Så virker dvdcompare igen!
Hvad laver du nu?
★★★1
★★★★★★0
Hold kæft hvor er det åndsvagt: På mandag skal jeg til Vejle, og bestå 9. klasses matematik. Kun fordi jeg ikke længere har mine folkeskolepapirer fra 1991. Hvem har det?? Jeg har været forbi min gamle skole, der ikke har dem, KMD der opbevarer alt i Kolding Kommune, bare ikke mine papirer, og så Rigsarkivet, der heller ikke har dem. Sikkert fordi det var en privatskole. Men ved det ikke.
Men jeg kan da ikke huske matematik fra dengang? Jeg har ikke brugt det siden. (Jeg gik i øvrigt også i 10. og fik 7 i faget)
Det jeg bare ikke fatter, er at jeg jo har kokkeuddannelsen, hvilken jeg ikke var kommet ind på, hvis jeg ikke havde de her karaktere.
Men får merit i naturfag og engelsk.
Jeg synes måske bare det er at gå i små sko, når jeg er 49 med et langt arbejdsliv bag mig, og så skal hoste op med den slags bagateller.
Jeg kan forstå det for en del af mit hold, der kommer fra Ukraine, Rusland og Østeuropa generelt, der måske ikke har noget papir på den slags, eller skal op i dansk. (Hvilket mange af dem slet ikke taler eller forstår.. - held og lykke ude i plejen..)
★★★★1
Jeg har alle mine skolepapirer endnu! Du kan låne mine, bare streg navnet over og skriv dit eget!
★★★★★0
Hold da op det lyder fjollet... Og mantematik i dag er vel noget anderledes, end da du gik i 9. klasse, da ruder konge var knægt?
Tror du, du består? Jeg tvivler stærkt på, at jeg ville bestå i dag... Jeg kan ikke en gang huske, hvordan man trækker to tal fra hinanden på papir...
chandler75 3-12-24 16:24
★★★★★★0
Dét er dét der er min bekymring, da jeg fik at vide, at vi får lommeregnere til fraktal og kvadratrod og den slags. Jeg har ingen idé om hvordan man udregner den slags, eller hvad fanden det egentlig er? Det er forsvundet i forglemmelsens tåger.. Det skulle da lige ligne mit held, at en detalje som det gjorde, at jeg ikke kan tage en uddannelse, som er forundt (undskyld jeg siger det) den laveste del af befolkningen. For sådan er det jo i virkeligheden. ALLE kan blive SOSU medarbejder...
★★★★★0
Kan man ikke søge om dispensation? Hvis du kan bevise, at det krævede en beståekt matematik, hvis du skulle ind på kokkeuddannelsen?
Jeg har gemt mine eksamenspapirer fra skolen, men kunne da ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at jeg nogensinde ville få brug for dem...
Det ender med, at du må gå 9. om og sidde der med alle de 15-årige. Dét gad jeg til gengæld godt høre dine beretninger om...
chandler75 3-12-24 16:44
★★★★★★0
Oh, du skal nok få en gennemgående beretning! Men det bliver nok ikke 15årige jeg skal op i mod, men nærmere flygtninge fra Østeuropa. Dét kan så også ha sin charme...
★★★★★★0
Du kan sagtens bestå 9.klasses matematik.
Der er 1 times færdighedsregning, her skal du have ca. 12 rigtige ud af 50.
Så er der problemregning, det kan være lidt mere besværligt. Her må du bruge lommeregner, men skal egentlig bare have de to første rigtig i alle delene.
I 2015 kom der nye krav, så man skal have 2 i dansk og matematik. Hvis din kokkeuddannelse er før det, er det derfor.
Fjollet måske - men reelt kan du ikke bevise, at du har det jo. Har du ikke en ungdomsuddannelse?
★★★★★★0
Well, HF enkeltfag og Merkonom.
★★★★0
Jøsses! Jeg er ret sikker på, at jeg ikke ville kunne bestå, hvis jeg skulle gøre det i dag - og jeg var ellers rimelig skarp til matematik i sin tid (er søn af en matematiklærer).
0
men nærmere flygtninge fra Østeuropa. Dét kan så også ha sin charme...
Så er der måske mulighed for et billigt handjob på toilettet i pauserne.
Mickey fra Øen 4-12-24 11:39
★★★0
Jeg måtte også skaffe mine eksamenspapirer fra min gamle efterskole, da jeg sad på skolebænken for et par år siden.
Er det i øvrigt ikke noget mad at man må have notater med? Så kan du i hvert fald få de mest gængse formler med og den slags.
Aranyhajú Nyárszépe 4-12-24 11:59
★★★★★★0
Vejlederen fra SOSU skolen har sendt mig tre forskellige tidligere opgaver. Noget af det virker nogenlunde overkommeligt. (Omregning af opskrifter, omregning af hektar og den slags, som jeg måske nok kan.) Så er der brøker og romber og udregninger af trapezer, hvor jeg satme kommer til kort. Jeg ved det ikke. Og jeg kan få det forklaret 1000 gange, men det sætter sig ikke fast, og det har det aldrig gjort. Men jeg skal bare bestå prøven. Der er ikke karakter på. Men jeg er begyndt at få muller i maven...
★★0
Har du prøvet youtube?? Der kan man finde videoer hvor de forklare de forskellige ting, så kan det da lige blive opfrisket.
men kan godt forstå du er nervøs, forstår ikke at I ikke har en dag eller to med undervisning inden.
★★★★★★0
Mit problem er med matematik, er at jeg kan få det forklaret til ukendelighed, og forstår det, lige når det er sagt. Og så er det væk. Jeg ved ikke om man kan være "mat-ordblind" men ellers er jeg det!. Og det er sjovt, for alle andre fag er jeg god til. Har topkarakterer i dansk og engelsk fx. men det der med tal har bare aldrig sat sig fast. Det har heller ikke nogen interesse for mig, og jeg har til alle tider hadet de timer. Jeg anser ikke mig selv som dum, men lige i det fag sad jeg og følte mig som Ballelars fra 3. revle. Jeg ringede til min onkel, der er arkitekt, men han kunne heller ikke få mig til at forstå det.
Jeg kan godt se, at det jo er vigtigt, når man skal dispensere medicin, men så langt er jeg sgu med. Jeg har jo et 7tal i kalkulation fra kokkeuddannelsen. Og det er det samme, om man skal lave en dej, eller give Fru. Jørgensen hendes 4 piller og en klyx i nummeren...
★★★★★★1
Jeg anser ikke mig selv som dum, men lige i det fag sad jeg og følte mig som Ballelars fra 3. revle.
Altså - du ikke er dum - men du er sgu lidt en Ballelars fra 3. revle nogen gange ;)
Man kan ikke være mat-blind - man kan være talblind, men det er du med sikkerhed ikke.
Er det et færdighedssæt, en problemregning eller begge i skal lave? Du må gerne sende den til mig på Messenger, så vil jeg gerne se, om der er nogle nemme tips og tricks. Prøverne er år efter år bygget op på samme måde
★★0
Så er Spotify wrapped her. Et af de store samtaleemner på jobbet idag.
89664 minutter har jeg åbenbart lyttet til og med Vampire Weekend som den jeg har lyttet mest til og sangen Capricorn.
★★★★★★0
Gulddreng - se PB ;)
★★★0
Har taget to Treo hertil aften,
Har også lige været i det daglige bad....men er fortsat træt og har lettere hovedpine..så håber at brustabletterne snart virker, så jeg kan sove normalt i nat!
★★★★★0
Jeg har i hvert fald lige dumpet 4. Klasses matemarik…
chandler75 4-12-24 20:12
★★★0
Hovedpinen er væk så nu er jeg igang med at se Scars Of Dracula med Christopher Lee og skal om lidt have et bæger spaghetti carbonara...
★★★2
Samt stavning
:)
★★★★★★0
Du er muligvis en pige? ;-)
★★★0
Du er muligvis en pige? ;-)
Subtilt :)
★★★★★★0
Dave - det dersens Kolding Light Festival, er det noget at køre efter?