Jeg er ikke stor fan af borgerløn.
Jeg så hellere, at vi har nogenlunde samme system som nu med dagpenge og kontanthjælp, men uden alt det kontrol, tjek og mistænkeliggørelse, der er.
Borgerløns-forsøg rundt omkring har vist, at den mentale sundhed stiger og at lysten til at arbejde ikke falder - og jeg er sikker på, at vi sagtens kan nå derhen i vores nuværende dagpenge- og kontanthjælpssystem. Anekdotisk har jeg hørt langt flere historier om, hvordan jagten på modtagere af offentlige ydelser er demotiverende fremfor motiverende.
Jeg forestiller mig noget al a det her: Møde 1 gang i kvartalet (eller oftere, det er ikke så vigtigt) hvor man fortæller, hvad man har gjort for at finde et job, og derefter får man gode råd og vejledning til at komme videre. Thats it! Ikke noget med tvang, ikke noget med at skulle i skide løntilskudsjob, som ikke bliver til noget, ikke noget med jobsøgningslog. I stedet stoler man på, at folk prøver. Og hvis konsulenten har en mistanke om, at det faktisk er for svært - jamen, så kan man få et uforpligtende tilbud om at komme på kursus. Dog ville det ikke være urimeligt med et enkelt obligatorisk jobsøgningskursus eller noget i den stil.
Langt de fleste vil gerne arbejde, og jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at vores kontrolsystem er billigere end at lade de relativt få personer, der er tilfredse med kontanthjælp være i fred. Og af dem, der ikke vil arbejde eller ikke kan søge jobs - der er der sgu nok nogle gode grunde til, hvor en hetz ikke gør situationen bedre.