Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★0

Og så stopper vi lige med edit, ellers bliver det ret forvirrende ;)

Haha enig!

David Lund15-11-24 19:36

• ★★★★★★0

Men den artikel, der blev linket til, siger netop, at sukker ikke skaber afhængighed? Meget tydeligt endda.

Men ja, det er ok, du ikke gider :)

Guldager15-11-24 19:38

• ★★★★★★1

Jeg har i dag haft om nedre hygiejne, og set på en dukke, der fik rengjort penis og anus. Dén klarer jeg let, når den tid kommer. Håber bare ikke borgeren kommer også... Hende den kristne pige i klassen så lidt beklemt ud - det var jo ikke Jesus der skulle have vasket pjorsen. 

Men vi er ved at have rystet et ok hold sammen. Der er lidt af hvert. Én der tror han er sjov, en der ikke har situationsfornemmelse og har mest i sig selv, en bimbo, der minder om de der "piger fra blokken", en del ældre mennesker, som er de mest interessante, en masse udlændinge der ikke har den fjerneste idé om hvad vi snakker om, fordi de ikke taler eller forstår dansk og et par amerikanere, der er de mest spændende at snakke med, da de også hader Trump og er flygtet ud af landet, da de så hvad der var ved at ske, og som i øvrigt er skamfulde over deres lands omdømme. 

Næste uge skal vi have hygiejne om kvindens nedre regioner, som jeg nok må betegne mig selv som selvudlært ekspert i. Ved ikke om man ligefrem må slikke sådan en ren, men jeg kan da foreslå det - jeg ved hvordan man gør, uden at få for meget ost i munden... 

davenport15-11-24 19:48

• ★★★★★0

Næste uge skal vi have hygiejne om kvindens nedre regioner, som jeg nok må betegne mig selv som selvudlært ekspert i. Ved ikke om man ligefrem må slikke sådan en ren, men jeg kan da foreslå det - jeg ved hvordan man gør, uden at få for meget ost i munden... 

For helvede davenport...

chandler7515-11-24 19:53

• ★★★★★0

Men den artikel, der blev linket til, siger netop, at sukker ikke skaber afhængighed? Meget tydeligt endda.

Men ja, det er ok, du ikke gider :)

Jeg synes den meget tydeligt (endda) siger, at sukkerafhængighed ikke er det samme som afhængighed af stoffer. Den nævner dog flere steder ligheder, men fokuserer mest på afhængigheden af søde sager - som jo skyldes sukker. Men nej - gider det ikke. Vi er uenige på det område. Sådan er det jo bare.

David Lund15-11-24 19:53

• ★★★★★0

Mht. sukker, er det så et faktum, at børn bliver hyper, når de får for meget af det? Jeg synes, jeg har læst, at det er en skrøne - men samtidig har jeg mødt mange forældre, der efter egen erfaring er 100 % sikre på, at den er god nok.

chandler7515-11-24 19:54

• ★★★★★★1

And now to something completely different

Kan mærke, at jeg er ved få lidt julestemning igen - det er sådan langsomt kommet over de sidste par år. Men har godt nok været tæt på at aflyse julen for en 10 års tid siden.

Nu ser jeg faktisk frem til, at vi får pyntet det hele i huset, og har købt mig to julesweaters (det har jeg gjort de sidste par år, og eftersom jeg tager lidt på hvert år, så kan jeg ikke genbruge de gamle...). Skal også til julemarked i Nyborg og sådan.

Hader stadig moderne julemusik og pakkeleg og vil gerne prøve at lave en variation af julemaden i stedet (som jeg nok aldrig får lov til), men ellers er det sgu hyggeligt nok. Der er nok to ting, der hjælper...at jeg har et barn og at vi ikke længere skal til så mange familie-julefrokoster. Før var vi til tre! sammen med Pias forældre, men det har vi sagt, at vi ikke gider. Vi tager med til en af dem.

Guldager15-11-24 19:56

• ★★★★★0

Mht. sukker, er det så et faktum, at børn bliver hyper, når de får for meget af det? Jeg synes, jeg har læst, at det er en skrøne - men samtidig har jeg mødt mange forældre, der efter egen erfaring er 100 % sikre på, at den er god nok.

Synes koffein er noget værre hjemme hos os. En cola og ungerne går bananas! Men det kan jo være kombinationen af koffein og sukker også - aner det ikke.

David Lund15-11-24 19:59

• ★★★★★★0

Det er en skrøne. Der er jo ikke noget i sukker, der skulle gøre det? Jo, masser af energi, men så vil masser af fedt gøre det samme. Og hvis det er blodsukker-stigning, så er der flere fødevarer, der giver større blodsukker-stigning.

Men hvis man er ude i byen, hvor det er ofte der børn får mere sukker, så er det jo en friere setting og børn bliver overstimuleret, og det skaber mere uro. Prøv at spørge de samme forældre, om deres børn lige pludselig spæner rundt derhjemme til fredagsslik, så tænker jeg, at svaret er nej.

Guldager15-11-24 20:01

• ★★★★★★0

og apropos anekdotiske beviser...nu har jeg Lauge og jeg delt en pakke Anthon Berg Selection, og han ligger stadig lige så stille i sofaen og ser DR Ultra ;)

Guldager15-11-24 20:02

• ★★★★★0

Synes nu der er masser af moderne julemusik, der er helt fint. Prøv julesangene af Low, Phoebe Bridgers, Jimmy Eat World, Grandaddy, Aimee Mann, The Raveonettes, She & Him, Cody eller Khruangbin - The Philly Specials har også lige udgivet en helt fin julesang med Stevie Nicks. Men mine favoritter er stadig Nat King Cole og Dean Martin =)

David Lund15-11-24 20:05

• ★★★★★★0

Synes nu der er masser af moderne julemusik, der er helt fint. Prøv julesangene af Low, Phoebe Bridgers, Jimmy Eat World, Grandaddy, Aimee Mann, The Raveonettes, She & Him, Cody eller Khruangbin - The Philly Specials har også lige udgivet en helt fin julesang med Stevie Nicks. Men mine favoritter er stadig Nat King Cole og Dean Martin =)

Har egentlig aldrig opsøgt det selv. Jeg menter selvfølgelig det der julehits-pis :)

Når vi hører julemusik herhjemme, så finder jeg altid en 40s eller 50s playliste.

Guldager15-11-24 20:08

• ★★★★★1

Har egentlig aldrig opsøgt det selv. Jeg menter selvfølgelig det der julehits-pis :)

Når vi hører julemusik herhjemme, så finder jeg altid en 40s eller 50s playliste.

open.spotify.com/playlist/5DfdEqygJiP7wt0Wn57Onh

Jeg smider hvert år mindst en ekstra sang på min liste her. Men desværre var der et år, hvor børnene fik lov at vælge et par sange, så der er lige 4-5 lortesange på nu. Det er ofte den, der kører på shuffle hos os i julen. Ellers bliver det Christmas With Nat & Dean.

David Lund15-11-24 20:11

• ★★★0

Her er et nyt julenummer, der har oldies swung og gir den gas :)

open.spotify.com/track/4uyf9zEhVME5h7dtm1Tq9b

Gorman15-11-24 22:14

• ★★★0

Er jeg den eneste der ikke kan komme ind på dvdcompare.net??

Ryder66615-11-24 22:32

• ★★★★★★0

Her er et nyt julenummer, der har oldies swung og gir den gas :)

open.spotify.com/track/4uyf9zEhVME5h7dtm1Tq9b

Ikke ringe :-)

Wayne15-11-24 23:09

• ★★★0

Ikke ringe :-)

Nej, det er svært at holde dansestængerne i ro :)

Gorman15-11-24 23:24

• ★★★0

Anyone?

Er siden helt nede??

Ryder66615-11-24 23:28

• ★★★★★★0

Ulla Jessen er død, 77 år.

Jeg husker hende mest fra En by i provinsen, hvor hun spillede overfor Henning Mouritzen, Jens Okking og Dirch Passer - indrømmet jeg havde lidt et crush 

RIP

Wayne16-11-24 00:45

• ★★★0

Håber seriøst ikke, at det er et hackerangreb der blokerer for adgang til sitet.

Forleden fik jeg en mail, hvorpå emnet lød "you've been hacked" jeg svarede dog ikke på den,  og slettede den med det samme...jeg klikkede mig faktisk ikke engang ind på den...

Ryder66616-11-24 01:32

• ★★★★0

Anyone?

Er siden helt nede??

Den er også nede for mig. 

Jeg håber da, at det kun er midlertidigt, og at de ikke har valgt at trække stikket helt.

thomsen16-11-24 10:18

• ★★★0

Den er også nede for mig. 

Jeg håber da, at det kun er midlertidigt, og at de ikke har valgt at trække stikket helt.

Håber også de fortsætter da, jeg bruger den næsten dagligt...

Ryder66616-11-24 12:52

• ★★★0

Prøver lidt at regne det rette debatformat ud, da jeg synes det er lidt bøvlet. Nu prøver jeg bare at kommentere på jeres indlæg generelt, i stedet for de der citatblokke.

Der hvor jeg har en fornemmelse af at i misforstår mig, er når jeg prøver at adskille sukker og slik. Jeg synes det virker som om i bruger de to begreber i flæng som om det er det samme. Men slik er jo sammensatte produkter der også indeholder andre ingredienser end kun sukker. Min påstand er at sukkerafhængighed ikke eksistere, fordi hvis den gjorde, ville folk indtage sukker rent, når abstinenserne melder sig og det er der stort set ingen der gør.

Jeg sad i går og spekulerede på hvad definitionen på slik egentlig er og slår det derfor op. Ifølge Den Danske Ordbog betyder det følgende:

søde sager der spises som mellemmåltid, og hvis ingredienser hovedsagelig er sukker tilsat smags-, konserverings- og farvestoffer fx chokolade, vingummi, bolsjer og lakrids

ordnet.dk/ddo/ordbog

Jeg studser over påstanden om at chokolade hovedsageligt skulle være sukker. Da jeg senere var i Føtex, nærstuderede jeg hylden med Chokolade (Og det lykkes mig ikke at købe noget af det :D). Her viste det sig at det faktisk var svært at finde chokolade der havde mere sukker end fedt. Især mørk chokolade med høj kakaoprocent havde rigtigt meget fedt i sig. Det er jo lidt interessant, når vi lige har snakket om at mørk chokolade måske kunne være lidt sundt. Men så havde jeg nok også forventet at det var nøglehulsmærket. Det er altid en god rettesnor. Jeg skulle helt ned i almindeligt mælkechokolade for at finde noget hvor der var mere sukker end fedt. Men her skal man jo så igen huske på, at fedt har dobbelt så mange kalorier som sukker. Det er ret interessant, for tror mange tænker "Chokolade er usundt fordi det er søde sager og der er en masse sukker i", men det er i virkeligheden fedt der udgør hovedparten af kalorierne. Ligesom det er ret velunderbygget at mættet fedt giver forhøjet LDL kolesterol og på den lange bane åreforkalkning.

Lige en hurtig tilføjelse til de her "Cravings". De står ofte kun på i kort tid. Jeg har hørt en 10-20 minutter og kan man distrahere sig selv og tænke på noget andet i det tidsrum, så går det over af sig selv. Det er derfor det kan være en god ide ikke at have slik og usunde snacks i huset. Den havde nok ikke gået for en heroinmisbruger.

For lige at afslutte den med at sukker skulle udgøre en nævneværdig risikofaktor for udvikling af Insulinresistens og Type 2 diabetes, så har jeg kigget på lidt forskellige kilder, som tænker må anses som troværdige:

Hvorfor nogen personer har nedsat insulinfølsomhed ud over det hensigtsmæssige, ved man ikke med sikkerhed. Arv spiller en betydelig rolle. Personer, som har forældre, der har diabetes, har insulinresistens allerede fra de unge år.

Overvægt og lav fysisk aktivitet fører også til insulinresistens i varierende grader.

www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/diabetes-type-2-hvad-er-det/insulinresistens/

Sukker nævnes ikke som en faktor.

Netdoktor har en halvlang artikel. Igen overvægt og fysisk inaktivitet. De nævner også blodtryk og kolesterol som en riskofaktor, men sukker nævnes heller ikke:
    netdoktor.dk/diabetes/type-2-diabetes/sygdomme/risiko-for-diabetes/

Diabetes foreningen fremhæver ligeledes overvægt og nævner heller ikke sukker:
    diabetes.dk/din-diabetes/type-2-diabetes/kend-din-risiko

Er i øvrigt også i gang med at høre et podcast. Det er "Klog på Kroppen" og det er afsnittet "#18: Når kroppen bliver insulinresistent med Professor Henning Beck-Nielsen". Han siger blandt andet "Det er koblet 100% til at have for meget fedt på maven".
    open.spotify.com/episode/53e6vtxu5krnz7WO0idQbE

Videnscenter for Diabetes (En del af Steno Diabetes Center Copenhagen) formulere det ret godt. De skriver bland andet:

Mad og drikke har betydning for risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Primært fordi det, man spiser og drikker, har betydning for, om man kan bevare en normal­vægt. Men også fordi valget af mad og drikke kan hjælpe til vægttab, hvis man er over­vægtig. Over­vægt øger risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

Der skriver derimod intet om sukker specifikt.

Altså sukker øger i sig selv ikke nævneværdigt risikoen for Type 2 Diabetes. Det gør overvægt derimod. Især hvis fedtet sidder på maven og ved de indre orgraner. Overvægt kommer af kalorieoverskud og du behøver ikke have et højt sukkerindtag for at komme i kalorieoverskud. Her er det værd at huske på at fedt er den makro der har den højeste kalorietæthed per gram og den mætter dårligt.

At Glukose skulle være usundt ved andet end ekstremt høje doser mener jeg er noget tvivlsomt, men hvis jeg skal videre her, skal jeg til at grave lidt mere i undersøgelser og forskningsresultater. Det er lidt tungt og det er ikke sikkert jeg når det i denne weekend. Almindeligt bordsukker er i øvrigt lige dele fructose og glukose.

Jeg er helt med på at Protein har nogle gode egenskaber. Kroppen bruger en del energi på at omdanne det til energi, det der kaldes termisk effekt og samtidig mætter det rigtigt godt. Når det nogle gange kan se ud som Low carb/High Fat virker godt, så er det ofte fordi de samtidig har skruet op for protein. Jeg har dog hørt tale om at et højt proteinindtag på over 30% af dagligt indtag, skulle kunne give nogle negative effekter. Specielt når det kommer til nyrerne. Om det har noget på sig, har jeg ikke fundet ud af  endnu, men nogle af de studier jeg har kigget på, blander det sammen med indtag af fedtholdige fødevarer. Det er i øvrigt også et problem i nogle af de her sukkerstudier der er lavet. Dem der drikker meget sukkerholdig sodavand, er ofte også samtidig personer der i forvejen lever meget usundt med fysisk inaktivitet, overvægt, højt indtag af mættet fedt, ryger og drikker alkohol, osv. 

Det andet du skriver, er også meget teknisk og noget jeg i så fald skal have sat mig ind i. Men jeg vil lige nævne at der ikke er noget farligt eller unormalt i at at kroppen lager fedt. Det gør den løbende i forbindelse med et måltid og så brænder den det af igen imellem måltiderne. Hvis man ikke er typen der står op for at æde om natten, så faster man jo også i mindst en 7-9 timer hver nat. Det er derfor man skal kigge på det over længere tid.

Aranyhajú Nyárszépe16-11-24 14:39

• ★★★0

Her må jeg erklærer mig 100% enig med Guldager. Det er deres hjerner der spiller dem et pus og måske fordi de også er blevet ramt af sukkerforskrækkelsen.

De glemmer alle de gange deres børn har fået sukker og ikke var hyperaktive, ligesom de glemmer de gange de har ikke har fået sukker og var hyperaktive. Guldagers eksempel med knægten er rigtigt godt. Et andet eksempel er børn i biografen der sidder stille og roligt imens de ser film og spiser slik. Det er nok mere omstændighederne der gør børnene hyperaktive og ikke sukker. Måske det vil virke at hælde noget kaffe på dem? Det ved jeg ikke lige, men det kan nogle af jer med børn eksperimentere med :)

Aranyhajú Nyárszépe16-11-24 14:58

• ★★★★★★0

Måske det vil virke at hælde noget kaffe på dem?

Det er jo ikke som sådan en ønsket effekt, at de er hyper ;)

Guldager16-11-24 14:50

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen