Fordi de havde været der. Men lur mig om de har haft særligt meget om omverden i skolen? Nu boede jeg i Ft. Lauderdale, og der vidste ingen af de mennesker jeg snakkede med - og jeg arbejdede på et hotel, så mange - noget om verden, og da slet ikke Europa eller Danmark for den sags skyld.
Den politiske tråd
- ★★★★★★0
- ★2
...Men når man er et land med så stor magt, der har indflydelse på resten af verden, har man altså et ansvar. De kan ikke bare ignorere hvad der sker uden for deres egne grænser, for den seng har de sgu selv redt.
Og det er da noget pis at sige, at vi her i Norden er at sidestille med amerikanerne? Det kan du da bare gå ind i enhver 5. klasse og få afkræftet. Amerikanerne er notorisk ignorante omkring verden omkring dem. De ved ingenting!
Ved det seneste folketingsvalg fik Inger Støjberg og hendes parti 10% af stemmerne. Ikke fordi de havde en politik for det havde de ikke, men udelukkende fordi, at folk syntes at det var så synd for Inger, at hun blev straffet, på trods af, at adskillige advokatundersøgelser og én rigsretssag havde slået fast, at hun havde brudt loven. Så det er ikke kun i USA at folk ikke ved hvad der sker omkring dem.
- ★★★★★★0
Nu tænker jeg heller ikke, at I kan finde to mere forskellige stater i USA end Florida og Californien.
Men det er jo mest de ignorante amerikanere, man ser på nettet, og jeg tænker også, at der er flere af dem i Florida end i Califonien. Dog ikke værre end i bibelbæltet, som for mig virker som det værste sted i den vestlige verden...
- ★★★★1
Ved det seneste folketingsvalg fik Inger Støjberg og hendes parti 10% af stemmerne. Ikke fordi de havde en politik for det havde de ikke, men udelukkende fordi, at folk syntes at det var så synd for Inger, at hun blev straffet, på trods af, at adskillige advokatundersøgelser og én rigsretssag havde slået fast, at hun havde brudt loven. Så det er ikke kun i USA at folk ikke ved hvad der sker omkring dem.
Og partiet har dårligt en politik stadigvæk, bortset fra "bønder gode, klimapolitik dårligt".
- ★★★★★1
I midten af 90’erne gik jeg et år i High School i USA. En elev forsøgte at overbevise mig om, at Danmark ikke var et land men en del af Sverige, og en anden spurgte om der var fluer i Europa. Tror ikke jeg mødte en elev, der kendte til Danmark på forhånd.
David Lund 7-11-24 05:45
- ★★★★★0
Det blir nok ikke lige så vildt som i Horizon Zero Dawn, hvor at det at sætte folk tilbage intellektuelt er et keypoint i spillets historie.
Her er der vitterlig en person der stopper udviklingen så fremtidig folk ikke får alt den viden med omkring alt den teknologi og viden man havde men de blir simpel tribes igen der jager for fødde, nåja og kæmper mod store mechanical dinoer. Og han gør det kun fordi han ikke vil ha de skal kende til det var ham der reelt var skyld i hele jorden blev wipet.
Men frygter da godt nok med Education hvis de angriber den del. Nåja og så ham der Mr. Bear weirdo hvis han skal stå for Health departement det blir jo tragisk komisk.
men den orange skabning har også vist tydelig tegn på senil og andre decline han var aldrig så usammenhængende før. Så hvis det krakaler fuldstændig på tidspunkt så må Mr. Couch Fucker udøve er det 25th admentmen det man så tit ser i film de bruger hvor VP tager over. Det kan jo være det ender med det. Eller at han kradser af begge ting vil jeg sige er sandsynlige.nåja og så er der musk den geleklump, får han en rolle i staben, han kan uanset hvad hvertfald styre Twitter som han vil, så det blir sikkert endnu mere kaos end det er nu.
Men pt. Så hedder det upcoming Black Mirror special 4 year Season.
- ★★0
Hvad det faktisk betyder er, at man anerkender at der findes uligheder i samfundet, som eksempelvis kan være racisme.
For mig er woke netop som NSF siger, at man anerkender strukturel racisme, man anerkender transpersoners oplevelse, man anerkender generelt ulighed baseret på hudfarve, køn og præferencer.
Wokeisme er et 100% opfundet begreb af især konservative, der især er anti-trans.
Jeg er enig, det er vel fejl definering jeg realt er træt af, det meste af tiden. Jeg anerkender jeg er en midaldrende gnaven hvid mand. Et af de steder der ikke har noget med woke at gøre, men jeg alligevel smider i kurven fordi det i min verden relatere er alle de her 0 løsninger der ikke bidrager, jeg forstår ikke hvordan man ændre verden ved at lave bagrunden på sit facebook profilbillede om til. Men vi skal huske man ikke er en del af løsningen bare fordi man pointere et problem.
Ang. den 9 årige, det kan sagtens være hun er regnbue, men det kunne også sagtens være hun bare er en 9 årig der ligesom de fleste andre unger gerne vil have noget mere opmærksomhed fra sine forældre og har luret systemet og ved man ikke må nægte regnbuer noget.
Ang. kattene, det er uden tvivl en halv historie, man skal selvfølgelig ikke mobbe nogen, men omvendt hvis man ikke skal være Spiderman og klatre rundt på væggene i skolen, skal man heller ikke være kat.
- ★★0
Jeg har mødt og talt med en del personer fra USA som vidste en masse om både Norden og Europa.
Det kommer alt sammen an på hvem du taler med. Gå på de sociale medier og du skal ikke lede i lang tid for at finde personer i Europa, Norden og Danmark som har ligeså rabiate holdninger som nogle af dem du ser i USA.
USA ligger i øvrigt omkring Danmark og Sverige i Pisa undersøgelserne, som blot er en af flere undersøgelser.
Der er en tendens i norden om at vi er bedre mennesker som både er klogere og mere intelligente end andre. Det stemmer ikke overens med virkeligheden ligesom det modsatte heller ikke gør det.
Vi er blot anderledes og det vi i Norden finder mærkeligt om for eksempel USA, så er der helt sikkert også ting som finder mærkeligt hos os. Som eksempelvis at vi ved familiefester eller lignende skal være samlet i flere timer rundt om bordet og ikke mindst spise under hele den tid.
Det er forskellige kulturer som alle har noget godt og dårligt med sig.
- ★★★★★★2
Jeg er enig, det er vel fejl definering jeg realt er træt af, det meste af tiden
Er enig. Men som så ofte, så bliver begreber jo udhulet, især når det bruges politisk.
Og det er ærgerligt, fordi der er jo reelle diskussioner, som er vigtige. Som f.eks. katteekesemplet, transpersoner i elitesport, regnbuebørn osv, men det forsvinder i larmen af woke, anti-woke, SoMe, radikale holdninger, konservative holdninger osv. Forstærket ad pressen og SoMe.
- ★★★0
Et andet eksempel fra mit liv, en nabo dreng på 14 som har været kaldt til samtale på rektors kontor med forældre, fordi han SKAL FORSTÅ OG EFTERLEVE at han går i klasse med 2 katte. Her er det for woke at drengen skal tvinges til at acceptere der noget galt med ham fordi han ikke kan forstå 2 menneskebørn er katte
MadMartigan 7-11-24 16:36
- ★★★★2
Jeg har lejlighedsvis angst. Det er ikke det store problem i min hverdag, men efter valget er det stukket helt af. Sidst det var så slemt var efter den 6. januar 2021.
Jeg er virkelig, virkelig bekymret for fremtiden. Jeg kender godt alle tricks med at sige til mig selv, at det ikke er noget, jeg kan ændre ved eller gøre noget ved alligevel, og at det i øvrigt er langt fra mig. Men intet hjælper.
Det er sikkert også forstærket af, at nogle af mine amerikanske venner er homoseksuelle og en enkelt er transseksuel, og de er alle meget, meget bange. Sidst han blev valgt, steg hatecrimes med med mere end 300% i tiden efter.
Jeg prøver at berolige mig selv ved at sige, at selv hvis det skulle lykkes dem at kuppe hele magtapparatet og pisse på forfatningen, så er Trump en rimelig gammel mand, der ikke holder evigt. Og historisk set, så er fascistiske bevægelser faldet sammen, når lederen dør, fordi de er bygget op om en personkult, som ingen andre kan løfte. Jeg kan ikke komme i tanke om eksempler på længerevarende autoritære styrer end Sovjetunionen og Kina, og de er og var ikke bygget op omkring en enkelt person på samme måde.
Men konsekvenserne er uoverskuelige. Det er kun et spørgsmål om, hvor slemt det bliver. Også for os i Europa.
- ★★★★★★1
Jeg håber lidt på, at de moderate republikanere kan stå imod det mest vanvittige, for selv om der er flertal i senatet er det ikke stort.
Og hvis demokraterne vinder Huset, kan der ikke laves specielt meget. Men hvis GOP også får det, så er det sgu slemt.
Fik selv en følelse af, at nu måtte vi som familie sørge for at være økonomisk robuste, for hvem fanden ved, hvad der sker.
- ★★★★★★1
Det er sikkert også forstærket af, at nogle af mine amerikanske venner er homoseksuelle og en enkelt er transseksuel, og de er alle meget, meget bange.
Der er der fandeme heller ikke noget at sige til. Halvdelen af landet anerkender jo ikke transkønnede.
Og lige en obs - ikke for at være pedantisk- men langt de fleste transkønnede bryder sig ikke om at blive benævnt transseksuelle. Ikke at du mener noget med det, det var bare en obs :)
- ★★★★★0
Og lige en obs - ikke for at være pedantisk- men langt de fleste transkønnede bryder sig ikke om at blive benævnt transseksuelle. Ikke at du mener noget med det, det var bare en obs :)
Er forskellen, at transseksuelle rent faktisk har fået foretaget en kønsskifteoperation, eller skelner man ikke?
chandler75 8-11-24 16:54
- ★★★★★4
Jeg ved næsten ikke, om jeg tør sige det herinde med frygt for at blive jagtet ud af forummet med høtyve, men jeg er egentlig ikke så bekymret. Trump er først og fremmest pragmatiker og forretningsmand. Ja, han har ofte appelleret til laveste fællesnævnere overfor sine vælgere - men det har nok først og fremmest været for at blive valgt.
Faktisk har hans valkampagne denne gang været mindre "skør" end i 2016 - og dengang var jeg også ret bekymret, da han blev valgt, men når det kom til stykket, fik han jo ikke gennemført alle de slemme ting, han havde lovet/truet med. Hvis han får begge kamre denne gang, vil han selvfølgelig have bedre muligheder, men der er trods alt stadig nogle fornuftige GOP'ere tilbage.
Og som jeg tidligere har påpeget, er han en af de få præsidenter i nyere tid, der ikke har startet en krig. Jeg er ikke sikker på, at man kunne have sagt det samme om Hillary Clinton, hvis hun var blevet valgt.
Ville jeg hellere have haft en Joe Biden ved sine fulde fem frem for Trump? Ja klart. Men igen: Jeg er egentlig fortrøstningsfuld.
Jeg er egentlig mere bekymret for JD Vance, da jeg tror, han er noget mere højredrejet og ekstrem end Trump (som trods alt tidligere fx gik ind for fri abort, indtil det ikke længere var politisk opportunt).chandler75 8-11-24 17:12
- ★★★★2
Forskellen er vel også, at sidste gang var der stadigvæk en masse old school republikanere tilbage i partiet. De er lige så stille blevet siet fra over de seneste år. Deres udtalte plan er jo, at rydde ud alle steder og skifte ud, så de kun har ja-folk i administrationen og de mange styrelser, fordi de netop er opmærksomme på, at de fik alt for lidt gennemført i sidste omgang, selv da de sad på begge kamre i starten. Læg dertil, at der denne gang kommer nogle endnu mere radikale kræfter i regering. Musk som potentiel handelsminister og RFK Jr. som sundhedsminister vil begge være en katastrofe.
Fra det, jeg har læst mig til om sidste gang, så er Trump dog netop meget pragmatiker, som du skriver, og så kan han åbenbart godt lide at sætte de forskellige fløje op mod hinanden. Jeg så et interview med en fra hans tidligere administration, der fortalte, at han kunne finde på at gå hen til en og sig "jeg kan virkelig godt lide din idé, men den og den siger det om dig og det," hvorefter han ville gå hen til den anden person og sige nøjagtigt det samme for at6 spille dem ud imod hinanden. Jeg tænker, at der trods alt er en del modsatrettede kræfter i spil, og det kan være en fordel.
@Guldager - tak for rettelsen. Jeg havde på fornemmelsen, at det var forkert, men jeg kunne ikke lige huske, hvad det rigtige ord var.
Jeg er kun langsom ved at vænne mig til, at min ven er i gang med at skifte køn. Jeg tiltaler hende altid som kvinde og har gjort det, siden hun stod frem. Men mit hoved finder stadigvæk automatisk navnet "Ben" frem først, hver gang jeg ser hendes billede. Det ville nok gå hurtigere, hvis det var en ven, jeg omgik mere jævnligt og så herhjemme og ikke en, jeg mest skriver med i et andet land engang imellem. (Jeg havde det i øvrigt på samme måde med to venner, der skiftede navne tilbage i starten af 00'erne. Dem tænker jeg stadigvæk først og fremmest på gennem de navne, jeg lærte dem at kende under, selvom jeg bruger det nye, hvis jeg en sjælden gang er i kontakt med den ene af dem, der stadigvæk lever). Det er sikkert noget med, at det tager både tid og jævnlig brug at udviske det gamle i hjernen.
- ★★0
JD Vance er karrierremand. Han har set at hvis han skal frem politisk og ikke mindst hos republikanere så skal han være loyal mod Trump og følge hans politik. Vi skal huske på at han tidligere var kritisk overfor Trump. Indtil han fandt ud af at det ikke nyttede.
Nu sætter han i stedet for sig selv i en position hvor han kan blive det republikanske partis næste præsidentkandidat
- ★★★★1
JD Vance er ret skræmmende i sine udtalelser. Men heldigvis har han en karisma som vådt wienerbrød.
- ★★★★5
pragmatiker og forretningsmand.
Ikke enig. Han er impulsiv, egocentrisk og fuldstændig uforudsigelig, men ikke pragmatisk. Og han er mere con-man end han er forretningsmand. Hans eneste pålidelige drift er at han altid gør det der tjener ham, personligt bedst.
Han er som en 11-årig med et atom-arsenal.
- ★★★★★★4
Trump er først og fremmest pragmatiker og forretningsmand.
Han har fusket, underbetalt, skatteundraget og har masser af fallitter bag sig. Så han er ret objektiv set en virkelig dårlig forretningsmand...
- ★★★★★★2
Er forskellen, at transseksuelle rent faktisk har fået foretaget en kønsskifteoperation, eller skelner man ikke?
Nej, det gør man ikke. Man vil kalde post-op (for operation).
Men transseksuel referer til ens seksuelle præferencer, mens transkønnet siger noget om ens køn. Det er dog ikke universelt- nogen foretrækker transseksuel, andre transkønnet, og nogen er ligeglade. Men transkønnede vil altid være den ikke-kontroversielle betegnelse.
- ★★★★★★2
Jeg har ikke set en tv avis/nyhederne siden han blev valgt. Jeg gider ikke spilde tid på at se hans fjæs.
- ★★★★2
Jeg har ikke set en tv avis/nyhederne siden han blev valgt. Jeg gider ikke spilde tid på at se hans fjæs.
Same here.
- ★★★★2
Jeg tror også, at jeg vælger at slette politik- og nyhedsgrupperne på Reddit for en periode, så jeg kan leve i lykkelig uvidenhed.
Jeg er dog ret glad for r/leopardsAteMyFace-gruppen. Der er allerede fuld gang i den med screenshots af indlæg fra især mænd, der pludseligt opdager, at det at have stemt på Trump kan få voldsomme konsekvenser for deres forældre eller bedsteforældre eller søstre, hustruer og døtre, og at de nu bliver valgt fra på grund af det. Det er sikkert småligt, men jeg tager den lille smule skadefryd, jeg kan få, når alt andet ser så forbandet sort ud.
- ★★0
Nu vi er i gang, er det politisk korrekt at sige tallernen-afrikaner