Jeg synes jo selv at 835 kroner SEK om måneden til offentlig transport, som gælder alt transport ligefra bus, sporvogn og båd, er meget. Med de priser i nævner kan jeg dog godt se at det ikke helt er tilfældet.
Det kommer lidt an på konteksten. Jeg synes ikke at de 1000 kr. jeg betaler om måneden er specielt meget fordi jeg får ubegrænsede rejser med alle offentlige transportmidler i det område jeg kan rejse indenfor, bortset fra metro. Og jeg bor i udkanten af Københavnsområdet, dog ikke i udkanten af hvad der i gamle dage var dækket af HT.
Det er ikke rigtigt noget jeg realistisk kan gøre billigere, med mindre jeg vil cykle 15-20 km. hver gang jeg skal enten på arbejde, eller ind til centrum af København, for derefter at cykle den samme afstand tilbage igen.
Bil ville både være dyrere og mere upraktisk, og det ville ikke engang spare transporttid.
Jo da. Vi har en bil hver. De bliver dog ikke brugt så meget. Begge blev i øvrigt købt brugt, billigt og kontant, så der er ingen udgifter, når de bare står der.
Det kan være at det er fordi jeg aldrig har været bilejer, at jeg ikke tænker på den måde, men jeg ville da mene at købet af bilen, forsikring, service, reparationer, evt. udgifter til skift af dæk et par gange om året (sommer/vinter), evt. udgifter til opbevaring af dæk, evt. udgifter til parkering, samt brændstof/el er altsammen dele af historien, når det kommer til transportudgifter.