Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★2

Der er åbenbart kommet en historie frem i nogle medier om, at Biden bør træde tilbage, således at Harris vil blive præsident. Det skulle der angiveligt være tre formål med:

1. At USA får sin første kvindelige præsident, så der ligesom er blevet taget hul på det

2. Skabe noget ravage i den Trump-fokuserede nyhedsstrøm inden overdragelsen

3. Drille Trump, således at han ikke længe vil kunne sælge sit merchandise, hvor der står, at han er USA's 47. præsident(!)

Det har selvfølgelig ingen gang på jord, men en meget sjov tanke...

chandler7511-11-24 13:27

• ★★★★★1

Jeg kan godt lide den semi-anarkistiske tanke bag at køre Harris ind som præsident. Bare for at fucke med folk =)

David Lund11-11-24 14:28

• ★★★★★★0

Der er åbenbart kommet en historie frem i nogle medier om, at Biden bør træde tilbage, således at Harris vil blive præsident. Det skulle der angiveligt være tre formål med:

1. At USA får sin første kvindelige præsident, så der ligesom er blevet taget hul på det

2. Skabe noget ravage i den Trump-fokuserede nyhedsstrøm inden overdragelsen

3. Drille Trump, således at han ikke længe vil kunne sælge sit merchandise, hvor der står, at han er USA's 47. præsident(!)

Det har selvfølgelig ingen gang på jord, men en meget sjov tanke...

Fed Idé :-)

Wayne11-11-24 14:40

• 1

Uanset hvor hårdt jeg forsøger, læser om grunde og prøver at forstå så giver det ingen mening af en Trump kan blive valgt som præsident. Ikke engang komme i nærheden af det. 

Har læst en artikel om at man vil skære i bevillingen til skoler der underviser transkønnede børn. Tænker artiklen må mene underviser om emnet? Uanset så er det grimt, trist og sørgeligt at den vestlige verden træder sådan et skridt tilbage. Har også læst at man har overvejet at forbyde vacciner. Det jo bindegalt. Hvor mange risikerer at dø fordi Trump og hans følge er bindegale? 

Mickey fra Øen12-11-24 14:10

• ★★★★★0

Som jeg forstår det så er meget af det utilfredsheden med demokraterne, og ikke føle at blive hørt.

Harris sagde en masse gode ting, men de nævnte ikke reelt at de var klar over hvor hårdt folk de havde haft det og har det især arbejderklassen og at de godt ved de Demokraterne måske bære lidt skyld, det tror jeg måske flere ville ha gerne ha hørt, det er ikke et forsvar af den orange skabning, blot en observation efter også at ha snakket med en ven omkring de her ting.

Så mange har blot brugt det at vote på ham som et modsvar/oprør til Demokraterne fordi de har tænkt jamen De gav os ikke det vi ønskede eller amderkendte at vi har det hårdt, så nu prøver vi vitterligt det andet valg.

At han så er komplet ligeglad med sine vælger er en hel anden ting, men det står han jo ikke og siger åbenlys.

6. Januar havde jo ikke en afgørende faktor for mange der stemte på ham kunne man jo læse sig til. Demokraterne har brugt meget tid på at angribe ham, men det har måske været den forkerte taktik.

Den der Reddit tråd der blev nævnt længere oppe viser jo også et tydeligt billede af folk ikke har vidst hvad de ting som Demokraterne advarede om betød, med Tariff's

"jamen vi impotere da ikke mad her, så det påvirker da ikke os med de priser"

Som en havde skrevet, hvorefter han så måtte forklares, hvorfor at priserne nu ville stige på ting, hvis det blev som Orange skabning havde sagt.

"Jamen det er da kun de kriminelle indvandre der ville blive deporteret ikke"

Hvortil igen nogen har været nødt til at forklare situationen for dem, og nogen af dem som havde stemt havde så deres mand som illegal indvadre.

Dage efter valget ser man også et optik i søgning på Tariff's og spørgsmål omkring indvandre og deportering.

Og kan godt være demokraterne prøvede at advare, men det har blot ikke trængt ind, endten fordi folk nægter at tro det er sandt, eller fordi de ikke har fået forklaret det på en måde som de kunne forstå.

Ja det at Harris er en kvinde, og oveni købet en Black Woman, har desværre nok også gjort noget fordi vi har jo racister, og folk der er af den mening at en kvinde skal fandme ikke bestemme over mig. Mere tid til Harris kapgane kunne også ha gjort noget sikkert, men der er også nogen som skrev måske lidt provokerende, Hun kørte en flot kampagne for kloge folk.

Og det er måske lidt hårdt sagt, men der er jo tydeligvis mange der ikke har fattet tingene når man dage efter valget kan se "can I change my vote" som et søgeord på google i toppen, fordi de først nu begynder at intressere sig mere for, havd var det nu egentlig lige demokraterne advarede om ville ske.

Fordi vi kan jo sagtens se, hvor galt det er, men der er noget med det demokratiske parti derover der skal granskes i, fordi hvis over 51% stemte på ham, så er der et budskab eller værdier som de ikke får frem klart nok, og så kan de angribe modstanderen nok så meget, de kommer ikke igennem til de vælger der har set sig utilfredse, hvis noget ikke ændres.

Og Den orange skabning viste jo desværre blot at der er noget galt, hvad det er, ved jeg ikke, men det er en af grundene til så mange vælger at stemme på ham udover hans rabide MAGA folk der hel sikkert ville drink the Kool-Aid, hvis han bad dem om det.

Amerikansk politik er ikke noget jeg er stærk i, jeg har svært nok ved den danske, men det er blot de ting jeg har opfanget rundt omkring.

Elwood12-11-24 14:56

• ★★0

Når folk ikke synes at den siddende regering har gjort det godt nok, så findes der kun et alternativ og det er oppositionen.

Kiyonji12-11-24 15:55

• ★★★★★★0

Når folk ikke synes at den siddende regering har gjort det godt nok, så findes der kun et alternativ og det er oppositionen.

Og i USA er oppositionen kun et andet parti.

Jeg tror, at Trump har talt til rigtig mange, der aldrig har stemt før

Guldager12-11-24 16:12

• ★★★★★0

Og i USA er oppositionen kun et andet parti.

Jeg tror, at Trump har talt til rigtig mange, der aldrig har stemt før

Det er i hvert fald et faktum, at han har hivet mange sorte, latino og kvindelige stemmer hjem, der traditionelt stemmer demokratisk og sidste gang stemte på Biden.

chandler7512-11-24 16:41

• ★★★★★★3

The land of entertainment. Bare tag en rød hat på og lyv, så bliver du en af verdens mægtigste mænd. Det er en enkel opskrift, som selv en amerikaner kan forstå! Og så skal man også have våben, så man kan skyde de usynlige fjender, der lurer i alle afkroge. Bare kør på frygt, og spil på laveste fællesnævner, så er embedet hjemme. Og så har du endda adgang til atomvåben! 

Og alt det krævede, var at du var med i et tv-program og fik folk til at tro på, at du var en fantastisk forretningsmand. 

Jesus K...

davenport12-11-24 17:21

• ★★★★★★0

Det er i hvert fald et faktum, at han har hivet mange sorte, latino og kvindelige stemmer hjem, der traditionelt stemmer demokratisk og sidste gang stemte på Biden.

Det har han også, men jeg tænker mere på hardcore-magafolkene. Mange af dem har aldrig stemt.

Guldager12-11-24 18:04

• ★★★0

The land of entertainment. Bare tag en rød hat på og lyv, så bliver du en af verdens mægtigste mænd. Det er en enkel opskrift, som selv en amerikaner kan forstå! Og så skal man også have våben, så man kan skyde de usynlige fjender, der lurer i alle afkroge. Bare kør på frygt, og spil på laveste fællesnævner, så er embedet hjemme. Og så har du endda adgang til atomvåben! 

Og alt det krævede, var at du var med i et tv-program og fik folk til at tro på, at du var en fantastisk forretningsmand. 

Jesus K...

Right on….

Gorman12-11-24 18:29

• ★★★0

Tænker også at det er en (second) bølge, lidt som da DF for år tilbage erobrede hele DK pånær storbyerne - også her pga utilfredshed med akademikere, “sumpen”og indvandringspolitikken.

Det ender med at demokraterne ligesom socialdemokratiet må blive hardliners for igen at kunne overtage magten

Gorman12-11-24 18:35

• ★★★★★★2

Min datter (16) spørger meget ind til, hvorfor de er så dumme og ikke forstår spørgsmål omkring abort og den slags. Og jeg synes den er svær, for det er et andet samfund, men alligevel et vi spejler os i. Jeg prøver at forklare hende om forskelligheden i, at vi herhjemme ikke ligger så meget tillid til Gud og den slags overnaturlige ting, men at det gør de altså derovre. Og at det er en del af deres realitet. Jeg synes egentlig, at det er svært at forklare om, når man selv føler, at man er mere oplyst og i mangel af bedre udtryk - intelligent. Men det er stadig et helt folks virkelighed man skal tage i betragtning, som er pisse svært at sætte sig ind i. At tillægge et overnaturligt væsen så meget magt, men det gør de jo for fanden også i hele Mellemøsten, bare med en anden Gud ved roret. Havde vi da bare ikke alt det pjat. Men det har vi altså, og så er det jo det vi må se ind i og reagere ud fra. 

Jeg sagde så også til hende, at alt deres indenrigs må de jo selv rode med - det er værre når vi snakker udmeldelse af NATO og den slags, som kommer os ved. USA har jo altså ca. 95% af alt materiel vi har behov for, så det er en grim én at tage ind. 

Håber vi med tiden får en klode, hvor vi kan arbejde sammen, uden alt det tænkning i politik og religion, men få et fælles mål mod det gode for alle. Det kommer nok ikke, før vi ikke længere har penge, men hvor alle arbejder for det alles bedste, som man ser det i Star Trek. Men det betyder, at vi har fx. en replikator, der laver de fysiske ting vi behøver, for at vores fokus ikke hele tiden er på, hvad vi kan eje, som er bedre end det naboen har. 

Det sker nok aldrig. Vi udraderer sgu nok hinanden inden den slags utopi forekommer.

davenport12-11-24 19:10

• ★★★★★★0

Men det fælles gode er vi jo ikke ene om, og det er meget kulturafhængigt. 

----

Lige præcis abort-spørgsmål mener jeg dog er lidt mere rodet og kan ikke bare tilskrive religion. 

Romerske-katolske, som historisk set er mest imod abort, er delt 50-50 i for og imod. I USA mener ca 75% (kan ikke huske tallet, men det vist deromkring), at det skal være tilladt - så der er masser af republikanere, der er for fri abort. Desuden nævner Biblen faktisk ikke abort overhovedet.

En anden vigtig ting er også, at Trump ikke politisk er imod abort - han siger, at det skal være op til de enkelte stater at bestemme, hvilket jo går fint i tråd med en minimal-stats-tanke. 

Jeg tror meget af abortmodstanden kommer af, at man anser et foster for at være et menneske ved befrugtningen. Og det er sådan set også et vigtigt filosofisk spørgsmål, men hvis man vitterligt mener det, så kan jeg bedre forstå modstanden mod abort. Et foster er dog ikke levedygtigt før uge 24.

Så jo, noget af det er bundet i religion, men ikke fordi skrifterne specifikt forbyder abort - mere fordi man sidestiller et foster med et menneskeliv, hvilket jeg synes er forkert indtil en vis grænse (og den grænse må klogere videnskabspersoner og filosoffer definerer).

Guldager12-11-24 19:47

• ★★★★★★2

...Hvilket er super fint, med din intelligens og forståelse for hvordan det er skruet sammen. Det kan man jo ikke anfægte. Dét er fakta. Men sådan ser Wilma Scherchyck fra Shittown, Alabama bare ikke på sagerne. Hun har en polsk baggrund og er fx katolik, og synes at alle dem, der er for abort er mordere, og hun vil aldrig lave om på den holdning. Om det står i Bibelen ved hun ikke, for det eneste hun kender til den, er det hendes præst siger om søndagen, og hans kone til deres ugentlige strikkemøde. Hvor de også bager og taler om Kristus. 

Det er bare svært at sidestille, når de er så anderledes end os. 

davenport12-11-24 20:17

• 1

Min datter (16) spørger meget ind til, hvorfor de er så dumme og ikke forstår spørgsmål omkring abort og den slags. Og jeg synes den er svær, for det er et andet samfund, men alligevel et vi spejler os i. Jeg prøver at forklare hende om forskelligheden i, at vi herhjemme ikke ligger så meget tillid til Gud og den slags overnaturlige ting, men at det gør de altså derovre. Og at det er en del af deres realitet. Jeg synes egentlig, at det er svært at forklare om, når man selv føler, at man er mere oplyst og i mangel af bedre udtryk - intelligent. Men det er stadig et helt folks virkelighed man skal tage i betragtning, som er pisse svært at sætte sig ind i. At tillægge et overnaturligt væsen så meget magt, men det gør de jo for fanden også i hele Mellemøsten, bare med en anden Gud ved roret. Havde vi da bare ikke alt det pjat. Men det har vi altså, og så er det jo det vi må se ind i og reagere ud fra. 

Jeg sagde så også til hende, at alt deres indenrigs må de jo selv rode med - det er værre når vi snakker udmeldelse af NATO og den slags, som kommer os ved. USA har jo altså ca. 95% af alt materiel vi har behov for, så det er en grim én at tage ind. 

Håber vi med tiden får en klode, hvor vi kan arbejde sammen, uden alt det tænkning i politik og religion, men få et fælles mål mod det gode for alle. Det kommer nok ikke, før vi ikke længere har penge, men hvor alle arbejder for det alles bedste, som man ser det i Star Trek. Men det betyder, at vi har fx. en replikator, der laver de fysiske ting vi behøver, for at vores fokus ikke hele tiden er på, hvad vi kan eje, som er bedre end det naboen har. 

Det sker nok aldrig. Vi udraderer sgu nok hinanden inden den slags utopi forekommer.

Sig til din datter at hun skal søge på Marslows behovspyramide. Alle mennesker har nogle grundlæggende behov: mad, vand, varme, søvn og sikkerhed. De behov trumfer alle andre behov og holdninger, herunder om abort skal være tilladt og om det er okay at en præsident må bryde loven, blot fordi han er præsident. Man tænker ikke på hvilke konsekvenser det vil have for ens barn ude i fremtiden, at abort ikke er tilladt, men man tænker på hvordan man skal betale regningerne og få mad på bordet, så familien ikke sulter, for hvis ikke det lykkedes, så kan det være lige meget hvilke rettigheder man har i forhold til abort eller hvad forurening gør ved planeten, for det er problemer ude i fremtiden. Lige nu handler det for rigtig mange amerikanerne om økonomi "it's the economy stupid", som er en kendt læresætning i amerikansk politik. Trump har ikke løsningen, men er faktisk en del af problemet fra sin tidligere præsidentperiode. Demokraterne har ikke været i stand til at få i talesat det problem eller give løsningen på det, og så ser folk ikke grund til at stemme på det parti, som har haft magten de seneste fire år, på trods af, at det faktisk ikke er deres skyld.

Det er den mest grundlæggende og bredde forklaring på Trumps sejr. Det er ikke den eneste forklaring, for der er andre ting der også har spillet ind.

Verbal12-11-24 20:23

• ★★★★★1

Jeg stødte tilfældigvis ind i en abort demonstration i Florida på et campus for et par år siden. Her snakkede jeg med flere abort modstandere, som var unge college uddannede kvinder.

Deres argumenter imod abort var, at et foster er et menneskeliv fra undfangelsen. Og at det er videnskabeligt bevist. Ergo er abort mord. Sådan!

Det var fuldstændig umuligt at få dem til at se mere nuanceret på det. Men heldigvis var der også mange mod-demonstranter. Jeg skal hilse og sige, at bølgerne gik temmelig højt.

S. Rico12-11-24 20:23

• ★★★★★★0

Men sådan ser Wilma Scherchyck fra Shittown, Alabama

Nej, men hun er jo heller ikke alle? Jeg sagde bare, at man ikke kun kan forklare abortmodstand med religion, for der er mange religiøse, der er for, og der er også flere ikke-religiøse, der er imod. Som alting i denne verden er det ikke så simpelt.

Guldager12-11-24 22:09

• ★★★★★★1

Udnævnelsen af Kennedy Jr. er helt hul i hovedet.

Nu når Trump også har huset, så håber jeg på, at han går så meget insane, at nok siger fra.

Og Elon Musk vil have folk til at arbejde 80+-timer gratis med at ødelægge budgetterne...

Guldager15-11-24 08:52

• ★★★★★0

Legal Eagle har hans bud på tingene.

youtu.be/TG_L3fLLG3c

Elwood15-11-24 08:58

• ★★★★0

Korruptionen er allerede begyndt, som en sagde. Man kan åbenbart kun ansøge til Musks nye nedskæringsministerium, gennem en DM på Twitter/ X - en feature, der kun er tilgængelig, hvis man betaler for et af de små blå hak ved ens profil. 

thomsen15-11-24 10:42

• 1

Udnævnelsen af Kennedy Jr. er helt hul i hovedet.

Det er trist hvad der sker. Igen amerikanerne har stemt og det er deres demokrati. Jeg forstår stadig ikke hvordan en magtsyg egocentrisk fascist kan vælges. Selv om alternativet er ringe og det var det måske i amerikanerens øjne så giver det ingen mening ikke at værne om ens demokrati. Nu får de en sundhedsminister der bygger sin viden på youtube videoer og konspirationsteorier. Hul i hovedet. 

Mickey fra Øen15-11-24 11:59

• ★★★★★★0

Vi kan da håbe, at Trump holder sit løfte om at afsløre UAP-situationen, når det nu ikke kan være anderledes?

davenport15-11-24 16:59

• ★★★★★★0

Det er ret spændende med den nye skolemadsordning. Jeg har altid været for ordningen. Det bringer børn fra forskellige samfundslag til gode, og det er som udgangspunkt sundt mad. Jeg kan da se i min egen familie, at Mikkel fx. ikke vil have mad med i skole. Det er svært at finde ud af hvorfor præcist, men jeg kan høre mellem linjerne, at de andre synes ens madpakker er ulækker, og så er det nemmere at undlade den, så man ikke på det grundlag bliver upopulær. Det kan udlignes ved at alle får det samme. 

Og så vil jeg da heller ikke undlade at bemærke, at så behøver jeg ikke smøre den forbandede madpakke.

I en anden retning, kunne det betyde en ny jobsituation for mig. Nu skal jeg jo igang med det her SOSU, men er ikke lukket for, at hvis der dukkede et job op som madmor på den lokale skole, så kunne jeg nok godt fristes til at springe til. 

Alle skoler har et køkken til hjemmekundskab, så det er jo bare om at sætte det i værk. 

davenport22-11-24 10:43

• ★★★★0

Vi havde lige 3-4 måneder, hvor vi skulle lave to madpakker, men nu er det muligt for min knægt at få frokost på skolen. Vi giver 500kr i måneden for det, men det er det hele værd!

Denne uge lyder deres menu på:
    Mandag: Selleri og Mandelsuppe med persille og rubgbrødscrouton
    Tirsdag: Linsefarsbrød med råkostsalat med mynte og ingefær, hertil tzatziki
    Onsdag: Brændende kærlighed m. kalkunbacon
    Torsdag: Pasta Frutti del mare
    Fredag: Rugbrødsmadder med knust kartoffel og linsepostej, syltet agurk og frugt

dyg22-11-24 10:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen