Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★1

    Vi havde en stille og rolig juleaften. Det var knap så hyggeligt som sidste år - måske fordi vi sidste år var mere desperate for, at det skulle være ok, når det nu var første jul uden min søster. Hun mangler stadigvæk meget, og det er virkeligt blevet tydeligt, hvor meget hun var limen, der bandt selskabet sammen. Hendes mund stod stort set kun stille, når hun skulle tygge på noget. Mine forældre er nu så gamle, at de er svære at trække op. De byder ikke selv ind med ret meget, og så skal man hele tiden selv spørge ind for at forsøge at sætte gang i en samtale.

    I dag står den på familejulefrokost. Men pga. den ballade, der var i min ene kusines familie for nogle år siden, så bliver vi kun os - min far, min mor, mine niece og jeg - min faster, som er kræftramt og under behandling og måske hendes ene barnebarn. Der er langt fra de dage, hvor vi hyggede, snapsen flød, og alle de gamle historier kom på bordet for gud ved hvilken gang ...

    Jeg har egentligt i flere år haft mest lyst til at blive i København henover julen. Men jeg ved også, at min mor ville blive skuffet, og så nager tanken altid, at det jo kunne blive deres sidste jul. 

    Nå, anyway, i morgen går det hjemad igen, og jeg glæder mig til at se kæreste og hund og til at se nogle af vennerne i dagene før nytår. Jeg har også fået en julegave i form af en afgørelse på min sag i rehabiliteringsudvalget, så 2023 tegner allerede mere positivt. 

    thomsen26-12-22 12:46

  • ★★★★★★2

    Lyder sørme trist. 2022 har på mange måder været et annus horribilis. Lad os håbe på bedre tider i det nye år.

    Det kan næsten kun blive bedre :-)

    Wayne26-12-22 12:50

  • ★★★★★★0

    Er til minijulefrokost hos svigerforældrene. En af dem, der skulle med er blevet syg, så hun kommer selvfølgelig ikke. Men det gør manden heller ikke. Det har jeg aldrig forstået- mine svigerforældrene gør det samme: kan den ene ikke, kommer den anden heller ikke

    Guldager28-12-22 12:10

  • 4

    Siden 1. Januar har det været ulovligt at smide affald på gaden i min kommune og hvis du bliver taget kan du risikere en bøde på op til 800 kroner. 

    Indtil videre har de taget hele 9 personer på et år.

    Kiyonji28-12-22 13:02

  • ★★2

    Siden 1. Januar har det været ulovligt at smide affald på gaden i min kommune og hvis du bliver taget kan du risikere en bøde på op til 800 kroner. 

    Indtil videre har de taget hele 9 personer på et år.

    Fantastisk tiltag

    MadMartigan28-12-22 13:54

  • ★★★★★1

    Siden 1. Januar har det været ulovligt at smide affald på gaden i min kommune og hvis du bliver taget kan du risikere en bøde på op til 800 kroner. 

    Indtil videre har de taget hele 9 personer på et år.

    Jep, det er er super godt tiltag. Man burde tage at gøre det samme herhjemme også. Jeg ryster på hovedet hver gang, at jeg går en tur og ser hvor meget affald der ligger rundt omkring i hække, grøfter osv. Ofte er det også foran folks hjem, at der er smidt ting og sager. Det er dem der gør det åbenbart fuldstændig ligeglade med. 

    Noget som også virkelig pisser mig af på den front, er når folk har smidt skrald/affald lige ved siden af steder, hvor der hænger/står offentlige skraldespande. Det er godt nok dovent og noget forbandet svineri ikke at overkomme at smide affaldet ned, hvor det hører hjemme frem for bare at smide det på jorden. 

    NightHawk28-12-22 14:04

  • 0

    Læste lige lidt mere op på det og det som er nyt er at det er en tilføjelse til loven om ulovligt affald. Tilføjelsen gør at mindre affald som cigaretskodder og tyggummi også er ulovligt bare at smide om sig med. 

    Selve loven blev indført i 2011. Noget jeg ikke var klar over indtil jeg læste om det i en af gratisaviserne i dag. Det er dog heller ikke noget der har været et problem for mig, da jeg altid lægger det i en skraldespand. Det kræver selvfølgelig at kommunerne også stille tilrækkeligt med skraldespande til rådighed, men det har aldrig været et problem her. 

    Det gælder så selvfølgelig også hele landet. Måden avisen skrev det på fik det blot til at fremstå at det kun var lokalt og noget nyt, men det er så kun en tilføjelse til loven.

    Kiyonji28-12-22 15:10

  • ★★★0

    Jep, det er er super godt tiltag. Man burde tage at gøre det samme herhjemme også. Jeg ryster på hovedet hver gang, at jeg går en tur og ser hvor meget affald der ligger rundt omkring i hække, grøfter osv. Ofte er det også foran folks hjem, at der er smidt ting og sager. Det er dem der gør det åbenbart fuldstændig ligeglade med. 

    Noget som også virkelig pisser mig af på den front, er når folk har smidt skrald/affald lige ved siden af steder, hvor der hænger/står offentlige skraldespande. Det er godt nok dovent og noget forbandet svineri ikke at overkomme at smide affaldet ned, hvor det hører hjemme frem for bare at smide det på jorden. 

    Forbud virker jo kun hvis folk overholder dem. Det var bedre med en holdningsændring. Generelt synes jeg at det er sådan, at mange pisseligeglade hvis det ikke er direkte deres eget. Går ikke ud fra de smider affald i deres egen have.

    Hvad angår cigaretskod, så må de sætte nogle askebæger op, hvis jeg skal smide dem ud. Vil nødigt brænde en affaldsspand af. 

    Aranyhajú Nyárszépe29-12-22 09:36

  • ★★★0

    Hvad angår cigaretskod, så må de sætte nogle askebæger op, hvis jeg skal smide dem ud. Vil nødigt brænde en affaldsspand af. 

    Det er stort set standard i Københavnsområdet. Affaldsspande har "askebæger" til at slukke cigaretter så man kan smide dem ud i spanden. Det sjove er, at det er utroligt sjældent at rygerne bruger det.

    NSF29-12-22 09:56

  • 0

    Det er også standard her, som en kombineret aske- og affaldsbeholder. Hvor askebeholderen er i toppen og affaldsbeholder under den 

    Kiyonji29-12-22 10:16

  • ★★★7

    Undskyld, men det er sgu da en ret vild holdning. At jeg har lov til at smide mit skrald hvor det passer mig, hvis ikke det offentlige har sørget for et belejligt sted at gøre af det inden for min umiddelbare rækkevidde. Helt ærligt. Måske kunne man godt forvente at folk tog en lille smule mere ansvar for sig selv og deres omgivelser. Hvad hvis du vover dig udenfor storbyen? Skal kommunen så også garantere skraldespande for hver 25 meter langs motorvejen, eller kyler du bare dit lort ud af vindet når det passer dig?

    gi-jones29-12-22 12:28

  • ★★★★2

     Noget som også virkelig pisser mig af på den front, er når folk har smidt skrald/affald lige ved siden af steder, hvor der hænger/står offentlige skraldespande. Det er godt nok dovent og noget forbandet svineri ikke at overkomme at smide affaldet ned, hvor det hører hjemme frem for bare at smide det på jorden. 

    Det har også altid irriteret mig. Det er simpelthen så dovent. For et par år siden fandt jeg dog ud af, at en pæn del af det skrald, der ligger rundt om skraldespandene her i området simpelthen skyldes, at dyrene piller det ud af skraldespanden i jagten på noget spiseligt. Så sent som i går morges så jeg en lille flok krager, der hev hundelorteposer, en pizzaæske og andet skrald ud af en spand. Af samme grund er man ved at udskifte toppen på de fleste skraldespande i kommunen, så de får et låg på, så man skal smide skaldet ind gennem mindre åbninger i siden. Det skulle tage noget af problemet. 

    thomsen29-12-22 13:07

  • ★★★★★1

    Undskyld, men det er sgu da en ret vild holdning. At jeg har lov til at smide mit skrald hvor det passer mig, hvis ikke det offentlige har sørget for et belejligt sted at gøre af det inden for min umiddelbare rækkevidde. Helt ærligt. Måske kunne man godt forvente at folk tog en lille smule mere ansvar for sig selv og deres omgivelser. Hvad hvis du vover dig udenfor storbyen? Skal kommunen så også garantere skraldespande for hver 25 meter langs motorvejen, eller kyler du bare dit lort ud af vindet når det passer dig?

    Hvem er dit indlæg til? Hvem er det der har en vild holdning? Er der da nogen her i tråden der er uenige i det du har skrevet? 

    NightHawk29-12-22 14:05

  • ★★★★1

    Hvem er dit indlæg til? Hvem er det der har en vild holdning? Er der da nogen her i tråden der er uenige i det du har skrevet? 

    Jeg tænker, at det var en kommentar til kommentarer som

    "Det kræver selvfølgelig at kommunerne også stille tilrækkeligt med skraldespande til rådighed"

    "Hvad angår cigaretskod, så må de sætte nogle askebæger op, hvis jeg skal smide dem ud."

    chandler7529-12-22 14:20

  • ★★★★★0

    Jeg tænker, at det var en kommentar til kommentarer som

    "Det kræver selvfølgelig at kommunerne også stille tilrækkeligt med skraldespande til rådighed"

    "Hvad angår cigaretskod, så må de sætte nogle askebæger op, hvis jeg skal smide dem ud."

    Ok, så er jeg med. Men jeg læser/forstår det nu ikke som om, at hverken Kijonyi eller A.N. trods det de skriver ligefrem mener,  at man bare skal smide affald, hvor man har lyst til det. :) 

    NightHawk29-12-22 14:30

  • ★★★★1

    Ok, så er jeg med. Men jeg læser/forstår det nu ikke som om, at hverken Kijonyi eller A.N. trods det de skriver ligefrem mener,  at man bare skal smide affald, hvor man har lyst til det. :) 

    A.N. skrev "Hvad angår cigaretskod, så må de sætte nogle askebæger op, hvis jeg skal smide dem ud."

    Det tolker jeg ikke, som om han skodder dem og tager dem med i lommen, men jeg kan tage fejl :)

    Det er i øvrigt rart, at mange hundeejere er blevet gode til at tage lorten med - især i min kolonihaveforening, hvor mange - også fra de omkringliggende villakvarterer - lufter deres hunde på fællesarealerne.

    chandler7529-12-22 14:37

  • ★★★★★0

    A.N. skrev "Hvad angår cigaretskod, så må de sætte nogle askebæger op, hvis jeg skal smide dem ud."

    Det tolker jeg ikke, som om han skodder dem og tager dem med i lommen, men jeg kan tage fejl :)

    Det er i øvrigt rart, at mange hundeejere er blevet gode til at tage lorten med - især i min kolonihaveforening, hvor mange - også fra de omkringliggende villakvarterer - lufter deres hunde på fællesarealerne.

    Altså, jeg ved jo heller ikke, hvad han helt præcist tænker på. Men i det citat du fremhæver, afslutter han jo med at sige ; "Vil nødigt brænde en affaldsspand af". Og det er vel en fair nok bekymring at have.

    Jeg er helt med på, at man flere steder har de her nye typer skraldespande som NSF nævner. Men der er altså også flere steder i provinsen, hvor man ikke har den type stående. Men når det så er sagt så bør man stadigvæk ikke bare smide sine skodder, hvor man har lyst. :)

    NightHawk29-12-22 15:14

  • ★★★1

    Beklager, at jeg ikke lige fik adresseret det. Men som Rasmus har ret. Det var de to indlæg jeg tænkte på.

    Og nu er det jo ikke en menneskeret at kunne ryge uhindret til enhver tid. Så hvis der ikke er en passende skraldespand i nærheden, må man jo finde en anden løsning eller vente.

    gi-jones29-12-22 15:27

  • 0

    Så døde Pelé, hvilket var forventet baseret på de seneste ugers nyheder omkring ham. Vi har dermed mistet 2 af verdens bedste fodboldspillere indenfor kort tid.

    Hvor der i Argentina i øjeblikket er landsglæde vil der nu i Brasilien være landesorg.

    Kiyonji29-12-22 20:10

  • ★★★★★★0

    En af de største - målt på VM titler DEN største.

    Fedt at han nåede at se den fantastiske VM finale, og satte pris på det. 

    R.I.P

    Wayne30-12-22 00:11

  • ★★★★★★2

    Kære Moovy's

    Vildt år det har været.

    På minussiden;

    Svigerfar døde i april, vores hund døde i juni, min onkel døde i december

    Corona i juli - med eftervirkninger i form af hævede led, især mit knæ som kostede smerter, konstant i næsten 5 måneder.

    Desuden blev min datter indlagt på hospitalet med fødselelspsykose i oktober

    Det var bare det helt personlige - så er vi jo alle ramt af følgerne af Putins invasion af Ukraine. Inflation - rentestigninger.

    Det har sgu generelt været et år til glemmebogen - og temmeligt hårdt i perioder.

    Heldigvis har der også været gode ting.

    På plussiden;

    Nyt job i februar, ombygning af hus - nyt tag, nye vinduer, total istandsat anneks - maj-august

    Nyt barnebarn i september, min datter heldigvis udskrevet fra hospitalet i november - og ved godt mod.

    Ukranine har kæmpet, med hjælp fra Natolandene - og der er håb for at russerne bliver sendt hjem på knæ og albuer. Jeg betaler gerne prisen i form af højere leveomkostninger - i forhold til den pris de betaler for deres (og vores) frihed. Kæmpe respekt.

    Alt i alt et år hvor minus ikke helt blev til plus - men hvor der stadig er håb for fremtiden.

    Godt nytår - allesammen!

    Wayne30-12-22 03:07

  • ★★★0

    Kære Moovy's

    Vildt år det har været.

    På minussiden;

    Svigerfar døde i april, vores hund døde i juni, min onkel døde i december

    Corona i juli - med eftervirkninger i form af hævede led, især mit knæ som kostede smerter, konstant i næsten 5 måneder.

    Desuden blev min datter indlagt på hospitalet med fødselelspsykose i oktober

    Det var bare det helt personlige - så er vi jo alle ramt af følgerne af Putins invasion af Ukraine. Inflation - rentestigninger.

    Det har sgu generelt været et år til glemmebogen - og temmeligt hårdt i perioder.

    Heldigvis har der også været gode ting.

    På plussiden;

    Nyt job i februar, ombygning af hus - nyt tag, nye vinduer, total istandsat anneks - maj-august

    Nyt barnebarn i september, min datter heldigvis udskrevet fra hospitalet i november - og ved godt mod.

    Ukranine har kæmpet, med hjælp fra Natolandene - og der er håb for at russerne bliver sendt hjem på knæ og albuer. Jeg betaler gerne prisen i form af højere leveomkostninger - i forhold til den pris de betaler for deres (og vores) frihed. Kæmpe respekt.

    Alt i alt et år hvor minus ikke helt blev til plus - men hvor der stadig er håb for fremtiden.

    Godt nytår - allesammen!

    Lige over Wayne, håber 2023 bliver bedre for dig….

    Gormanden30-12-22 08:45

  • ★★1

    Kære Moovy's

    Vildt år det har været.

    På minussiden;

    Svigerfar døde i april, vores hund døde i juni, min onkel døde i december

    Corona i juli - med eftervirkninger i form af hævede led, især mit knæ som kostede smerter, konstant i næsten 5 måneder.

    Desuden blev min datter indlagt på hospitalet med fødselelspsykose i oktober

    Det var bare det helt personlige - så er vi jo alle ramt af følgerne af Putins invasion af Ukraine. Inflation - rentestigninger.

    Det har sgu generelt været et år til glemmebogen - og temmeligt hårdt i perioder.

    Heldigvis har der også været gode ting.

    På plussiden;

    Nyt job i februar, ombygning af hus - nyt tag, nye vinduer, total istandsat anneks - maj-august

    Nyt barnebarn i september, min datter heldigvis udskrevet fra hospitalet i november - og ved godt mod.

    Ukranine har kæmpet, med hjælp fra Natolandene - og der er håb for at russerne bliver sendt hjem på knæ og albuer. Jeg betaler gerne prisen i form af højere leveomkostninger - i forhold til den pris de betaler for deres (og vores) frihed. Kæmpe respekt.

    Alt i alt et år hvor minus ikke helt blev til plus - men hvor der stadig er håb for fremtiden.

    Godt nytår - allesammen!

    Lige over Wayne! Lad os håbe på et bedre 2023.

    Weird_J30-12-22 21:15

  • ★★★★★★0

    Lige over Wayne! Lad os håbe på et bedre 2023.

    Det bliver det!

    Wayne31-12-22 00:23

  • ★★★★★★0

    Har kun brugt 500 kr på fyrværkeri i år...jeg elsker fyrværkeri og kan bruge alt for mange penge på det, men skal være et sted med stråtag, så har nøjes med lidt fontæner. Og knaldperler og hundepropper til sønnike

    Guldager31-12-22 08:31

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen