Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★★0

Det lyder som en fin menu. Er det noget de så vil spise, eller er det for underligt? Nu bor du jo også i hovedstadsområdet, så jeg tror det ville afvige en smule herovre. Mit indtryk er, at storbybørn nok har en lidt anden forståelse for mad.

Jeg ville (som kok) nok gå i en mere traditionel retning. Men det er jo også baseret på, at vores skole har 99% etnisk danske børn, der æder hvad som helst.

Men det kunne satme være spændende at blive en del af ift. planlægning og implementering. 

davenport22-11-24 11:05

• ★★★★★1

Men det bliver fandeme dyrt... Over 1 mia. kr.

Jeg kan godt lidt forstå de kritikere, der fremhæver, at de ældre kun kan komme i bad en gang om ugen og få færdigproduceret mikroovnmad, mens ungerne nu kan smæske sig i lækker kokkeret mad - i stedet for en god gammeldags rugbrødsmad med spegepølse, som vi andre havde det fint med in the olden days...

chandler7522-11-24 11:06

• ★★★★0

Ja, knægten virker normalt ret glad. Og går det helt galt, så plejer der være mulighed for et stykke rugbrød.

Vores område er lidt specielt, da der er utroligt mange tilflyttere fra udlandet her. Hans årgang (som er på omkring 75 børn) har i omegnen af 30 nationaliteter, så en traditionel dansk menu ville nok ikke rigtigt virke.

dyg22-11-24 11:26

• ★★★★★0

Ja, knægten virker normalt ret glad. Og går det helt galt, så plejer der være mulighed for et stykke rugbrød.

Vores område er lidt specielt, da der er utroligt mange tilflyttere fra udlandet her. Hans årgang (som er på omkring 75 børn) har i omegnen af 30 nationaliteter, så en traditionel dansk menu ville nok ikke rigtigt virke.

Var det ikke mere et svar til davenport? :)

chandler7522-11-24 11:21

• ★★★★★1

Gaets er droppet ud, man skills tage de små sejr der er.

Elwood22-11-24 11:26

• ★★★★0

Var det ikke mere et svar til davenport? :)

Ups, må have ramt en forkert quote-knap!

dyg22-11-24 11:26

• ★★★0

Ja, for alting var jo bedre i gamle dage.

Synes faktisk det lyder som en god ide. Fitnesscenteret hvor jeg træner om formiddagen, ligger opad en skole. Hver formiddag/middag, er der en folkevandrig af børn der går over i den lokale Lidl, hvor de hiver ned af hylderne af chips, pizzasnegle, roulader, sodavand, osv. Hvis en madordning kunne betyde at bare nogle af dem ville få bedre spisevaner, så tror jeg der ville være penge at spare i det lange løb grundet færre udgifter til livsstilssygdomme.

Ellers må vi lave en fedtafgift. Så kan vi skrabe lidt ind til de gamle.

Ser at det kun er en forsøgsordning. Nogle der har læst hvor det er henne det starter?

Aranyhajú Nyárszépe22-11-24 11:30

• ★★★★★★0

Tror ikke det er fastlagt endnu, hvor det skal starte.

Vi ser det samme herude. Skolen ligger 400 m. fra Rema, så det store frikvarter er der hvor alle gør det samme. 

Synes det er lidt æbler og pærer at sammenligne børn og ældre. Det er to forskellige puljer.

davenport22-11-24 11:51

• ★★★★★0

Synes det er lidt æbler og pærer at sammenligne børn og ældre. Det er to forskellige puljer.

Ikke rigtig... Der er sådan set kun én pulje, og det er den, man betaler skat til.

Det er samme "pulje", der bruges til børn, ældre, forsvar, dagpenge, håndværkerfradrag osv. Hvis man bruger flere penge på det ene, vil der vil færre penge at bruge på noget andet - og omvendt.

chandler7522-11-24 12:07

• ★★★★★0

Men lige med madordningen synes jeg sådan set, at det er fint, at man prøver det af som en forsøgsordning.

chandler7522-11-24 12:01

• ★★★★★1

Til gengæld synes jeg, det er fjollet at fortsætte med håndværkerfradraget, da alle tal viser, at det dem, der i forvejen har godt med penge, der benytter sig af ordningen.

Jeg synes dog, det er genialt, at man nu også kan få fradrag på reparation af hårde hvidevarer - så nogle formentlig vælger at få repareret i stedet for at smide ud og købe nyt.

chandler7522-11-24 12:15

• ★★★★★★0

Håndværkerfradraget er kun for de rige. Det er irrelevant for os som lejer. Dét kunne med fordel se bort fra, og så bruge pengene på noget andet, end at holde røven oppe på dem der i forvejen har rigeligt. 

Men sådan er det jo altid med fordeling. Pensionister og førtids fik jo heller ikke noget.

Man kunne (igen) godt stille spørgsmål ved, om det ikke var en god idé, at de folkevalgte kun måtte stille op, hvis de faktisk havde haft en tilknytning til arbejdsmarkedet, i stedet for at forholde sig til tal. Mathias Tesfaye er vidst uddannet murer og har arbejdet som sådan, så det kan jeg kun have respekt for, og det gør faktisk også at jeg lytter lidt mere, når han udtaler sig. 

davenport22-11-24 12:26

• ★★★★★★1

Perplexity om top 10 af folketingsmedlemmer med erhvervserfaring (Vidst mest fra fagbevægelsen...):

Politikere med mest erhvervserfaring

1. Jakob Sølvhøj (Enhedslisten)
      • Erhvervserfaring: 41 år
      • Område: Pædagogmedhjælper, fagforeningsarbejde
    2. Jan Johansen (Socialdemokratiet)
      • Erhvervserfaring: 41 år
      • Område: Specialarbejder, fagforeningsmand
    3. Orla Østerby (Uden for parti)
      • Erhvervserfaring: 40 år
      • Område: Fagforeningsarbejde
    4. Henning Hyllested (Enhedslisten)
      • Erhvervserfaring: 38 år
      • Område: Havnearbejder, fagforeningsmand
    5. Per Larsen (Det Konservative Folkeparti)
      • Erhvervserfaring: 36 år
      • Område: Ikke specificeret i søgeresultaterne
    6. Christian Juhl (Enhedslisten)
      • Erhvervserfaring: 34 år
      • Område: Fagforeningsarbejde
    7. Susan Kronborg (Radikale Venstre)
      • Erhvervserfaring: 34 år
    8. Lise Bech (Danmarksdemokraterne)
      • Erhvervserfaring: 33 år
    9. Carsten Kissmeyer (Venstre)
      • Erhvervserfaring: 33 år
    10. Preben Bang Henriksen (Venstre)
      • Erhvervserfaring: 32 år

davenport22-11-24 12:32

• ★★0

Vi havde lige 3-4 måneder, hvor vi skulle lave to madpakker, men nu er det muligt for min knægt at få frokost på skolen. Vi giver 500kr i måneden for det, men det er det hele værd!

Denne uge lyder deres menu på:
    Mandag: Selleri og Mandelsuppe med persille og rubgbrødscrouton
    Tirsdag: Linsefarsbrød med råkostsalat med mynte og ingefær, hertil tzatziki
    Onsdag: Brændende kærlighed m. kalkunbacon
    Torsdag: Pasta Frutti del mare
    Fredag: Rugbrødsmadder med knust kartoffel og linsepostej, syltet agurk og frugt

Det er en rigtig fin pris synes jeg. Det er trods alt en del måltider og så sparer det en del tid. Jeg synes næsten at tid er ved at være ligeså kostbart som penge.

Kiyonji22-11-24 12:59

• ★★★★★★0

Så vidt jeg forstår på forslaget, er det uden brugerbetaling. Det vil også passe meget godt på social ulighed. 

davenport22-11-24 13:03

• ★★★★★0

Så vidt jeg forstår på forslaget, er det uden brugerbetaling. Det vil også passe meget godt på social ulighed. 

Resultatet er, at der fra næste skoleår indføres en fireårig forsøgsordning, hvor 20.000 skoleelever kan få mad i skolen. Der afsættes 850 millioner, men det er endnu uvist, hvad man gør med egenbetaling.

politiken.dk/mad/madnyt/art10175075/K%C3%A6mpe-overraskelse-at-skolemaden-kom-p%C3%A5-finansloven.-Men-der-ligger-grundigt-h%C3%A5ndv%C3%A6rk-bag

chandler7522-11-24 14:15

• ★★★★★0

I øvrigt får Kokkelandsholdet tildelt 2,5 mio. i støtte - kan du ikke komme med der davenport? :)

chandler7522-11-24 14:18

• ★★★★★★0

Nej tak! Jeg hader at lave mad på tid :)

davenport22-11-24 15:23

• ★★★★0

Resultatet er, at der fra næste skoleår indføres en fireårig forsøgsordning, hvor 20.000 skoleelever kan få mad i skolen. Der afsættes 850 millioner, men det er endnu uvist, hvad man gør med egenbetaling.

Er det bare mig eller er de tal lidt usammenhængende? Lidt hurtigt tasteri fortæller mig at det er godt 50kr per måltid. Det må da kunne gøres billigere? Men der er måske nogle etableringsomkostninger med indover?

gi-jones22-11-24 15:24

• ★★★★★★0

Mathias Tesfaye er vidst uddannet murer og har arbejdet som sådan, så det kan jeg kun have respekt for, og det gør faktisk også at jeg lytter lidt mere, når han udtaler sig. 

Men derfor ved han jo ikke nødvendigvis noget om uddannelse og folkeskolen?

Mathias Tesfaye har haft meget få fornuftige tanker om folkeskolen, synes jeg.

Men en madordning vil være godt. I Sverige har det hævet trivsel og sundhed.

Guldager22-11-24 15:48

• ★★★★★★0

I det mindste har han været på arbejdsmarkedet. Tror heller ministre får deres ministerium fordi de ved noget om området nødvendigvis. Tror mere de bliver fordelt. 

davenport22-11-24 16:13

• ★★★★★★0

I det mindste har han været på arbejdsmarkedet. Tror heller ministre får deres ministerium fordi de ved noget om området nødvendigvis. Tror mere de bliver fordelt. 

Jeg ligger ikke noget værdi i, at de har været på arbejdsmarkedet i sig selv. Jeg vil foretrække en veluddannet person, der ved noget om området som minister.

Men er ikke helt uenig...sådan en cand.polit, der bare vil være politiker har jeg ikke så meget til overs for.

Guldager22-11-24 18:27

• ★★★0

En minister er jo en form for embedsmand og behøver ikke være en politiker. Det var nok bedst hvis det ikke var tilfældet, da det er en utidig sammenblanding af den udøvende og lovgivende magt. Sådan er det bare desværre sjældent. Det er dog et større problem at Folketinget har for meget magt og Højesteret der mener at have kompetencen til at dømme i forfatningsmæssige spørgsmål, sjældent dømmer statsmagten imod.

Mener at det var bedst, hvis sammensætningen af folketinget var repræsentativt for befolkningen, så den altså lignende det samfund den skal repræsentere.

Det i øvrigt ikke nogen dans på roser, at være politiker. Det er stressende og en øretævernes holdeplads. Især i lokalpolitik er det svært at få folk til at stille op. Vederlæggende er for små til at man kan leve af det og det er svært at passe et fuldtidsarbejde samtidig med at man skal sætte sig ind i det ofte omfattende materiale. Det er også et demokratisk problem.

Aranyhajú Nyárszépe22-11-24 19:51

• ★★★★★★2

...Men så snart de er inde på Borgen, så betaler det hele sig. Og hvis man opnår minister, så skal man egentlig bare sidde et års tid, så kan man leve et ret godt liv efterfølgende. Uden at have bidraget mere, end man gik på universitetet, læste et eller andet, og nu kan læne sig tilbage. 

Og alt det pis med at man får "stress" af at være politiker... Prøv at sidde i jeres eget system, have en sagsstamme på 390 personer, der skal laves opfølgning på hver 3. måned, samtidig med at man skal registrere i 5 forskellige systemer. (Som var min virkelighed, før JEG fik stress - altså rigtig stress, ikke travlt!) = sygemelding, fyring, efter at have fulgt Claus Hjorts regler, til man fanme ikke kunne mere)

De har det sgu godt nok, de burde have flere og mere omfattende opgaver, og det hjælper ikke at de har læst sig kloge på et eller andet smart universitetsfag. De skal satme have jord under neglene. Og lugte af sved, ikke Paco Rabane! 

davenport22-11-24 20:07

• ★★0

Har seriøst altid syntes det var noget pjat, at politikere ikke kan få deres aftaler igennem inden for “normal “ arbejdstid.. De ved hvad de har at forhandle om og hvad der er af faste udgifter. Lad nu være med at lave et skuespil ud af det. “Åhh vi har et hårdt job og arbejder mange timer”… Ja fordi I skal have det til at se ud af noget..

Weird_J22-11-24 20:47

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen