Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★0

Jeg synes, at noget af det mere interessante er, hvad JD Vance' rolle bliver. Han virker tilsyneladende mere stabil end Trump, men har på nogen områder også mere rabiate holdninger.

Trump er 78 år. Hvis han skulle dratte om, bliver Vance ny præsident. Og selv hvis det ikke sker, at der stor sandsynlighed for, at han vil blive kørt i stilling som næste præsidentkandidat.

chandler75 6-11-24 10:55

• ★★★★1

Men han har også udtalt, at han vil få den afsluttet, før han bliver indsat.

Trump siger jo hvad som helst for at få opmærksomhed og håber på at få klapper af ham og roser ham bagefter, uanset hvordan det går.

NSF 6-11-24 11:00

• ★★1

Er det så faktisk noget du har oplevet? Eller er det bare rage bait fra medierne der er tale om?

Overstående er begge tænkte eksempler, og ja medierne holder mig også lidt på simreblus.

Men et faktuelt eksempel, jeg har en kammerat hvis bonusdatter på 9år nogen gange hedder Max og er pansexuel, der siger min hjerne at woke er et problem der fylder for meget i medierne, når børn i den alder er så eksponerede at de kan definere sig selv så præcist. 

Et andet eksempel fra mit liv, en nabo dreng på 14 som har været kaldt til samtale på rektors kontor med forældre, fordi han SKAL FORSTÅ OG EFTERLEVE at han går i klasse med 2 katte. Her er det for woke at drengen skal tvinges til at acceptere der noget galt med ham fordi han ikke kan forstå 2 menneskebørn er katte

HelmerJ 6-11-24 11:02

• ★★★★★0

Et andet eksempel fra mit liv, en nabo dreng på 14 som har været kaldt til samtale på rektors kontor med forældre, fordi han SKAL FORSTÅ OG EFTERLEVE at han går i klasse med 2 katte. Her er det for woke at drengen skal tvinges til at acceptere der noget galt med ham fordi han ikke kan forstå 2 menneskebørn er katte

Det er en joke ikke?

chandler75 6-11-24 11:03

• ★★0

Det er en joke ikke?

Desværre ikke

HelmerJ 6-11-24 11:05

• ★★★★★0

Jeg kan ikke være optimistisk omkring det her. På nogen måde.
    Der er alt for meget der kan gå galt på 4 år, også selv hvis Trump ikke aktivt prøver at fucke det hele op. Verden er langt mere ustabil nu end 2016 (i høj grad på grund af Trumps første 4 år), og ustabile tider kræver en amerikansk præsident der reagerer fornuftigt og hurtigt på internationale udviklinger. Det er der cirka 0 procents chance for at Trump kommer til at gøre.

Han kunne nå at kradse af inden da.

Vance er ikke meget bedre, men han er lidt mere sammenhængen.

Som Tim Walz sagde han gruer for den da den orange skabning sidder i the situation room og skal fortage beslutning.

Elwood 6-11-24 11:17

• ★★★★3

Overstående er begge tænkte eksempler, og ja medierne holder mig også lidt på simreblus.

Men et faktuelt eksempel, jeg har en kammerat hvis bonusdatter på 9år nogen gange hedder Max og er pansexuel, der siger min hjerne at woke er et problem der fylder for meget i medierne, når børn i den alder er så eksponerede at de kan definere sig selv så præcist. 

Ingen af del to eksempler har noget med "wokeness" at gøre. Hvad det faktisk betyder er, at man anerkender at der findes uligheder i samfundet, som eksempelvis kan være racisme.

Højrefløjen har så forsøgt at kapre ordet og omdanne det til et paraplybegreb der involverer alt som falder udenfor "normalen" og som generer dem.

Vi kan dog sagtens blive enige om at det fylder en del i medierne, hvilket er en vis procentdel oplysning og en vis procentdel rage bait. Jeg ved dog ikke om det er så stort et samfundsmæssigt problem i forhold til alt andet som børn kan se i medierne. At finde sin identitet og faktisk have ord til at sætte på den identitet, virker umiddelbart mere produktivt end at ikke vide det og ikke have en måde at tale om det på.

Lidt i samme boldgade som misbrug af børn, fysisk og psykisk. Kan man ikke beskrive hvad der sker, kan der være en tendens til at tro at det er normen og det måske aldrig opdages, eller opdages meget sent.

Eksemplet med katte er måske lidt ekstremt og jeg kender selvsagt kun din udgave af historien, så det er svært at vide om det faktisk er rektoren der er fjollet, eller om der er mere til historien, eksempelvis massiv mobberi af de to.

NSF 6-11-24 11:19

• ★★★★★0

Det mest overraskende er, hvor stor Trumps sejr er, da prognoserne jo var neck-to-neck. Harris var jo også klar favorit til at vinde den såkaldte "popular vote" - altså antal stemmer - men indtil videre har Trump fået 5 mio. flere stemmer end Harris.

chandler75 6-11-24 11:54

• ★★★★★★3

Tak for din definition af woke. Det er på ingen måde sådan, jeg betegner det at være woke.

For mig er woke netop som NSF siger, at man anerkender strukturel racisme, man anerkender transpersoners oplevelse, man anerkender generelt ulighed baseret på hudfarve, køn og præferencer.

Wokeisme er et 100% opfundet begreb af især konservative, der især er anti-trans.

---

I forhold til dit eksempel med en 9-årig: jeg kan faktisk ikke se noget problem med det. For det første, så er det jo ikke sikkert, at hun helt forstår, hvad panseksuel betyder, så bare fordi hun bruger disse ord, er det ikke sikkert, det er specielt præcist defineret for hende.

For det andet, så er ens seksualitet og køn i langt overvejende grad noget, man er født med. Så - man kan ikke bare blive trans eller homo, hvis man ikke i forvejen er genetisk disponeret for det. Det er ikke sikkert, man bliver trans eller homo, hvis ens miljø ikke tillader det - eller man aldrig bliver disponeret for begreberne - men det vil så også være de personer, der ofte har det dårligt med sig selv. Derfor er tidlig opbakning essentielt for et godt liv.

De fleste LGBTQ+-personer har en oplevelse fra de er meget unge af, at de ikke helt er som de andre. For de fleste børn betyder det ikke så meget - det kan være en pige, der heller vil gå i drengetøj - men når man bliver ældre, og det så bliver kædet sammen med ens seksuelle præferencer, så giver det ofte meget mere mening for forældrene og en selv, hvorfor ens barndom var, som den var. 

---

Det med kattene føles som en utrolig halv historie, må jeg nok indrømme. Hvis nu de to børn, der er katte, føler sig mobbet (eller de blot furries?) af ham, så skal han da til samtale? Og selvfølgelig skal man acceptere det og tolerere det. Man må gerne synes, det er fjollet, dumt og latterligt og for woke, men derfor skal man da uanset hvad tolerere, at ens medmennesker vælger at leve deres liv på en måde?

Guldager 6-11-24 12:22

• ★★★★★★0

Det mest overraskende er, hvor stor Trumps sejr er, da prognoserne jo var neck-to-neck. Harris var jo også klar favorit til at vinde den såkaldte "popular vote" - altså antal stemmer - men indtil videre har Trump fået 5 mio. flere stemmer end Harris.

Nu er det bare supervigtigt, at demokraterne ikke er i undertal i Repræsentaternes Hus. Trump som præsident med kontrol over senat og huset vil være absolut horribelt. Selvom de kun har 2 år til at ødelægge det hele, så er det rigelig med tid til at gøre stor skade.

Guldager 6-11-24 12:24

• ★★★★★0

Repræsentanter Hus bliver demokratisk, så lovgivning bliver svært for Trump.

Det ser ud til, at det også bliver republikansk flertal...

chandler75 6-11-24 13:29

• ★★★★★★2

Det ser ud til, at det også bliver republikansk flertal...

Det ser ikke for godt ud.

Så må Europa, kvinder, transkønnede, immigranter og miljøet sætte sin lid til moderate republikanere...

Guldager 6-11-24 13:35

• ★★★★★0

Apropos det med woke skriver Mads Fuglede:

"Det er rustbæltet og den amerikanske arbejderklasse, der har afgjort valget. Hvis Demokraterne skal lære noget af dette voldsomme nederlag, så må det være, at man skal udvikle politik, som en smed, en stilladsarbejder, en arbejdsmand, en mekaniker kan se sig selv i. Og svaret er nok ikke at lave en kæmpe amerikansk udgave af Det Radikale Venstre, men at man finder tilbage til de arbejderklasse-rødder, der er demokraternes dna.

– Valget er et komplet nederlag for den woke vision for USA. Amerikanerne har det overvejende så fint med deres grundlæggende værdier, at de selv er parate til at stemme på Trump, når politik bliver et kapløb om at rive statuer ned og gøre så mange så muligt til ofre.

Hvis du ikke har råd til at køre på arbejde, betale dine faste udgifter og fylde kurven i supermarkedet, så betyder det meget lidt, om man er for eller imod, at Columbus opdagede den nye verden eller hvor mange køn, der egentlig kan tænkes at være."

chandler75 6-11-24 14:49

• ★★★★★★1

Men woke handler ikke om at gøre folk til.ofre...

Udover det har han ret jo. Demokraterne har ikke fanget de uuddannede, og dem på kanten af samfundet.

Det mest er latterlige er dog, at Trumps toldpolitik vil gøre det endnu dyrere, deres miljø vil blive mere ubeboeligt og de vil få færre friheder

Guldager 6-11-24 15:12

• ★★★★★★3

Kæft en klaphat.

The Insider 6-11-24 15:12

• ★★★★3

Fuglede er da noget af en idiot at høre på, ikke overraskende dog.

Demokraterne har da netop arbejdet for billigere medicin, billig sygesikring for alle og en sikring/forhøjelse af grundlønnen. Samt at langt flere er kommet i arbejde under Biden.

Han får det til at lyde som om at Biden-regeringen kun har kæmpet for rettigheder for transpersoner og intet andet.

Men ok, man kan vel ikke forvente et reelt indspark fra en person i et parti uden politisk, det benytter sig af Republikanske virkemidler.

NSF 6-11-24 15:17

• ★★★★★★1

Jeg kan ikke være optimistisk omkring det her. På nogen måde.
    Der er alt for meget der kan gå galt på 4 år, også selv hvis Trump ikke aktivt prøver at fucke det hele op. Verden er langt mere ustabil nu end 2016 (i høj grad på grund af Trumps første 4 år), og ustabile tider kræver en amerikansk præsident der reagerer fornuftigt og hurtigt på internationale udviklinger. Det er der cirka 0 procents chance for at Trump kommer til at gøre.

Jeg er heller ikke optimistisk på nogen måde, men vi bliver jo nødt til at deale med virkeligheden.

Amerikanerne er åbenbart så naive at de køber ind til højestbydende - og Trump har jo lovet dem ALT.

Skattenedsættelser, flere jobs, ingen indvandrere og derved mindre kriminalitet. 

Som bonus stopper han samtlige krige - og redder deres kæledyr fra at blive spist!!!!

Det er satme at sætte TRUMPf på;

Wayne 6-11-24 15:24

• ★★★★★★1

Jeg tænker, at Trump har talt til en masse mennesker, der aldrig har stemt.

Hvis man gerne vil forstå lidt af mentaliteten, kan jeg stærkt anbefale den her: Strangers in Their Own Land

Guldager 6-11-24 15:31

• ★★★★★0

En lidt spøjs ting omkring vicepræsidenter, som jeg ikke var klar over: En vicepræsident kan faktisk potentielt være præsident i op til 10 år.

Hvis fx Trump dratter om 2 år inde i valgperioden, bliver JD Vance jo præsident. Det vil han så være i 2 år, hvorefter han kan opstille og få 4 år til - og derefter genopstille og få 4 år mere, altså i alt 10 år som præsident.

Hvis Trump derimod dratter om allerede efter 1 år, er Vance uheldig. Han vil nu være præsident i 3 år og kan derefter genopstille og blive valgt for 4 år. Han har nu været præsident i 7 år. Men eftersom en valgperiode er på 4 år, vil han ikke kunne genopstille, da han i så fald ville komme over de tilladte 10 år i alt.

chandler75 6-11-24 16:32

• ★★★★★★3

Da jeg boede i Florida, kunne jeg slet ikke snakke geografi med nogen. De anede simpelthen ikke noget om resten af verden. Geografi er et valgfag i high school. Jeg blev fx spurgt om vi havde sådan noget som biler og ice cream i Danmark. De havde en tro på, at vi kørte rundt i hestevogne ffs. 

Hvad skal man forvente af det samfund så? De ved sgu ikke bedre. Det er ikke fordi de er decideret dumme, de er bare uoplyste og ved ingenting. 

Og så snakker vi jo om et samfund, der er drevet af underholdning. Se på ja, nærmest alting. Wrestling (fake), soaps (fake), kendtes liv (fake) osv. osv. Bare man kan sidde i en stol, spise sine popcorn eller færdigretter, så er alt ok, og så kan man lige mærke i lommen, hvor ens 45. ligger godt og klar til at en neger bryder ind i huset og stjæler dine sidste 15 $. 

Det er en skam, at vi skal være så frygtelig afhængig af sådan en syg kultur, men det er bare virkeligheden, og det vi spejler os i. Jeg er ikke bedre selv, da jeg jo også elsker film og serier, og ikke gider sidde og se noget indisk Bollywood pjat. 

Vi må lige æde en yankee bar og drikke en jolly cola mere, og så vente på at der går 4 år, så vi (måske) får en rigtig på posten. Meeen - den næste bliver nok Hulk Hogan, hvis han får penge nok for at stille op...

davenport 6-11-24 17:07

• ★★★★★2

Positivt er det dog, at Sarah McBride er blevet valgt til Kongressen i Delaware. Hun er den første transkønnede person valgt til Kongressen.

chandler75 6-11-24 17:16

• ★★1

Der er nu altså folk i Danmark og norden som er ligeså uoplyste. Der bor bare færre mennesker.

Valget her illustrerer et demokratisk parti som har været i krise siden Obama sluttede. De er ikke i øjenhøjde med vælgerne og utilfredse med den nuværende regering som Kamala er en del af. Derudover har hun ikke den nødvendige personlighed og karisma.

Det nytter så heller ikke noget at der er interne stridigheder og uenigheder i partiet.

For en stor del af amerikanerne så er de ligeglade med hvad der sker udenfor USA. Det handler om deres velbefindende og økonomi. Der er inflationen og ikke mindst immigration fra syd noget de minder bør laggest flere kræfter på end en krig i Ukraine som de kan være ligeglade med udfaldet. Eller med andre så skal pengene bruges på USA i stedet for 

Kiyonji 6-11-24 18:46

• ★★★★★0

It's the economy, stupid - som et berømt amerikansk ordsprog lyder. Og jeg synes, det er svært at klandre dem. Hvis det her i Danmark nærmest var normalt, at et par med børn, hus og jobs måtte ty til den lokale kirkes madudlevering for at få noget at spise, tror jeg også, at økonomien ville fylde mest.

Da jeg boede i USA kunne man få en Whooper for 1 dollar. Jeg mener at have læst, at den i dag er dyrere i USA end i Danmark.

chandler75 6-11-24 18:53

• ★★★★★★1

...Men når man er et land med så stor magt, der har indflydelse på resten af verden, har man altså et ansvar. De kan ikke bare ignorere hvad der sker uden for deres egne grænser, for den seng har de sgu selv redt. 

Og det er da noget pis at sige, at vi her i Norden er at sidestille med amerikanerne? Det kan du da bare gå ind i enhver 5. klasse og få afkræftet. Amerikanerne er notorisk ignorante omkring verden omkring dem. De ved ingenting

davenport 6-11-24 19:19

• ★★★★★0

Amerikanerne er notorisk ignorante omkring verden omkring dem. De ved ingenting

I midten af 90'erne gik jeg et år på City College i Santa Barbara - det er sådan et college for amerikanere, der enten ikke har råd til at betale for et "rigtigt" universitet, eller som efter high school fik et arbejde eller kom i hæren, og som efter et par år har valgt at få en college-uddannelse, selvom det ikke er en af de fine.

Her var jeg faktisk overrasket over, at amerikanerne (eller i hvert fald mine medstuderende) ikke var så dumme, som jeg havde fået at vide hjemmefra, at de ville være. De var faktisk ganske intelligente og vidste fx godt, at vi i Skandinavien har et meget anderledes system.

Nogle af mine medstuderende havde også et indgående kendskab til Mellemøsten, da de havde været udstationeret under Golfkrigen.

chandler75 6-11-24 19:49

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen