Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★★0

Nu har SKAT da desværre tabt den sidste sølle rest af troværdighed.

Jeg har lige modtaget denne besked;

Du skal betale renter af periodisk afgift
    Kære  xxxx
    Du har betalt én eller flere periodiske afgifter for sent. Vi har derfor beregnet renter for perioden fra det tidspunkt, hvor afgiften skulle være betalt og til det tidspunkt, hvor den er blevet betalt. Vær opmærksom på, at det kan dreje sig om en tidligere periode.
    Renterne er 0,12 kr. Nedenfor kan du se en opgørelse over renterne. Sidste frist for at betale er den 08.11.2024.
    Sådan betaler du
    Du skal bruge denne betalingslinje +71 <xxxxxxxxxxxxxxx+xxxxxxxxxx< til at betale.
    For at vi kan registrere din betaling korrekt, er det vigtigt, at du betaler det præcise beløb. Du skal altså ikke runde beløbet op eller ned, når du betaler. Hvis du gør det, kan det tage længere tid, før din betaling bliver registreret.
    Opgørelse over de beregnede renter
    I oversigten nedenfor kan du se, hvilken afgift der er beregnet renter af, det beløb, renterne udgør, og for hvilken periode der er beregnet renter.
    Damstrædet 2 6950 Ringkøbing
    Telefon 72 22 28 73
    skat.dk
    29. oktober 2024
    Opkrævning Motor
    Skattestyrelsen er forpligtet til at opkræve alle rentebeløb
    Du modtager denne opkrævning, fordi Skattestyrelsen er forpligtet til at opkræve alle rentebeløb uanset størrelse – det gælder også småbeløb.
    Periodisk afgift:
    FH3475:Periode 07.09.2023 - 31.08.2024
    Rente: 0,70%M af 167,17 17102023-19102023
    I alt:
    - kr. 0,12 kr.
    0,12 kr.

Problemet er bare at beløbet blev indbetalt rettidigt via PBS - og at jeg nu skal bruge tid i en ventekø hos SKAT for at bevise min uskyld - for ellers får jeg en rykker som det næste. Og ultimativt bliver jeg registreret som dårlig betaler. Det handler om årsafgiften for en trailer.

Hvor er de voksne mennesker i SKAT henne?

Det nemmeste i verden var vel at betale, men det holder min retsfølelse ikke til - for skal jeg så frygte for de næste indbetalinger for vores biler også? Hvor stopper galskaben?

Der var engang for længe siden et land, hvor indbyggerne kunne stole på systemet. SKAT rundede ned - eller overførte til næste år.

Nu ved de stakkels mennesker i SKAT ikke selv hvad maskinerne gør. Imens storsvindlerene griner deres røv i laser - så bruger de deres tid på at rette fejl på 12 øre ….

Stakkels SKAT

Nå, efter at have sovet på det endte jeg med at betale de skaldede 12 øre, frem for at være nr xxxxx i køen som bare ringede til SKAT for at skælde ud. Den enkelte medarbejder kan jo ikke gøre for det.

Det har afgjort sparet mig for en del tid, og nu satser jeg på at SKAT i virkeligheden mest råber til politikerne om at lave lovgivningen lidt mere logisk og lempelig - så de ikke skal skrive 140.000 mails om småting, men bare håndtere det så det indgår automatisk i næste års regnskab.

Man har lov at håbe.

Wayne31-10-24 07:53

• ★★★★1

Har endeligt fået svar fra boligselskabet og dets jurister angående vores vand og varmeregnskab. Der er ikke så meget de kan gøre, de sender bare regningen videre fra Techem. De har dog bedt mig gøre indsigelse over regnskaberne, og hvis Techem ikke giver sig, så vil de meget gerne tage sagen for mig i huslejenævnet.

dyg31-10-24 08:22

• ★★★★★★0

Har endeligt fået svar fra boligselskabet og dets jurister angående vores vand og varmeregnskab. Der er ikke så meget de kan gøre, de sender bare regningen videre fra Techem. De har dog bedt mig gøre indsigelse over regnskaberne, og hvis Techem ikke giver sig, så vil de meget gerne tage sagen for mig i huslejenævnet.

Deres score er ikke just imponerende hos Trustpilot.....

dk.trustpilot.com/review/www.techem.dk

Wayne31-10-24 09:05

• ★★★0

så de ikke skal skrive 140.000 mails om småting, men bare håndtere det så det indgår automatisk i næste års regnskab.

Det er ikke sådan at der sidder en skattebefuldmægtig og kompostere et personligt brev til dig om de der 88 øre. Det er jo bare en standardskabelon som der er en computer der står og spytter ud digitalt til elektronisk post. Hvis nu der var mange der ringede ind og brokkede sig, så ville det netop ikke kunne betale sig, for så sidder der et rigtigt menneske der skal løn for at høre på det.

Aranyhajú Nyárszépe31-10-24 09:39

• ★★★★1

Deres score er ikke just imponerende hos Trustpilot.....

dk.trustpilot.com/review/www.techem.dk

Nope! Desværre kan vi ikke frit vælge, hvem vi vil bruge, men jeg har foreslået dem at skifte til Brunata eller lignende med langt bedre trustpilot score!

dyg31-10-24 09:53

• ★★★★★★0

Nope! Desværre kan vi ikke frit vælge, hvem vi vil bruge, men jeg har foreslået dem at skifte til Brunata eller lignende med langt bedre trustpilot score!

Problemet er vel også den økonomiske fordel boligselskabet har ved det arrangement - så det at de agerer uvildige er vel lidt påtaget?

Wayne31-10-24 10:27

• ★★★★★★0

Det er ikke sådan at der sidder en skattebefuldmægtig og kompostere et personligt brev til dig om de der 88 øre. Det er jo bare en standardskabelon som der er en computer der står og spytter ud digitalt til elektronisk post. Hvis nu der var mange der ringede ind og brokkede sig, så ville det netop ikke kunne betale sig, for så sidder der et rigtigt menneske der skal løn for at høre på det.

Det ved jeg udemærket godt - og jeg skal ikke ind i den kø, som sagt. Håber det løser sig af sig selv.

Wayne31-10-24 10:29

• ★★★★3

Jeg er godt bombet i kroppen i dag, efter først at have færdiggjort vores Halloween dekorationer, og derefter at have brugt tre timer på at dele slik ud i går.

Vi går normalt en smule amok på vores terrasse til Halloween, og det gjorde vi også i år. Fiskesnøre spændt ud fra en gangbro og ned til vores rækværk holdt diverse spøgelser og spindelvæv oppe, selvlysende kæmpeedderkop, bålsted med et skelet der ligger og hygger sig i gløderne, og et skelet, der står og kaster "galde" op var hovedpunkterne i år. Godt krydret med en masse neon og uv maling, samt nogle kraftige uv-lamper, og så en højtaler begravet i buskende med ubehagelige lyde.

Både unger og deres forældre elskede det, og vi har brugt en god slat timer på at hygge os med alle de kreative ting. Jeg har aldrig brugt hverken spraydåse, stencils, isoleringsskum, vandpumpe, uv-lampe eller fiskesnørre før, men det virkede ret fint.

Det der fik mest opmærksomhed var dog min maske, som var en simpel "creepy face" maske fra Faraos, som jeg gav en omgang gennemsigtig uv spraymaling. Når jeg havde ladet den op i vores uv-lampe, så gav det virkeligt en god effekt.

Man kan se et hurtigt klip af nogle af tingene her: www.instagram.com/p/DB0lp9IIAz0/

dyg 1-11-24 09:19

• ★★★★★★1

Jeg er godt bombet i kroppen i dag, efter først at have færdiggjort vores Halloween dekorationer, og derefter at have brugt tre timer på at dele slik ud i går.

Vi går normalt en smule amok på vores terrasse til Halloween, og det gjorde vi også i år. Fiskesnøre spændt ud fra en gangbro og ned til vores rækværk holdt diverse spøgelser og spindelvæv oppe, selvlysende kæmpeedderkop, bålsted med et skelet der ligger og hygger sig i gløderne, og et skelet, der står og kaster "galde" op var hovedpunkterne i år. Godt krydret med en masse neon og uv maling, samt nogle kraftige uv-lamper, og så en højtaler begravet i buskende med ubehagelige lyde.

Både unger og deres forældre elskede det, og vi har brugt en god slat timer på at hygge os med alle de kreative ting. Jeg har aldrig brugt hverken spraydåse, stencils, isoleringsskum, vandpumpe, uv-lampe eller fiskesnørre før, men det virkede ret fint.

Det der fik mest opmærksomhed var dog min maske, som var en simpel "creepy face" maske fra Faraos, som jeg gav en omgang gennemsigtig uv spraymaling. Når jeg havde ladet den op i vores uv-lampe, så gav det virkeligt en god effekt.

Man kan se et hurtigt klip af nogle af tingene her: www.instagram.com/p/DB0lp9IIAz0/

Fedt Dyg - godt lavet :-)

Wayne 1-11-24 10:10

• ★★★★★1

Gennemført!

chandler75 1-11-24 10:15

• ★★1

Det er sgu lige 85% mere end vi gjorde ud af det

HelmerJ 1-11-24 10:29

• ★★0

Det er en halv fridag for mange i dag, da det er allehelgensdag i morgen, som er en rød dag. Havde fuldstændig glemt alt om det.

Kiyonji 1-11-24 10:34

• ★★★★★★1

Er i Hillerød med konen, og skal snart på restaurant. Senere skal vi i Frederiksborg Slotskirke og se DR's Vokalensemble synge kirkemusik fra 1600-tallet. 

Lige nu ligger vi bare på Danhostel og slapper helt af :)

Guldager 1-11-24 16:46

• ★★★★★★1

Svindlerne har nået et nyt skræmmende niveau - mit navn var skrevet i teksten!
    Modtog denne via sms;
    Kære xxxx
    Du mangler at verificere din konto hos Vipps MobilePay i.h.t. lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (Hvidvaskloven).
    Det er påkrævet, at du gør dette årligt eller når der er mistanke om overtrædelser.

Du skal gøre det senest d. 2. nov., ellers er vi nødsaget til at spærre din adgang til MobilePay og påbegynde en afvikling af kundeforholdet.

Du kan verificere din konto her: https://IDverificering.com

Du skal samtidig bekræfte, at du ikke benytter kontoen i strid med Hvidvaskloven.

mvh
    Vipps MobilePay

For et par dage siden fik min kone en tekstbesked med det navn vores børn kalder hende - at vedkommende havde lånt en anden mobil. Den SCAM havde vi hørt om, det handler om at skulle overføre penge fordi et af vores børn havde mistet mobil og betalingskort  - men hvad gør politiet i disse sager, som jo er svindel i en grad så fængselsstraf burde være en mulighed?

Fandens klam måde at leve på.

Wayne 1-11-24 22:58

• ★★★★★★0

Det er sikkert den samme algoritmeteknologi, som er indbygget i telefoner, så når du taler med nogen og siger "suppe", så får du reklamer for suppe på Facebook o.lign. Hvor ville den ellers kende navnet fra?

davenport 2-11-24 08:43

• ★★★★★★0

Nej, din telefon aflytter dig ikke, hvis du bruger den til normal opkald. Det er helt og aldeles forbudt.

Hvad andre apps gør, er man i princippet selv ude om, fordi man selv har sagt ja til de må

Guldager 2-11-24 11:41

• ★★★★★★0

At noget er forbudt, gør det jo ikke umuligt. Var der ikke også noget med, at billeder af Månen, er noget der er kodet ind, eller var det en and?

davenport 2-11-24 12:11

• ★★★★0

At noget er forbudt, gør det jo ikke umuligt.

At noget er muligt betyder jo heller ikke at det faktisk sker.

Selvom det ikke er et perfekt system, har vi jo millioner af mennesker der har øjne på tech-giganterne. Alt fra lovgivere til mennesker der med rette ikke stoler på firmaer som Apple og Google, og samtidig har den tekniske know-how til at tjekke hvad der sker på vores mobiler. Og afsløre det, hvis noget lugter tvivlsomt.

Hold samtidig i tankerne, at hvis man læser nyheder om den slags fra USA, så lever de under helt andre omstændigheder end vi gør i EU.

Lidt i tråd med hvad Guldager skriver, så kan det muligvis lade sig gøre at nogen sniger en app på App Store eller Google Play som faktisk kan aflytte dig, men alle moderne telefoner giver brugerne kontrol over hvilke apps og enheder, som en app må tilgå. Så hvis man blindt giver den tilladelse til alt, ja, så kan det lade sig gøre at nogen lytter med. Eller hvis du sideloader en app på din mobil, noget man ikke bør gøre med mindre man har lidt forstand på hvad man gør.

I Waynes tilfælde er det mere realistisk at disse oplysninger er tilgængelige via andre kilder. Sådan noget som Moovy er jo et åbent forum, brugerne genbruger ofte brugernavne fra andre sider og bruger deres rigtige navne i nogle tilfælde, måske endda koblet sammen med en mailadresse der også er synlig andre steder. Og der deles jo en del privat information her på et helt åbent forum, så har man en mailadresse og et brugernavn der bruges flere steder eksempelvis, er det virkelig let at koble det sammen med andre informationer. Den slags gøres selvfølgelig ikke manuelt, men noget man forholdsvis let kan sætte op til at gøre automatisk.

Det behøver dog ikke at være så kompliceret, det kan ligeså godt være at informationerne allerede ligger i en database, hvis man før har været forsøgt snydt og eksempelvis har svaret tilbage på en mail eller en sms, så det er bekræftet at der er en person i den anden ende.

NSF 2-11-24 13:04

• ★★★★★★0

Det behøver dog ikke at være så kompliceret,

Eller hvis navnet er skrevet på SoMe.

Men uanset - den normale opkald- og sms-funktion er ikke aflyttet. 

Guldager 2-11-24 14:10

• ★★★0

Jeg tror mange har prøvet at se reklamer for noget som man netop lige har snakket om og tænkt: det var lige godt sørens". Men det er nok bare tilfældighedernes spil. Og det at man ikke bider mærke i det når det ikke sker.

Aranyhajú Nyárszépe 2-11-24 14:19

• ★★★★★★1

Ah, det tvivler jeg sgu på. Sådan fungerer tilfældigheder ikke. Tilfældet er nok snarere at man bliver lyttet til, ift. Orchams Razor. Selvfølgelig lytter de med! Alt andet er blår i øjnene, og et ønske om at verden ikke er sådan - men det er den! 

davenport 2-11-24 14:59

• ★★★★★★0

Ah, det tvivler jeg sgu på. Sådan fungerer tilfældigheder ikke. Tilfældet er nok snarere at man bliver lyttet til, ift. Orchams Razor. Selvfølgelig lytter de med! Alt andet er blår i øjnene, og et ønske om at verden ikke er sådan - men det er den! 

Igen - apps gør. Men ingen lytter til din samtale over telefonen, hvis du ringer helt normalt.

Og du tager fuldstændig fejl i din betragtning. Det er netop sådan tilfældigheder virker...så nogen gange er det vitterligt tilfældigt, at man har snakket om noget og man så får en reklame for det. Andre gange er det fordi, man også har søgt på Google eller skrevet om det på Messenger. 

Desuden kan du heller ikke bruge Occams razor på den måde, for det princip handler om  at man skal se på det, der er mest simpel. Og det er langt mere kompliceret at skulle lytte til samtaler ulovligt end at man har skrevet en kælenavn i en app eller på en hjemmeside, hvor man ved, der er cookies. 

Guldager 2-11-24 15:32

• ★★★★★★0

Der er en virkelig god artikel her: www.zetland.dk/historie/soNVkvYk-aOZj67pz-201c9

Især den med, at Google og Facebook ved virkelig meget om hver enkelt person baseret på adfærd, og derfor godt ved, hvad man interesserer sig for - og læg dertil hvor meget man snakker og skriver og hvor mange reklamer man ser - så er det statistisk meget usandsynligt, hvis ikke man oplever en reklame med det, man har snakket om.

Og husk- vi taler ud af alle mennesker. Så sandsynligheden for, at det sker for en personligt, er måske ikke stor - men at det sker for en eller anden, man kender er meget stor.

Præcis som med lotto - sandsynligheden for at vinde to gange i streg for den enkelte person er meget lille - men sandsynligheden for, at det sker for en eller anden er tæt på 100%

Guldager 2-11-24 15:45

• ★★★0

Jeg prøver også en gang imellem at gå og tænke på et eller andet specielt, og så sætter jeg mig ud i bilen og tænder for radioen, hvorefter de så snakket om lige netop det emne. Men tror dog ikke der er nogle der har fundet ud af at tune ind på min hjerne endnu.

Men er dog skuffer over at jeg endnu ikke har set nogle reklamer for løvstikkeddike og sukkerrør fra St. Cruix.

Aranyhajú Nyárszépe 2-11-24 15:46

• ★★★★★★0

Tror desværre ikke på hvad du tror, Guldager. Det kan godt være du har læst et sted, at det er sådan, men jeg kan jo have læst det modsatte. Fordi du synes det er den rigtige forklaring, gør den det jo ikke rigtig. Den passer bare bedre ind i dit livsbillede. Jeg har ikke den tiltro til megatech. Som alt andet i verden, er deres formål at tjene penge og dermed fucke med mennesker, uanset hvad. Målet helliger midlet. Og jeg synes Orchams razor er rimelig til at forklare det, da det er den simpleste forklaring. Og det er jo ligegyldigt om det er din telefon eller en app. Du bliver stadig aflyttet af en algoritme. Jeg ved da godt der ikke sidder en hemmelig agent, og interesserer sig for om jeg køber en gedeskindsdildo i Kina, men teknologien gør altså. 

davenport 2-11-24 16:27

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen