Ja, det er nogle underlige ting man vil bruge penge på.
Den politiske tråd
★★★0Aranyhajú Nyárszépe28-08-25 20:14
★★★2I det mindste så bliver æg billigere.
Påskeæg
★★★★★★0Sakset fra TV2:
Skattesatserne for 2026 er blevet offentliggjort, og det betyder, at mange danskere kan se frem til betydelige skattelettelser. Det skriver PwC i en pressemeddelelse. Beregningerne viser, at den største skattebesparelse er til dem, som både betaler topskat i 2025 og 2026 – altså har en månedsløn på mindst cirka 70.500 kroner.
Ja, det er igen de rige der får det bedre...
★★0Nå ja jeg har helt glemt at jeg jo nu betaler dansk skat, så gerne sænk den så meget som muligt
★★★★★1Jeg hørte lige i radioen, at i stedet for at sløjfe afgifterne på kaffe og slik kunne man bruge det samme beløb på at give gratis sund skolemad til næsten hver 2. elev...

chandler75 3-09-25 12:07
★1Ja man kunne også selv sørge for sine unger fik noget sundt mad hver dag ?
Godt være det bare er mig.
★★★★★2Ja man kunne også selv sørge for sine unger fik noget sundt mad hver dag ?
Det er jo så desværre nok ikke alle forældre, der magter det...
Jeg synes personligt, at alle skoler skulle have en madordning - så længe poderne er parkeret på skolen, bør deres velbefindende være skolens ansvar IMO.
Jeg husker med gru de slatne leverpostejmadder og smeltede chokolademadder, der lå og blev varmet op i tasken i 4 timer inden frokostpausen...

chandler75 3-09-25 12:38
★★★0Ja, vi har jo diskuteret det lidt herinde og det virker til at vi er enige om at det er nogle underlige prioriteringer.
Aranyhajú Nyárszépe 3-09-25 13:13
★★★★0Jeg husker med gru de slatne leverpostejmadder og smeltede chokolademadder, der lå og blev varmet op i tasken i 4 timer inden frokostpausen...
Jeg tror nok de har opfundet køleskabet i mellemtiden.

Men bare ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt mener jeg skolemad giver mening. Jeg tror stressniveauet blandt forældre ville dale drastisk, hvis de ikke skulle op og lave madpakker hver eneste dag.
★★★★0Jeg tror nok de har opfundet køleskabet i mellemtiden
Tja, min søn går på en skole, der åbnede i januar sidste år.. Og børnene kan ikke få deres madpakker opbevaret i et køleskab.
★★★0Tja, min søn går på en skole, der åbnede i januar sidste år.. Og børnene kan ikke få deres madpakker opbevaret i et køleskab.
I vores datters skole går forældrene sammen om et køleskab til klassen. Hvert forældrepar gav 150kr i 0. Klasse, og det følger dem. Skolen har forbarmet sig og betaler strømmen :-D
HonoDelLoce 3-09-25 15:30
★★★★★★0Det gør vores ikke, og lærerene har frabedt sig lyden af et køleskab i klassen. De må heller ikke få en mikroovn.
★★★0Det gør vores ikke, og lærerene har frabedt sig lyden af et køleskab i klassen. De må heller ikke få en mikroovn.
Lyden af et køleskab? Det må være nogle forholdsvis sensitive lærere :-D
HonoDelLoce 3-09-25 17:16
★★★★★0Det gør vores ikke, og lærerene har frabedt sig lyden af et køleskab i klassen.
Vil det ikke nærmest være det mindst larmende i en klasse...?
chandler75 3-09-25 17:54
★★★★★0I vores datters skole går forældrene sammen om et køleskab til klassen. Hvert forældrepar gav 150kr i 0. Klasse, og det følger dem. Skolen har forbarmet sig og betaler strømmen :-D
Det samme her. Hvor de forsvinder hen, når årgangen slutter, vides dog ikke, for hver gang et nyt klassetrin starter, er det forfra igen - med evt. skift undervejs hvis de går i stykker.
Desuden står de ude på gangen på mine børns skole, så larmen er bestemt ikke et problem.
David Lund 3-09-25 17:57
★★★★0Sådan kan man blive klogere. Her gik jeg rundt og troede at folkeskolen måske var blevet opdateret lidt :)
★★★★★★0Ikke så længe vi har konservative og ikke-progressive folk som Guldager siddende i folkeskolen....

★★0Kan se at der her i Sverige er kommet et forslag fra regeringspartierne og Sverigedemokraterne om at sænken momsen på fødevarer fra 12 til 6 procent.
★★★★★0Nu har jeg stemt borgerligt i over 25 år, men det virker ærlig talt noget patetisk med der der "borgerligt konvent", hvor de fire borgerlige partier (minus Venstre) skal få det til at se ud, som om de står sammen om en masse mærkesager.
Jeg tvivler på, at der kommer til at blive en borgerlig regering eller et rent borgerligt flertal efter næste valg - eller måske nogensinde. Og der kommer omvendt aldrig til at blive en rød regering, hvor fx Enhedslisten eller Alternativet indgår.
Og det er egentlig OK. Der har været meget kritisk af den nuværende regeringskoalition, men modsat sidste gang, hvor sådan noget blev forsøgt (1978-79, hvor det holdt under et år), har den ikke på noget tidspunkt været noget nær at falde fra hinanden. Hvilket egentlig er imponerende.
Så mit gæt er, at det næste gang - og nok måske også fremadrettet - bliver noget af det samme, måske bare med andre partisammensætninger. Og det synes jeg egentlig er OK.
chandler75 6-09-25 20:09
★★★★★1Den nuværende regering er vel i praksis mere borgerlig, end den er rød - eller hvad?
★★★★1
Den nuværende regering er vel i praksis mere borgerlig, end den er rød - eller hvad?
Ja, absolut
★★★★★3Jeg er ikke enig i alt, som Alex Vanopslagh skriver, men jeg synes, der er meget rigtigt i hans opslag på FB (jeg havde i øvrigt ikke hørt om Charlie Kirk før nu).
"Den amerikanske aktivist Charlie Kirk blev skudt og dræbt i aftes dansk tid. Han blev verdenskendt ved sin kærlighed til debat og provokerende meningsudvekslinger. Nu er han gjort stille af en kugle.Sidste år var det Donald Trump, der med nød og næppe overlevede en snigmorders kugle.
Og siden da er der sket flere snigmordsforsøg på amerikanske politikere. Når man lægger det oveni i de voldelige optøjer i hele USA under BLM-protesterne i 2020 og stormen på Kongressen 6. januar 2021, tegner der sig et tydeligt billede af et land, hvor man mener selv at have retten så meget på sin side, at der ingen normer eller regler gælder i kampen for sin sag.
Det er desværre ikke kun i USA, at de demokratiske normer skrider, og politisk vold og chikane vinder frem. Det er også her i Europa og i lille Danmark.
Så sent som netop i går blev Inger Støjberg - og hendes unge assistent! - udsat for, at to indvandrermænd i en kassevogn forsøgte at presse hendes bil ud i autoværnet på motorvejen. Der skete gudskelov ikke noget, men det er jo fuldstændig vanvittigt. Hun har i øvrigt levet med beskyttelse fra PET-vagter i årevis, ligesom Pia Kjærsgaard har det. Og vi ved jo alle sammen godt hvorfor.
Her den anden dag blev Weekendavisens chefredaktør Martin Krasnik passet op foran Berlingske Media, hvor der i øvrigt et par dage inden var udøvet hærværk på ruderne. Lige nu foregår der en ekstremt bekymrende radikalisering af særligt Gaza-sagen. Både cykelløb og politiske begivenheder bliver saboteret af afbrydelser, slagråb og intimiderende opførsel.
Vi står foran at skulle afvikle et kommunalvalg lige om lidt, og det er svært ikke at være bekymret for, hvad Gaza-demonstranter kommer til at foretage sig af politisk chikane og dét, der er værre.
Der har altid og vil altid være mennesker, der mener, at deres egen sag er så vigtig, at intet må stå i vejen for den. I normale tider betragter vi sådanne mennesker som sindssyge og antidemokratiske. Men i de senere år har vi set en bekymrende tendens til, at folk kaster demokratiske normer og almindelig god opførsel på møddingen i kampen for deres politiske hjertesag.
Og til dig, som er rasende på samfundet og dine medborgere på grund af fx. klimaet, Gaza, racisme, WEF, den store udskiftning, vacciner eller hvad det nu er, vil jeg bare sige: Du lever i et demokrati, hvor målet IKKE helliger midlet. Du har ret til at komme til orde, men det har alle andre også. Du har ikke ret til at få din vilje, hvis du ikke kan overbevise andre om det med argumenter. Og bare husk, at hvis vi først piller folkestyrets frihed og kultur fra hinanden, så kan andre gøre det samme mod dig, som du lige nu gør eller ønsker at gøre mod dem.
Heldigvis er det aldrig for sent at skifte spor. Du er velkommen tilbage i folkestyrets favn."
chandler7511-09-25 12:37
★0Ja det er et meget fint skriv.
★★★★★1Ok så Erika Kirk er jo bindegal.
Den Orange Tumpe leverede igen et "fantastisk Quote der siger så meget" Smart people don't like me"
og det kunne jo ikke være mere korrekt.
★0Ok så Erika Kirk er jo bindegal.
Ja?