Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★★0

Jeg så lige et program på Dr om økonomi. De besøgte en familie, der havde 11.000 i måneden til fornøjelser, når ferier var skåret fra. De skulle have hjælp til at få råd til et sommerhus. Måske det mest intetsigende bavl jeg har spildt tid på. Hold nu kæft, der er nogen der har det svært...

davenport22-10-24 20:43

• ★★★★★★0

Hvad fa'en havde du regnet med? TV er jo fyldt med den slags intetsigende bavl...

Guldager22-10-24 20:55

• ★★★★★★0

Det er mere præmissen om, at hvis man har så mange penge til fornøjelser, så har man ikke behov for økonomisk hjælp fra TV. Så har man ressourcerne til selv at opsøge en fucking bank! 

davenport22-10-24 20:58

• ★★★★0

Jeg tror at du glemmer underholdningsværdien i at man har masser af penge på kontoen, men samtidig er en idiot med penge.

NSF22-10-24 21:09

• ★★★★★★0

Tror det ender med, at Pia og jeg sammen med Lauge er alene nytårsaften.

Vi er ikke en del af nogen gruppe eller noget, og i år har alle andre planer 

Guldager22-10-24 21:26

• ★★★★★★0

Det er mere præmissen om, at hvis man har så mange penge til fornøjelser, så har man ikke behov for økonomisk hjælp fra TV. Så har man ressourcerne til selv at opsøge en fucking bank! 

Nu undersøgte jeg det lige ultrakort...Nykredit har krav om rådighedsbeløb på 12.000 kr for par uden børn, hvis de skal låne til sommerhus.

Men altså...lad være med at se sådan noget TV :)

Siger jeg og ligger mig ind i sengen og ser pjat på Youtube...

Guldager22-10-24 21:45

• ★★★★0

Vi bor til leje i en dejlig lejlighed, hvor vi nu har boet i snart 3 år. Da vi fik første vand/varme-opgørelse var vi lidt forundrede over, hvor stort vor forbrug var, men betalte blindt. Nu har vi lige fået regning for vores andet år i lejligheden, og vores varmeregning er steget med 33%, hvilket slet ikke svarer overens med, at vi kun har tændt for varmen i få uger om året.

Jeg kontaktede så udlejer, som lige er vendt tilbage med information om, at Techem slet ikke har haft adgang til vores målerdata siden vi flyttede ind, så de har bare gået ud fra, at vores forbrug var som en gennemsnitlig lejlighed a samme størrelse.

Hvordan fanden kan sådan en professional virksomhed bare gøre det, og ikke anmode os om at komme ind i vores lejlighed og få kigget på målerne?! Hold nu kæft, hvor er jeg harm over sådanne amatører! Hvis ikke vores regninger for de sidste to år bliver justeret, så må jeg snakke med LLO, eller hvem hulen man ellers skal kontakte i sådanne sammenhæng.

dyg23-10-24 13:48

• ★★★★★★8

For 40 år siden - den 2. november 1984 - drog jeg til København med tog, jeg var på det tidspunkt igang med min værnepligt som soldat hos Ingeniør Regimentet. Min kæreste var med gymnasiet på tur til hovedstaden - og i stedet for at følges med dem, mødtes vi på nu hedengangne Peder Oxe - fik en drink, gik på ligeldes hedengangne Viking Carver, som lå på strøget.

Jeg havde forlovelsesringe med i lommen - og heldigvis sagde hun ja. Vi overnattede på Grand Hotel, hvor der lå en flaske Gul Enke under rindende vand i håndvasken. Egentlig skulle hun have været med klassen til en forestilling på Det Kongelige Teater. Men det kom hun ikke, og har aldrig været der.

Så nu 40 år, tre børn og 4 børnebørn senere - springer vi på toget til København, lørdag den 2. november 2024.

Denne gang spiser vi på Odette, overnatter på det nye Hotel Residence Inn Marriot (med havudsigt) - og tager på Det Kongelige Teater, for at se Et Drømmespil.

Sig ikke at jeg ikke er romatikker!

Wayne23-10-24 14:01

• ★★★★★0

Hvordan fanden kan sådan en professional virksomhed bare gøre det, og ikke anmode os om at komme ind i vores lejlighed og få kigget på målerne?!

Sådan tror jeg faktisk, det er generelt med de virksomheder, der opgør varmeregnskabet. I vores andelsforening har vi ista, og jeg har flere gange været ude for noget lign. Fx at en beboers varmemåler havde været i stykker i et stykke tid, og i stedet for at få den udskiftet, gik de bare ind og kiggede på, hvad han havde forbrugt tidligere år (ikke meget, fordi han ikke havde boet der). Da han så var flyttet tilbage, kunne han bare bruge løs, mens regningen blev tørret af på os andre beboere.

Jeg har også som en del af bestyrelsen i forbindelse med salg af en andelsbolig bestilt afmåling. De sendte så en mand ud en tilfældig dag, hvor der ikke var nogen hjemme, og derefter hørte vi ikke mere fra dem - ikke nogen note i postkassen eller noget - før vi selv et par måneder efter tog kontakt til dem igen.

Vi er 6 andele til at betale ista 6.000 kr. om året for at lave fordelingsopgørelsen, og vi bruger for ca. 70.000 kr. vand og varme om året. Jeg kunne godt nogle gange overveje, om det ville være nemmere bare at betale det hele fælles og så se, om regningen steg voldsomt.

chandler7523-10-24 14:13

• ★★★★★1

Tillykke Wayne! Var du så 20, da du blev gift?

chandler7523-10-24 14:16

• ★★★★★★0

Tillykke Wayne! Var du så 20, da du blev gift?

Tak. Vi blev gift 1½ år senere - da jeg var 22 år :-)

Wayne23-10-24 14:44

• ★★★★0

De sendte så en mand ud en tilfældig dag, hvor der ikke var nogen hjemme, og derefter hørte vi ikke mere fra dem - ikke nogen note i postkassen eller noget - før vi selv et par måneder efter tog kontakt til dem igen.

Alle disse selskaber er åbenbart rimeligt ligeglade med det hele. 

Men jeg kan simpelthen ikke se, at det skal være vores ansvar, at udlejer og forsynings/måle-selskab ikke har styr på deres sager, hvilket potentielt kommer til at koste os 5-6000kr. Nu må vi se, vores administrator ved udlejer er på ferie, når hun er tilbage mandag vil hun og deres jurister komme med et bud på, hvad de kan gøre. Og ellers må den jo gå videre til huslejenævnet.

dyg23-10-24 15:05

• ★★★★★★0

Vi bor til leje i en dejlig lejlighed, hvor vi nu har boet i snart 3 år. Da vi fik første vand/varme-opgørelse var vi lidt forundrede over, hvor stort vor forbrug var, men betalte blindt. Nu har vi lige fået regning for vores andet år i lejligheden, og vores varmeregning er steget med 33%, hvilket slet ikke svarer overens med, at vi kun har tændt for varmen i få uger om året.

Jeg kontaktede så udlejer, som lige er vendt tilbage med information om, at Techem slet ikke har haft adgang til vores målerdata siden vi flyttede ind, så de har bare gået ud fra, at vores forbrug var som en gennemsnitlig lejlighed a samme størrelse.

Hvordan fanden kan sådan en professional virksomhed bare gøre det, og ikke anmode os om at komme ind i vores lejlighed og få kigget på målerne?! Hold nu kæft, hvor er jeg harm over sådanne amatører! Hvis ikke vores regninger for de sidste to år bliver justeret, så må jeg snakke med LLO, eller hvem hulen man ellers skal kontakte i sådanne sammenhæng.

Svigermor har lige været ude for det samme - kæmpe stigning i varme, uden at hun har ændret på noget fra året før.

Det lugter lidt af en bevidst handling.

Wayne23-10-24 15:12

• ★★★★★0

Så deres trådløs aflæsning virkede ikke eller har i manuel aflæsning, hvor de skal ind.

Elwood23-10-24 15:14

• ★★★★0

Så deres trådløs aflæsning virkede ikke eller har i manuel aflæsning, hvor de skal ind.

Der er trådløs måler, men de har aldrig registreret måleren i vores lejlighed. Så der er aldrig foretaget en aflæsning af måleren i de 7 år lejligheden har været udlejet.

dyg23-10-24 15:49

• ★★★★★★0

Vi gik fra gas til fjernvarme, for at det skulle blive billigere. Så satte de bare prisen på fjernvarme op. Men vi fik jo også bare gravet hele lommen op, så det er jo ligemeget :/

Jeg har sgu efterhånden lært, at der ikke er nogen på den her jord, der vil en noget godt. Og det gør sgu også desværre noget ved min tillid og tro på mennesker som sådan. 

Hvis man ikke er hverken stærk eller pågående nok, bliver man bare tørret i røven. 

Jeg synes det er synd, da jeg altid har troet på det bedste i mennesker, men efter mange år, må jeg bare konstatere, at det bare ikke er tilfældet.

Det være sig store firmaer, eller enkeltstående individer. Alle er sig selv nærmest, og skider højt og flot på alt. Bare man kan rage til sig. 

davenport23-10-24 18:18

• ★★★★★1

Det være sig store firmaer, eller enkeltstående individer. Alle er sig selv nærmest, og skider højt og flot på alt. Bare man kan rage til sig. 

Mest af alt synes jeg, at alt bliver mere og mere upersonligt og mindre kompetent og indviklet, nu hvor alt skal digitaliseres. Og det gælder alt fra kontakten til myndigheder, postvæsen, banker osv.

Så vil jeg sku næsten hellere stå i kø i en halv time som for 20-30 år siden end at få fat i en chatbot, der er programmeret til at kunne svare på 2-3 spørgsmål.

chandler7523-10-24 18:43

• ★★★★★★0

Jeg er ret vild med, at det bliver mere upersonligt. Jeg kan ikke fordrage smalltalk og ligegyldige udvekslinger i banken, Netto eller bussen.

Men ellers synes jeg nu, at jeg har mødt virkeligt mange dejlige mennesker, der absolut ikke kun tænker på dem selv...

Guldager23-10-24 18:48

• ★★★★★0

Jeg så lige et program på Dr om økonomi. De besøgte en familie, der havde 11.000 i måneden til fornøjelser, når ferier var skåret fra. De skulle have hjælp til at få råd til et sommerhus. Måske det mest intetsigende bavl jeg har spildt tid på. Hold nu kæft, der er nogen der har det svært...

Det er rigtig nok et meget overfladisk program. Hvis man ikke mangler penge, har man også de 5.000 kr., det koster at hyre en uafhængig økonomisk rådgiver. Men selvfølgelig er der mange, der nok gerne vil i fjernsynet?

Formlen til flere penge er ret simpel:

1. Tjen mere, end du forbruger.

2. Betal af på dyre forbrugslån.

3. Invester de resterende penge, hvis du ikke skal bruge dem inden for 3-5 år.

chandler7523-10-24 18:49

• ★★★★★0

Jeg er ret vild med, at det bliver mere upersonligt. Jeg kan ikke fordrage smalltalk og ligegyldige udvekslinger i banken, Netto eller bussen.

Jeg synes nu aldrig, jeg har oplevet smalltalk med banken - det er som regel down to business :)

chandler7523-10-24 18:50

• ★★★1

En af de andre boboere hvor jeg bor, havde på et tidspunkt kæmpe vandskade og var genhuset i en skurvogn i længere tid. Han fik også en gigantisk varmeregning, selvom han ikke havde boet der. Han havde også en kamp uden lige for at få boligselskabet til refundere den kæmpe elregning det kom af de affugtere skadesfirmaet satte op.

Nu er vandskade noget der jævnligt sker hos os og jeg har også prøvet det, hvor de kommer med deres affugtere og vil sætte det til. Jamen, du får det refunderet. Ja, den er god med jer. Det endte med at de mætte trække et kabel fra viceværten.

Aranyhajú Nyárszépe23-10-24 19:00

• ★★★★★0

Nu er vandskade noget der jævnligt sker hos os og jeg har også prøvet det, hvor de kommer med deres affugtere og vil sætte det til. Jamen, du får det refunderet. Ja, den er god med jer. Det endte med at de mætte trække et kabel fra viceværten.

Det har vi også haft en del gang i min andelsforening. Første gang kostede det flere tusinde kroner at få deres affugtere ud. Derefter købte vi selv 2-3 stk.

chandler7523-10-24 19:10

• ★★0

Jeg blev faktisk kontaktet af mit boligselskab fordi de ikke kunne læse min måler så de sendte en mand ud som skiftede måleren mens jeg var på arbejde og derefter fungerede det. Hurtigt og nemt.

Kiyonji23-10-24 19:16

• ★★★★★1

For 40 år siden - den 2. november 1984 - drog jeg til København med tog, jeg var på det tidspunkt igang med min værnepligt som soldat hos Ingeniør Regimentet. Min kæreste var med gymnasiet på tur til hovedstaden - og i stedet for at følges med dem, mødtes vi på nu hedengangne Peder Oxe - fik en drink, gik på ligeldes hedengangne Viking Carver, som lå på strøget.

Jeg havde forlovelsesringe med i lommen - og heldigvis sagde hun ja. Vi overnattede på Grand Hotel, hvor der lå en flaske Gul Enke under rindende vand i håndvasken. Egentlig skulle hun have været med klassen til en forestilling på Det Kongelige Teater. Men det kom hun ikke, og har aldrig været der.

Så nu 40 år, tre børn og 4 børnebørn senere - springer vi på toget til København, lørdag den 2. november 2024.

Denne gang spiser vi på Odette, overnatter på det nye Hotel Residence Inn Marriot (med havudsigt) - og tager på Det Kongelige Teater, for at se Et Drømmespil.

Sig ikke at jeg ikke er romatikker!

Tillykke med dagen, Wayne. Det lyder meget romantisk og hyggeligt. :)

NightHawk23-10-24 19:17

• ★★0

Jeg synes nu aldrig, jeg har oplevet smalltalk med banken - det er som regel down to business :)

Jeg har aldrig snakket med min bank. Nu hvor det hele er digitalt har jeg aldrig været i kontakt med min bank. Jeg har så heller ikke nogle lån hos dem.

Jeg har for mig at det mest er hvis du skal låne penge hos dem til bil, hus eller andet at du behøver at være i kontakt med dem.

Jeg synes mere det er irriterende at Nordea Danmark og Sverige har to forskellige apps som hedder det samme.

Kiyonji23-10-24 19:42

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen