Flere lærere ændrer vel ikke ved, at mange elever er elendigt opdraget af forældrene?
Tilsyneladende gør det i øvrigt ikke den store forskel, om det er uddannede lærere...
"Læreruddannet eller ej: Eleverne lærer omtrent det samme, og det er positivt
Der er kun en lille negativ effekt ved at blive undervist af en ikke-læreruddannet, konkluderer en ny rapport. Det kan være med til at fortælle noget om skoleledernes ansættelsesevner."
politiken.dk/del/0-CCf1AEvZrg
Jo, det ændrer på en hel del. For folkeskolen skal rumme 95-98% af alle elever, og det er uanset, om de er dårlig opdraget eller ej, ADHD, autisme, angst og whatever ellers.
Mere personale kan så bruge mere tid på de elever, som kræver lidt mere. Problemet er, at der er en stor gruppe af elever, som bliver efterladt, fordi man som skal lærer skal bruge meget tid på en mindre gruppe af elever, som har en meget forstyrrende adfærd. Som udgangspunkt er jeg faktisk enig i, at så mange som muligt skal inkluderes i folkeskolen, men der er ikke rigtig fulgt flere penge med - det er bare forventet, at lærerne har kompetencer til at rumme dem. Og specialpædagogik fylder meget lidt på læreruddannelsen.
Jeg har ikke abonnement på Politiken, men jeg kan sagtens se hvorfor, det gør sig gældende. Der er også uddannede lærere, som virkeligt ikke er specielt gode. Min holdning er, at en god lærer handler mere om personlighed, vilje og børnesyn end en egentlig læreruddannelse. Nu er jeg også farvet af, at UCL er en fucking lorteuddannelse...
Så jeg er helt med på meritlærer-uddannelsen, altså den hvor man med en f.eks. uni-uddannelse kan blive lærer meget hurtigere.