævnfilm" til nye højder og derudover nærmest kickstartede "hævn" som sin egen genre i Sydkorea. Og i 2008 kom så filmen The Chaser, som omhandler en usympatisk alfons og eks-politibetjent, hvis prostituerede pludselig begynder at forsvinde. Umiddelbart tror han, at "hans piger" forsøger at snyde ham, indtil han ved et tilfælde render ind en person, som muligvis har med pigernes forsvinding at gøre.

    Sydkoreanerne er langt bedre til at benytte antagonister i hovedroller som "helten". Personer som umiddelbart har usympatiske træk, er dovne, sjuskede, og ved første øjekast kan synes mindre begavede. Men det ændrer sig, som omstændighederne ofte tvinger dem udi grusomme valg og at handle, eller tage konsekvenserne. Kompromisløst eksekveret uden indbygget garanti for lykkeligt udfald

    The Chaser er fremragende koreograferet, filmet og med en suspense, som selv Hitchcock ville have bifaldet. Allerede midtvis er alle kort lagt på bordet, men alligevel formår instruktøren at holde kog i fortællingen og indsatsen er høj.

    Sydkoreanerne har lavet adskillige fremragende hårdkogte krimier de sidste 15 år, men The Chaser er en af de mest underholdende og uden elementer af særegen asiatisk kultur, som kan få "nogle os vestlige seere" til at miste tråden.

    Bruce 5-05-17 22:17

  • ★★★★0

    Jeg husker den også som rigtig god, den ene gang jeg så den. The Yellow Sea er også fin, men skuffede lidt ovenpå The Chaser. The Wailing synes jeg er den bedste af de tre. 

    Babo 5-05-17 22:24

  • ★★★★0

    Jeg husker den også som rigtig god, den ene gang jeg så den. The Yellow Sea er også fin, men skuffede lidt ovenpå The Chaser. The Wailing synes jeg er den bedste af de tre. 

    Ja The Wailing var god og fortjener et nyt syn faktisk. Af andre gode sydkoreanere jeg lige husker:

    A Bittersweet Life, I Saw the Devil, The Man From Nowhere. Hvis vi tager hævn-action. Ikke Memories of Murder slagsen

    Bruce 5-05-17 22:37

  • ★★★★0

    Ja The Wailing var god og fortjener et nyt syn faktisk. Af andre gode sydkoreanere jeg lige husker:

    A Bittersweet Life, I Saw the Devil, The Man From Nowhere. Hvis vi tager hævn-action. Ikke Memories of Murder slagsen

    Du nævner sgu gode titler. Memories of Murder er fucking fed. Også blandt mine favoritfilm og spår den også ligger højt på din liste :)

    Babo 5-05-17 22:48

  • ★★★★0

    Du nævner sgu gode titler. Memories of Murder er fucking fed. Også blandt mine favoritfilm og spår den også ligger højt på din liste :)

    ;)

    Faktisk ligger The Chaser sgu på Youtube i 720p, for dem som gerne vil stifte bekendtskab og tilmed med undertekster!

    www.youtube.com/watch

    Bruce 5-05-17 23:25

  • ★★★★0

    242 - Manhattan Murder Mystery
    Instruktør: Woody Allen
    Poster

    Woody Allen er udover at være en af de største nulevende instruktører, nok også Hollywoods mest kendte hypokonder på film. Hvad han måtte mangle i uimponerende fysisk fremtoning imødegås til overflod i intellekt og humor, bl.a. gennem en alt andet end rosenrød udleverende dissekering af sig selv i adskillige hovedroller i egne film fra start 70'erne og op i 80'erne. Perioden hvor han lavede sine absolut bedste film og næsten altid med New York og hans elskede Manhattan som kulisse.

    Efter han åbenbart overkom sin frygt for at rejse i 00'erne, har han været produktiv som aldig før og optaget en film hvert år siden 2005.

    Manhattan Murder Mystery er optaget i en periode i 90'erne, hvor Woody ikke lavede sine mest mindeværdige film, men med denne gentog han parløbbet med Diane Keaton fra 70'ernes mesterværker Annie Hall og Manhattan, i en let krimikomedie om et mordmysterie, fyldt til randen med episoder om Woody Allens hysteri, hypokonderi, kujoneri og selvfølgelig et utal uforglemmelige citater, bl.a. dette på vej ud fra operaen:

    I can't listen to that much Wagner, ya know? I start to get the urge to conquer Poland.

    Woody Allen forbliver nok "an acquired taste" for mange, men for de af os, som ikke kan få nok, repræsenterer dette klip en hel del af Woody Allens humoristiske repertoire, både som instruktør, skuespiller og manuskriptforfatter.

    Ligger man ikke flad af grin, så spræng blot over!

    https://www.youtube.com/watch?v=ljSTPCJirXo&hd=1

    Bruce 7-05-17 00:47

  • ★★★0

    Jeg mener, det var netop den scene, man så klip fra i Bogart i sin tid. Min daværende kæreste og jeg for ind og så den bagefter. Jeg har efterhånden også set den en hel del gange, og jeg synes stadig, den er fremragende. :)

    Benway 7-05-17 10:02

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen