Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★★0

Ahh, Davenport, nu synes jeg, du er for hård. En politikers liv, især en minister, er fandeme hård. De er i pressen, står på mål for alt. Og så bliver folk stresset af mange forskellige årsager. Jeg har eksempelvis også været arbejdsløs i en del år, og det blev jeg aldrig i nærheden af stresset, mens andre bliver stresset af meget mindre.  

Men jeg er virkelig også fortaler for, at deres løn og pension bliver normaliseret. Hvis de så ligger langt de fleste af de goder, der har oveni deres løn, så har jeg det egentlig ok med det også. De må gerne få en god løn, for de har et kæmpeansvar.

Guldager22-11-24 21:42

• ★★★★★★0

Nah. Imo har de det sgu meget nemt. Det kan da godt være de skal i fjernsynet, men de svarer jo aldrig på det de bliver spurgt om alligevel, så det eneste de skal huske, er jo bare det de lærte på det kursus om hvordan man affejer journalister. 

davenport22-11-24 22:53

• ★★1

Der var en demonstration i går mod at Sverige skal forlade Nato. Jeg hørte ikke alt hvad der blev sagt men en del af det har at gøre med at USA har fået en ny præsident. Det kommer naturligvis heller ikke til at ske og skal heller ikke ske. På trods af at Sverige har et meget bedre militær end Danmark er det trods alt ikke nok til at stå imod Rusland.

Vi har også lige fået tilsendt en ny brochure med "Om krisen eller kriget kommer". En 30 siders pjece som omhandler hvordan du som borger skal reagere i forhold til forskellige beredskab. I Sverige er der for eksempel total forsvarspligt, hvilket indebærer at alle borger mellem 16 og 70 år forpligtet til at bidrage til forsvaret i tilfælde af krig eller krigsfare.

Derudover information omkring forskellige alarmer, som beredskabsalarm, flyalarm etc.

Hvad du skal gøre i tilfælde af luftangreb, kemiske angreb, terrorangreb eller angreb med atomkraftvåben.

Og til slut en liste over ting der er godt at have i sit hjem.

Denne er ikke mindst sendt ud nu hvor Sverige er blevet medlem af Nato.

Kiyonji23-11-24 20:57

• ★★★★★★1

Der var en demonstration i går mod at Sverige skal forlade Nato. Jeg hørte ikke alt hvad der blev sagt men en del af det har at gøre med at USA har fået en ny præsident. Det kommer naturligvis heller ikke til at ske og skal heller ikke ske. På trods af at Sverige har et meget bedre militær end Danmark er det trods alt ikke nok til at stå imod Rusland.

Vi har også lige fået tilsendt en ny brochure med "Om krisen eller kriget kommer". En 30 siders pjece som omhandler hvordan du som borger skal reagere i forhold til forskellige beredskab. I Sverige er der for eksempel total forsvarspligt, hvilket indebærer at alle borger mellem 16 og 70 år forpligtet til at bidrage til forsvaret i tilfælde af krig eller krigsfare.

Derudover information omkring forskellige alarmer, som beredskabsalarm, flyalarm etc.

Hvad du skal gøre i tilfælde af luftangreb, kemiske angreb, terrorangreb eller angreb med atomkraftvåben.

Og til slut en liste over ting der er godt at have i sit hjem.

Denne er ikke mindst sendt ud nu hvor Sverige er blevet medlem af Nato.

Der var ingen som tvang Sverige til at ansøge om medlemskab af Nato - det var kun frygten for Putin, som afgjorde årtiers neutralitet.

Selvom Trump er verdens største tromler, så startede han trods alt ikke 3 verdenskrig sidst. Han virker mere opsat på st stoppe amerikansk krig, som han gjorde da han beordrede USA ud af Afghanistan - noget han i øvrigt klandrede Biden for, selvom beslutningen lå på hans vagt.

Trump har jo også lovet at stoppe Rusland/Ukraine konflikten indenfor det første døgn som præsident ;-D

Så bare rolig Sverige - gør klar til at hylde ham når Trump skal modtage Nobels fredspris ….(!)

Wayne24-11-24 04:52

• ★★★★★★0

Wayne24-11-24 04:50

• ★★★★★★0

I approve!

edition.cnn.com/2024/11/28/australia/australia-passes-social-media-law-intl-hnk/index.html

Har før haft den holdning, at det må være et forældreansvar, men der er bare mere og mere der peger på, at SoMe har en negativ effekt på unge teenagere.

Og at man ret meget er i deres vold

Guldager28-11-24 16:29

• ★★★★★★1

Assad er faldet, Syrien er frit, og nu bliver det et fuldt demokrati!

Eller...men det er sgu spændende at se, hvad det bliver til. Frygten er, at oprørerne stadig har bånd til Al-Qaeda, men håbet er, at de faktisk vil gøre det, som de har sat sig for - lave et civiliseret demokrati.

Guldager 9-12-24 13:21

• 0

Assad er faldet, Syrien er frit, og nu bliver det et fuldt demokrati!

Eller...men det er sgu spændende at se, hvad det bliver til. Frygten er, at oprørerne stadig har bånd til Al-Qaeda, men håbet er, at de faktisk vil gøre det, som de har sat sig for - lave et civiliseret demokrati.

Det sker aldrig. Selv hvis de ville prøve ville det blive ødelagt af islamister og fanatikere. 

Mickey fra Øen 9-12-24 13:24

• ★★★★★★1

Der er flere lande med en muslimsk majoritet, hvor det ikke er helt håbløst: Senegal, Tyrkiet, Indonesien, Albanien osv. er alle sekulære nationer med en muslimsk majoritet.

Jeg kan se, at dem der står forrest i oprøret, er Tahrir al-Sham (HTS), som tidligere har været allieret med Al-Qaeda, men siden har prøvet at distancere sig fra dem. 

Og hvis det her passer: economictimes.indiatimes.com/news/defence/syria-rebels-vow-no-more-sectarianism-and-tyranny/articleshow/116076409.cms

"We ask that all sects be reassured... for the era of sectarianism and tyranny has gone away forever"

Så er det jo ganske godt. Men vi får se - der er sgu lang vej endnu.

Guldager 9-12-24 15:07

• 0

Desværre ser det ud til at jeg får ret om Syrien, der har fået en islamistisk leder, der regner kvinder for værende under mænd. 

Mickey fra Øen 4-01-25 21:06

• ★★★0

Desværre ser det ud til at jeg får ret om Syrien, der har fået en islamistisk leder, der regner kvinder for værende under mænd. 

Ja det begynder desværre at ligne samme taktik som med “det nye” Taliban i Afganistan - alt er ved det gamle :(

Gorman 4-01-25 23:37

• ★★★★★★1

Det er ligesom om at de ikke fatter noget?? Hvordan kan man holde en fest, når hele verden skælver? Det er ganske enkelt frygteligt, at man har et samfund, der er så indoktrineret, at de ikke aner hvad der sker uden for deres eget land. Jeg føler mig virkelig intellektuelt overlegen som indbygger i Europa. Tænk hvis de også underviste i verden i USA, uden at det er et valgfag? 

davenport20-01-25 16:20

• ★★★★★★2

Der er meget stærke, konservative kræfter, der har været med til at sprede misinformation. Og det er fandeme svært at være oppe mod så stærke kræfter, der ikke er bange for at sige en hel masse pis, uanset om det er rigtig eller forkert. Jojo, alle overdriver og lyver lidt i en valgkamp, men det er absurd, hvad Trump har sagt. 

Desuden føler mange amerikanere sig overset. De har i mange år ventet på at blive løftet ud af fattigdom og ud af underklassen, men føler sig overhalet af indvandrere, kvinder osv. Selvfølgelig bygger det på en illusion om den amerikanske drøm - så det vil ikke komme til at ske uanset hvad.

Det værste er, at meget af Trumps politik vil ramme amerikanerne virkelig hårdt. Tariffer vil gøre det dyrere, Elon Musks opgave med at skære i regeringens funktioner vil gøre det værre for netop dem, der lever i områder, hvor der er brug for hjælp og massedeportation vil efterlade et kæmpe hul i økonomien.

Guldager20-01-25 18:31

• ★★★0

Amerikansk demokrati - hvil i fred... ;)

Sagt i spøg, men så alligevel... lad os se hvad der sker fire års tid fra nu.

Essal20-01-25 18:39

• ★★★★★★0

Jeg sad bare og tænkte "Du bruger en masse penge lige nu" da jeg hørte talen. Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke bruger alle de penge på, at få et samfund op at stå, fx med sundhedssektoren? Jeg ved godt de synes det er kommunistisk, at man skal betale til det fælles bedre, men det må satme da være vejen frem?? Jeg kan slet ikke sætte mig ind i tankegangen. Ved at forhøje ALLES velbefindende, må man da få en gevinst. Det har da virket i Europa, så hvorfor skal de stå så stærkt på, at man er sin egen lykkes smed? Det er ubegribeligt. Alle kan være hinandens lykkes smed. Men det er jo nok bare min europæiske naivitet... 

Det var i øvrigt sjovt at se, at alle de demokratiske præsidenter sad ned, mens alle Trumps støtter rejste sig under talen. 

davenport20-01-25 19:18

• ★★2

Nu skal vi nok også passe på med at forherlige vores eget samfund, både i Norden og resten af verden. Jeg er sikker på at der også er mange ting som folk udenfor Europa synes er mærkeligt og uenig i hvordan tingene bliver gjort.

Bare tage en ting som EU og implementering af udenlandsk arbejdskraft samt indvandringskrisen hvor der ikke er fælles fodslag over hvordan vi tackler de problemer som følger med. Deraf den højredrejning der finder sted i en stor del af Europa.

Kiyonji20-01-25 19:25

• ★★★★★0

Det var i øvrigt sjovt at se, at alle de demokratiske præsidenter sad ned, mens alle Trumps støtter rejste sig under talen. 

Bush blev som regel også siddende.

chandler7520-01-25 19:33

• ★★★★★★0

Han har svage knæ...

davenport20-01-25 19:45

• ★★★★★★1

For mig er klart det værste, at klimaet får et ordentlig gok i nødden igen...

Guldager20-01-25 19:57

• 0

:D

Geekalot20-01-25 20:08

• ★★★★★★4

Jeg spilder ikke min tid på et menneske, som er så lidt demokratisk at han forsøgte at få andre til at lave valgsvindel - og da det ikke lykkedes talte han en menneskemængde op til at storme kongressen, bare fordi han ikke kunne acceptere et nederlag.

Ydermere viste han foragt for både den amerikanske forfatning- og Biden som kommende Præsident - ved som den eneste afgående præsident i vor tid, som ikke gad deltage i indsættelses ceremonien.

Wayne20-01-25 20:25

• ★★★★★0

For mig er klart det værste, at klimaet får et ordentlig gok i nødden igen...

Ja, hans tilhøreres reaktion på hans "drill baby drill" siger nok en del om mange amerikaneres mening omkring olie. Desværre.

chandler7520-01-25 21:08

• ★★★★★★1

Hvor må det være vildt at leve i et land, hvor en ny præsident bare ændrer på den afgående præsidents love. Der er jo ingen sikkerhed eller kontinuitet.

Det gælder også internationalt - nu er USA så igen ude af WHO og Paris-aftalen, men hvis en demokrat vinder næste gang, er de med igen.

Og han vil måske indføre 20% told på alle udenlandske varer, 25% fra Canada og Mexico og 60% fra Kina. Hvilket vil gøre det superdyrt at være amerikaner 

I hans 1. periode håbede jeg på, at demokratiet vil holde - i denne periode håber jeg lidt på, at han brænder lortet ned, så folk fatter, de ikke skal stemme på en fascistisk wannabe-diktator. 

Uanset hvad, så bliver de næste to år interessante. Jeg forventer ikke, at republikanerne har kontrol med hverken huset eller senatet om 2 år, og jeg forventer en masse modstand juridisk, som allerede er sket.

Guldager21-01-25 06:24

• ★★★★★★1

Har lige læst DRs gennemgang af den første dag. Det er fuldstændig vanvittigt. Håber virkelig at dem der har stemt på ham får det at føle nu. 

davenport21-01-25 08:17

• ★★★★★0

Håber virkelig at dem der har stemt på ham får det at føle nu. 

Det samme sagde man i 2016. I 2024 fik han 16 mio. flere stemmer end dengang.

chandler7521-01-25 09:18

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen