Det samme med Kolding. Hvis de ikke sælger tøj, sælger de pizza...
Kolding midtby har det ikke godt, også på grund af storcenteret - men det er luksus i forhold til den butiksdød der er i Odense!
Det samme med Kolding. Hvis de ikke sælger tøj, sælger de pizza...
Kolding midtby har det ikke godt, også på grund af storcenteret - men det er luksus i forhold til den butiksdød der er i Odense!
Danmark skal være i krig, og truet på egen jord før man vil begynde at mobilisere - de første man vil indkalde er reserven - reserveoficerer og folk der for nyligt har aftjent deres værnepligt. Hjemmeværnet vil nok også blive mobiliseret.
I næste lag - eller måske samtidig vil man indkalde folk der har aftjent værnepligt for et par år siden, for at uddanne dem og opdatere dem. Man vil sandsynligvis skære ved en aldersgrænse.
Først når man har mobiliseret dem - og eventuelt mangler folk vil man begynde at overveje civile borgere, og i første omgang dem som vil gøre praktisk gavn i en krig, uden at skulle bruge våben. Mekanikere, sygepersonale, chaufører osv.
Når det er sket vil man måske hente ekstra mandskab i befolkningen - og her vil man nok tage dem fra en pulje af 20-30 årige, som kan melde sig frivilligt - fordi de sandsynligvis vil være i bedst fysisk form. Men de kræver også uddannelse for at kunne indgå i en krig.
Så du kommer ret langt nede af sådan en liste.
Good to know...men gider heller ikke at være vidne til det, eller konsekvenserne af det, for når alt kommer til alt, kan det vel næppe undgås helt...who knows..
Generelt set gider jeg ikke krig herhjemme hverken som forkæmper eller vidne!!!
Sønderborg er lige så slem. Vi plejede at have en virkelig dejlig midtby. Den blev smadret, da den lokale Venstre-borgmester fik skaffet flertal for, at et par trofaste partistøtter måtte bygge et center midt inde i byen. Centret lokkede med billigere husleje og god plads, og det fik naturligvis en masse af de små lokale butikker til at lukke deres gamle lokaler og flytte ind. Men det skete samtidigt med, at butiksdøden bredte sig for ti år siden, og mange butikker på det gamle butiksstrøg har stået gabende tomme siden. Og centret har også haft svært ved at holde fast i folk, så der er også tomme butikker. Hele projektet og især timingen af den var fuldstændig hul i hovedet - for slet ikke tale om, at bygningen er en øjenbæ af rang, der totalt ødelægger midtbyen. Men hey, en af de lokale milliardærer fik da sin unikke penthouse-lejlighed i byggeriet, og borgmesteren fik sikkert nogle gode donationer ...
Der er kommet flere vinbarer, gode restauranter osv., men færre af de kedelige "normale" butikker, hvor man ligeså godt kan tage i Rosengårdscenteret eller købe det over nettet. Mit indtryk er dog, at niche-butikkerne har det ok.
Men huslejen er alt for høj, og ingen gider tage ind i centrum for at købe det samme lort, man kan købe alle andre steder :)
Sønderborg er lige så slem. Vi plejede at have en virkelig dejlig midtby. Den blev smadret, da den lokale Venstre-borgmester fik skaffet flertal for, at et par trofaste partistøtter måtte bygge et center midt inde i byen. Centret lokkede med billigere husleje og god plads, og det fik naturligvis en masse af de små lokale butikker til at lukke deres gamle lokaler og flytte ind. Men det skete samtidigt med, at butiksdøden bredte sig for ti år siden, og mange butikker på det gamle butiksstrøg har stået gabende tomme siden. Og centret har også haft svært ved at holde fast i folk, så der er også tomme butikker. Hele projektet og især timingen af den var fuldstændig hul i hovedet - for slet ikke tale om, at bygningen er en øjenbæ af rang, der totalt ødelægger midtbyen. Men hey, en af de lokale milliardærer fik da sin unikke penthouse-lejlighed i byggeriet, og borgmesteren fik sikkert nogle gode donationer ...
Har altid elsket Sønderborg, og sov på Bella Italia for 14 dage siden - Jeg kunne især godt se midtbyen lider, og at de lidt koncentrere sig om at holde havnepromenaden fyldt. Sidst jeg sov der for et år siden, sov jeg på Alsik, og så ligger man ikke så meget mærke til det “bagved”
Men løbeturen langs gerndarmstien, ud forbi lystbådehavnen, er altid flot :)
MadMartigan18-11-24 17:26
Mht. det med at "kæmpe for sit fædreland", der er jeg nok også mest sådan lidt "meh". For familien, ja, men hvis russerne skulle invadere Danmark, smuttede jeg gladeligt til fx New Zealand i stedet for at drage i krig.
chandler7518-11-24 18:09
Mht. det med at "kæmpe for sit fædreland", der er jeg nok også mest sådan lidt "meh". For familien, ja, men hvis russerne skulle invadere Danmark, smuttede jeg gladeligt til fx New Zealand i stedet for at drage i krig.
Okay, troede du var borgerlig, konservativ, og “for gud, konge og fædreland” :)
Okay, troede du var borgerlig, konservativ, og “for gud, konge og fædreland” :)
Jeg har rigtig nok stemt Konservative de sidste par valg. Men jeg tror ikke på gud, og jeg synes, at monarkiet er en fjollet størrelse i et moderne demokrati, men det er da meget hyggeligt med nytårstalen :)
chandler7518-11-24 20:15
Ha ha - der er en lærer der har sagt til børn i 1. klasse at der ikke findes nisser og Julemanden. I en kristendomstime, no less. :D Det er jo så paradoksalt som noget ever! " Hej, jeg hedder Bjørn. Jeg skal undervise jer i overnaturlige ting. Der findes en flink fyr, med lang blond hår, der redder hele jeres virkelighed, når i engang dør - og han har endda en far med hvidt skæg oppe i himlen. Men der findes ikke nisser! Sæt jer så ned!"
OMG, at medierne ikke har fundet den forbindelse endnu, tyder næsten på at Jesus har en finger med i spillet :D
Kristendom er et rimeligt misvisende navn for faget. Selvom det er den største del af faget, så er det også om tro, overtro, etik og livsfilosofi.
Men jeg synes generelt ikke, at man som lærer skal sige det sådan til børn. I stedet skal man sige noget i stil med, at nogen tror på nisser, andre gør ikke, og så kan man også komme med sin egen holdning. Desuden burde man så også spørge ind til, hvem der tror på nisser, deres oplevelser med nisser osv.
Dér er jeg nok lidt uenig. Ikke at det skal være lærerens opgave at belære om hvad der findes i det overnaturlige, men synes bare det er sjovt at et fag der belærer om ting der ikke findes, skal have slag for at belære om ting der ikke findes.
Læreren skal ikke belære om noget som helst - det er lidt min pointe.
Det er ikke lærerens opgave at fortælle eleverne, at nisser ikke findes - eller Gud for den sags skyld.
Som børnepsykologen siger fra TV2-artiklen:
"Ikke i orden
Den holdning deler psykolog Charlotte Diamant, der rådgiver børn og familier. Hun mener, at læreren overskrider en etisk grænse, der hører hjemmet til.
- I nogle hjem er troen på nisser forbundet med traditioner som at sætte risengrød op til nissen. Det er op til forældrene og ikke læreren, om barnet skal bevare den tro, lyder det fra børnepsykologen.
Charlotte Diamant mener, at man som lærer skal passe på med at indoktrinere børnene sin egen holdning og derfor ikke fortælle barnet deres personlige version af virkeligheden."
Som jeg skrev - læreren kan sagtens fortælle om, at nogen tror og ikke tror, men ikke belære børn om, hvad de skal tro.
Er der rent faktisk børn, der tror på nisser og julemanden? Og har der nogensinde været det?
chandler7520-11-24 18:33
Ja :)
tror bare min pointe var, at det blev sagt i en kristendomstime, hvor man i forvejen belærer om noget overnaturligt. I øvrigt et fag der skal helt ud af folkeskolen. Vi skal ikke lære børnene om overnaturlige ting, slet ikke for mine skatte kroner. Så kan de sende deres børn på en apostolsk skole eller lign., hvis man har brug for at børnene skal tro på den slags.
Jeg er godt klar over, at "kristendom" i skolen ikke nødvendigvis handler om Jesus og den slags, men er bredere og omfatter religioner som sådan. Men det burde være et fag, der fortæller om folks overtro, og at man skal passe på med den slags.
I min optik, ville det være lykkeligt, hvis vi kunne få den slags fjernet fra folkeskolen. Det er jo galmatias, at man skal bruge tid og penge på den slags, især med blik på, at lærerne synes at der er for lidt tid. Så kunne man jo med rette fjerne overnaturlige emner fra skemaet.
Er næsten enig.
Kristendom som det er nu, skal ud af skemaet. Meget af det - vores kristne rødder - kan læres i historie - og alt det her med terrorisme og hvordan religion påvirker samfundet kan være en del af samfundsfag.
Jeg synes dog ikke, man skal bruge tid i skolen på at advare mod overtro - det er simpelthen ikke skolens opgave at gøre børn til ateister, og det meste overtro er harmløst. De fleste religiøse mennesker er jo også harmløse.
Personligt kunne jeg godt tænke mig mere fokus på kritisk tænkning og logik - så et decideret filosofi-fag, hvor man så også kan tage religion med under.
Du kan for i øvrigt se her, hvad man lærer om i Folkeskolen - selvom målene ikke længere er bindende, så er det stadig de mål, som lærerbøgerne er rettet op efter, og jeg synes faktisk, det er en skandale at kristendom fylder så meget. emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Kristendomskundskab.pdf
Dog synes jeg du har en misforståelse - man har jo ikke om kristendom fordi man skal gøre eleverne troende? Man har det, fordi det er vigtigt emne.
Lauge har 1. klasse hørt en masse om mytologi og nordiske guder, hvilket jo er fint at bruge tid på. Så længere læreren holder sig fra at forkynde (eller det modsatte).
Er der rent faktisk børn, der tror på nisser og julemanden? Og har der nogensinde været det?
Ja da, i høj grad og det er magisk og skal understøttes - lige indtil den dag hvor de er blevt lidt for store og selv begynder at undre sig, og så kan man tage en god snak om det :)
mine piger er nu først i tyverne, men vi hygger stadig med at der vist stadig er nisser på loftet, for det må være dem, der stadig giver de store unge mennesker gavekalender. Hvem skulle det ellers være :)
Jeg er hardcore sciencemenneske, men der skal da være plads til illusionen om magi, hvis nogen synes det er skønt :)
Hvorfor er vikingetroen mere virkelig end kristendommen?? Det er sgu da det samme shit. = overtro.
Det er der heller ingen, der har sagt? Men nordiske guder, kristendom, nisser osv. er en del af vores historie, vores kultur og vores verden - derfor har man også om det i skolen.
Bare fordi man har om det, er det jo ikke indoktrinering af noget som helst? Børns tro er stort set altid det samme som forældrenes alligevel. Jeg har sgu ikke hørt om nogen, der er blevet troende, fordi de har haft kristendom i skolen.
Selvfølgelig skal man lære om det - det vil være helt hul i hovedet ikke at have om det på et eller andet tidspunkt. Min modstand er, at det nærmest kun er kristendom, og at det er alt for tidligt at have det fra de små klasser.
Jeg skal da love for at det kan være indoktrinering. Jeg gik på en katolsk skole fra 2-10 og jeg var satme i tvivl, og lå vågen mange nætter, og overvejede om jeg var syndig og den slags shit. Det var jo satme, at når jeg fik en spiller, at jeg troede at min hånd faldt af.
Den slags overtro skal bare fases ud af vores samfund, og det kan kun gå for langsomt! Der skal lukkes for religion. Dem der har lyst til at følge den slags pis, skal opsøge det i deres fritid - det skal på ingen måde fylde i vores fælles samfund. Og så er den ikke længere. Jeg har hadet alt den tvivl det skabte i mit unge sind, og det er også derfor jeg hader den slags i dag, og gør mit for at fx mine børn skal tro på dem selv, i stedet for et overnaturligt væsen. Fuck det! På langs!
For det første: du gik på en katolsk friskole - det er sgu da ikke det samme som en folkeskole. På en folkeskole må der ikke være forkyndende undervisning overhovedet. Det var dine forældres valg og dine forældres ansvar at du skulle gå på en katolsk friskole. Friskoler og folkeskoler har vidt forskellige krav og regler. Så selve det religiøse - altså det at være religiøs og snakke om kristendom som sandheden - fylder ingenting i folkeskolen. Skal da ikke afvise, at der nogen lærere, der kommer til at gøre det, men de må og skal ikke.
Og uanset hvad - religion er en del af vores kultur og historie, og det kan man ikke ignorere. Selvfølgelig skal man lære om religion og kristendom i folkeskolen - præcis som man skal lære om alt muligt andet i vores samfund. Det vil da være rimelig fucked up, hvis man bare sprang det over.
Og jeg siger det lige igen - man bliver ikke religiøs af at have kristendom i folkeskolen...
Bare fordi du hader det, så betyder det ikke, at man ikke skal lære om det.
Jeg kan anbefale at se "Gud er din Læge" dokumentaren, der lige er kommet på TV2 Play i dag. Det er radio/podcastvært Anders Bøtter og hans søster, samt morbror, der fortæller historien om moderens psykiske problemer, der ender med selvmord.
Det viser sig, at en af hendes læger også var præst i Pinsekirken, og tilsyneladende havde ret så svært ved at holde sin religion og sit hverv adskilt.
Der er kommet flere vinbarer, gode restauranter osv., men færre af de kedelige "normale" butikker, hvor man ligeså godt kan tage i Rosengårdscenteret eller købe det over nettet. Mit indtryk er dog, at niche-butikkerne har det ok.
Men huslejen er alt for høj, og ingen gider tage ind i centrum for at købe det samme lort, man kan købe alle andre steder :)
Sikkert ikke, men det er trist at kigge på alle de tomme vinduer.
I aften står den på kylling broccoli teriyaki på ris