Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

• ★★★★★★0

Ja, helt sikkert. Det behøver ikke engang være besværgeligt. 

Synes nu Alternativet siger mange fornuftige ting - men skal også lige igennem ret meget vrøvl først :)

Guldager 9-06-25 14:09

• ★★★★★★0

Nå, Guldager.. Så skal du til at stå lidt før op? ;)

davenport 9-06-25 16:15

• ★★★★★★0

Altså, i morgen har jeg en fridag, så det behøver jeg ikke ;)

Guldager 9-06-25 16:27

• ★★★★★0

What am I missing? :)

chandler75 9-06-25 17:37

• ★★★★★0

Ah, det må være denne...

politiken.dk/danmark/uddannelse/art10442269/Fremrykket-m%C3%B8detid-for-l%C3%A6rere-skal-sikre-ro-i-klasserne-i-Odense

chandler75 9-06-25 17:45

• ★★★★★1

Hvorfor er det egentlig, at man stadig skal møde kl. 8 om morgenen - ligesom da vi gik i skole? Det er jo sygt tidligt (og tidligere end de fleste almindelige job), og er der ikke noget med, at i hvert fald teenagere fungerer dårligt indlæringsmæssigt så tidligt?

chandler75 9-06-25 17:47

• ★★★★★★0

Det er sådan en gratis politik...langt de fleste lærere - og især i indskoling eller mellemtrin- gør det i forvejen.

Det med kl. 9 gælder mest for teenagere. Deres indre ur er forskubbet med en time. Nogle gymnasier eksperimenterer også med kl. 9 med god effekt.

Men altså, man gør det fordi sådan har det altid været. Der er mange ting, der burde ændres i folkeskolen, men det bliver ikke gjort fordi...

Guldager 9-06-25 18:04

• 0

Ja, helt sikkert. Det behøver ikke engang være besværgeligt. 

Synes nu Alternativet siger mange fornuftige ting - men skal også lige igennem ret meget vrøvl først :)

Så et kørekort for at købe et hamster, mens man kan skide alle de unger man ikke magter at passe ud, som det passer en:D

Jamison 9-06-25 18:22

• 0

Selv om man ændrede tiden for de mindste/mindre ville de fleste vel stadig blive afleveret tidligt og så blot i sfo. Mor og far skal vel kunne nå på arbejde? Men det er måske bedre? 

Jamison 9-06-25 18:24

• ★★★★★0

Så et kørekort for at købe et hamster, mens man kan skide alle de unger man ikke magter at passe ud, som det passer en:D

Basically yes :)

Det bliver nok svært at gå ind og rode ved den personlige frihed til at få børn, men med kæledyr har man i det mindste muligheden - ligesom med kørekort til knallert osv.

chandler75 9-06-25 18:36

• ★★★★★★0

For de små betyder det ikke så meget. De er helt parate til at gå i skole der. Det er mest af alt de pubertetsramte, det går ud over. Deres indre ur er simpelthen forskubbet med 1-2 timer. Derfor vil det give god mening med senere skolestart i udskolingen. Her er problemet så dog, at der stadig er nogle minimumstimer (for mange, mener jeg), som de skal have, og så skal de gå i skole til kl. 15 hver dag - det kan gå ud over sport og fritidsjob.

Guldager 9-06-25 18:37

• 0

Basically yes :)

Det bliver nok svært at gå ind og rode ved den personlige frihed til at få børn, men med kæledyr har man i det mindste muligheden - ligesom med kørekort til knallert osv.

I know:) Jeg er grundlæggende også enig.

Jamison 9-06-25 18:41

• 0

For de små betyder det ikke så meget. De er helt parate til at gå i skole der. Det er mest af alt de pubertetsramte, det går ud over. Deres indre ur er simpelthen forskubbet med 1-2 timer. Derfor vil det give god mening med senere skolestart i udskolingen. Her er problemet så dog, at der stadig er nogle minimumstimer (for mange, mener jeg), som de skal have, og så skal de gå i skole til kl. 15 hver dag - det kan gå ud over sport og fritidsjob.

Så en udfordring der i bund og grund ingen gode løsninger er på?

Jamison 9-06-25 18:43

• ★★★★★0

Jeg kan huske, at jeg i de senere klasser og gymnasiet da tit først kom i seng ved 1-tiden, fordi der lige skulle games eller ses fjernsyn. Så kunne jeg godt være lidt flad, når jeg skulle op kl. 7, og resultatet var enten:

- At jeg pjækkede for at sove længere, efter mine forældre var gået (stod op, så dem tage afsted, gik derefter i seng igen)

Eller

- At jeg hoppede i seng i et par timer efter skolen og nogle gange først stod op, når der var aftensmad.

chandler75 9-06-25 19:33

• ★★★0

Jeg kan huske, at jeg i de senere klasser og gymnasiet da tit først kom i seng ved 1-tiden, fordi der lige skulle games eller ses fjernsyn. Så kunne jeg godt være lidt flad, når jeg skulle op kl. 7, og resultatet var enten:

- At jeg pjækkede for at sove længere, efter mine forældre var gået (stod op, så dem tage afsted, gik derefter i seng igen)

Eller

- At jeg hoppede i seng i et par timer efter skolen og nogle gange først stod op, når der var aftensmad.

Den med at pjække lavede jeg også jævnligt. Smækkede gerne med hoveddøren og gik i seng igen. Den fungerede indtil den dag min mor skulle ind og hente noget opvask. Så var jeg afsløret. Men er det ikke svært at pjække i dag? Går ud fra at forældrene kan se fravær i Aula?

Aranyhajú Nyárszépe 9-06-25 19:51

• ★★★★★★0

A.N. - Aula er kun i folkeskolen. Men jo, det kan de :) - og der er mere fokus på fravær nu end før. Efter 10% bliver forældre kontaktet og ved 15% ulovligt fravær i et kvartal ryger børnepengene i en periode (ikke at det hjælper...men det er en måde at ramme indvandrerfamilierne på...).

Pjækkede meget sjældent i folkeskolen - kunne generelt godt lide at være i skole. Og i 9. og 10. klasse gik jeg på efterskole, så der var det heller ikke muligt.

I 1.g. boede jeg hos min mor og skulle afsted før hende - så det var også lidt svært. Men i 2.g. og 3.g. var jeg flyttet hjemmefra og boede sammen med 3 fra min efterskole. Så det var rimelig drukfældigt - og jeg havde ofte gang i lommeregneren for at regne ud, om jeg kunne tillade mig at pjække...fik også mundtlige advarsler begge år, men ikke mere end det.

Jeg var rigtig god i skolen fra 0. klasse og indtil 1.g. - så havde jeg lige 2.g. 3.g. og 2 år på uni med religion, hvor jeg virkelig ikke lavede noget. Skiftede hovedfag til historie, og der tog jeg mig mere sammen - det samme på seminariet (men der var jeg også 35 år...).

Guldager 9-06-25 20:13

• ★★★★★★0

Vi får fraværsbesked 8.01, hvis en af drengene ikke er mødt op. Så det eneste pjæk der kan lade sig gøre, er det vi gir dem. Og det kan sagtens hænde, hvis vi kan mærke, at der lige er brug for en fridag. Det har så også bevirket, at det ikke er nødvendigt at pjække, for vi er til at tale med. De har i øvrigt næsten ikke noget fravær. 

davenport 9-06-25 20:28

• ★★★★★★0

Jeg tror at den sag med Sass-Larsen ender med et selvmord. Når beviserne bliver for tungtvejende, tror jeg det bliver den udvej han finder. Han kommer aldrig til at få et job mere, eller have nogle gode relationer. Og hvis han er skyldig, så no great loss. 

davenport10-06-25 09:29

• ★★★★★★1

Han er jo skyldig uanset hvad - selv hvis hans historie er reel nok (hvilket jeg personligt tvivler på), har han stadig brudt loven. Jeg tænker faktisk ikke, at det gør så meget, om han har betalt og downloadet lortet fordi han er pædo, for at lede efter noget eller for den sags skyld lave moderne, avantgarde kunst i hans kælder - han har stadig downloadet det bevidst.

Hans egen historie kan kun tjene til det formål at have et bedre offentlig image.

Nå ja - så er der det med sexdukken. Det passer ikke helt med hans egen historie.

Guldager10-06-25 09:53

• 0

Hans forklaringer er så hullede at historiebåden tager ret meget vand ind og synker mod bunden. Det er hele tiden forklaringer han ikke kan bakke op eller dokumentere, hvor han konstant udelader de ting der kunne be- eller afkræfte hans fortælling.

Jamison10-06-25 11:39

• ★★★★★★0

Ja, det virker ikke troværdigt :)

Men altså, hans forklaring er ligegyldig i forhold til skyld.

Guldager10-06-25 11:47

• ★★★★★0

Jeg tror at den sag med Sass-Larsen ender med et selvmord. Når beviserne bliver for tungtvejende, tror jeg det bliver den udvej han finder. Han kommer aldrig til at få et job mere, eller have nogle gode relationer. Og hvis han er skyldig, så no great loss. 

Han har selv udtalt, at han vil flytte til udlandet og starte på en frisk, fordi det altid går galt for ham i Danmark. Hvis han flytter tilstrækkelig langt væk og skifter navn, vil det jo nok være en mulighed.

chandler7510-06-25 13:30

• ★★★★★★0

Nissen flytter gerne med. 

davenport10-06-25 13:38

• ★★★★★★1

Hva fanden er det nu med, at man kan betale for at få konsultation ved lægen nogle steder?? Jeg ved godt at det er læger, der tager patienter ind efter lukketid, men det er satme en fordrejning af den måde vi driver Danmark på. Vi skal SLET ikke i en kategori, hvor man kan komme først, bare man har penge nok. Hvad fanden er det for en tankegang? Får lægerne da ikke penge nok ind på kontoen i forvejen?? Nu må det snart stoppe, med alt det pengegalskab! 

davenport24-06-25 18:52

• ★★★0

Men kan man ikke det i forvejen med en sundhedsforsikring?

Aranyhajú Nyárszépe24-06-25 20:21

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen