Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★★★0

    /bukker

    :)

    davenport 5-08-22 16:05

  • ★★★★2

    Jeg er selvfølgelig glad på vegne af dem, som det hjælper med en varmecheck på 6000 kr. Men jeg synes grundlæggende, at det er noget underligt noget, at staten udbetaler drypvise pengegaver til bestemte grupper. Ligesom da bestemte grupper under coronaen pludselig skulle have 1000 kr. Som Vanopslagh skriver:

    "Tænk sig engang at vi bor i et land med så høje skatter og afgifter, at staten er nødt til at give checks til borgerne (selvfølgelig kun socialdemokratiske kernevælgere!), så de kan betale regninger. Hvad med bare at sænke skatterne i stedet? Men dejligt at varmechecken nu endelig er udbetalt her i årets varmeste måned..."

    chandler7510-08-22 15:53

  • ★★★★★★1

    Jeg er selvfølgelig glad på vegne af dem, som det hjælper med en varmecheck på 6000 kr. Men jeg synes grundlæggende, at det er noget underligt noget, at staten udbetaler drypvise pengegaver til bestemte grupper. Ligesom da bestemte grupper under coronaen pludselig skulle have 1000 kr. Som Vanopslagh skriver:

    "Tænk sig engang at vi bor i et land med så høje skatter og afgifter, at staten er nødt til at give checks til borgerne (selvfølgelig kun socialdemokratiske kernevælgere!), så de kan betale regninger. Hvad med bare at sænke skatterne i stedet? Men dejligt at varmechecken nu endelig er udbetalt her i årets varmeste måned..."

    Jeg forstår ikke at man ikke fordeler hele puljen til dem som virkelig har brug for hjælpen - For at modtage checken skal husstanden primært være opvarmet af gasfyr, el-radiatorer eller ligge i et fjernvarmeområde med en gasandel på over 65 procent.

    Den bliver altså potentielt også udbetalt til familier med fjernvarme, som ingen stigning har haft. Det er bare ikke ok.

    De 2,4 miliarder burde kunne sendes til dem der har brug for hjælpen. 6.000 er i forvejen slet ikke nok.

    Vi har fjernvarme og ingen andel i den historie - men jeg bliver sgu forarget over den ligegyldighed staten/regeringen fyrer penge i forkerte retninger med.

    Wayne10-08-22 16:04

  • ★★4

    Jeg forstår ikke at man ikke fordeler hele puljen til dem som virkelig har brug for hjælpen - For at modtage checken skal husstanden primært være opvarmet af gasfyr, el-radiatorer eller ligge i et fjernvarmeområde med en gasandel på over 65 procent.

    Den bliver altså potentielt også udbetalt til familier med fjernvarme, som ingen stigning har haft. Det er bare ikke ok.

    De 2,4 miliarder burde kunne sendes til dem der har brug for hjælpen. 6.000 er i forvejen slet ikke nok.

    Vi har fjernvarme og ingen andel i den historie - men jeg bliver sgu forarget over den ligegyldighed staten/regeringen fyrer penge i forkerte retninger med.

    Man får vel kun udbetalt penge, hvis man bor i et område, hvor fjernvarmen er lavet med gas?? Eller 65% gas. Jeg har fået penge, fordi vores fjernvarme stort set kun fyre med gas og er steget meget.

    Weird_J10-08-22 16:20

  • ★★★1

    Jeg forstår ikke at man ikke fordeler hele puljen til dem som virkelig har brug for hjælpen - For at modtage checken skal husstanden primært være opvarmet af gasfyr, el-radiatorer eller ligge i et fjernvarmeområde med en gasandel på over 65 procent.

    Den bliver altså potentielt også udbetalt til familier med fjernvarme, som ingen stigning har haft. Det er bare ikke ok.

    De 2,4 miliarder burde kunne sendes til dem der har brug for hjælpen. 6.000 er i forvejen slet ikke nok.

    Vi har fjernvarme og ingen andel i den historie - men jeg bliver sgu forarget over den ligegyldighed staten/regeringen fyrer penge i forkerte retninger med.

    Jeg forstår heller ikke dit indlæg. Det er jo netop dem der fyrer med gas og ikke har for mange penge, der får varmehjælpen.

    Jeg er selvfølgelig glad på vegne af dem, som det hjælper med en varmecheck på 6000 kr. Men jeg synes grundlæggende, at det er noget underligt noget, at staten udbetaler drypvise pengegaver til bestemte grupper. Ligesom da bestemte grupper under coronaen pludselig skulle have 1000 kr. Som Vanopslagh skriver:

    "Tænk sig engang at vi bor i et land med så høje skatter og afgifter, at staten er nødt til at give checks til borgerne (selvfølgelig kun socialdemokratiske kernevælgere!), så de kan betale regninger. Hvad med bare at sænke skatterne i stedet? Men dejligt at varmechecken nu endelig er udbetalt her i årets varmeste måned..."

    Det er ikke skatter og afgifter der er steget, men selve priserne af forskellige årsager. Det er ikke nogen god ide at sænke skatterne (eller afgifterne for den sags skyld), da det risikere øge inflationen yderligere.

      

    Aranyhajú Nyárszépe10-08-22 18:39

  • ★★★★★★1

    Pant på take away emballage?? Det er det dummeste jeg har hørt, siden de lukkede Preben Møller Hansen ud... Hold nu kæft, noget københavneri.

    davenport10-08-22 18:58

  • ★★2

    Pant på take away emballage?? Det er det dummeste jeg har hørt, siden de lukkede Preben Møller Hansen ud... Hold nu kæft, noget københavneri.

    Findes take-away ikke i Jylland?

    NFT10-08-22 19:07

  • ★★★★★★4

    Sådan, Vanopslagh! Sænk skatterne, så findes der ingen fattige mennesker!

    Guldager10-08-22 19:13

  • ★★★★2

    Sådan, Vanopslagh! Sænk skatterne, så findes der ingen fattige mennesker!

    Spot on!

    Jeg kommer til at tænke på den forskning, der er lavet i USA, der viser, at folk som stemmer konservativt primært er motiveret af angst/ frygt (frygt for at miste (status, penge osv.); frygt for at andre får for meget/ "misbruger systemet" osv.), mens den primære emotionelle motivation for folk, der stemmer demokratisk, er empati (et grundlæggende ønske om at bedre situationen for alle, at tage sig af samfundets svageste osv.). 

    Det ser ud til, at den åbenbart fint kan overføres til Danmark. 

    thomsen11-08-22 10:54

  • ★★1

    Vanopslagh er da ellers kendt for stor empati. /s

    NFT11-08-22 11:36

  • ★★★0

    Vanopslagh er da ellers kendt for stor empati.

    for sig selv og sine nærmeste fæller...

    Gormanden11-08-22 12:01

  • 5

    Pant på take away emballage?? Det er det dummeste jeg har hørt, siden de lukkede Preben Møller Hansen ud... Hold nu kæft, noget københavneri.

    Du må leve et let liv, hvis det vitterligt lyder så dumt i dit hoved. Det kan faktisk godt fungere. Her i Berlin bruges det allerede flere steder, om end jeg kun har oplevet det med ølbægre og kaffekrus. Du betaler en euro i pant, og får en polet, og når du så er færdig, så afleverer du bægeret/kruset tilbage sammen med poletten og får din euro. Jo, det er lidt besværligt, men hellere det end plastik over alt.

    At folk så stadig smider deres skodder  og generelt er lemfældige med affald forstærker kun behovet for sådanne tiltag. 

    Det er måske en til to procent af menneskeheden, som er bevidste om, at vi alle deler den samme planet. De fleste tænker konstant kun på sig selv.

    ZimaBlue11-08-22 12:10

  • ★★★★2

    Sådan, Vanopslagh! Sænk skatterne, så findes der ingen fattige mennesker!

    Så du mener ikke, at det ville give folk flere penge mellem hænderne, hvis man fx sænkede momsen på fødevarer eller fjernede el-afgiften - således at de selv kunne betale deres varmeregning?

    chandler7511-08-22 12:41

  • ★★★★★★3

    Så du mener ikke, at det ville give folk flere penge mellem hænderne, hvis man fx sænkede momsen på fødevarer eller fjernede el-afgiften - således at de selv kunne betale deres varmeregning?

    Selvfølgelig - men der vil stadig være folk, hvor en så stor ekstra regning ikke kan lade sig gøre.

    Og lavere afgifter, moms og skat er lig med lavere ydelser, kunne jeg forestille mig, og så er man lige vidt. Dem med få midler kan købe ca det samme, de med nok penge kan købe mere.

    Det er i og for sig fint, at man vil sænke skat og deslige, men man bliver også nødt til at fortælle, hvor man så skærer henne.

    Guldager11-08-22 14:15

  • ★★★2

    Jeg mener at man bør fjerne moms på sunde og almindelige fødevare - det kunne feks være sukkerindhold, kalorieindhold mm det satte grænsen herfor. Det ville forbedre folkesundheden og det ville samtidig fortrinsvis komme lavindkomsterne til gode. Skulle det finansieres så kunne det være fra reducerede sundhedsudgifter, men helst ved at øge afgiften på usunde fødevarer som tobak, slik og alkohol mm. Nogen siger så at det tiltg også går ud over lavindkomsterne, men der er jeg ligeglad, det er et økonomisk tilvalg den enkelte må træffe og bør med tiden føre til mindre forbrug heraf. 
    Ingen tvivl om at det vil komplicere og fordyre administrationen af moms, men differentieret moms er imo bare et rigtigt godt politisk styringsredskab, som det er en skam vi ikke bruger mere i DK. 

    Gormanden11-08-22 16:24

  • 0

    Vi har valg om en måned, 11/9, men jeg har ikke læst meget om det da jeg allerede ved i hvilken retning jeg vil stemme. Der skal ske ændringer på nogle områder og derfor skal den nuværende regering ud. Det er dog også et noget mere ustabilt politisk landskab i Sverige. Der er store problemer med integrationen og netop det at der er så mange indvandrere gør også at hånden er blevet holdt under regeringen. Jeg har set på nogle prognoser hvor det blandt andet bliver inddelt i lønindkomst og det er bemærkelsesværdigt hvor stor forskel der er på hvad folk stemmer i de forskellige indkomstgrupper. I Sverige er der så også mange indvandrere fra især Mellemøsten og Afrika som er i lavindkomstgrupper og som mestendels stemmer på Vänsterpartiet, ala Enhedslisten, hvilket som sådan ikke er noget nyt, men nu er der blot konmet så mange af dem at hånden bliver holdt under regeringen.

    Vänsterpartiet er dog langt fra det största problem. De står trods alt fast på deres politik. Centerpartiet er for mig det langt værste parti. Det handler for dem mere om hvem der får indflydelse end deres egen politik. Ved forrige valg havde de to krav. De ville under ingen omstændigheder stemme på en socialdemokratisk statsminister og så ville de samtidig holde Sverigedemokraterne udenfor indflydelse. I sidste ende bedrog de deres vælgere og stod bag en socialdemokratisk statsminister. Du kan med andre ord ikke stole på dem. 

    Nå ja og så valgte den daværende leder for liberalerna at give Mein Kampf til lederen af Sverigedemokraterne under en debatudsendelse. Det svarer lidt til hvis Pape eller Vanopslagh giver formanden for Ny Alliance en udgave af bogen. Ganske uhørt. Så det er lidt på det niveau vi er på i øjeblikket. Det er lidt som det politiske landskab i Danmark for 20-25 år siden..

    Og så er der så Kristendemokraterna som har noget mere succes i Sverige da de har formået at omforme sig fra sin gamle politik og nok dem jeg stemmer på 

    Kiyonji11-08-22 18:43

  • ★★★★0

    Nå ja og så valgte den daværende leder for liberalerna at give Mein Kampf til lederen af Sverigedemokraterne under en debatudsendelse. Det svarer lidt til hvis Pape eller Vanopslagh giver formanden for Ny Alliance en udgave af bogen.

    Ny Alliance? Mener du Nye Borgerlige?

    chandler7511-08-22 18:48

  • ★★★★0

    Vi har valg om en måned, 11/9

    Ah, jeg troede, du mente i Danmark... Jeg undrede mig over, at der ikke stod noget om det i medierne

    chandler7511-08-22 18:52

  • ★★★★★0

    Ah, jeg troede, du mente i Danmark... Jeg undrede mig over, at der ikke stod noget om det i medierne

    Det er ellers ikke et helt skidt skud i tågen, hvis det var sådan ment =)

    David Lund11-08-22 20:49

  • 2

    Tror bare snart vi sjal have solgt det københavner ævl til svenskerne, så alle tilfredse. Sjælland er væk og der 50% af alle hjerne lamme ideer og love også.

    Vi efterhånden ved at have et regel Danmark hvor vi alle SKAL være ens, er det virkelig hvad i vil have? For os i Jylland kan jeg med sikkerhed sige vi ikke vil ha.

    Geekalot11-08-22 21:27

  • ★★★3

    Tror bare snart vi sjal have solgt det københavner ævl til svenskerne, så alle tilfredse. Sjælland er væk og der 50% af alle hjerne lamme ideer og love også.

    Vi efterhånden ved at have et regel Danmark hvor vi alle SKAL være ens, er det virkelig hvad i vil have? For os i Jylland kan jeg med sikkerhed sige vi ikke vil ha.

    “Os i Jylland”??

    Vi er nok et par stykker i Jylland der gerne vil have os frabedt det bavl, Geeky

    Gormanden11-08-22 22:09

  • ★★4

    Hvis 50% af de hjernelamme idéer kommer fra København/Sjælland, der tilsyneladende er det samme, betyder det så at de sidste 50% kommer fra Jylland? I så fald, hvorfor sælger vi så ikke Jylland til Sverige også, så er 100% af de hjernelamme idéer væk og så kan resten af de danske øer leve i fred.

    NFT11-08-22 22:14

  • ★★★★★★2

    Tror bare snart vi sjal have solgt det københavner ævl til svenskerne, så alle tilfredse. Sjælland er væk og der 50% af alle hjerne lamme ideer og love også.

    Vi efterhånden ved at have et regel Danmark hvor vi alle SKAL være ens, er det virkelig hvad i vil have? For os i Jylland kan jeg med sikkerhed sige vi ikke vil ha.

    Hvad er du så vred for?

    T. Nielsen11-08-22 22:15

  • ★★★★★★2

    Hvis 50% af de hjernelamme idéer kommer fra København/Sjælland, der tilsyneladende er det samme, betyder det så at de sidste 50% kommer fra Jylland? I så fald, hvorfor sælger vi så ikke Jylland til Sverige også, så er 100% af de hjernelamme idéer væk og så kan resten af de danske øer leve i fred.

    T. Nielsen11-08-22 22:16

  • ★★2

    Hvad er du så vred for?

    At han skal køre over grænsen for at hente pizza, så der ikke er pant på pizzabakken.

    NFT11-08-22 22:20

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen