Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★0

Altså, alle butikker bestemmer jo deres egen pris...så hvis de kan sætte prisen op uden at miste kunder, så er det jo sådan markedet er for bland-selv-slik...

I knos, men det er det grundlæggende princip, der gør mig rasende, specielt hvis det har været den foretrukne butik at handle i, og som nu forsøger på at få folk til at købe mere sundt....come on... hvis folk vil leve usundt, fred være med det!!!

Ryder66610-11-24 21:43

• ★★★0

Jeg har lige været inde på det i madtråden. Slik (og mere specifikt sukker) er ikke usundt i sig selv. Det er kun usundt, hvis du spiser så meget af det, at du ender i kalorieoverskud. Det er desværre en ret udbredt myte. Når det er sagt, kan det selvfølgelig tage pladsen fra fødevarer der er sundere for os, men med måde er det altså ikke et problem.

Hvor læser du i øvrigt den nyhed henne?

Aranyhajú Nyárszépe10-11-24 22:32

• ★★★0

Jeg har lige været inde på det i madtråden. Slik (og mere specifikt sukker) er ikke usundt i sig selv. Det er kun usundt, hvis du spiser så meget af det, at du ender i kalorieoverskud. Det er desværre en ret udbredt myte. Når det er sagt, kan det selvfølgelig tage pladsen fra fødevarer der er sundere for os, men med måde er det altså ikke et problem.

Hvor læser du i øvrigt den nyhed henne?

Nu kan jeg ikke huske kilden, hvor de helt specifikt nævnte det, men en hurtig søgning på problemet findes via Google!!

Ryder66610-11-24 22:44

• ★★★0

www.google.com/search

Ryder66610-11-24 22:46

• ★★★0

Kan dog se at nogle af artiklerne er af ældre dato, men tænker at det sikkert bliver aktuelt igen, dog!!! Nogle er et par uger gamle. Pointen var også det, at priserne allerede er steget i forvejen og hvis de så stiger igen, bliver det et problem. Kan dog ikke huske hvornår jeg sidst har givet over 25kr for en slikpose...

En pose Haribo med 120gram koster 24kr for en enkelt pose... fuldstændig vanvittigt!!! Og det er så i SuperBrugsen godt nok...så det er ikke kun hos coop365 den er galt med...og det er standard pris på Haribo...det hænder dog at der ofte er to poser til 40kr men stadig for dyrt i min optik...

Ryder66610-11-24 22:54

• ★★★★★2

Aaaah der er altså også andre usunde ting ved slik og sukker generelt. Det har en negativ påvirkning på tænder og bugspytkirtlen og øger derfor risikoen for en række følgesygdomme. Desuden er det vel ret nemt at ende i et kalorieoverskud, når man spiser slik, da der er mange kalorier i og sukker samtidig er vanedannende. Naturligvis er små mængder da ikke decideret farlige, men ville bestemt ikke gå så langt som at kalde det en myte.

David Lund10-11-24 23:11

• ★★★0

Aaaah der er altså også andre usunde ting ved slik og sukker generelt. Det har en negativ påvirkning på tænder og bugspytkirtlen og øger derfor risikoen for en række følgesygdomme. Desuden er det vel ret nemt at ende i et kalorieoverskud, når man spiser slik, da der er mange kalorier i og sukker samtidig er vanedannende. Naturligvis er små mængder da ikke decideret farlige, men ville bestemt ikke gå så langt som at kalde det en myte.

For ej at glemme diabetes...men selvfølgelig alt med måde...

Pointen var dog (og er stadig) at man selv burde bestemme over egen krop...

Ryder66610-11-24 23:29

• ★★★0

At det ikke er godt for tænderne er korrekt. Det skulle jeg selvfølgelig have nævnt.

Du må lige uddybe hvad følgesygdomme du tænker på? Hvordan påvirker det bugspytkirtlen negativt?

Der er ikke mange kalorier i sukker. Det er kulhydrat, så der er 4 kcal per gram. Det samme som protein. Hvorimod fedt har 9 kcal per gram. Altså over det dobbelte. Det er også næppe sukker i sig selv, folk er afhængige af. Så ville de jo tømme sukkerskålen når de bliver sukkertrængende. Det er der jo ingen der gør. Mange af de snacks som folk regner for usunde, indeholder også ud over sukker, en del fedt. Det gælder jo blandt andet for chokolade, flødeis, kager ,osv.

For ej at glemme diabetes...men selvfølgelig alt med måde...

Pointen var dog (og er stadig) at man selv burde bestemme over egen krop...

Det er ikke sukker der er den udløsende faktor for diabetes. Det er derimod overvægt og overvægt kommer som sagt af kalorieoverskud. Måske er den myte opstået fordi man også kalder det for "sukkersyge".

Aranyhajú Nyárszépe10-11-24 23:57

• ★★★★★1

Jeg tænkte nu primært netop diabetes. Når blodsukkeret stiger hurtigt belaster det bugspytkirtlen, hvilket gør det nemmere at få diabetes. Overvægt er såmænd heller ikke nødvendig for at få diabetes - genetik har bl.a. også en fremtrædende rolle, men ligesom med sukker har man dannet et grundlag for at være mere modtagelig. Noget andet er - er chokolade ikke slik? For dine beregninger er møntet på noget specifikt? Og jo - sukker er ekstremt vanedannende. Det viser al forskning.

Nu er det immervæk mange år siden jeg læste anatomi, hvor netop diabetes var et emne. Hvis der er sket noget på forskningsområdet, som jeg ikke er bekendt med, så beklager jeg på forhånd. Det har jeg simpelthen bare ikke læst nogen steder.

David Lund11-11-24 05:51

• ★★★★★★2

Slik i ny og næ og i små mængder er ikke usundt, men det er bare ikke så simpelt igen.

1. Sukker giver en hurtig stigning i blodsukkeret, og det giver efterfølgende et crash, der giver flere cravings. Det er også tomme kalorier, så selv hvis du holder øje med kcal, kommer man til at mangle andre næringsstoffer.

2. Desuden er slik de hurtige kulhydrater, og ubrugt energi fra hurtige kulhydrater bliver omdannet til fedt. 

3. Og sidst men ikke mindst - sukkerindtag uden overvægt kan absolut lede til t2-diabetes, som David beskriver.

Så et meget moderat indtag er måske ikke skadeligt, men der som sådan intet godt ved det.

Grunden til man anbefaler mørk chokolade er, at der er næringsstoffer i og bitterheden gør, at man spiser mindre.

Guldager11-11-24 06:34

• ★★★★★6

Hvis i bruger apps fra Salling-butikker(f.eks. Bilka og Netto) og jeres e-mail er tilknyttet, så får I efter indkøb sommetider en e-mail med en spørgeskemaundersøgelse, hvor man ved besvarelse er med i en lodtrækning om et gavekort på 1000 kr.

Det fleste gange ignorerer jeg disse e-mails, men fornyligt valgte jeg at besvare sådan en, og i dag fik jeg den fede nyhed om, at jeg har vundet et gavekort på 1000 kr. til Bilka. Ganske fin start på ugen :)

Kruse11-11-24 13:36

• ★★★★★1

Omvendt har jeg besvaret de spørgeskemaer 5-6 gange uden gevinst =l

David Lund11-11-24 14:29

• ★★★★★★0

Hvis i bruger apps fra Salling-butikker(f.eks. Bilka og Netto) og jeres e-mail er tilknyttet, så får I efter indkøb sommetider en e-mail med en spørgeskemaundersøgelse, hvor man ved besvarelse er med i en lodtrækning om et gavekort på 1000 kr.

Det fleste gange ignorerer jeg disse e-mails, men fornyligt valgte jeg at besvare sådan en, og i dag fik jeg den fede nyhed om, at jeg har vundet et gavekort på 1000 kr. til Bilka. Ganske fin start på ugen :)

Tillykke - ikke dumt!

Wayne11-11-24 14:39

• ★★0

At vinde penge er aldrig dårligt og så på en mandag.

Kiyonji11-11-24 15:00

• ★★★★★★0

Jeg hentede vores nye "Ellert" fredag eftermiddag, og den har allerede fået lov til at trille en del km - "hele" 752 km står der på tælleren nu.

Jeg kan roligt sige at jeg aldrig har kørt så fantastisk en bil, man skal virkelig holde pedalen i ro for det er alt for nemt at køre lidt for hurtigt.

Komfortmæssigt føles det nærmest som at svæve. Det er en høj bil - SUV, og man sidder virkelig behageligt - mens affjedring og de store hjul sørger for at man sjældent mærker selv store ujævnheder i vejen.

Bose anlæget med sub og 10 højtalere - parret med en næsten støjfri kabine giver nærmest en koncertoplevelse. Det er en oplevelse i sig selv.

Som forventet er motorvejen hård ved rækkevidden - jo mere friskt man kører, jo værre. Men det holder med ca 350 - 400 km. 

Ved blandet landevej og by kørsel rammer det et sted mellem 400 og 500 km. Jeg forventer at de 400 bliver opnåeligt de fleste gange.

Alt i alt glæder jeg mig bare til at køre de næste mange kilometer.

Wayne11-11-24 15:49

• ★★★★1

Jeg bruger aldrig kontanter, men halvdelen af de penge, jeg fik ind til markedet på Blodig Weekend i forgårs var kold cash. Jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg har haft mere end max. et par hundrede i kontanter liggende. Det må være mange år siden. 

Ledte efter en bank, hvor jeg kan sætte dem ind, og det er åbenbart stort set afskaffet. Det ser ud til, at jeg skal hele vejen ind til Københavns centrum for at finde en afdeling, hvor de har en automat, der også tager imod sedler i stedet for kun at spytte dem ud. 

Nu har jeg et par dage til at bruge dem alle sammen på ludere og hasardspil, før kæresten kommer tilbage på onsdag.

Eller som min gode ven bemærkede: "du bruger dem jo nok alle sammen på flere film." 

Han kender mig for godt. 

thomsen11-11-24 15:52

• ★★★★★1

Jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg har haft mere end max. et par hundrede i kontanter liggende

Jeg fandt i dag en 2-krone i min have(?). Det er godt nok lang tid siden, jeg har set en mønt. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre af den...

chandler7511-11-24 16:11

• ★★★★★★1

Køb en halv slikkepind?

Jeg tror ikke i er helt med på diabetes. Det er vigtigt at skelne mellem type 1 og 2. Det er to forskellige sygdomme. Type 1 er insulinkrævende og en auto-immun sygdom. Type 2 er mere en slags livsstil sygdom, hvor man kan regulere vha kost og den slags.

Ved T1 tæller man kulhydrater til sine måltider, og det gør man så op med måltidet. Fx ét stykke rugbrød er = 10 KH. Og hvis man har fået lavet sine beregninger korrekt af sundhedspersonalet, så passer det med indtaget af insulin, og så lever man egentlig normalt. (Man skal lige holde sig fra sodavand og juice, der ikke er light.)

T2 kan man arbejde med ift kost og evt produkter som medformen og den slags. Men det er en livsstilsygdom, hvor man skal afstå fra alle de gode ting. Kage, slik og den slags, hvor T1 er en sygdom, hvor man skal tage insulin til det man spiser.

davenport11-11-24 16:48

• ★★★★★0

Jeg er skam fint med på de to typer diabetes, og gik ganske bevidst ikke ned i detaljerne, da det var unødvendigt for min pointe, men beklager de misforståelser der må have opstået =l

David Lund11-11-24 17:01

• ★★★★★★1

Jeg er 100% med på diabetes og forskellen på t1 og t2. Har været til oplæg med to fra Steno Diabetes Center i Odense, snakket  med en kostrådgiver og nørder generelt videnskab om sundhed ;)

Og bruger det også i undervisningen, men det betyder ikke nødvendigvis, at man ved noget. Har mødt en del lærere, der ikke aner, hvad de snakker om...

Men det ændrer ikke på, at sukkerindtag uden overvægt kan føre til t2-diabetes :) - men selvfølgelig er overvægt et meget stor risikofaktor. Dog kan motion modvirke diabetes-risikoen betydeligt.

Guldager11-11-24 17:11

• ★★★★★0

Men det ændrer ikke på, at sukkerindtag uden overvægt kan føre til t2-diabetes

Tæller sådan noget som naturligt sukker i frugt med (hvis det overhovedet hedder sådan)?

chandler7511-11-24 17:18

• ★★★★★0

Naturligt sukker eller “frugtsukker” tæller også med. Men der er bare en masse sunde næringsstoffer i frugt også såsom vitaminer og mineraler. Og så giver de en større mæthedsfornemmelse. Så kan man erstatte slik med frugt, er det naturligvis det sunde alternativ - men så stor rygrad har kun de færreste =)

David Lund11-11-24 17:39

• ★★★★★★0

Motion kan fx ikke modvirke T1, da det er en auto-immun sygdom. Men det kan det i høj grad ved T2.

davenport11-11-24 18:14

• ★★★★★★0

Motion kan fx ikke modvirke T1, da det er en auto-immun sygdom. Men det kan det i høj grad ved T2.

Ja, også derfor jeg skrev det under t2 ;)

Men motion er også godt med t1, fordi det stadig forbedre dit insulin-optag og hjælper med blodsukkeret. Det er bare supervigtigt, at det er moderat intensitet eller lav og så gerne lidt længere.

Frugtsukker er i princippet værre end hvid sukker, fordi det bliver hurtigere til energi, og hvis det ikke bruges, bliver det fedt. Desuden nedbrydes det i leveren og kan give fedtlever. Men det er kun et problem, hvis det er som tilsætningsstof og ikke i frugt. SST anbefaler dog stadig kun, at det er de 2 ud af 6 frugt/grønt, der er frugt.

Dog - vil det stadig være bedre at spise 6 frugt om dagen, hvis det er det eneste frugt og grønt, man for.

Guldager11-11-24 18:54

• ★★0

Jeg har lige talt med en person som har efternavnet Sonsaysing. Jeg kunne ikke lade være med at grine lidt af det, selv om du egentlig burde gøre det. Nogle gange er det dog for sjovt til at jeg kan lade være. 

Kiyonji12-11-24 13:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen