Er der rent faktisk børn, der tror på nisser og julemanden? Og har der nogensinde været det?
Det er der en ret stor del børn med en normal forestillingsevne, der gør.
Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det først omkring syvårsalderen, at børn sådan rigtig lærer at skelne mellem fantasi og virkelighed (hvilket er grunden til, at man har en aldersgrænse for nogle film for børn i biograferne der).
Jeg satte selv risengrød op "til nisssen" på loftet, da jeg var lille, og ventede spændt på hans små pakker om morgenen. Som jeg husker det, havde de fleste børn i min folkeskoleklasse lignende ritualer - i hvert fald så mange, at den ene, der var meget udtalt om ikke at tro på det, fordi hun var Jehovas Vidne, vakte opsigt og faldt udenfor.
Jeg er ret sikker på, at det gik i sig selv omkring 2. klasse, måske lidt før for nogen og lidt senere for andre.
For mit vedkommende havde jeg en mistanke og holdt mig vågen og tændte lyset en nat, hvor jeg afslørede min mor i at være den, der puttede "nissens" pakker på plads. Hun forsøgte selvfølgelig at redde den med forskellige undskyldninger, men spillet var ude.
Jeg kan også huske, hvordan min niece i samme alder kom og fortalte, at hun og hendes veninder havde diskuteret det i skolen og var kommet frem til, at det ikke kunne passe.