Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★★0

Men meget kort til dit indlæg ellers, for jeg er egentlig helt enig i, at det er noget bøvl med længere debatter i sådan et lay-out her.

Du svarer lidt til os begge på samme tid. Jeg er enig med dig i, at sukker i sig selv ikke skaber afhængighed.

Men jeg er uenig i forhold til blodsukker-stigningen. Det er dog ikke specifikt i forhold til sukker, men spikes og crash i blodsukkeret.

Lidt teknisk, så er t2-diabetes enten når din krop laver for lidt insulin (hvis den slet ikke laver insulin, er det t1) eller bruger insulin dårligt. Insulins funktion er at få blodsukker fra blodomløbet i bl.a. musklerne - så det er en slags nøgle.

Grunden til overvægt er farligt er, at en overvægtig har flere fedtsyrer i kroppen, og de forhinder insulinen i at virke ordentligt.  

Men - spikes i blodsukkeret - og når man snakker om spikes, så er det ikke de normale spikes, så er det de her store udsving - kan også medføre insulin-resistens (se en kurve her). Og sukker er med til at lave større spikes. Det er der mange andre fødevarer, der også gør, som f.eks. hvide ris - og det er også et problem i de lande, hvor ris indtages i store mængder. Det kan man se på det glykæmiske indeks (GI), som er et indeks over, hvor meget blodsukkeret stiger.  Glukose (som er et mono-sakkarid og halvdelen af et sukrose, der er hvidt sukker - den anden halvdel er fruktose) har et indeks på 100, og alle andre fødevarer er så beregnet ud fra det. Så en fødevarer med en GI på 20 vil altså medføre en stigning i blodsukkeret på 20% af ren glukose. Generelt ligger sukker og slik ikke allerhøjest, men vingummi har f.eks. en GI på 80, og det er højt. Tørrede dadler har for i øvrigt en GI på 103...

Pointen er - hurtige og store stigninger i blodsukkeret er en risikofaktor og slik og sukker giver netop det. Jeg blander måske slik og sukker lidt sammen, og ikke alt slik er lavet ens. Men tag en Haribo Click Mix - der er de mest brugte ingredienser glucosesirup og sukker, og 50% af slikket er sukkerarter. 

Så jeg vil absolut mene, at sukker og herunder slik, fordi det meste slik er meget sukker - er en risikofaktor for t2-diabetes. Der hvor vi taler forbi hinanden er nok, at jeg taler om et højt indtag. Langt det meste er jo ikke usundt i små doser og sjældent.

En sidenote - grunden til at motion er så skidegodt imod t2-diabetes er, at det ligesom tvinger kroppen til at få mere energi til musklerne, og dermed nedsænker det kroppens insulinresistens.

Link til gykæmiske indeks

Guldager16-11-24 15:24

• ★★★★★2

Det er den årlige tradition, hvor jeg bliver chokeret over, at jeg pludselig ser reklamer på Moovy, og derfor straks skynder mig at donere til Moovy igen.

Kruse16-11-24 16:18

• ★★★0

Men alt bliver usundt i meget høje koncentrationer. Det er kun relevant i de mængder mennesker normalt indtager det i. Jeg vil også mene at hvis et realistisk højt sukkerindtag for mennesker var en real risikofaktor, så ville sådan nogle som Diabetes foreningen og Videncenter for Diabetes nævne det. Det gør de ikke. Kun overvægt.

Min forståelse er også at de blodsukkerudsving der er for raske og sunde mennesker ikke udgør nogen negativ effekt på sundheden. Men jeg vil da læse lidt mere op på det. Det er et spændende emne.

Her er et par videnskabelige artikler:

Although more research trials are needed in many areas of sugar consumption and health, there is little scientific justification for recommending restricting sugar consumption below the reasonable upper limit recommended by the Dietary Guidelines for Americans, 2010 of no more than 25% of calories.

Sugars and Health Controversies: What Does the Science Say?

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2161831322009127

Og endnu en:

The association between SSBs and T2DM is reasonably consistent but also small and substantially reduced when data are adjusted for BMI. Fatter people eat more of many things, including sugar. T2DM has arisen mainly though rising body weights and inactivity in the post-industrial nations where sugar consumption has flourished. However, epidemiology within countries, especially the more reliable prospective studies find little to suggest that sugar has any causal impact on T2DM, aside from its role as a source of calories.

Sugar and Type 2 diabetes

academic.oup.com/bmb/article/120/1/43/2527492

Jeg har kun lige skimtet de artikler, men det passer meget godt overens med hvad jeg tidligere har skrevet.

Diabetes 2 er primært udløst af overvægt og inaktiv livstil. De mennesker der indtager meget sukker, er ofte i forvejen også overvægtige og har generelt en usund livstil. I mange af de her dyreforsøg der er foretaget, har man givet musene ren glukose i meget høje doser. Det er ikke relevant for mennesker.

Aranyhajú Nyárszépe16-11-24 16:33

• ★★★★1

Det er den årlige tradition, hvor jeg bliver chokeret over, at jeg pludselig ser reklamer på Moovy, og derfor straks skynder mig at donere til Moovy igen.

There, fixed it :)

gi-jones16-11-24 19:42

• ★★★0

Ser Vild med dans, og fuck hvor er husorkestret elendigt

Sangerne har ikke et specielt godt flow, for tempoet kører derudad uden at være specielt tight.

Godt nok er sangerne bedre end antonelli orchestra men instrumentalt set, halter det også.

Og så har orkestret et fuldstændigt latterligt navn: kærligheden. Havde sgu forventet noget bedre og var ret nysgerrig efter at finde ud af hvor godt det svingede, rent musikalsk, nu det er Tom McEwans søn, som er kapelmester 

Værterne er også noget stiv i betrækket og kan være anstrengende at høre på...men i næste uge er sæsonen slut, så kan kun håbe på en forbedring til næste år!!!

Ryder66616-11-24 20:50

• ★★★★★★0

Ja, vi må håbe de tager sig sammen, så vild med dans bliver godt :D 

davenport16-11-24 22:08

• ★★★0

Ja, vi må håbe de tager sig sammen, så vild med dans bliver godt :D 

Ja, for denne sæson var fesen og ligegyldig!!!

Ryder66616-11-24 22:56

• ★★★1

Ja, for denne sæson var fesen og ligegyldig!!!

Har heldigvis aldrig set er eneste afsnit. Er generelt yderst uinteresseret i den slags tv. Har heller aldrig set x-faktor, talent eller hvad den slags programmer nu hedder ( pudser min glorie :)

Vil hellere se en god film :)

Gorman17-11-24 06:56

• ★★★★★★0

Jeg er vidst ved at blive syg. Er svimmel, snottet og havde ondt i halsen da jeg stod op. Det kan jeg ikke overskue at skulle være lige nu :/

Nogen der ved hvorfor mon min ad-blocker opfører sig underligt? Den giver glimt af reklamer, og på Videnskab.dk er der bare fuld smæk på julereklamer? Jeg har ikke rørt ved noget..

davenport17-11-24 10:23

• ★★★0

I dag har jeg vagt i Biografen. Der er Operabio. Det er Macbeth. Det har jeg ikke prøvet før, så det skal nok blive interessant. Tænker jeg hellere må tage jakkesæt på. Det plejer vist at være standard til den slags.

Aranyhajú Nyárszépe17-11-24 12:10

• ★★★1

Det viste sig at den opera var med engelske undertekster. Det var dejligt, for mit italienske er noget rustent Dejligt at være i stand til at følge med i den. Ham MacBeth var godt nok en skidt karl. Lyset tændte mit forestillingen, så måtte slukke for det igen. Men det er jo hvad der sker.

Nu er det ned i Centeret og træne, hvorefter jeg kører hjem og skubber 1 kg lasagne ind. Så er det også ved at være den dag.

Aranyhajú Nyárszépe17-11-24 17:15

• ★★★★★★0

Please Moovy - jeg har betalt. 
    Frels mig fra reklamehelvede, og giv mig min Halo tilbage.

Please ;-D

Wayne17-11-24 22:29

• ★★★0

Læste lige dette, der godt nok ikke involverer Danmark, men det fik mig til at tænke på om jeg overhovedet ville kæmpe for mit fædreland....svaret ville være et stort og rungende NEJ!!! Hellere en kugle for panden end at kæmpe i en krig!!!

ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/kim-jong-un-beder-militaere-ledere-forberede-sig-paa-krig/10440219

Ryder66618-11-24 01:38

• ★★★★★★2

Læste lige dette, der godt nok ikke involverer Danmark, men det fik mig til at tænke på om jeg overhovedet ville kæmpe for mit fædreland....svaret ville være et stort og rungende NEJ!!! Hellere en kugle for panden end at kæmpe i en krig!!!

ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/kim-jong-un-beder-militaere-ledere-forberede-sig-paa-krig/10440219

Resultatet med en kugle for/i panden kunne blive det samme. Men odds var nok trods alt lidt bedre.

Langt de fleste hader krig, mig selv inklusive  - men jeg ville ikke se passivt til hvis min familie var i fare.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du aldrig har været i militæret er sandsynligheden ikke stor for st blive indkaldt - det første lange stykke tid.

Wayne18-11-24 06:25

• 0

Verdens ledere i lande som Nordkorea og Rusland vil gerne skrive sig ind i historien og gerne som krigsmagere får jeg indtrykket af. De rasler konstant med sablen selv om ingen direkte truer dem.

Mickey fra Øen18-11-24 09:51

• ★★★★★★1

Nice - reklamerne er væk - tak!

Wayne18-11-24 11:08

• ★★★0

Verdens ledere i lande som Nordkorea og Rusland vil gerne skrive sig ind i historien og gerne som krigsmagere får jeg indtrykket af. De rasler konstant med sablen selv om ingen direkte truer dem.

Nordkorea er teknisk set stadig i krig med Sydkorea. USA holder også jævnligt militærøvelser sammen med Sydkorea i deres nærområde. Faktisk starter der sådan en militærøvelse på onsdag.

Aranyhajú Nyárszépe18-11-24 12:15

• ★★★0

Resultatet med en kugle for/i panden kunne blive det samme. Men odds var nok trods alt lidt bedre.

Langt de fleste hader krig, mig selv inklusive  - men jeg ville ikke se passivt til hvis min familie var i fare.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du aldrig har været i militæret er sandsynligheden ikke stor for st blive indkaldt - det første lange stykke tid.

Er 45 har aldrig været i militæret...

Ryder66618-11-24 13:29

• ★★★★★★0

Er 45 har aldrig været i militæret...

Danmark skal være i krig, og truet på egen jord før man vil begynde at mobilisere - de første man vil indkalde er reserven - reserveoficerer og folk der for nyligt har aftjent deres værnepligt. Hjemmeværnet vil nok også blive mobiliseret.

I næste lag - eller måske samtidig vil man indkalde folk der har aftjent værnepligt for et par år siden, for at uddanne dem og opdatere dem. Man vil sandsynligvis skære ved en aldersgrænse.

Først når man har mobiliseret dem - og eventuelt mangler folk vil man begynde at overveje civile borgere, og i første omgang dem som vil gøre praktisk gavn i en krig, uden at skulle bruge våben. Mekanikere, sygepersonale, chaufører osv.

Når det er sket vil man måske hente ekstra mandskab i befolkningen - og her vil man nok tage dem fra en pulje af 20-30 årige, som kan melde sig frivilligt - fordi de sandsynligvis vil være i bedst fysisk form. Men de kræver også uddannelse for at kunne indgå i en krig.

Så du kommer ret langt nede af sådan en liste.

Wayne18-11-24 14:32

• ★★★★5

Så du kommer ret langt nede af sådan en liste.

Jeg er sikker på, at de gennemtrawler alle danske fora, for at finde dem, der hårdnakket nægter at ville i krig for Danmark, og så sender de dem ud i frontlinien med det samme!

dyg18-11-24 15:04

• ★★★★4

Hvis der er nogen af jer fra København der har lyst til at komme og se The Girl in the Trunk (instrueret af undertegnede) har vi stadig nogle billetter tilbage til i morgen. Det bliver nok sidste chance for at se den i biografen, hvilket bestemt er værd at opleve. Og så er det gratis!

Billetterne kan bestilles her:
    abiggerboat.dk/girl-in-the-trunk

gi-jones18-11-24 15:18

• ★★★★★★0

Hvis der er nogen af jer fra København der har lyst til at komme og se The Girl in the Trunk (instrueret af undertegnede) har vi stadig nogle billetter tilbage til i morgen. Det bliver nok sidste chance for at se den i biografen, hvilket bestemt er værd at opleve. Og så er det gratis!

Billetterne kan bestilles her:
    abiggerboat.dk/girl-in-the-trunk

Ærgerligt, jeg ikke har mulighed for det - jeg ville elske at se den i biffen!

Wayne18-11-24 15:26

• ★★★★★★0

Jeg er sikker på, at de gennemtrawler alle danske fora, for at finde dem, der hårdnakket nægter at ville i krig for Danmark, og så sender de dem ud i frontlinien med det samme!

Ja, nok særligt efter folk som er udprægede natmennesker og kan holde sig vågne på en lang mørk nat! Og feltrationerne skulle efter sigende være Mega Mums!

Wayne18-11-24 15:28

• ★★★★★★1

Var en tur i Odense i weekenden - besøgte bla. Brandts Klædefabrik for at se de aktuelle udstillinger.

Bagefter gik vi en tur på strøget, med tanke på at shoppe lidt julegaver. Det viste sig dog at være en svær opgave for på strækningen mod Magasin var 2/3 dele af alle forretninger lukket ned - og stod til leje!

Butiksdød er desværre en del af hverdagen - og jeg har afgjort også min del af ansvaret, jeg køber ofte på nettet - men jeg har alligevel aldrig set en midtby i så stor krise, og tilmed en af landets største. Hvad sker der for Fyn og Odense? Er det handelsstandsforeningen som er problemet?

Wayne18-11-24 15:37

• ★★★★★★0

Det samme med Kolding. Hvis de ikke sælger tøj, sælger de pizza...

davenport18-11-24 15:39

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen