Apropos hører jeg altid "Formiddag på 4'eren", mens jeg arbejder, og i dag handlede det om transkønnede børn. Man hørte bl.a. fra forældre med transkønnede børn og deres udfordringer, men også fra en kvinde, der i sin barndom havde identificeret sig som dreng, lige indtil hun som teenager blev forelsket i en fra det modsatte køn og måtte erkende, at hun var - og var glad for at være - pige. Altså en fase - men det er nok undtagelsen.
De snakkede også med forfatteren bag bogen "Noah er en pige & Nora er en dreng", som ud fra beskrivelsen virkede lige nok optimistisk i forhold til omverdens reaktioner på juridisk kønsskifte hos børn, men pointen var vist, at bogen skulle give transkønnede børn en god oplevelse af accept, og det er jo selvfølgelig sympatisk.
En anden vigtig pointe fra en af forældrene var, at det ikke er lovligt at foretage fysisk kønsskifte hos personer under 18 år, men at behandlingen hos børn og unge udelukkende er hormonal - hvilket nok ikke alle er klar over.
Vi havde jo i øvrigt tidligere en aktiv bruger her på Moovy, som - synes jeg - på meget sober og nuanceret vis skrev om at have et barn, der ikke helt identificerede sig som sit biologiske køn.