Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★0

Til gengæld er der vist OK muligheder for at efteruddanne sig osv. Min søster er uddannet sosu, men har både været forbi en medicinsk afdeling som assistent og arbejder nu med psykisk sårbare borgere, som hun hjælper med at tage med på indkøb osv.

Tricket er vist at få tiltusket sig (blive godkendt til) en pædagogisk kvalifikation, som giver noget mere end en sosu-løn.

chandler7516-09-24 18:41

• ★★0

Jeg satser på, at komme ind på livet af nogle gamle mennesker, frarøve deres platter og Björn Viinblad askebægre. Og så gå gennem deres gemmer, mens de sover til middag. Og så overtage magten i det lokale team.. 

Så skal du bare i lære omme ved Aase Tyv vedsiden af Dorthe, hun huggede fra de gamle med arme og ben

HelmerJ17-09-24 07:42

• ★★★★★★0

Ha ha Aase Tyv :D Lige så godt som Stikker-Mie :D 

davenport17-09-24 08:48

• ★★0

ja eller Fælles-Bettina

HelmerJ17-09-24 10:14

• ★★★0

Man kan vel altid tilsnuske sig noget af deres lakridskonfekt.

Aranyhajú Nyárszépe17-09-24 10:26

• ★★★★★0

I vores opgang havde vi på et tidspunkt en Lasse Langfinger.

chandler7517-09-24 10:29

• ★★★★★★0

Kan huske hende sperm-containeren ude i Stenderup...

davenport17-09-24 10:46

• ★★★★★★0

Nu stiger folkepensionen med 7000,- Det var da på tide. Men det er sgu nok om året...

davenport17-09-24 10:51

• ★★★★★★0

Nu stiger folkepensionen med 7000,- Det var da på tide. Men det er sgu nok om året...

Ja, det ville da også være vanvittigt, hvis det var 7000 kr. om måneden :)

Guldager17-09-24 19:51

• ★★★★★★0

Næ, det havde bare været klædeligt for dem der har slidt og slæbt hele livet! 

davenport17-09-24 20:20

• ★★★★★★1

Nej, det er et vanvittigt beløb. 7000 kr om måneden til en million pensionister er 84 milliarder kroner mere om året...

Det er dobbelt så meget som hele folkeskolerådet for om året.

Eller en fjerdedel af Danmarks samlede budget.

Guldager17-09-24 20:42

• ★★★★★0

Det er godt nok vildt med de der 3000 eksploderede personsøgere. Det bliver en spændende film om et par år...

chandler7518-09-24 16:19

• ★★★1

Det er godt nok vildt med de der 3000 eksploderede personsøgere. Det bliver en spændende film om et par år...

Den er lavet. Nogen er vist blevet lidt inspireret af “Kingsman”. :)

Dolphinfriendly18-09-24 16:25

• ★★0

Ja det er sådan noget jeg kun troede, skete på film.

vildt det kan lade sig gøre, at opsnappe en så stor forsendelse og putte sprængstof i dem og så sende dem videre uden det bliver opdaget.

Weird_J18-09-24 18:08

• ★★★★0

Og vist har gjort det igen i følge de aktuelle nyheder.

NSF18-09-24 18:20

• ★★★★★★1

Jeg fatter sgu ikke rigtigt det der sker i mellemøsten. Det er lidt tvetydigt hvem man skal holde med. Er det ikke bare israel, der bomber løs? Og er det i orden, bare fordi de er jøderne, der led så meget under WW2? (Det kan jo ikke blive ved med at være synd) Men jeg forstår det ikke. Er det fordi Israel er sådan lidt amerikansk eller hva? Skal de bare ha lov til at gå amok på alle de andre? 

davenport24-09-24 18:37

• ★★★★★1

Jeg fatter sgu ikke rigtigt det der sker i mellemøsten. Det er lidt tvetydigt hvem man skal holde med. Er det ikke bare israel, der bomber løs? Og er det i orden, bare fordi de er jøderne, der led så meget under WW2? (Det kan jo ikke blive ved med at være synd) Men jeg forstår det ikke. Er det fordi Israel er sådan lidt amerikansk eller hva? Skal de bare ha lov til at gå amok på alle de andre? 

Jeg tænker på, om FN mon var klar over det palaver, det ville give i de næste sandsynligvis århundreder, når de gav Israel et land i Mellemøsten efter 2. Verdenskrig...

Man skulle nok bare have fundet en lille enklave et sted i Europa, hvor de kunne leve i frem og fordragelighed... Nu de alligevel er med I Eurovision...

chandler7524-09-24 18:53

• ★★★★★★2

Nej, det er ikke bare Israel, der bomber løs...

Den 7. oktober sidste år tog Hamas en masse gidsler. Det er dog en del af hele den utroligt komplekse Israel-Palæstina-konflikt.

I forhold til Libanon, så har Hezbollah også lavet terrorist-angreb i Israel før, og de har også et langt og kompliceret forhold til hinanden.

Der er heller ikke så mange, der er uenig i, at Israel har lov til at forsvare sig selv. Lige nu er problemet dog bare, at den måde, de gør det på, er ekstremt voldsomt og minder mere om en decideret udrydning af Hamas - med store civile tab til følger.

Israel er allieret med EU og USA, og især USA er meget tætte allierede. Desuden er Netanyahu generelt rimelig tosset.

Men at Israel er Israel startede flere årtier før WW2, hvor de med britisk mandat fik lovet deres eget land - og det var bl.a. zionismens fader, Theodor Herzl, der kæmpede for det. 

Så er der det helt andet spørgsmål - hvor meget er Libanon og Palæstina, og hvor meget er hhv. Hezbollah og Hamas? For der er ingen tvivl om, at de to organisationer bruger civile områder som skjold, men på den anden side, så fik Hamas næsten 50% af alle stemmerne ved et valg i 2006, mens Hezbollah har 15 ud af 128 sæder i Libanon.

Men - for at gøre et endnu mere kompliceret, så har Iran også en stor rolle, fordi de åbent støtter Hezbollah (både Iran og Hezbollah er shia-muslimske og imod USA's indblanding i Mellemøsten).

Så der er intet af det, der sker i Mellemøsten, der kan omtales som "bare". Det er en del af en århundrede lang konflikt, der involverer UK, USA, Iran, Saudi-Arabien (fordi Saudi-Arabien er sunni) og masser af andre lande.

Og - man behøver ikke holde med nogen. 

Guldager24-09-24 18:57

• ★★★★★★0

Meen.. Ville det ikke bare være nemmere, hvis de nu var venner? Hvis alle bare lige sagde "lad os da stoppe og bare leve i fred?" Jeg synes altid de skal slåsse i Mellemøsten? Og der er tydeligvis ingen der får en skid ud af det. De har jo gjort det i århundrede, og ingen har endnu vundet så meget som en 3. plads. Hvorfor bliver de ved?? Kan de ikke se det? Eller elsker de det bare? Fatter det stadig ikke! 

davenport24-09-24 19:03

• ★★★★★★0

Jeg tænker på, om FN mon var klar over det palaver, det ville give i de næste sandsynligvis århundreder, når de gav Israel et land i Mellemøsten efter 2. Verdenskrig...

Man skulle nok bare have fundet en lille enklave et sted i Europa, hvor de kunne leve i frem og fordragelighed... Nu de alligevel er med I Eurovision...

Det startede før WW2.

I 1917 gav briterne mandat til en israelsk stat på palæstinensisk område. Det skete på baggrund af en nationalistisk bevægelse, zionismen, som gik ud på at israelerne skulle tilbage til Guds land. Det er også samme tid, som en arabisk nationalistiske bevægelse opstod, som ville forene den muslimske verden i Mellemøsten, Nordafrika og andre steder. 

Det britiske mandat kunne lade sig gøre, fordi UK også styrede mange områder fra det gamle ottomanske rige. Og da de så gav mandatet, flyttede mange jøder tilbage til området, som overtog området uden nogen form for samarbejde med dem, der boede der i forvejen. Før alt dette, var der ikke fred - der var masser af intern kamp mellem forskellige arabiske interesser - men fra korstogene sluttede og indtil et britiske mandat, var der ikke konflikt mellem jøder og muslimer.

Guldager24-09-24 19:07

• ★★★★★★1

Meen.. Ville det ikke bare være nemmere, hvis de nu var venner? Hvis alle bare lige sagde "lad os da stoppe og bare leve i fred?" Jeg synes altid de skal slåsse i Mellemøsten? Og der er tydeligvis ingen der får en skid ud af det. De har jo gjort det i århundrede, og ingen har endnu vundet så meget som en 3. plads. Hvorfor bliver de ved?? Kan de ikke se det? Eller elsker de det bare? Fatter det stadig ikke! 

Men det kan man jo sige om alt? Sådan virker mennesker og politik desværre ikke...

Guldager24-09-24 19:08

• ★★★★★★0

Ja, det ved jeg da godt. Men hvad er det de skal slåsse om hele tiden? (Hele Mellemøsten) Det er vel om hvem der tror mest på Gud (de der to islamistiske retninger) eller ham den gamle, fra det gamle testamente. Det virker bare så åndsvagt ligegyldigt. Også hvis man tænker på, hvis de skal slåsse om land.. Det er en fucking ørken. "Giv mg mere sand!" Der dør bare så meningsløst mange mennesker hver dag uden nogen rationel grund. Jeg fatter det stadig ikke! 

davenport24-09-24 19:17

• ★★★★★★1

Nej, det er ikke bare om Gud, sand eller noget simpelt. Hvis det var så simpelt, så havde man jo nok fundet en løsning.

Det er en storpolitisk konflikt med enormt mange følelser, fordi rigtigt mange kun er vokset op med konflikten og et had til den anden part. Derudover er der også internationale interesser fedtet ind i det hele.

Guldager24-09-24 19:30

• ★★★★★★0

Det gør det vel ikke mere legitimt, at man bare slåsser fordi det er noget man er opvokset med? Så er der sgu da én, der burde sige "HEY, prøliathør: Skal vi ikke lige klappe kamelen?" Det gjorde ham Jesus måske også, men det hjalp sgu da lige fedt. 

Jeg tror godt de kan lide det, og ønsker det liv. Og at det er os i vesten, der gerne vil tvinge vores livsstil ned over dem. De ønsker det tydeligvis ikke, så i min optik, er det udelukkende et økonomisk perspektiv, at vi bliver ved med at blande os i Mellemøstlige anliggender. Hvis det ikke drejede sig om penge, kunne vi jo bare lade dem slåsse den ud, indtil der ikke var flere tilbage. 

Det handler bare om olie... 

davenport24-09-24 19:39

• ★★★★★★0

Og $

davenport24-09-24 19:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen