Jeg samler lige Brygman og "Grease" her. Hvis folk vil snakke videre :) - men først et laaangt indlæg.
Efter jeg er blevet lærer i en lidt sen alder, og har mødt mange forskellige elever med mange forskellige kulturelle baggrunde, forskellige social status og forskellige kønsidentiteter er det gået op for mig, at mennesker nærmest ikke lever i samme verden. Snak med kvinder om hvordan de oplever verden. Snak med en muslim om, hvordan de bliver mødt af verden, snak med en transkønnet om det samme - og så vil man opleve, at der er virkelig mange måder at være i og blive opfattet på af verden. Det vil også gå op for en, at hvis man er mand og hvid (hvert fald i Nordeuropa), så er man faktisk utrolig privilegeret. Der er ingen, der rager på en, der er ingen der ser skævt til en pga. hudfarve, der er ingen, der betvivler din eksistens på baggrund af kønsidentitet. Kort sagt - man er sjældent udsat for hyggeracisme, hverdagssexisme eller mikroaggressioner.
Det er også gået op for mig, hvor vigtigt det er at prøve at forstå andres situation, have nogle reelle samtaler om, hvordan deres hverdag er. Prøv at spørge en gruppe af muslimske drenge hvordan det er at blive bedt om være stille i bussen eller skride, når det er tydeligt, at der er mange, der larmer. De etniske danske bliver ikke bedt om det på samme måde. Prøv at spørge en transkønnet om, hvordan det er konstant at være bange for at blive mødt med mistro og med en holdning om, at man ikke burde eksistere. Spørg en kvinde om, hvordan det er at opleve, at en bil kører langsomt forbi dem for at "scanne" dem eller sammenlign din egen fornemmelse af tryghed med kvinders fornemmelse af tryghed. Jeg vil garantere at den i de fleste tilfælde ikke er den samme.
Så hvorfor bruger jeg så tid på det? Fordi jeg er stærk tilhænger af, at folk skal kunne udfolde sig på deres vilkår. Ingen skal holdes nede pga. køn eller hudfarve, og selvom det måske ikke er en direkte racisme og sexisme man er udsat for (selvom det også alt for ofte forekommer), så er mikroaggressioner med til at holde personer tilbage eller skabe et "os og dem". Jeg har altid følt mig utrolig tryg i det meste af mit liv - men jeg har heller ikke oplevet noget ubehageligt på baggrund køn og kulturel baggrund, og det er vigtigt at være bevidst om. At blive raget på, at blive stirret, at blive betvivlet om man er mand eller kvinde – er ikke bare noget, man kan børste af sig – specielt ikke, hvis det ofte sker.
Det er simpelthen ikke op til andre at definere, hvordan ens oplevelse af at leve skal være. Derfor – lyt, snak, forstå er essentielt for at få en mere fair verden.