Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★0

Der er folk med adgang til samme uddannelsessystem som alle herinde, der rask væk går på gaden med jævne mellemrum for at smadre andre mennesker og deres omgivelser pga. fodbold.

Så selvfølgelig er mennesker der lever klods op ad andre der vil dem ondt, som har lært hele deres liv at deres naboer er djævlen selv og som ikke nødvendigvis har de samme muligheder for uddannelse og information, der lige siger "hov, lad os lige stoppe med at slås, det er ikke rationelt".

NSF24-09-24 20:18

• ★★★★★★0

Altså, du er jo helt væk, davenport...

Hvis nogen bare kunne sige "så stopper I!" - så var det nok sket.

Selvfølgelig kan ingen lide det - men de kender ikke andet. Det er præcis på samme måde, som en person fra et voldeligt hjem bliver mere voldeligt - det er den verden, man kender. Det er sgu helt almindelig psykologi.

Det handler ikke om olie - der er ikke noget olie Palæstina - det er et land, der kun er dobbelt så stort som Fyn. Der er heller ikke nævneværdig olie i Israel. Det handler om at retten til land...

Og nej, vi kan ikke bare lade dem slåsse den ud, fordi det vil betyde, at Israel vil udradere Palæstina.

Jeg kan anbefale bogen, Israel and Palestine, 2019 Edition af Ian Carroll - det er en forholdsvis hurtig oversigt på 230 sider

Guldager24-09-24 20:15

• ★★★★★0

Og Spielbergs Munich er overraskende god på det punkt også da den er nuanceret og viser begge sider, Spielberg blev ligefrem kritiseret af den grund.

Elwood24-09-24 20:50

• ★★★★★★1

Jeg synes måske ikke det er helt fair at kalde mig helt "væk". Hvis folk nu lige tog nogle andre briller på, og så sådan lidt top down på det hele, så giver det sgu nok mere mening, at man lige holder op med at slås over ingenting. Men det kan de ikke, fordi det er det eneste de kan. Eller vil. Altså, Mellemøsten er der vi har det meste af vores viden fra når det kommer til områder som lægevidenskab, astronomi og den slags. Hvornår stoppede de med at være de lærde, og begyndte på at bekæmpe alle på alle fronter?

Jeg forstår godt palæstinenserne, der bare blev tørret med en røvklud efter som jøderne skulle have et land. Det var satme uretfærdigt. Enig med Chandler i, at de skulle have haft en stat i Europa. (Det er så ikke sikkert at Jesus ville møde op, da han ville kende en anden adresse...) Ellers kunne de jo give en stat væk i USA, hvor det faktisk ville give mening?

Bottom line er: Jeg er bare så træt af at høre om alt det meningsløse krig. Og det handler ikke om noget håndgribeligt. Det kan godt være i ikke er enige, men det er altså stadig ham Gud, der sætter dagsordnen i Mellemøsten, og det er og bliver dén pibe der bliver danset efter! 

davenport24-09-24 21:14

• ★★★★★★1

Og det handler ikke om noget håndgribeligt

Nej, det var ikke helt fair sagt - men du skyder altså med spredehagl. Du har før nævnt land, olie og $ - men nu handler det om ingenting?

Grunden til det var i Israel er præcis det, som jeg har skrevet om før - zionismen. Og fordi det er det historiske israelske land. Det handlede jo ikke om, at de skulle have et land pga. WW2 - det startede før det.

Jeg er bare så træt af at høre om alt det meningsløse krig.

Alle er træt af at høre om krig...

men det er altså stadig ham Gud, der sætter dagsordnen i Mellemøsten, og det er og bliver dén pibe der bliver danset efter! 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig - men det er kun en lille del af det - det er mere end noget andet en krig om territorie, historiske stridigheder og nationalisme.

Guldager24-09-24 21:25

• ★★★2

Mette Frederiksen har ret - FN skal tvinge en to stats løsning ned over hovederne på parterne - og oprette en FN bevogtet zone mellem dem. De bliver aldrig enige selv - eller med forhandlere.

Og selvfølgelig skal palæstinenserne havde deres egen stat - ligesom Israel har. 

Gorman24-09-24 22:00

• ★★0

Det er vigtigt at pointere, hvilket det indirekte er blevet, at Israel på de fleste områder er et vestligt land med vestlige værdier som lever i en verdensdel som ikke deler mange af disse.

Foruden krigen er Israel som at gå rundt i mange andre vestlige lande.

Ideen om et selvstændigt Palæstina er sympatisk men er i øjeblikket ikke realistisk da de ingen regering har og det tætteste der har været på det har undertrykt befolkningen. Hamas vil i hvert fald ikke palæstinenserne det bedste. Får Palæstina sit eget land vil det, i følge mig og en del eksperter på området blive totalt kaos ala Afghanistan.

Det er bare at se på Lebanon og hvordan Hezbollah fuldstændig har ødelagt det land med hjælp fra det iranske. Sidstnævnte er i øvrigt ikke Guds bedste børn.

Kiyonji25-09-24 07:38

• ★★★★★★2

Så har Matthais Tesfaye endnu en god ide - flere sanktioner i skolen!

Men som enhver med en smule pædagogisk sans ved, så hjælper sanktioner ikke på lang sigt.

Man kan ikke fikse folkeskolen med alt det er symbolske pis. Det kræver helt præcis to ting: flere lærere og/eller pædagoger og færre undervisningstimer til den enkelte lærer.

Guldager30-09-24 16:57

• ★★★★★1

Man kan ikke fikse folkeskolen med alt det er symbolske pis. Det kræver helt præcis to ting: flere lærere og/eller pædagoger og færre undervisningstimer til den enkelte lærer.

Flere lærere ændrer vel ikke ved, at mange elever er elendigt opdraget af forældrene?

Tilsyneladende gør det i øvrigt ikke den store forskel, om det er uddannede lærere...

"Læreruddannet eller ej: Eleverne lærer omtrent det samme, og det er positivt

Der er kun en lille negativ effekt ved at blive undervist af en ikke-læreruddannet, konkluderer en ny rapport. Det kan være med til at fortælle noget om skoleledernes ansættelsesevner."

politiken.dk/del/0-CCf1AEvZrg

chandler7530-09-24 17:28

• ★★★★★★1

Flere lærere ændrer vel ikke ved, at mange elever er elendigt opdraget af forældrene?

Tilsyneladende gør det i øvrigt ikke den store forskel, om det er uddannede lærere...

"Læreruddannet eller ej: Eleverne lærer omtrent det samme, og det er positivt

Der er kun en lille negativ effekt ved at blive undervist af en ikke-læreruddannet, konkluderer en ny rapport. Det kan være med til at fortælle noget om skoleledernes ansættelsesevner."

politiken.dk/del/0-CCf1AEvZrg

Jo, det ændrer på en hel del. For folkeskolen skal rumme 95-98% af alle elever, og det er uanset, om de er dårlig opdraget eller ej, ADHD, autisme, angst og whatever ellers.

Mere personale kan så bruge mere tid på de elever, som kræver lidt mere. Problemet er, at der er en stor gruppe af elever, som bliver efterladt, fordi man som skal lærer skal bruge meget tid på en mindre gruppe af elever, som har en meget forstyrrende adfærd. Som udgangspunkt er jeg faktisk enig i, at så mange som muligt skal inkluderes i folkeskolen, men der er ikke rigtig fulgt flere penge med - det er bare forventet, at lærerne har kompetencer til at rumme dem. Og specialpædagogik fylder meget lidt på læreruddannelsen.

Jeg har ikke abonnement på Politiken, men jeg kan sagtens se hvorfor, det gør sig gældende. Der er også uddannede lærere, som virkeligt ikke er specielt gode. Min holdning er, at en god lærer handler mere om personlighed, vilje og børnesyn end en egentlig læreruddannelse. Nu er jeg også farvet af, at UCL er en fucking lorteuddannelse...

Så jeg er helt med på meritlærer-uddannelsen, altså den hvor man med en f.eks. uni-uddannelse kan blive lærer meget hurtigere.

Guldager30-09-24 19:38

• ★★★★★0

Hvis du logger ind på Politiken, burde du kunne læse artiklen, hvis du er interesseret.

chandler75 1-10-24 09:52

• 0

Så har Matthais Tesfaye endnu en god ide - flere sanktioner i skolen!

Men som enhver med en smule pædagogisk sans ved, så hjælper sanktioner ikke på lang sigt.

Der er desværre mange der tror at konsekvenspædagogik er det der skal til. Jeg tror gerne der kan være sket et skred i elevers opførsel. Men det klares ikke på sigt ved konsekvens uden større inklusion og efterværn (eller hvad jeg må kalde det). 

Mickey fra Øen 1-10-24 11:49

• ★★★★★★3

Men nu snakker han også om eftersidning...det er sgu fint nok, men hvem skal sidde sammen med dem? Hvis man alligevel skal bruge en lærer på eftersidning, kan man ligeså godt bruge den lærer til ekstra hjælp i dansk eller matematik...

Guldager 1-10-24 14:22

• ★★★★★0

Men nu snakker han også om eftersidning...det er sgu fint nok, men hvem skal sidde sammen med dem? Hvis man alligevel skal bruge en lærer på eftersidning, kan man ligeså godt bruge den lærer til ekstra hjælp i dansk eller matematik...

Hvorfor skal der sidde en lærer sammen med dem? Har du ikke set “Breakfast Club”? (Ok, dårligt eksempel…) 

chandler75 1-10-24 14:58

• ★★1

GPS fodlænke og om de forlader området er det ingen frokost næste dag.

Kiyonji 1-10-24 17:38

• ★★★★★★1

Jeg tror de får svært ved at gennemføre den nye jagt på kontanthjælpsmodtagere. Hvad er lige de nyttejobs, der skal oprettes? Alt vil jo konkurrere med arbejdsmarkedet på en eller anden måde. 

I Kolding Kommune har vi ca. 40, der er relevante for den nye ordning. Det bedste de kan komme op med, er at en kontanthjælpsmodtager, kan være en i en børnehave, der skal vaske madkasser op... Jesus Kristus, man famler efter halmstrå. Lad dog de få folk være, og så koncentrer politik, hvor det er nødvendigt.

davenport 2-10-24 15:45

• ★★★0

Det ender ofte ud i løndumping. Har engang prøvet at være sendt ud i en børnehave for at lave pedelopgaver. Det viste sig at de lige havde fyret en pedel.

Nogle skal jo også være arbejdsløse. Var der 0% arbejdsløshed, ville presset på lønningerne stige og derved inflation.

Aranyhajú Nyárszépe 2-10-24 16:32

• ★★★★★★1

Undskyld, hvis jeg træder nogen over tæerne her - men det er altså min uforbeholdne mening:

Det er så vigtigt, at Jehovas Vidners metoder bliver afdækket nu. Jeg synes 100% det er en kult, hvor gamle mænd skal bestemme over unge mennesker og især piger. Udover det er det så selvfølgelig også super-indoktrinerende og skadeligt for alle dem, der bliver udelukket og ikke kan se deres familier mere.

Så har jeg slet ikke nævnt deres utroligt håbløse forhold til den videnskabelige virkelighed. 

Når folk snakker om social kontrol, tænker man mest på islam, men der er ingen tvivl om, at det også findes i især Jehovas Vidner (og Indre Mission, Mormon-kirken osv.).

Guldager14-10-24 10:07

• ★★★★0

Jeg har altid set Jehovas Vidner som en slags kult, men mest i den skøre og lidt uskadelige del af skalaen.

Efter min mor gik bort skiftede det til et dybt had. Kort tid efter det var sket og jeg tror endda før at hun var blevet bisat, fik jeg besøg af to grupper fra JV med 15-20 min. mellemrum, der var meget interesseret i at tale om døden.

Jeg kan kun tolke det som om, at de aktivt følger med i hvem der er gået bort og opsøger efterladte, hvilket er komplet fucked.

NSF14-10-24 10:13

• ★★★★★★0

Tro er i det store og hele noget bras.

Biblen er i bedste fald et eventyr, hvor der findes et sæt spilleregler og bud som har været fornuftige i forhold til opbygningen af et rimeligt samfund - det samme kan man sikkert sige om skrifter fra andre trossamfund.

Desværre har der gennem tiden været forskellige præster som har fortolket skrifterne - i forhold til deres egne ønsker og tanker, og der bliver religion farlig.

Der er vel ingen fornuftige mennesker som reelt tror på andet end evolutionen - når beviserne er så stærke som de er. Så kan det godt være at de lader som om - fordi det er det nemmeste i forhold til familie og venner.

Personligt holder jeg meget af ritualer, som dåb, konfirmationer, bryllupper og begravelser - fordi det er vigtigt at markere begivenheder og tage dem alvorligt - og der har kirken en vigtig funktion, for den tilbyder de rammer.

Gammeldags eller ej, så samler det generationer om noget som giver en fælles referenceramme, over generationer - og det er der efterhånden ikke meget andet der gør.

Men alle former for extremisme, hvor folk lukker sig om sig selv og holder almindelig sund fornuft på afstand burde påvirkes - og måske fritages for tildeling af midlerne fra kirkeskat.

Jeg har også oplevet JV dukke op, da min far døde - det er en meget ubehagelig og kalkuleret adfærd at gå efter dem der er i sorg.

Wayne14-10-24 10:26

• ★★★★0

Der er rigtigt dygtige og kloge mennesker, der af en eller anden grund bare ikke kan se det tåbelige i intelligent design. Jeg følger en gut på youtube, smartereveryday, der er hamrende kløgtig og griber det meste an videnskabeligt, men det skinner af og til tydeligt igennem, at han tror på at der er en skaber bag alt.

dyg14-10-24 11:25

• ★★★★★0

Der er rigtigt dygtige og kloge mennesker, der af en eller anden grund bare ikke kan se det tåbelige i intelligent design. Jeg følger en gut på youtube, smartereveryday, der er hamrende kløgtig og griber det meste an videnskabeligt, men det skinner af og til tydeligt igennem, at han tror på at der er en skaber bag alt.

En af mine gode gamle venner, der også er en af de mest velformulerende og intelligente mennesker, jeg kender, valgte at uddanne sig til præst i en sen alder. Og jeg går da ud fra, at han tror på en Gud.

Det gør jeg ikke selv, men jeg synes, det er fuldstændig fjollet, at man føler sig så overbevist og oplyst, at man helt kan affeje idéen om en form for skaber - om det så er en gammel hvid mand med langt skæg eller en form for alien-race, som har skabt menneskeheden i et reagensglas.

På mange måder befinder vi mennesker os stadig på stenalderstadiet, så at kunne udelukke noget som helst, finder jeg med al respekt naivt.

Anyway, vi har jo også en religionstråd... :)

chandler7514-10-24 11:57

• ★★★★★★1

Nå ja, den havde jeg glemt :)

Men det er faktisk en politisk ting - det her med Jehovas Vidner, fordi staten vil føre tilsyn med dem. 

Guldager14-10-24 12:02

• ★★★★★0

Men det er faktisk en politisk ting - det her med Jehovas Vidner, fordi staten vil føre tilsyn med dem. 

Ja det ved jeg. Men nu tog det (inkl. mig) lige en afstikker :)

chandler7514-10-24 12:10

• ★★★★★0

Jeg bettede jo på, at Kamala Harris ville vinde (endte dog med "kun" at bette de 1700 kr., jeg havde stående på min bettingkonto). Jeg overvejer nu kraftigt at lukke bettet før tid og tage et tab på 400 kr.

Jeg synes, at hun er kommet for sent ud af starthullerne, og at hun ikke for alvor har formået at overbevise især vælgerne i swing-staterne.

Det er da også meget sigende, at Trump for første gang i lang tid nu er favoritten hos bettingfirmaerne (med 1.72 vs. 2.10).

På trods af alt det, han har gjort, gør og siger, kunne jeg godt have på fornemmelsen, at der er mange tvivlere, der på valgdagen står i stemmeboksen og tænker "better the devil you know..."

Med andre ord: Jeg tror, at vi skal begynde at vænne os til fire år mere med Trump som præsident.

chandler7514-10-24 12:23

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen