Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★1

1500 brunskjorter er nu blevet benådet….

Kruse21-01-25 09:28

• ★★0

Trumps succes er også et bevis på demokraternes krise. Han ikke bare vandt, men han vandt klart.

Noget af det kan jeg også godt forstå set fra et amerikansk perspektiv. For eksempel krigen i Ukraine. Det er en krig langt væk fra USA som mange amerikanere ikke har en interesse i og som de ikke forstår at der bliver brugt så mange penge.

Hvis Brasilien indvaderede et af sine nabolande, som eksempel, ville folk i Europa så synes at det er interessant at støtte modparten. 
    De fleste kender knapt nok til de uroligheder som finees i Equador i øjeblikket. Nogle gange skal det også ses i perspektiver 

Kiyonji21-01-25 11:32

• ★★★★★2

Brasilien er nok et dårligt eksempel. Ville Europa reagere hvis Nordkorea begyndte at invadere Sydkorea?

David Lund21-01-25 11:55

• ★★★★★★1

Det samme sagde man i 2016. I 2024 fik han 16 mio. flere stemmer end dengang.

Den helt store forskel er, at GOP har både kontrol med senat og huset, og at der denne gang er en klar plan. 

Guldager21-01-25 12:03

• ★★★★★0

Den helt store forskel er, at GOP har både kontrol med senat og huset, og at der denne gang er en klar plan. 

Jeg er ikke sikker på, hvordan det er relevant for det jeg skrev? :)

chandler7521-01-25 12:30

• ★★★★★0

Brasilien er nok et dårligt eksempel. Ville Europa reagere hvis Nordkorea begyndte at invadere Sydkorea?

Mener du reagere militært? Det ved jeg ærlig talt ikke... Hvad tror du?

chandler7521-01-25 12:32

• 0

Har lige læst DRs gennemgang af den første dag. Det er fuldstændig vanvittigt. Håber virkelig at dem der har stemt på ham får det at føle nu. 

Ja det kunne man håbe. Men de tror vel på meget af det pis han har vedtaget indtil videre. 

Mickey fra Øen21-01-25 12:33

• ★★★★★1

Mener du reagere militært? Det ved jeg ærlig talt ikke... Hvad tror du?

Ingen anelse - det var ikke mig der stillede det oprindelige dilemma. Men tænker da, der ville komme en reaktion af en slags via militær støtte, nødhjælp osv. 

David Lund21-01-25 13:03

• ★★★★★★2

Det amerikanerne ikke forstår, da de ikke lærer om verden i skolen, er at krigen i Ukraine har konsekvenser for varer i resten af verden. Vi snakker jo ikke et lillebitte land, men et kæmpe land, der faktisk både brødføder og eksporterer forskellige ting til resten af verden. Men hvis amerikanerne vil være selvforsynende, så må man jo bare acceptere det, og så se hvad der sker på den lange bane. Hvis de brænder alle broer, så kunne det da godt blive dyrt for dem. 

Jeg synes det er sørgeligt, at leve i en tid, hvor vi kunne bruge alle vores kræfter og resurser, på at skabe en bedre verden, hvor alle kunne komme til at leve et godt liv, hvis man bare distribuerede alle varer lige. Ingen behøvede mangle noget. 

Men vi styres af en lille elite af milliardærer, der (for reasons unknown) vil have flere penge... Har de da ikke nok, hvis de kan få alle deres ønsker opfyldt, med det de allerede har?    

davenport21-01-25 13:50

• ★★★★★★1

Jeg er ikke sikker på, hvordan det er relevant for det jeg skrev? :)

Det blev også skrevet lidt hurtigt på toilettet :)

I 2016 var der ikke nogen klar plan for, hvad Donald Trump ville lave. Der var ikke nogen decideret strategi. Desuden kunne der ikke gennemføres specielt mange love pga. deres politiske struktur. Så min pointe var, at der ikke rigtig blev lavet så meget og ikke noget specielt ekstremt, og mange af hans løfter dengang handlede ikke så meget om den enkelte amerikaner.

• Denne gang vil han indføre told = dyrere varer
    • Han vil deportere illegale = en stor del af arbejdskraften ryger
    • Han vil skære ned i mange offentlige budgetter = endnu dårligere sikkerhedsnet.

Og det vil han gøre med executive actions, hvor af nogen ikke juridisk kan udfordres, men andre kan. Og denne gang er der bare 100% kontrol i regeringen, så færre juridiske udfordringer, derfor vil der også komme til at ske større ændringer denne gang.

Hvor Trump 2016 var lidt en lame-duck-præsident, hvor han denne gang er mere en bulldozer - så befolkningen vil få mere at føle.

Men - fordi GOPs strategi er at lyve igen og igen, skal MAGA-delen nok hoppe med på, at det stadig skyldes Biden/Obama/Woke/Klimapolitik eller hvad fanden de nu finder på, selvom deres liv langsomt bliver dårligere og deres rige politikere bliver endnu rigere.

Det er lidt pessimistisk, I know, og der er selvfølgelig - og forhåbentlig - en sandsynlighed for, at det ikke bliver så slemt.

Guldager21-01-25 15:19

• ★★★★★★0

Men det er her det mest skræmmende ved Trumps periode:

youtu.be/DvCmBOenfsQ

Guldager21-01-25 18:23

• ★★★★★★2

En uddybelse, for jeg er faktisk ret skræmt over den udvikling.

• I november sagde J.D. Vance, at USA kunne trække sig ud af NATO, hvis Europa lovgav imod Elon Musks firmaer.
    • Hvis man søger på democrats på Instagram, står der hidden results

De 6 største techfirmaer var med til Trumps indsættelse, og Trump er jo en, der altid lytter til rige, magtfulde mænd. Så vi er langt forbi lobbyisme - vi kommer faktisk ind i en periode, hvor dem der styrer alle de store SoMe-platforme arbejder sammen med en fascistisk præsident, der vægter rigdom fremfor alt andet og er fuldstændig ligeglad med sandheden.

Det udstiller også lidt en verden, der total har langt deres privatliv, deres nyhedsstrøm og deres online socialliv i hænderne på meget få og utroligt magtfulde mennesker. 

Nu følger jeg heldigvis ikke med på nogen af dem - har Facebook, men bruger det kun til grupper og et meget sjældent opslag - men jeg forudsiger lidt, at der kommer en masseflugt, og at de ender som X, Truth Social og Telegram, hvor der er så meget misinformation og konspirationsteorier.

Udover det, så kan nyhedsstrømmen på SoMe jo kontrolleres, viden om mennesker kan udnyttes politisk og det er 100% muligt langsomt nudge folk gennem et selekteret udvalg, så der i mange år fremover vil være en større fremgang end allerede nu af anti-demokratiske og anti-videnskabelige strømninger.

Men seriøst - EU har nogle gode takter med at opbryde monopol og sikre konkurrencen - men hvis de firmaer så kan ringe til Trump og sige: "kan du ikke lige true med en told?" - så er det jo absolut tosset. Lidt spekulativt, men det føles ikke som en umulighed.

Guldager21-01-25 19:09

• ★★★0

Nej det føles ikke som en umulighed. Skræmmende fremtidsudsigt med Trump på de fleste områder…..

Gorman21-01-25 23:13

• 0

Trump fyrer løs af mennesker han ikke kan lide. I et frit demokrati skal en leder altså kunne tåle modstand i form af kritik af ens holdninger. Samtidig bruger Musk sin platform til at udskamme dem der bliver fyret. Det er sørgeligt og ret vildt for det er en kæmpe magt man der har. Er der vitterligt ingen voksne til stede for det er jo kørt helt af sporet derover. Trump truer også med told hvis EU ikke køber mere olie og gas i usa. Der er dem herhjemme der siger at Trump tænker som en forretningsmand. Har selv svært ved at se det kan betegnes som forretningsmetoder i et frit marked. Det er jo nærmest afpresning. 

Mickey fra Øen22-01-25 11:43

• ★★★★★★1

Der er dem herhjemme der siger at Trump tænker som en forretningsmand.

Altså, af den sicilianske type ;)

Guldager22-01-25 11:55

• 0

Altså, af den sicilianske type ;)

He he ja.

Mickey fra Øen22-01-25 12:44

• ★★★★★★1

Så kan jeg lige smide en til debat:

Jeg ser Aftenshowet. De samler ind til de katastrofer vi ikke hører så meget om. Det handler om Afrika (igen) og der skal samles ind til de familier, der har 9-10 børn. Jeg ved godt jeg lever i et helt andet område, og har nogle helt andre forudsætninger for mit liv, men hvis man ikke har nok mad til ét barn, hvorfor bliver de så ved med at få flere børn? Hvis man gerne vil uddanne sig og få nogle andre forudsætninger for sit liv, så må man da gøre noget andet, end bare at blive ved med at få børn, der jo opvokser til at bare føre det hele videre. Der er ikke mad til alle de børn - så stop da med at knep, FFS. Jeg har svært ved at se, at de ikke kan se det? Men det er nok bare mit vestlige synspunkt. (Som dog giver god mening..) 

davenport27-01-25 19:39

• ★★★★★★1

Nu har jeg ikke en stor viden på det område, men det er da trods alt indenfor det, som de skal lære om i geografi. 

Det bliver nok et længere indlæg, så bær lige over med mig :)

----

Men - alle samfund går meget groft set igennem nogle stadier i deres udvikling mod et rigt land, og de fleste lande har fået lige så mange børn, som de gør i visse afrikanske lande. Grunden til de mange børn er blandt andet mangel på prævention, at kvinder ikke er på arbejdsmarkedet, at der er brug for børn til at hjælpe med at arbejde, kultur, religion og en generel usikkerhed om fremtiden og overlevelse.

For det meste vil de fattigste lande ikke vokse nævneværdigt i befolkningstal, fordi de har noget, der hedder en stabil ung befolkning. Forestil dig en befolkningspyramide, som er meget bred i bunden og meget tynd i toppen - så mange børn, men nærmest ingen ældre. Problemet opstår først, når et land kommer ud af den værste fattigdom og får bedre adgang til uddannelse og medicin. Så vil man se en eksplosiv vækst, som i f.eks. Nigeria og Indonesion, fordi der stadig fødes mange børn, men mange flere bliver også ældre.

Det store problem er, at de fattigste lande ofte sidder fast i den såkaldte fattigdomscirkel, der i en forsimplet udgave ser sådan ud:

Stor fattigdom > meget manuelt arbejde > ingen skolegang > ingen indsigt > ingen forandring > stor fattigdom

Hvorfor de lande så er fattige, er der virkeligt mange bud på. En stor del skyldes den historiske kolonisering af de afrikanske lande, hvor landegrænser nærmest blev tegnet med en lineal uden skelen til befolkningen, men også geografi, klima og andre faktorer. 

Den absolut bedste måde at løfte landene ud af fattigdom på er, at få kvinderne på arbejdsmarkedet. Det giver flere penge, mere indsigt, færre børn osv.

Grunden til Nordafrika så er bedre stillet, er især pga. det tætte bånd til Europa.

Guldager27-01-25 19:58

• ★★★★★0

Så er den store Tariff battle godt i gang må man sige.

Elwood 2-02-25 14:55

• 0

Tjaa.. Det er vel næsten det mindst dramatiske ser sker "derovre". 

Fubar 4-02-25 11:27

• ★★★★★★1

Jeg er nærmest helt perpleks, over den måde Trump prøver at forme verden på. Hvad fanden sker der? Han er altså ikke Master of the Universe, og det tror jeg nok han skal passe fucking meget på, at tro om sig selv. Jeg havde ikke set denne drejning af verden i den fortand. Man kan have rigtig meget mod Putin, men Trump er satme ligeså sindsyg. Det ender jo i en krig, og så er det slut med det hele.

Var det ikke A.C. Clarke, der sagde at WW4 ville blive bekæmpet med sten og kæppe? 

davenport 5-02-25 18:37

• ★★★★★1

Jeg er nærmest helt perpleks, over den måde Trump prøver at forme verden på. Hvad fanden sker der? Han er altså ikke Master of the Universe, og det tror jeg nok han skal passe fucking meget på, at tro om sig selv. Jeg havde ikke set denne drejning af verden i den fortand. Man kan have rigtig meget mod Putin, men Trump er satme ligeså sindsyg. Det ender jo i en krig, og så er det slut med det hele.

Var det ikke A.C. Clarke, der sagde at WW4 ville blive bekæmpet med sten og kæppe? 

Trump smider en masse ting op i luften. For en gangs skyld er jeg enig med Lars Løkke, når han siger, at man skal tage Trump alvorligt, men at man ikke skal tage alt, hvad han siger, bogstaveligt.

Det var i øvrigt Einstein, som sagde det med WW4.

chandler75 5-02-25 19:46

• ★★★★★★1

Ja, ok. Men meningen står da.

Men når Israel er med på planen, er det eddermame deroppe, hvor det kan ske. Og så starter hele deres pis i Mellemøsten for 117 gang igen, og krig og mayhem. Var det ikke snart nemmere at atombombe hele det område, og så var der plads til alle de andre flygtninge fra rundt omkring, og hvis de så begyndte at lave mere pis, så ved man hvad der sker? 

Underforstået: jeg fatter ikke hvad de kæmper så hårdt for? Mere ørken? Der er et eller andet sted plads nok dernede, hvis man er ligeglad med sand. Hvad er det de skal slåsse sådan for?? Mere sand? Det er mere et religiøst spørgsmål, end så meget andet. 

davenport 5-02-25 19:55

• 4

Jeg tror de sidste dages snak om told, Grønland og Gaza i langt højere grad handler om at fjerne fokus fra det han og hans tech-venner i virkeligheden har travlt med, nemlig at smadre den amerikanske stat som vi kender den.

Det er ret uhørt og helt lidt vanvittigt hvad der forgår i øjeblikket. 

Fubar 5-02-25 20:10

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen